OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
BABAKÖNYVEK - BESZÉLGETŐS (1-3)
BABAKÖNYVEK - BESZÉLGETŐS (1-3) : Miért fontos az együtt olvasás a gyerekkel?

Miért fontos az együtt olvasás a gyerekkel?

Both Gabi  2019.02.06. 20:06

Azt talán nem kell ecsetelnem, hogy a mesélés, meseolvasás a minőségi együtt töltött idő kategóriáján belül is kiemelt szerepet érdemel, hiszen a legtöbb családban, ahol napi rutin az esti mesélés, ez az a leginkább várt pillanat, amikor már semmilyen „muszáj” feladatot nem kell elvégezni. Mindenki evett, ivott, fogat mosott, a gyerekek pedig várják a mesét. A mesélés ugyanúgy szokássá válhat, mint minden egyéb tevékenység, de ennek semmiféle káros hatása nincs, sőt!

A kezdetek

 

Nagyon fontos a fokozatosság. Egy olyan gyerek, aki három-négyéves korában találkozik először a könyvből való meséléssel, nem igazán fogja érteni, hogy mit akarunk tőle, ne csodálkozzunk, ha elkalandozik a figyelme. Ezt megelőzhetjük azzal, hogy már az egészen kicsi gyerekeknek is mesélünk. Talán hihetetlenül hangzik, de már a néhány hónapos babáknak is van „olvasnivalójuk”, például a Babageometria című könyv, ami a látásfejlődésben is segíti őket. Egy egyéves gyerek pedig kíváncsian lapozgatja az állatokkal, vagy nagy, színes figurákkal illusztrált lapozókat. Rámutat a képekre, esetleg hangutánzó szavakkal is próbálkozik, amikor például meglát egy cicát…

A beszédtanulás

A beszédfejlődés kialakulásában jelentős szerepet játszanak a minőségi képeskönyvek, lapozók, amelyekből megismerhetik a gyerekek a tárgyakat, állatokat, színeket, helyzeteket, és általunk, a mi szavainkkal értelmezni is tudják azokat. Így alakul ki az első titkos nyelvünk a gyerekünkkel, amikor még csak mi értjük, mit is jelent az „av, va, o, ba” vagy bármi, amit próbál elmondani nekünk. Folyamatos impulzusokat és megerősítést kap tőlünk a közös könyvforgatás közben, és lassan, szinte észrevétlenül már nem csupán annyit mond, hogy „ci”, amikor mi a cica képére mutatunk, hanem azt is megmutatja, hol a szeme, szája, farka, bundája, eljátssza, milyen, amikor a cica álmos, hogyan nyávog stb… Így egészen komplex ismeretei lesznek, nekünk pedig egy érdeklődő, nyitott, kivételes szókincsű kétévesünk.

Soha nem szabad siettetni a gyereket vagy türelmetlenkedni, mesélés közben! Fontos, hogy észrevegyük, ha a gyerekünk elfárad, és mást szeretne csinálni. Tehát a figyelmünk, a felé fordulásunk is megerősítheti őt abban, hogy ez számunkra – abban a pillanatban – épp olyan fontos tevékenység, mint neki, hiszen pont most tanulja meg általunk értelmezni mindazt, ami őt is körülveszi.

A folytatás

Amikor már tőmondatokat is mond, és biztosan megértjük egymást, jöhet a következő lépcső: a böngészők varázslatos világa. Ezekben a képeskönyvekben komplex helyzetek, és ezernyi apró történet rejtőzik. A saját gyerekimmel is megtapasztalhattam, hogy milyen rohamosan fejlődött a szókincsük és a helyzetfelismerésük az ezerszer elismételt egyszerű történetek által, amelyeket képekben követhettünk végig a különböző böngészőkben. Először csak egyetlen szereplőt választottunk ki, például egy madarat, amelyik kirepült a kalitkájából, és mindegyik oldalon felbukkant, aztán már a gazdáját is, aki kétségbeesetten követte őt, végül az összes többi szereplőt, aki felbukkant. Akár egy egész évet is eltölthetünk egyetlen böngészővel, míg mindenkit megismerhetünk, mindent megtudunk róluk, és a végén lesz egy cserfes, értelmes, mindenre kíváncsi háromévesünk, akinek elkezdhetjük mesélni azokat a történeteket, amelyek egy kicsit elvonatkoztathatók a képektől is.

Az önálló történetek

Kezdhetjük Marék Veronika Boribon-történeteivel, Eric Carle lapozóival, vagy az egyik legnagyobb kedvencemmel, Hervé Tullet Pöttykönyv című művével, ami interaktivitásra sarkallja még a felnőtteket is, nem csupán a gyerekeket. De a mondókáskönyvek és az egyszerű állattörténetek is remek lehetőséget adnak arra, hogy egy kicsit hosszabb időt töltsünk a könyv fölött, valamint egy komplex történetet végigkövessünk a háromévessel.

Könyvek kánaánja

Ha a mese a mindennapi eledelünkké vált, akkor a három-hatéves gyerekeknek valóságos kánaánt kínál a magyar gyerekkönyvpiac. Rengeteg színvonalas és egyben mély történet vár ránk. Ilyenkor már sok kérdésre kell válaszolnunk, ezek mind a könyv kapcsán kerülnek felszínre, és a barátságtól a halálig minden téma előkerülhet. Ne zavarjon bennünket, hogy ezek a kérdések megakasztják az olvasást és a történetet, mert azt jelzik, hogy a gyerek elakadt valamiben. Kérdései vannak, szorongásai, bizonytalanságai, és a megnyugtató válaszainktól tudja magában megemészteni a hallottakat és a látottakat. Biztosak lehetünk benne, hogy ő mindvégig a történetben marad, és együtt haladhatunk tovább egy hatalmas mesekönyvben, ami nem más, mint maga a világ.

Egyszóval a mesékből a világot tanulja meg: a viszonyainkat, az érzelmeinket, és azt is, hogyan fejezheti ki azokat. Érzelemgazdagságot, érzékenységet, nyitottságot, érzelmi biztonságot. És minket is, mert a mesélő szülő mindig magát adja. A legtöbbet, amit a gyereke kaphat tőle.

Az a gyerek, aki sok mesét és történetet kapott, a saját szülői tapasztalatom szerint:

  • sokkal kisebb eséllyel lesz figyelemzavaros
  • a szociális kompetenciái megelőzik a kortársakét
  • mélyebb és bizalmasabb viszonyba kerül a szüleivel
  • az érzelmi intelligenciája mérhetően magasabb
  • a szókincse bővebb és választékosabb, mint a társaié
  • a belső képalkotó képessége is erősebb, mint a többi gyereké
  • a szorongásainak utat tud adni, mert könnyebben kifejezi magát
  • empatikusabb lesz, mert képes a mesehősökkel azonosulni, és ezt a mintát alkalmazza a különböző élethelyzetekben is
  • felszabadul a fantáziája és nő a kreativitása

 

Forrás: hogyanmondjamelneked.hu

 
 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót