OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
MESEGYŰJTEMÉNYEK ADATBÁZISA (2-12)
MESEGYŰJTEMÉNYEK ADATBÁZISA (2-12) : Kicsi Mimi sorozat (5) Kicsi Mimi és a fagyiünnep

Kicsi Mimi sorozat (5) Kicsi Mimi és a fagyiünnep

  2019.08.21. 01:37

4-6 éveseknek
Kicsi Mimi és a nagy fagyiünnepÍrta: Tamás Zsuzsa
Illusztrálta: Horváth Ildikó
Kiadó: Naphegy Kiadó, 2018
Oldalszám/kötet: 40

Mimi már nagycsoportba jár, és az élete csupa izgalom.
Sakkozni tanul, ovi-suliba készül, és néha azon töri a fejét, hogy mi lesz, ha nagy lesz.

Miminek névnapja van, és olyan játékot kér ajándékba, aminek mama bizony nem örül.

Vajon megkapja azért, amire vágyik?

Ezt is megtudjuk Tamás Zsuzsa Kicsi Mimi-sorozatának legújabb kötetéből, ahogyan azt is, mit csinál egy kaszkadőr, mi az a mocsárbani, és hogyan lesz Mimi névnapjából fagyiünnep.

 

  Kicsi Mimi_es_a_nagy_fagyiünnep
 
"Mimi azok közé a mesehősök közé tartozik, akikkel telik az idő (nem véletlen, hogy Horváth Ildi illusztrátorral mindig egyeztetjük, az adott történet milyen évszakban játszódik). Bár a neve Kicsi Mimi marad, egyre nagyobb lány lesz belőle: nagytesó lesz, kiesik az első foga, nagycsoportba jár… 
 
Folyamatosan viszonyulnia kell ehhez a „kicsi is vagyok, nagy is vagyok” helyzethez. Ez a legutóbbi kötet talán annyiban különbözik a korábbiaktól, hogy ebben Mimi számára először lesz kérdéses a jövő:
hová megyek iskolába?
Hová mennek a többiek?
Találkozunk-e még?
 
De nem akarok senkit megijeszteni: a mese ugyanúgy olvasható három éves kortól, mint az eddigiek, és a kötet másik meséje – amelyben Mimi „mocsárbanira” vágyik – minden óvodás számára ismerős szituációt vázol fel." (Tamás Zsuzsa)
 
Kicsi Mimi_óvoda
 
Sajóvölgyi Dalma
Tamás Zsuzsa Mimi sorozatának 5. kötete az idei Könyvhétre jelent meg, s visszatérnek benne a már jól ismert szereplők. Mimi, pici testvére, Bori, mama nyuszi és papa nyuszi, és a kislány ovis barátai is.A kötet – az előzőekhez hasonlóan – szintén két rövidebb mesét tartalmaz, amik fontos és lényeges témákat járnak körbe.

Az első történetben Mimi a névnapjára készülődik, és egy szörny nyuszit, egy vérnyulat akar, aminek véres a szája, és aminek a mama nagyon nem örül. Mimi gyermeki ártatlansággal málnásnak gondolja a nyuszi száját, és a papa – a mama morcossága ellenére – óvatlanul már megígérte, hogy megkapja ezt a mocsárbanit. Végül a kisnyuszi egy fagyigépet kap ajándékba, amivel megvendégeli barátait. A csattanót nem lövöm le, mindenesetre elég humoros történéssel zárul az ünnep.

A második mesében Mimi a nagycsoportos oviból általános iskolába készül, és az édesanyjával járja végig a különböző lehetőségeket. Ezek hol pozitív, hol pedig negatív, már-már félelmetes tapasztalatokkal zárulnak. Ezt minden kisgyermek átéli, és a mese az én emlékképeimet is visszahozta az óvodából, és az általános iskolai látogatásról is.

Bízom benne, hogy az írónő végigkísér minket még egy darabon kicsi Mimi életének folyamán, aki újabb és újabb izgalmas kalandokat él majd át, melyek segítségével a gyermekek is megbarátkozhatnak a változásokkal.

 

„Tényleg a szépséget látják a szörnyetegben is.” – Tamás Zsuzsával, a Kicsi Mimi-sorozat szerzőjével beszélgettünk

Megjelent Kicsi Mimi-sorozatunk 5. része, melyben a kisnyuszi fagyiünneppel kedveskedik barátainak és nagycsoportos ovis lesz. Az élet ismét nagyot változik, Mimi megkezdi a sulira való felkészülést. A kisnyuszi kalandjait elbeszélő sorozat szerzőjét, Tamás Zsuzsát arra kértük, meséljen saját tapasztalatairól, hogyan érdemes felkészíteni a gyereket az iskolára, milyen szempontok figyelembe vételével érdemes nekivágni a megfelelő suli kiválasztásának.

A Kicsi Mimi és a nagy fagyiünnep című mesében Mimi minden vágya egy Mocsárbani, aminek anyukája nem igazán örül, mivel kissé morbidnak találja a szörnyszerű nyuszit. Erős ellenszenvet érez a játék iránt, végül mégis enged a kisnyuszi kérésének. Úgy sejtem, hasonló tapasztalatok inspirálták a történeted. Mi az ideális megoldása egy ilyen konfliktusnak?

A „Mocsárbani” Mimi félrehallása vagy „szóértelmesítése”, amellyel az idegenül és értelmetlenül csengő Monster Bunnyt teszi (számára) értelmesebbé. Szoktak ilyet csinálni a gyerekek. Mint ahogy az sem ritka, hogy olyan játékra vágynak, ami a szülőknek nem tetszik, esetleg kifejezetten ódzkodnak tőle. Valóban, történt ilyen nálunk is… Én végül is azt a kompromisszumos megoldást választottam, hogy deklaráltam: nekem az a bizonyos játék nem tetszik, de végül is nem akadályoztam meg, hogy a kislányom mástól megkapja. Megtehettem volna, és fontolgattam is, hiszen ha egy ilyen nemszeretem játék bekerül az otthonunkba, mindannyiunknak együtt kell élni vele, de úgy gondoltam, elég a nevelésből annyi, hogy valahol mélyen rögzül: ez a játék nem anyutól van. Egyszer majd talán rájön, miért. Én viszont arra jöttem rá, hogy egy gyerek néha egészen mást lát egy játékban, mint egy felnőtt. Olyan megrendítően ártatlan a tekintetük, hogy tényleg a szépséget látják a szörnyetegben is.

A második történetben egy nagyon fontos korszakról mesélsz; az óvoda és a suli közti átmeneti időszakról. A ti esetetekben hogy zajlott a suli kiválasztási folyamat? Milyen szempontokat érdemes figyelembe venni?

Amikor Zsófi nagycsoportos lett, és terítékre került az iskolaválasztás kérdése, az orromban éreztem azt a réges-régi „iskolaszagot”, ami valószínűleg az új iskolatáskám fanyar illatából és még néhány egyéb komponensből állt, de mindenesetre nem társultak hozzá kellemes érzések, inkább némi szorongás, elveszettség érzés… Szerettem volna, ha a kislányom nem tapasztalja meg mindezeket, de nem állt módunkban alternatív iskolákban gondolkozni. Azt hiszem, ha épp felvetett volna minket a pénz, akkor is megfontoltuk volna, érdemes-e valamelyik hiperszuper suliba vinni – ha az a város másik végében van. Hamar rájöttünk a férjemmel, hogy az egyik legfőbb szempont, hogy az iskola közel legyen: ez egyáltalán nem a szülők kényelméről szól, sokkal inkább arról, hogy ne kelljen a gyereknek (és az egész családnak) extra korán kelnie, ne övezze már a reggeli elindulást feszültség, lehessen kézen fogva sétálni egy olyan útvonalon, amit előbb-utóbb majd egyedül is meg tud tenni a gyerek, és – hiszen években gondolkozunk – ne legyen messze a kistesó leendő ovijától se, ne kelljen a jövőben kétfelé futkosni. Így aztán a közeli iskolák közül válogattunk, és ezt sem vittük túlzásba: kettőre szűkítettük a kört, és mindkettőbe elmentünk, amikor foglalkozást tartottak a leendő elsősöknek. Az egyikben jól érezte magát Zsófi, a másikban nem. Az volt az érdekes, hogy én ugyanígy voltam ezzel. Természetesen azt választottuk, ahol jól éreztük magunkat (és egy percig sem ingatott meg, hogy elvileg a másik a kerület jó hírű iskolája). Nem bántuk meg.

Hogyan lehet felkészíteni lélekben a gyereket a sulira?  Nálatok mi vált be?

Jó esetben a gyerek büszkén és izgatottan várja az iskolát. Fontosnak tartom, hogy részt vehessen az iskolaválasztásban, részt vehessen ovi-suli foglalkozásokon – utána feltétlenül meg kell hallgatni az érzéseit (vagy meg kell hallani őket, akkor is, ha kusza beszámolójából minden kiderül, csak a lényeg nem); de az is fontos, hogy ne terheljük rá a döntést, a kételyeinket pedig semmiképp ne osszuk meg vele, az maradjon a szülők közti párbeszéd része.

Emlékszel még, mit éreztél, mielőtt elkezdtél általánosba járni? Vártad, vagy inkább tartottál tőle?

Őszintén megvallva nem emlékszem az iskola előtti hónapokra, de mivel a családi legendárium szerint óvodába készülvén leültem gyorsan átvenni az anatómia tankönyvet (a szüleim orvosira jártak), vélhetően voltak félelmeim az iskolával kapcsolatban is. Mondjuk arra emlékszem, hogy egyszer félreértettem valamit az oviban, és azt hittem, másnap fel kell olvasnom valamit. Sosem felejtem el azt a kétségbeesést. De legalább teljes empátiával tudtam elmagyarázni a lányomnak, hogy nem baj, ha valamit még nem tud az iskola előtt, hiszen az iskola ara van, hogy ott tanulja meg.

Visszatérve Kicsi Mimi karakterére, mesélnél egy picit arról, hogyan változik a személyisége a sorozat 5. részében?

Mimi azok közé a mesehősök közé tartozik, akikkel telik az idő (nem véletlen, hogy Horváth Ildi illusztrátorral mindig egyeztetjük, az adott történet milyen évszakban játszódik). Bár a neve Kicsi Mimi marad, egyre nagyobb lány lesz belőle: nagytesó lesz, kiesik az első foga, nagycsoportba jár…  Folyamatosan viszonyulnia kell ehhez a „kicsi is vagyok, nagy is vagyok” helyzethez. Ez a legutóbbi kötet talán annyiban különbözik a korábbiaktól, hogy ebben Mimi számára először lesz kérdéses a jövő: hová megyek iskolába? Hová mennek a többiek? Találkozunk-e még? De nem akarok senkit megijeszteni: a mese ugyanúgy olvasható három éves kortól, mint az eddigiek, és a kötet másik meséje – amelyben Mimi „mocsárbanira” vágyik – minden óvodás számára ismerős szituációt vázol fel.

A kisnyuszi története elsősorban a 3+-os korosztálynak szól. Milyen formátumban várható a sorozat folytatása?

Még van egy-két történet a tarsolyomban, de azt hiszem, amikor Mimi iskolába lép, már nem követhetjük tovább élete alakulását, legalábbis ebben a formában. Vannak ötleteim, hogyan találkozhatnánk vele mégis, de ez egyelőre titok: még egyeztetnem kell a kiadóval.

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót