OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
MESEGYŰJTEMÉNYEK ADATBÁZISA (2-12)
MESEGYŰJTEMÉNYEK ADATBÁZISA (2-12) : Boszorkányos mesék

Boszorkányos mesék

  2018.08.25. 18:58

5-9 éveseknek
Írta: Boldizsár Ildikó
Kiadó: Móra Könyvkiadó, 2014
Illusztrálta: Szegedi Katalin
Oldalszám: 101

Gonosz boszorkány, vasorrú bába, vénséges banya, ugye ilyesmik jutnak eszedbe a boszorkányokról? A mi boszorkányunk, Amália, szépséges szép, ért az állatok és a növények nyelvén, csöppet sem gonosz, legfeljebb néha szomorú. És ami a legfőbb: csodás meséket mesél. 

Mesél az esőről, a napról, a holdról, csillagokról, felhőkről, virágokról, madarakról, színekről és árnyékokról, és a mesék boszorkányos varázslata hatalmába kerít mindannyiunkat, kicsi és nagy olvasót egyformán.
 
TARTALMA:

 

Amália és az esők 15
Mindenkivirága 22
A színes árnyékok 31
Mi a madárboldogság? 36
Füvetrágó Erdei Csuda 44
Az Elveszett Tárgyak Napja 51
A mókus és a vakond 55
Az Esthajnalcsillag 66
Vízikirály és a repülőhal 71
Az angyalszárnykagyló 79
A szomorú boszorkány 85
 
Az olvasó kedve szerint olvashatja különálló meseként vagy kerettörténetbe ágyazott összefüggő mesefolyamként a kötetet. A mesékben felfedezhetjük mítoszok, legendák és mondák motívumait, játékosan átalakított változatait, sosem látott, mégis mintha népmesékből előlépett lények alakját. A változatos történetek eredeti ötleteket villantanak fel, plasztikus figurákat vonultatnak fel, finom nyelvi ízeket kínálnak. A megvalósítható (erkölcsi-esztétikai) világrend és az eleven valóság sokszínűsége nyújtotta szépségélmény adja e magával ragadó mesevilág vonzerejét. A kötet költői álomvilágát Szegedi Katalin illusztrációi keltik életre; az ő grafikai stílusa valósággal kínálkozik Boldizsár Ildikó meséi mellé. 

Amikor nem akart az esőben táncolni

Boldizsár Ildikó neve meseolvasó gyerekek és meseértő felnőttek számára egyaránt ismerősen cseng. Több mesekötet szerzője, de gyűjtője és tudományos szakértője is a meséknek, mesetípusoknak, motívumoknak. Meseíróként a kortárs irodalomban egyéni stílus és hangvétel jellemzi: meséi álomszerűen szépek, már-már költői hangúak. Ha irodalomtörténeti „rokonait” keressük, elsősorban Balázs Béla, Lesznai Anna, illetve a világirodalomból Oscar Wilde juthat eszünkbe.

Az irodalmi köztudat a nyelvi játékosságot elsősorban a groteszk-ironikus stílusú szerzőkhöz társítja (pl. Janikovszky Éva, Lázár Ervin, Békés Pál), de Boldizsár Ildikó szövegei is hallatlanul gazdagok nyelvi leleményekben, szókincse bővelkedik lírai fordulatokban, szemléletes képekben. Fontos szerephez jutnak nála a színek, életre kelnek az illatok, a valóságos növények megelevenítésével tündér- és álomvilág születik.

 

Interjú a szerzővel gyűjteménye megjelenésekor
(2007-15-15)

 A szerző a Millenárison Amáliáról mesélBoszorkányos mesék a mesekönyved címe, ez egyben válogatás is régebbi mesekönyvedből is. Ha meg kéne fogalmaznod, hogy neked mit jelent a boszorkány szó, hogyan jellemeznéd?

A boszorkányok számomra igazi ősasszonyok, ősanyák, a világ titkainak ismerői. Kapcsolatban vannak mindazzal, ami élő. Ismerik a megoldáshoz vezető utakat, és mindig olyan próbatételek elé állítják a hőst, amelyek a javát szolgálják. Az, hogy büntetnek vagy jutalmaznak, egyedül a hős viselkedésének a függvénye. Ha a hős megfelel a próbákon, jutalmat kap, ha nem, kővé változtatik. Szerintem ez így igazságos.

A te mesebeli boszorkányod egyáltalán nem azt a boszorkány képet mutatja be, ami a fejünkben van. Amália egy jóságos, kedves, néha szomorú boszorkány, aki csodálatos történeteket mesél az életről. Szerinted ma is léteznek ilyen boszorkányok?

Én azt gondolom, hogy Amália épp olyan boszorkány, mint az elődei, csak amíg őbennük a büntető, haragos, kegyetlen oldal is erős volt, Amáliában a megértő jóság, a szerető kedvesség kerekedik felül. De az élet titkait ugyanolyan jól ismeri, mint elődei. Ha valóban az ilyen tulajdonságokkal rendelkező nőket tekintjük boszorkányoknak, kétségtelen, hogy ma is élnek közöttünk.

Olvasva a meséidet felmerül a kérdés, hogy valójában kinek szánod őket?

Mostanában nagyon sok levelet kapok óvónőktől, akik lelkendezve számolnak be róla, hogy a meséimet olvassák az óvodában, és a gyerekek imádják Amáliát. Én magam nem hittem volna, hogy az óvodások is megértik ezeket a meséket, de íme, a gyakorlat bebizonyította, hogy igen. Vagyis most már elmondhatom: mindenkinek ajánlom!

Munkád során, a meseterápiában is tudod a saját meséidet használni?

A terápiában csak klasszikus népmeséket és eredeti mítoszokat használok. Véleményem szerint a műmese – így a saját meséim is – nem alkalmasak terápiás célokra. A terápiában csak a kollektív tudattalan képeinek és archetípusainak van gyógyító ereje.

Egyáltalán a meseíró saját meséi segítenek -e a meseíró gondjain, bajain?

Minden művészeti forma valamiképpen segít az alkotó gondjain és bajain. És szerencsés esetben a befogadóéin is!

Könyved illusztrátora Szegedi Katalin, aki megformálta ezt finom, légiesen kedves  boszorkányt.   Te is így képzeltedel Amáliát?

Szegedi Katalinnal nagyon egymásra találtunk. Anélkül, hogy valaha is beszéltünk volna a meséimről, ő pontosan azt látta, amit én is láttam meseírás közben. De Amáliát ő sokkal gyönyörűbbre rajzolta, mint amilyennek én képzeltem. Viszont amikor megláttam az ő boszorkányát, rá kellett jönnöm, hogy titokban mindig is abban reménykedtem, hogy talán tényleg ilyen szép…

Saját gyerekeidnek megmutattad, felolvastad a meséket?

Ezek a mesék 20 évvel ezelőtt íródtak, és már megjelentek 1991-ben és 1997-ben egy-egy önálló kötetben, amelyek a megjelenés évében “Év Könyve”-díjat is kaptak (Amália álmai – Mesék a világ legszomorúbb boszorkányáról; valamint A Fekete Világkerülő Ember meséi). Ezekből válogatott a Móra Kiadó. Amikor ezeket a meséket írtam, még nem voltak gyermekeim. Később meg már nem olvastam fel nekik, gondoltam, majd elolvassák, ha kíváncsiak lesznek arra, hogy én miként látom magam körül a világot.

Fontos a visszajelzés, a szakmai vélemény? 

Nekem az a vélemény, amikor az óvónők meg más olvasók is megírják nekem, milyen sokat merítettek egy-egy történetből. De az is vélemény, amikor rám mosolyognak a villamoson, és azt mondják: Szia, Amália…

Forrás: kultura.hu

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót