OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Volt egyszer egy - óravázlat
Az itt olvasható óravázlat nem kínál percről-percre lebontható munkamenetet, inkább kreativitást és intenzív ráhangolódást várnak el a pedagógustól és a gyermekektől egyaránt.

Minden órát legalább 2x45 percesre tervezzünk.

  • Az első órában magával a szöveggel foglalkozunk,
  • a második órában pedig a szöveg vizuális megjelenítésével.

Természetesen igény szerint kevesebb és több időbe egyaránt tömöríthető, illetve bővíthető a feladatsor – ki-ki tegyen ízlése, ideje, saját belátása szerint. Egy biztos: a kortárs irodalom legalább olyan izgalmas és gondolatserkentő, világot megmutató és érzéseket felkavaró lehet, mint a régi nagyok művei. Csak bele kell vágni.

vegy4Máté Angi
Volt egyszer egy c. könyve nagyon hálás választás minden pedagógus számára.

Angi összes szövege a legkisebbektől a legnagyobbakig kivétel nélkül bármilyen témánál, bármilyen helyzetben használhatók, nyúljunk hozzá bátran! Használtam már ezeket a meséket nyelvtanórán szóalkotási feladatnál, irodalomórán szövegértési- és értelmezési feladatoknál de rajzórán egy-egy technika elsajátításának „háttértörténeteként” is.

 

Mielőtt bárki úgy döntene, hogy az a bizonyos Színes Kréta Máté Angi szavait „írja fel majd a táblára”, mindenképpen tanácsos elolvasnia néhány történetet a kötetből. Angi sajátos nyelvezete, lírai meseszövése szinte nem is prózát tár elénk, hanem valami megfoghatatlan, nagyon is bennünk élő érzést arról, hogy milyen jó is itt lenni ezen az olykor fájdalmasan szép világon. A gyerekekben ezek az érzések még sokkal egyértelműbben vannak jelen, így a Volt egyszer egy történetek egészen közvetlenül jutnak el hozzájuk. Ez a gyermeki képi gondolkodás minden egyes mesét végigkísér – kiváló teret adva a direkt képi megjelenítésnek is. De haladjunk csak sorba.

Elsőként a Volt egyszer egy ég című mesét választottam, és második osztályos gyerekekkel dolgoztam. Első óránkon magával a szöveggel, második óránkon pedig a szöveg – vagy a szöveg által közvetítettek – képi megjelenítésével foglalkoztunk.

Az órát relaxációs és vizualizációs feladattal kezdjük. Első feladatként a gyerekek felidézik, milyen érzéseket, hangokat illatokat kelt bennük az alábbi néhány helyzet, mi jut eszükbe a

egfoldföldről:

– süt a nap rád, nyári meleg van, érzed a forróság

– megrepedezett, kiszáradt föld vagy, egyszer csak koppannak rajtad az esőcseppek és szétáradnak benned

– tavasz van, sarjad a vetés, érzed, ahogy az apró, vékony zöld száracskák kidugják fejüket belőled, szinte hallod és érzed, hogy növekednek

– virágos rét vagy, fúj a szél, boldog gyerekek szaladgálnak rajtad

vagy az égről:

- nedvességgel teli nehéz felhők úsznak benned, az eső perceken belül eleredhet

- érzed a szelet, ahogy keresztül kasul fúj rajtad, összekuszálva, szétfolyatva felhőcskéidet

- nagy zivatar után egyszer csak kisüt a nap, és szivárványhíd keletkezik rajtad

- éjszaka van, sötétsége burkolózol, csak a csillagjaid világítanak


A vizualizációs játék után megbeszéljük, ki hogyan érezte magát földként, égként. Szavakat is gyűjthetünk, milyen érzés az egyik, milyen érzés a másik.

A bevezető után a mese felolvasása következik. Első hallgatáskor nem adok külön feladatot, hogy csak a szövegre, a bennük keltett érzésekre koncentrálhassanak.

Mesehallgatás után megkérem őket, foglalják össze egy rövid mondatban, mi is történt a mesében valójában. Érdekes volt, hogy nálunk hosszú kacskaringók után mondták csak ki: eleredt az eső.

Mostantól a gyerekeket négy fős csoportokra bontom, a következő feladatokat – beleértve a vizuálisokat is – csoportmunkában oldják meg:

 

1.ÓRA - SZÖVEGFELDOLGOZÁS

Szereplőgyűjtés (másodszori meghallgatás után lesz teljes a lista)

Szerepjáték minden csoport kap egy-egy megszemélyesítendő feladatot a szövegből: légy égbe nyújtózó fa, kémény szélén kuporgó kéményseprő, nagymosáshoz készülődő ég, dimbes-dombos vágyakozó föld, gólyalábakon bukdácsoló cirkuszista

Szómagyarázó: dudoros habok, a két messzi, cirkuszisták, laposkodó ég, nagy kalajmesz, keverített kád, vacskol, csepcsel

Szóalkotó feladatok: minden csoport alkosson (nemlétező) szavakat, melyek a szövegbe illeszthetők akár a fent említett megmagyarázandó szavak helyett, akár más, a szövegben található bármely szó helyébe.

Versírásos feladat: általuk kitalált, illetve az általam megadott szavakkal, szókapcsolatokkal rövid vers írása, mely visszaadja a mese hangulatát, ezt a nagy vágyakozást. A vers természetesen lehet szabad-vers is – bár a gyerekek nagyon szeretnek rímeket faragni! Az általam megadott szavak a következők voltak: csend, laposkodó ég, fák, magasban. Íme az egyik vers:


Csend és csend, A két messzi:
Magasban álló fák – laposkodó ég.
És a többi fény. Én mondom, hogy
Tavasz van! Sok az ég – És a többi kék.


A csoportfeladatok után beszélgethetünk arról, hogyan is történt ez az egymásra találás?

Mi kell ahhoz, hogy valami igazán fontos megtörténhessen?

Hogyan kell jól várakozni/vágyakozni?

Saját élmények: kivel történt már hasonló?

Volt-e már olyan, hogy nagyon szerettél volna valamit, de bárhogy küzdöttél, akárhogy akartad, nem sikerült?

Aztán egyszer, amikor már nem is gondoltál rá, hirtelen megtörtént?

Nagyobbaknál - mert a hetedikesek-nyolcadikosok is szívesen hallgatják ezeket a történeteket! – ezt a meseórát követheti Reményik Sándor: Kegyelem című versének feldolgozása, meghallgatása. Elgondolkodtató, tizenévesekre nagyon is ható versről van szó – ez még akár egy osztályfőnöki óra témájának bevezetője is lehet. A párhuzam Máté Angi meséjével pedig nagyon is szembetűnő. Ebben az esetben érdemes megfigyelni, milyen eszközökkel dolgozik a két művész, mi a hasonlóság, mi a különbség.

Reményik Sándor: Kegyelem

Először sírsz.
Azután átkozódsz.
Aztán imádkozol.
Aztán megfeszíted
Körömszakadtig maradék-erőd.
Akarsz, egetostromló akarattal –
S a lehetetlenség konok falán
Zúzod véresre koponyád.
Azután elalélsz.
S ha újra eszmélsz, mindent újra kezdesz.
Utoljára is tompa kábulattal,
Szótalanul, gondolattalanul
Mondod magadnak: mindegy, mindhiába:
A bűn, a betegség, a nyomorúság,
A mindennapi szörnyű szürkeség
Tömlöcéből nincsen, nincsen menekvés!

S akkor – magától – megnyílik az ég,
Mely nem tárult ki átokra, imára,
Erő, akarat, kétségbeesés,
Bűnbánat – hasztalanul ostromolták.
Akkor megnyílik magától az ég,
S egy pici csillag sétál szembe véled,
S olyan közel jön, szépen mosolyogva,
Hogy azt hiszed: a tenyeredbe hull.

Akkor – magától – szűnik a vihar,
Akkor – magától – minden elcsitul,
Akkor – magától – éled a remény.
Álomfáidnak minden aranyágán
Csak úgy magától – friss gyümölcs terem.

Ez a magától: ez a Kegyelem.

 

2. ÓRA - KÉPI MEGJELENÍTÉS

felhokA második órában - vagy ha tetszik: az óra másik felében – a szöveg képi megjelenítése a feladat.

Az eszközválasztás szabad. Érdemes összegyűjteni egy nagy dobozba mindenféle használható kelléket, és ezeket a gyerekek rendelkezésére bocsátani minden egyes alkalommal. A nem szokványos eszközöknek már a puszta látványa is beindítja a gyerekek fantáziáját – nagyon kreatív képek készülnek így! (a képen a készülő felhők láthatók.)

Még egy javaslat: a bátrabb, többet rajzoló-festő gyerekek azonnal tudják, mit és hogyan szeretnének csinálni. A kevésbé merészeknek általában papírcsíkokra másolt szövegrészleteket adok (pl.: „Nyújtotta fáit a föld fölfele, menesztette az égnek, hadonásztak a lábujjhegyre álló fák, de nem érték el az eget.”), melyek közül kiválaszthatják azt a konkrét képet, amit ábrázolni szeretnének. Ez sokaknak nagy segítség.


Mi zsírkrétát, vízfestéket, textilt, csokoládépapírt, fonalat, gyöngyöt, gombot is használtunk az alkotás során. Kisebb korosztálynál javaslom a színes zsírkrétával megrajzolt alapot, majd erre a vízfestéket, hiszen a kontúrozással ebben az esetben nem kell foglalkozni. Ezt a technikát már az óvodás korosztállyal használhatjuk, megfelelő festék felvitelekor pedig fantasztikus művek születhetnek (mi Anilinki vízfestéket használunk). Az általam bemutatott képek egy része nem 45 perc alatt készült – amennyiben igény van rá, érdemes több időt adni a gyerekeknek, akár egy következő órán, akár a napköziben, akár otthon.

Egy biztos: minden olyan foglalkozás, ahol nemcsak verbális módon fogalmazódik meg a pedagógus és a gyerekek elképzelése az irodalmi mű kapcsán, hihetetlen módon megnöveli a gyerekek kötődését az adott szöveghez, ösztönzi őket arra, hogy ők maguk is válasszanak újabb és újabb szövegeket hasonló feldolgozásra. Azoknak a pedagógusoknak pedig, akik úgy gondolják, hogy nem mernek belevágni vizuális ábrázolás órába, mert „nem értenek hozzá” elárulom: a gyerekeket nem kell félteni! Egyedül is megoldják a helyzetet – csak teret kell adni nekik!

Végezetül kedvcsinálónak itt egy 2. osztályosok által írt vers a Volt egyszer egy béka c. meséhez, mellete pedig egy hozzá készült illusztráció a szódásüveghalról:

szhalTavilapi virágok közt
Ül egy pici béka.
Labdacsokat nyaka köré
Fonogatja sorra.
Csücskös fején buborékok
Díszelegnek szépen.
Szódásüveg-halacskákkal
Játszadozik éppen.
 

 
(Az illusztrációkat a XI. kerületi Farkasréti Általános Iskola másodikos és hatodikos diákjai készítették Zsuzsa vezetésével, a képekből kiállítás volt, valamint az iskolába látogatott Máté Angi is, így a gyerekek személyesen is találkozhattak vele.)

VISSZA A CÍMLAPRA

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal    *****    Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!