OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
AZ OLVASÓVÁ NEVELÉS MEGALAPOZÁSA
AZ OLVASÓVÁ NEVELÉS MEGALAPOZÁSA : A gyerekek ötöde nem érti, amit olvas - Mit tehetünk értük?

A gyerekek ötöde nem érti, amit olvas - Mit tehetünk értük?

Melyek az alapvető gondok ma az olvasástanításban?

Szakemberek véleményét gyűjtötte össze erről Both Gabi. Továbbá megismerkedhettek egy páratlan, olvasást segítő kampány részleteivel.

Ha tudsz olvasni a sorok között, nehezebben vernek át. A magyar oktatáspolitika szétzilálása többek között azt eredményezte, hogy egyre többen képtelenek a sorok között olvasni, és legfeljebb az óriásplakátok leegyszerűsített üzeneteit értik meg.

„(...) Azt látjuk, hogy a magyar gyerekek tanulnak szinte a legtöbbet a környező országokhoz képest – de a legrosszabbul. Azért, mert nagyon rossz stratégiával tanulnak. Miért? Mert nincs idejük gondolkodva tanulni. Nem elég az órák számát emelni, meg kellene nézni azt is, hogy milyen minőségben megy az oktatás. (…)

A PISA 2015 eredményei és tennivalóink  című kiadványból idéztem Lannert Judit oktatáskutató, szociálpedagógus és közgazdász szavait.

 

A szerző szerint az egyik legfontosabb gond manapság az, hogy: Egyértelműen kiderült, a Pygmalion-hatás igenis működik a magyar oktatásban, a pedagógusok előítéletesen értékelnek. Ami nem azt jelenti, hogy rosszat akarnak, csak azt, hogy az elvárásokban differenciálnak, nem a módszerükben.

Egy egészen döbbenetes következtetésre jutottak a felmérések során. Voltak diákok, akik a kompetenciamérésen hatodikban még jól szerepeltek, de hátrányos helyzetükből adódó előítéletek folytán a tanár rosszabb osztályzatot adott nekik – és ennek hatására később tényleg leromlott a teszteredményük, működik tehát az önbeteljesítő prófécia.

Fenyő D. György, a Magyartanárok Egyesületének alelnöke azt írta a fent nevezett kiadványban, hogy a Nemzeti alaptantervvel is gondok vannak.

„Úgy vélem, azt nem lehet olyan gyors munkával, hirtelen ötletekkel, komoly és sok ideig tartó társadalmi és szakmai egyeztetés nélkül létrehozni, ahogy ez a mostani készült. A Nemzeti alaptanterv sok év, sok munka, sok közös gondolkodás, sok vita, nyilvános viták eredményeképpen jöhet csak létre, így tud csak kiforrni valami, ami érvényes.”

Fenyő szerint:

„Ez a túlszabályozott rendszer a tanárokat védekező pozícióba hozza abban is, hogy nem értelmiségiként viselkednek, inkább a – kikövetkeztetett – állami akarat végrehajtóiként.”

Elengedhetetlen lenne a szakértő szerint a központosított tankönyvpiac megszüntetése és a tankönyvpiac újraépítése is, valamint az, hogy egy tanár, miután megszerezte a diplomáját, egész pályája során továbbképezhesse magát, felfrissítve évről évre a tudását. Az olvasással kapcsolatban (is) fontosnak tartaná továbbá, hogy a mennyiség és a gyorsaság eszményítése helyett, amelyet a technikai és információs kultúra is támogat, az elmélyülésen legyen a hangsúly.

„Nem kell nagyon sok szerzőtől nagyon sok művet átvenni, de amit megbeszélnek a magyarórákon, az válhasson élménnyé, azt értsék meg a diákok, annak a tanulságait vonják le, az maradjon meg bennük, az sarkallja őket további kérdésekre, felfedezésekre. Lassan és figyelmesen olvasni, lassan és figyelmesen nézni, hallgatni, befogadni, megérteni – ezt az eszményt tűzném ki a magyar tanárok (köztük a magyartanárok) elé.”

A már említett kiadványban olvastam ezeket a szintén megszívelendő gondolatokat dr. Fűzfa Balázstól, a Savaria Egyetemi Központ Irodalomtudományi Intézetének docensétől: „Pénzt és szabadságot az oktatásba, annak minden szintjén, a tantervek alkotásába, a pedagógusok továbbképzésébe, természetesen a diákok mindennapjaiba is!

„A világban való létezés legfontosabb készsége és képessége az olvasás, a jelek megfejtése, értelmezése!

Mert a világban létező ikonok, képek, jelek megértéséhez, ahhoz, hogy eligazodjunk a világban, hogy jobban értsük azt, és jobban értsük egymást, meg tudjuk különböztetni az igazságot a hazugságtól, ehhez semmi másra nincsen szükség, mint olvasási képességre, annak a tágabb értelmében!”

Dr. Gombos Péter, a kötet szerkesztője, a Kaposvári Egyetem tudományos dékánhelyettese summázta az olvasás tanításának lényegét: 

„A szövegértés tanítása nem ösztönös tevékenység, sőt, kifejezetten komoly tervezést, emellett tudatosságot igényel. Ennek a szakmai hátterét kell megteremtenünk, az ehhez szükséges tudást kell átadnunk a tanítóknak és minden (!) felső tagozatos tanárnak.”

Megkérdeztem két szakértőt arról, milyen lehetőségek vannak arra, hogy változzon a mostani keserves helyzet.

Szekeres Niki Kép forrása: Tantrend.huSzekeres Niki kritikus, szerkesztő, a HUBBY (Magyar Gyerekkönyv Fórum) alapító tagja, a KRE Gyermek- és ifjúsági irodalom szakirányú továbbképzési szakának óraadója azt mondja: „kötelezők” helyett „közös olvasmányokra” lenne szükség, de azokra nagyon, mert ha harmincan elolvassák ugyanazt a szöveget, máris tudnak miről beszélgetni a csoportban. Niki úgy véli, hogy vannak olyan szövegek, amelyeket el kellene engednünk, és olyanok is, amelyek tanítását újra kellene gondolnunk.

„A gyerekek szó szerint ki vannak éhezve az új módszerekre, és elképesztően fogékonyak, sőt, óriási a teherbírásuk, nem igaz, hogy lusták, nem igaz, hogy érdektelenek.”

Niki úgy gondolja, hogy a példa sem túl jó, amit a diákok látnak. Sajnos a szülők többsége nem sokat olvas otthon, sőt, túlterheltségükből fakadóan a tanárok sem. Pedig az olvasásra mindenkinek szüksége lenne, hisz a könyvekből nemcsak okulunk, de magunkra ismerhetünk, vagy éppen tőlünk teljesen idegen világokat fedezhetünk fel, és egy kicsit elmenekülhetünk a hétköznapokból.

Pásztor Csörgei Andrea, a Mikkamakka gyerekirodalmi folyóirat főszerkesztője, a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium könyvtárostanára kiegészíti ezt azzal, hogy az olvasóvá nevelésben nagyon fontos a közös mesélés, ami igen bensőséges élmény, a felolvasás pedig segít „karban tartani” a fantáziát, pontosabban a képalkotó képességet, ami elengedhetetlen a szövegértéshez. A szöveg megértése ugyanis az agyunkban történő képsorozatok „gyártása” révén jön létre. Szerinte ma már szinte közhely, hogy a sok „készen kapott” kép (filmek, videók, számítógépes játékok, de akár az internetes posztok képhangsúlyossága stb.), sajnos ellustítják agyunknak ezt a képességét.

Az idén júniustól a TanTrend oktatási portálon online formában megjelenő Mikkamakkafolyóiratban szeretnének segíteni a szülőknek, pedagógusoknak, ezért a megjelenő szövegekhez klasszikus, jól ismert játékos szövegértési online feladatokat kínálnak.

Az Alfa generáció szülöttei a tapasztalatok szerint szívesebben ülnek le a számítógép elé, mint, mondjuk, egy munkafüzet elé, és az ilyesfajta feladatok megoldását nem nyűgként élik meg, hanem játékként, kikapcsolódásként.

Andrea szerint bármilyen remek, kreatív feladatot, módszert alkalmazunk, bármilyen sok szöveget olvasunk fel, az egész fabatkát sem ér, ha maga a mű nem kelti fel a gyerekek érdeklődését.

„Mindennél fontosabb, hogy olyan szövegekkel kínáljuk meg a gyerekeket, amelyekben könnyen azonosulnak a főszereplővel, nem küszködnek a nyelvezetével, pergő cselekményű és humoros is.”

Andrea úgy gondolja, hogy természetesen a klasszikus irodalmat sem kell kizárni az oktatásból, de kétségtelen, hogy ezeknek a kritériumoknak sokkal-sokkal több kortárs mű felel meg. Ezért elengedhetetlen, hogy ezek közül kerüljön ki az ajánlott és közös olvasmányok java az 1–12. osztályig egyaránt. Szerencsére ma már bő kínálat van minőségi gyerek és ifjúsági irodalomból is, használjuk hát bátran!

Forrás: wmn.hu

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal