OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
BÍRÁLAT
A szakdolgozat címe:
Az olvasóvá nevelés megalapozása óvodás kortól kisiskolás korig
Hallgató neve:
Dr. Szilágyiné Gálos Ildikó
Tanszék:
ELTE BTK IKI Könyvtártudományi Tanszék (tanszéki anyakönyvi sz.: E 28)
Konzulens:
Dán Krisztina könyvtár-pedagógiai szakértő
Értékelés: 5 (jeles)

Indoklás:

A szakdolgozat - némileg túlnőve a műfaj terjedelmi korlátain - gyakorlatilag két igen nagy témakörrel foglalkozik. Az egyik az óvodáskorúak későbbi olvasóvá válását megelőző és megkönnyítő pedagógiai felkészítését, valamint a kisiskolások olvasástanulásának szerteágazó nevelési-oktatási feladatait fogja át. (Különösen figyelemre méltóak az olvasással foglalkozó fejezeteknek a mese szerepét elemző részei.) A kisgyermekkori olvasóvá nevelés ilyen mélységű pszichológiai, metodikai, problémafeltáró elemzése önmagában is kitölthetné egy szakdolgozat tartalmi, terjedelmi kereteit.

A dolgozat készítője a további fejezetekben a fenti nevelési területet összefüggésbe hozza az alsó tagozatos könyvtár-pedagógiai tevékenységekkel. Tantervi ajánlást és jól strukturált feladatgyűjteményt dolgozott ki a korosztály könyvtárhasználati képzéséhez, melyet – a NAT eredeti szándéka szerint - az anyanyelvi képzés keretében tartott megoldhatónak. Ezzel az anyanyelvi képzés fő feladataihoz, mindenek előtt a kommunikációs és tanulási képességek fejlesztéséhez kapcsolta a könyvtárra építhető tanulói tevékenységeket, a könyvtár sajátos forrás- és eszközgazdagságával mintegy felerősítve a tevékenységekre irányuló belső motivációkat.

A könyvtárhasználatba, médiakezelésbe, a különböző dokumentumok közlésformáinak, szövegtípusainak feldolgozásába való bevezetés, a forrásokkal való bánásmód alapműveleteinek elsajátíttatását szolgáló tevékenységek és módszerek mind a tantervi célok, követelmények, tananyagtartalmak, mind a feladatkultúra és értékelési módszerek vonatkozásában megfelelnek a NA T alapelveinek.

A módszertani segédlet nemcsak a könyvtári tájékozódás, a könyvtárhasználati szabályok, viselkedési normák elsajátításához jelent a kisiskolás számára életszerű helyzeteket, tapasztalatszerzési lehetőségeket, hanem egyúttal a szövegértés, olvasási készség, szövegfeldolgozás fejlesztéséhez is a tevékenységekre motiváló változatos, esztétikai és tartalmi szempontból alkalmas forrásokat, gazdag választékot kínál. Az egyes évfolyamokra kidolgozott játékos tanórai feladatokat, prezentációs eszközöket további bibliográfiai és teljes szövegű ajánlásokkal egészíti ki a dolgozathoz mellékelt CD lemez.

Az anyanyelvi képzésnek a fenti könyvtár-pedagógiai elemei az alsó tagozatos oktatás egyéb területeinek ismeretelsajátításához is hasznos forrásokat, hatékony tanulási technikákat kínál. Bár a könyv-, könyvtár-, írástörténet elemei - a tapasztalatok szerint - jó hatásfokkal hasznosíthatók a könyvtárhasználat tanításában, a szűkös órakeretekhez képest és funkcionálisan is kissé túlzottnak tartom a téma-ajánlásban tervezett történeti ismeretek mennyiségét. Túl korai továbbá a katalógus használat alsó tagozatos elsajátításának követelménye. Meglehetősen általános az alsós könyvtárhasználati követelmények megfogalmazása (104. p.) A teljesíthetőség érdekében érdemes árnyaltabban megfogalmazni a könyvtárhasználat alapvető területein elvárható követelményeket. További helyreigazítást igényel a 121. p 136. p.

A fenti kisebb korrekciók semmit nem vonnak le a szakdolgozat érdemeiből, melyet 5 (jeles) érdemjegyre minősítek. Egy alaposabb lektorálás után pedig javasolom az anyag tankönyvvé, illetőleg tanári segédkönyvvé való átdolgozását és közzétételét.

Dán Krisztina könyvtárpedagógiai szakértő


 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót