OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
PROBLÉMAORIENTÁLT KÖNYVEK
PROBLÉMAORIENTÁLT KÖNYVEK : Az elég jó szülő - Könyv a gyereknevelésről

Az elég jó szülő - Könyv a gyereknevelésről

 
Bruno Bettelheim - Az elég jó szülő

 

Bruno Bettelheim (19031990) szülővárosában, Bécsben szerzett filozófiából diplomát, és a harmincas években ott járt Richard Sterba analízisébe.

1938-ban sok más osztrák zsidóval együtt Dachauba internálták, ám a következő évben, Hitler születésnapján amnesztiát kapott. Szabadulása után az Amerikai Egyesült Államokba emigrált, ahol a Chicagói Egyetem professzora és egy gyermekotthon vezetője lett.

Harminc éven át foglalkozott súlyosan lelki sérült, többek között autista gyerekekkel. Két legfontosabb könyve, a magyarul is megjelent Az elég jó szülő és A mese bűvölete.

Tartalom

Köszönetnyilvánítás 7

ELSŐ RÉSZ: Szülő és gyermek

1 Bevezetésül a korai élmények jelentősége 11
2 Szakértői tanács vagy belső tapasztalat? 26
3 Szülő vagy idegen? 50
4 Az ő indítékaik és a mieink 67
5 Az iskolai teljesítmény: a nézeteltérések egyik fő forrása 79
6 Közös emberségünk 98
7 A "miért" kérdése 109
8 Az empátiáról 122
9 A fegyelmezésről 136
10 Miért hatástalan a büntetés? 154
11 A gyermekkor újrafelfedezése felnőttkorunkban 183
12 A gyermek és a szülei múltja 192

MÁSODIK RÉSZ: Az "én" kialakítása

13 Az identitás megszerzése 203
14 A játék: híd a valósághoz 227
15 Miért olyan fontos a játék? 250
16 A játék mint problémamegoldás 268
17 Játék és valóság: a kényes egyensúly
18 A szülők és a játék: kétféle mérce 308
19 Az önbecsülés megszerzése a versengésen keresztül 325
20 Tudattalan források, valódi teljesítmények 338
21 Túl győzelmen és vereségen 364
22 Hogyan válunk civilizált lényekké? 377

HARMADIK RÉSZ: Család, gyermek, közösség

23 Eszmény és valóság 393
24 A szál, mely összefűz 410
25 A minket megillető hely keresése 429
26 A támaszt nyújtó család 449
27 Mágikus jelentőségű napok 467
28 Higgyünk-e a Mikulásban? 485
29 Az "igazi" Mikulás, a húsvéti nyúl és az ördög 497

 

Hintafa blog

Ha csak egy gyermeknevelési könyvet olvasol el, ez legyen az. Komolyan. Minden benne van amit tudni kell, vagy érdemes. Egyszerre megnyugtató és felszabadító.

Attól tartok, hogy manapság, az iMindenség korában, amikor minden létező okossággal körbevesszük magunkat, felhőkben tároljuk a családi fotókat, és a nagyi tuti receptjeit is csak legörgetjük, hajlamosak vagyunk beleesni abba a hibába, hogy a gyereknevelés is megoldható - ha nem is gyorsan-, de kívülről, egy készen kapott módszerrel. 

Bruno Bettelheim könyvének már a címe is kellően elgondolkodtató. Miért csak elég jó? Miért nem mindjárt tökéletes? De miért is kellene tökéletesnek lennie bárkinek? A gyerek sem az, és mi sem. Sőt, nem is leszünk. Bocs.

Sosem fogunk tökéletes harmóniában élni, hangos szavak, összeveszések nélkül. De kell-e? Egy jó kapcsolat, egy jól működő család nem arról ismerszik meg, hogy minden tagja angyali békében él egymás mellett. Inkább onnan tudjuk, hogy biztos család áll a hátunk mögött, ahogyan baj idején segítség érkezik, vagy az összezörrenések után beköszönt a békülés. Tudom, mert mindkettőt kipróbáltam. Egyébként is, a tökéletesség olyan teher (illuzió), ami bárkiből előhozza a merevséget. Ez pedig egy olyan műfajban, ami többnyire az intuícióra és a kreativitásra épít, nem túl szerencsés.

Mitől lesz valaki elég jó szülő?

Bettelheim megfogalmazása szerint ha az általunk elkövetett nevelési hibáinkat bőségesen ellensúlyozzák azok a helyzetek, amelyekben helyesen cselekszünk. Ennek elérése meglepően egyszerű: forduljunk empátiával gyermekeink felé, szem előtt tartva, hogy a gyerek tettei mögött csupa jó szándék húzódik meg.

A bajok forrása rendszerint az ismeretek, a tudás hiánya. Ahhoz, hogy elég jó szülők lehessünk nem szükséges semmilyen forradalmian új trükköt tanulnunk. Csak meg kell próbálnunk gyerekeink tettei, viselkedése mögé látni, miközben emlékeztetjük magunkat, hogy ők is szeretnek minket, ahogyan mi is őket. Így könnyebben megesik a szívünk ügyetlenkedéseiken még akkor is, ha első haragunkban azt feltételezzük, hogy azért kanalazta ki a virágföldet 5 perccel az indulás előtt, mert így áll rajtunk bosszút az ebadta, amiért autóba kell ülnie. Holott gondolhatnánk arra, hogy előző nap együtt néztük a markoló munkáját, amit most gyermekünk is próbál imitálni. Talán azért önti az almalevet a padlóra a kis zsivány, mert minket akar idegesíteni? Esetleg csak arról van szó, hogy az adott pillanatban nem tudja máshogy elmondani milyen cefetül fáradt és mennyire nem bír már a lábán állni. Nagyjából egy hónapja próbálom ezen a szemüvegen keresztül szemlélődni. A hatása tapintható. 

Bettelheim könyve -melyet a Park Kiadó jelentetett meg újra, nagyon szép külsővel-  üdítő változatosság a sok kész megoldást nyújtó tanácsadó könyv mellett. Elsősorban azért, mert nem univerzális tanácsokkal, azonnali megoldásokkal szolgál. Ehelyett hagyja, hogy mi dolgozzuk ki saját megoldásainkat, amitől szülőkként magabiztosak és elégedettek leszünk. Ehhez szolgál útmutatással abban az időnként útvesztőnek tűnő labirintusban, amibe a gyerekneveléssel lépünk. De tényleg olyan szövevényesen furfangos a gyerekek lélektana? Vagy csak mi gondolkodjuk már megint túl, a megszámlálhatatlan információnk, és ismeretünk birtokában?

Azért volt óriási megkönnyebbülés Bettelheim művét forgatni, mert nemcsak nagyon érthetően és élvezetesen ír (Rakovszky Zsuzsa fordító munkáját dicséri a magyar változat), de sorra veszi a gyermeknevelés összes lényeges "ügyének" lélektani hátterét, azokat a mozgató erőket, amik egy-egy korszakot irányítanak. Mesél a játék fontosságáról, a büntetésről, és a fegyelmezés leggyümölcsözőbb módjáról, a család szerkezetéről, a serdülőkor mibenlétéről, az ünnepek jelentőségéről. Bettelheim minden mondata mögött az a végtelen szeretet és empátia húzódik meg, amire minket is buzdít. S ha valóban így tekintünk egy-egy problémára, akkor talán sikerül elérni, hogy tünetként tekintsünk a hisztikre, a dührohamokra, vagy a szemtelenségre, nem ellenünk irányuló támadásként, amire azonnal ellentámadásba lendülünk.

 

Érdekes epizódnak voltam nemrégiben fültanúja. Két nagyi beszélgetett a homokozó mellett, miközben T-vel egy feneketlen lyukat ástunk. A párbeszéd lényegében arról szólt, hogy bezzeg az ő idejükben mennyivel másabbak voltak a szülők. Ellenben manapság. Mindent túlokoskodnak, a gyerekek pedig elszemtelenednek, neveletlenek. És ez így ment percekig.

Először arra gondoltam, hogy megemlítem nekik a tényt, hogy a mostani szülőket az ő generációjuk nevelte, de aztán arra jutottam, hogy valahol igazuk lehet. Bettelheim úgy fogalmazza ezt meg, hogy régen a naiv szülők, akiknek nem álltak tucatjával a tanácsadó könyvek a polcaikon, egy alapos hiszti után, vagy ha ellenséges hangot ütött meg nem gondolták, hogy a gyerekük őket utasítja el. Urambocsá' így próbálja kifejezésre juttatni, hogy nem szereti őket. Úgy vélték ez a fejlődés, az önállóságra való törekvés, vagy a saját ügyetlenségük felett érzett bosszúság tünete. A modern szülő azonban azonnal kétségbe esik, és azon tipródik, hogy hol rontotta vajon el. Ezen persze sokat lendít a környezet is, akik azonnal felelősért kiáltanak, akik nyilván nem lehetnek mások mint a szülők maguk.

Én azt mondom ne járjunk túl a saját eszünkön, nincs a modern szülőkkel semmi gond, talán csak kissé elveszettek lettünk abban az információ-tengerben, amit a nevelési szakkönyvek zúdítanak ránk. S míg a naiv szülők, ha akartak volna sem igazán tudtak máshogy cselekedni, hiszen egy csomó mindenről nem is volt, nem lehetett tudomásuk, nekünk van választásunk. Modern szülőkként meg kell tanulnunk bízni magunkban, újra emlékezetünkbe kell idézni, vagy napi mantránkká tenni: szeretjük a gyerekeinket, a legjobbat akarjuk nekik, és a gyerekeink is szeretnek minket. Úgyhogy nincs  semmi baj, ha csak az nem, hogy az információk özönében elfelejtkeztünk a legfontosabbról: nem kell tökéletesnek lennünk. Ha elég jó szülők vagyunk, és szeretjük a gyerekeinket az is elég.

Az én vállaimról óriási terhet vett le Bettelheim írása. Azzal, hogy más perspektívából szemlélem a fiúk viselkedését, valahogy egészségesebb, kiegyensúlyozottabb lett a családi élet. Nincs egymás hibáztatása, tünetek vannak, és problémák, amiket együtt oldunk meg, mert igenis elég jók vagyunk.

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót