OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
MESEGYŰJTEMÉNYEK ADATBÁZISA (2-12)
MESEGYŰJTEMÉNYEK ADATBÁZISA (2-12) : Locsolókannából elefánt - Pepe ovis mesé

Locsolókannából elefánt - Pepe ovis mesé

  2018.08.26. 19:42

3-5 éveseknek
Illusztrálta: Horváth Ildikó
Kiadó: Manó Könyvek, 2015
Oldalszám: 64

"Kedves Ovisok!

Én már régóta óvodás vagyok. Ez abből is látszik, hogy amikor oviba kezdtem járni, még csak hároméves voltam, most meg már nemsokára ötéves leszek. Ennyi idő alatt nagyon sok minden történt velem.

Hogy mi  minden? Ezt most szép sorban elmesélem nektek. Hátha ti is úgy vagytok vele, ahogy én voltam annak idején: kíváncsi voltam, hogy milyen lesz oviba járni, meg féltem is tőle egy kicsit. De hiába vagyok majdnem ötéves, írni még nem tudok, így anyukám és Kata, a nővérem is segít nekem. Én elmondom, hogy mi volt, anyukám leírja, Kata pedig szól, ha valamit kifelejtek. Akkor most el is kezdem. Épp úgy, mintha ma volna az első napom az óvodában.
Pepe

Ui.: És még annyit, hogy ezt a könyvet mindenkinek írtam, de különösen Vandának, aki a szomszéd házban lakik, pisze orra és szép hosszű, barna haja, tele csatokkal és masnikkal. És ma ott pityergett a játszótéren, mert holnaptól óvodás lesz, de egyáltalán nem akar az lenni."

Turbuly Lilla egy gyerek őszinte hangján mutat be a 16 mesében olyan élethelyzeteket, amelyek minden óvodásnak ismerősek lehetnek. A finom humorú mesék és Horváth Ildi vidám illusztrációi arról tanúskodnak, hogy ha vannak is néha nehéz pillanatok, mégiscsak jó dolog óvodásnak lenni!

 

"És akkor én mondtam az anyukámnak, hogy menjünk haza, de azonnal, mert nem akarok rózsaszín locsolókanna lenni, sőt, egyáltalán semmilyen locsolókanna se akarok lenni, utálom a kiskertet a nagymamánál is, mert állítólag mindig oda lépek, ahová nem kellene. Lehet, hogy egy kicsit hangosan mondtam mindezt, bár szerintem egyáltalán nem kiabáltam, mindenesetre odajött a szép hosszú hajú óvó néni, akit Ildi néninek hívnak, és megkérdezte, hogy milyen jelet szeretnék, mert lehet, hogy át tudjuk varázsolni a locsolókannát."
 
 
Pepe már majdnem ötéves. Hároméves volt, amikor óvodába kezdett járni. Ezalatt a két év alatt rengeteg minden történt vele. Ezeket a hétköznapi, mégis igen jelentős eseményeket meséli el nekünk.

Megtudjuk, milyen volt az első reggel, amikor először indult el az óvodába, milyen meglepetéssel készült barátjának, Tominak a születésnapjára, mit játszott titokban akkor, amikor ebéd után nem tudott elaludni, és annak milyen következménye lett. Kiderül, hogyan született meg Hóasszony, a Hóember párja, és milyen jó érzés az, amikor szánkóval, ráadásul egy új szánkóval lehet oviba menni!

A sok-sok vidám pillanat mellett mint minden ovis életében, Pepe életében is előfordulnak rosszabbak is. Például, amikor elveszíti egyik kedvenc plüss állatát, Nyúl Jenőt, de szerencsére, délutánra előkerül. És mindezeken túl ott a folyton visszatérő kérdés, hogy is van ez a szerelem dolog?

Tartalom
Holnaptól óvodás leszek
Ma volt az a holnap
Locsolókanna nagy fülekkel
Katonadolog
Nem akarok aludni
Szilvás gombóc
A pöttyös hajpánt
A mi Béluskánk
Hóasszony
Nyúl Jenő
Panapa
A nyávogó hátizsák
A baj nem jár egyedül
Hajbaj
Ballagás
 

Szepesi Dóra: Visszafelé folytatódik Pepe története

 

Legújabb könyvében egy ötéves kisfiú - a korábbi köteteiből már jól ismert Pepe hangján mesél őszintén, finom humorral az óvodáskor nehéz és derűs pillanatairól. Turbuly Lillával beszélgettünk óvodáról, kosársuliról, bábszínházról és a Károlyi kertben élő nyusziról.

Érdekes, hogy a Locsolókannából elefánt című, nemrég megjelent könyvedben egy picit kisebb Pepével találkozhatunk, mint a Talált szívben. Miért?

Óvodás karakterben nem tudok másban gondolkodni, nekem ez a Pepe karakter van meg. Ifjúsági könyvesben meg csak a Kosársulis Julcsi. Pepe már megvolt a gyerekverskötetemben, azóta is ő megy tovább, amikor hasonló korú gyerekekről írok. A könyvbe írtam egy előszót, ez Pepe biztató, vigasztaló üzenete mindenkinek, aki fél az ovitól, de leginkább Vandának szól, aki a játszótéren sírt, hogy neki óvodába kell mennie. A kislány a Talált szívben fontos főszereplő, itt az előszóban, majd a legvégén tűnik fel egy villanásra, a ballagáson.

A könyvben előforduló ovis élethelyzetek mindenkinek ismerősek lehetnek. Gondolom, a saját életedből is beleépítettél apró részleteket, mint ahogy előző könyvedben is voltak ilynek. Hogyan alakult a történet?

Furcsa hogy egy óvodás könyv írója mondja, de én abban a sajátos helyzetben vagyok, hogy alig jártam óvodába. Kiskoromban több mint egy évre tüdőszanatóriumba kerültem, úgyhogy összvissz annyit voltam óvodás, amennyit a szanatórium óvodájába jártam, és az azért inkább kórház volt, mint óvoda. Amikor hazakerültem, ötéves koromtól már iskolába mentem, merthogy anyukám tanítónő volt egy négyosztályos, összevont kis falusi iskolában, és azt szerette volna, hogy ott legyek mellette. Így én kétszer jártam az első osztályt. Nekem gyakorlatilag az óvoda kimaradt, ez így vicces, de alakult a történet, természetesen a családi óvodás történetekből, illetve a mostani ovisok jellegzetes szituációiból. Úgy gondolkodtunk a kiadóval, hogy próbáljunk több tipikus élethelyzetet körbejárni, meg olyat is, ami mostanában probléma, így került például bele a lisztérzékeny gyerek, akinek máshogy kell étkeznie, mint a többieknek.

Bármely korban megélhető sztorik vannak benne, de olyanok is, amelyek újabb szemléletet tükröznek, például a síró kisfiút a néni úgy vigasztalja: ne sírj, „katonadolog!”, a gyerekek meg azt mondják, a fiúknak igenis szabad sírni…

Egy kis feminista olvasata is van. A hóember, hóasszony fejezetbe pedig megpróbáltam egy kicsit játékosan beleírni a nemi szerepek változását.

Horváth Ildivel ez a második közös könyvetek. Hogyan alkottok együtt?

Nagyon jól tudunk együtt dolgozni. Mivel azonos a főszereplő, nehezen is tudtam volna elképzelni, hogy más illusztrálja, mivel ugyanazt a fajta karaktert kellett egy kicsit kisebb korban megrajzolni.

Forrás: prae.hu

gaboolvas.blogspot

Igazi ovis mesék a gyermek meglátásai, észrevételei, kalandjairól szólnak a történetek. A beilleszkedésről, és a nagyon fontos óvodai jel kiválasztásáról szól az első eset. Nem csak egy kisfiú életében nagyon meghatározó ez. Pepe óvodába kerülése itt megakadt, hiszen az igazán klassz, fiús jeleket már elfoglalták, így neki egy locsolókanna maradt, ami ráadásul rózsaszín! Nem csoda, ha rögtön haza akar menni..  Ezen az apróságon segíti át kedvesen az óvónéni. A kisfiú fantáziáját beindítva, hiszen az akár lehetne egy elefánt is!

A gyermeki képzelet igen színes, azt ébreszti fel Ildikó néni. Pepe barátokat is talál hamarosan, akikkel további kalandok részesei lesznek. Igazán kedves hangon, cseppet sem gügyögősen olvashatunk az óvodás mindennapokról: a játékokról, az izgalmas kinti kalandokról, amikor egy gyíkocska kerül az ovi udvarára, vagy az ebédekről és a délutáni alvásról.  Ezeken bizony mi felnőttek is "átestünk", talán még emlékezünk rá, mi is voltunk gyerekek. A könyv remek választásnak bizonyult, öt éves kis unokaöcsém kedvence lett.

A szeretett plüssállat elvesztése és megtalálása feletti öröm érthető, hiszen az az "otthont" jelenti Pepének. Ő, amúgy Péter, mint a nagypapa, de még csak Pepe korban jár.

Mindenki volt ovis, átélte ezeket az élményeket, amit Turbuly Lilla kedves epizódokban elevenít fel. Nem könnyű anyut elengedni, várni. Az én kedvencem a "katonadolog" volt... , mert miért is ne sírhatna egy kisfiú, ha valami fáj? Miért kellene elfojtani érzései? Azzal még ráér.  Az új környezet, új arcok, új barátok megismerése, felfedezése kaland is lehet. A beilleszkedés problémáit az odafigyelő, gondos és szeretettel figyelő óvónénik tudják megoldani. Mert azért igenis jó ovisnak lenni!

A sok sok vidám történetet mi más is zárhatná, mit  a ballagás. A gyerekkor utolsó önfeledt nyaralása, az ovis búcsú után következik az iskola... de az még azért odébb van.

A kis könyvecskét élmény volt olvasni, a szemet gyönyörködtető rajtok jól ábrázolják ezeket a pillanatokat, hangulatokat, amiről az óvoda szól. Horváth Ildi vidám illusztrációi és a történetek bájos humora egy kedves kötetet adnak az ifjú olvasók kezébe. 

Jól szórakoztat, sok vidám és ismerős helyzet elevenedik meg a lapokon!

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót