OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
VARGA KATALIN GYEREKKÖNYVEI
VARGA KATALIN GYEREKKÖNYVEI : „Nem készültem gyerekírónak...” Beszélgetés Varga Katalinnal

„Nem készültem gyerekírónak...” Beszélgetés Varga Katalinnal

Csokonai Attila  2019.02.24. 23:44

Varga Katalin mindenekelőtt költő, aki 1960 és 1988 között hat verseskötetet adott ki, író, akinek 1974 és 1981 között három regénye látott napvilágot. A nevét minden olvasni tudó hazánkfia ismeri, hiszen három olyan műnek a címlapján áll ott a neve, amelyeket iskolai segédanyagként az általános iskola első négy osztályában használnak: Gőgös Gúnár Gedeon, Mosó Masa mosodája és Én, te, ő. Természetesen ismerik őt mindazok, akik évtizedek óta a könyvszakmában dolgoznak, mert 1988-ban a Szépirodalmi Kiadó főszerkesztőjeként ment nyugdíjba.
 
Azóta visszavonultan, csöndben él, s alkalmasint ír is, verseket - természetesen. Sikeres gyerekkönyvei pedig újra megjelennek.
 
Gyerekkönyveinek száma közelebb van a húszhoz, mint a tizenöthöz. Van köztük kicsiknek szóló mesekönyv, mint az 1976-os első megjelenést követően éppen most újra kiadott Piskóta, van közöttük megfilmesítve is sikert aratott ifjúsági regény. Ezek majdnem mind a Móra Kiadónál jelentek meg. Amikor a könyvszakmában végbement a nagy átalakulás, Ön már nem volt ott: a Szépirodalmi Kiadó sajnos jogutód nélkül megszűnt.

 

Harminc évet töltöttem a szakmában, nem ötvenöt, hanem hatvan évesen mentem nyugdíjba 1988-ban. Olyan meghatározó egyéniségek voltak a kollégáim, mint Belia György, Domokos Mátyás és Réz Pál. Az Olcsó Könyvtárat szerkesztettem elég sokáig.

Megszökött gyerekkor c. verseskötetével kezdődött írói pályája 1960-ban. Hogyan született meg ez után a Gőgös Gúnár Gedeon, amely, mint kiderült, a 40. kiadásnál tart? És hogyan lett Önből gyerekíró?

Van ebben valami sorsszerű: az történt, hogy a nagyobbik fiamról kiderült, hogy diszlexiás. Kívülről tudja az oldalakat, csak éppen olvasni nem tud. Bejártam a tanító nénihez, fölirkáltam azokat a szó oszlopokat, amelyeket gyakoroltak. Ebből lett voltaképpen a Gőgös Gúnár Gedeon. A kollégáim elkérték tőlem, egyikőjük, Gordon Etel, bevitte a Mórába. Az akkori irodalmi vezető azt mondta barátilag: miért van nekem erre szükségem.

Megjelent egy verseskönyvem, aminek jó a sajtója, és most ezt a bugyuta dolgot akarom kiadatni. Végül az igazgatónő kiadatta. ’62 Karácsonyára jelent meg, az egyik legjobb grafikus, Lukács Kató rajzaival. A Kiadó is meg volt lepve, elégedetten mondták: évek óta egy ilyen könyvre vártak. Már akkor is eléggé bezártan éltem: hazahoztam a munkát, szerkesztettem, éltem a négy gyerekemmel és a hosszú betegségével küszködő férjemmel.

A gyerekek hozták az életet. Minden könyvemet őróluk írtam. A Piskótában, ami most újra megjelent, a kisebbik lányom „szerepel”. A Barátom Bonca és a Legyél te is Boncá!-ban a fiam meg az osztálytársa a főhős. Az más lapra tartozik, hogy az életben nem pontosan így történt, ami történt, de ők ilyenek. Én képekben gondolkodom, ezért majdnem minden könyvemből családi használtra, a saját egyszerű rajzaimmal készítettem egy minta példányt, aminek alapján aztán igazi könyv lett. S végül is a gyerekkönyvek sikere biztosította, hogy el tudtam tartani több, mint egy évtizedig béna férjemet, négy gyermekünket, az egész nagy családot.

A két Boncából és A zöld toronyból is készült film.

Igen. Mindhármat Katkics Ilona rendezte. A Barátom Boncát kivitték Münchenbe, a televíziós gyerekfilmek fesztiváljára, ahol díjat nyert.

A ’63 és ’89 közötti negyedszázad a magyar gyerekkönyvkiadásnak különleges korszaka volt. Rengeteg író-olvasó találkozót rendeztek, a gyerekek többet olvastak. Akkor persze még csak TV volt, számítógép, internet nem létezett. Önnek milyen emlékei vannak ezzel kapcsolatban?

1968-ban meghívtak a Vajdaságba. Megfordultam Adán, Zentán, Újvidéken és egy csomó falusi iskolában. Az volt a legmeglepőbb számomra, hogy ahogy bementünk az udvarra, a fehérre festett falon rajta volt a Gőgös Gúnár Gedeon. Nem akkor csinálták, amikor engem meghívtak, mert a festék már le volt kopva. A férjem halála, 1975 után jártam elég sok író-olvasó találkozóra.

Az első találkozás alkalmával rájöttem, hogy 9-10 éves gyerekekkel nem lehet író-olvasó találkozót tartani. Azt találtam ki, hogy vettem színes számolókorongokat és nem a magam könyveiből, hanem a világirodalomból, a magyar irodalomból, a népmesékből találós kérdéseket. Aki jól válaszolt, kapott egy korongot. Az első három, aki a legtöbbet gyűjtötte, az kapta meg az én ajándékba vitt három könyvemet. Később még azt is kitaláltam, hogy mondtam nekik öt szót, hogy azokkal írjanak mesét. Egyszer Székesfehérváron az egyik iskolában egy cigány gyerek egészen fantasztikus, gyönyörű mesét írt azzal az öt szóval.

Azt vártuk volna, hogy nyugdíjas éveiben sokkal többet ír, mint előtte. De nem így volt. A ’90-es években csupán néhány új könyv jelent meg Öntől. Jó lenne, ha ezek újra megjelennének, a legjobb volna, ha a Móra Kiadónál. Egy elejtett megjegyzéséből tudom, hogy életmű-szerződésről tárgyalnak. Ha ezt nyélbe ütik, az szép ajándék lesz a közelgő 80. születésnapjára.

Már 79 éves vagyok, ez nem az én szerződésem lesz, hanem a gyerekeimé. Ha már itt tartunk: miután ezt a lehetőséget újra felajánlották, elkezdtem azon gondolkodni, hogy nem csak gyerekkönyveket írtam. Ezt is tisztázni kell. De valóban szívesen látnám újra a Tündérek éjszakáját, amelyet olyan kiadó adott ki, amely rövid úton tönkre ment. Hosszan dolgoztam a Tündérforgó c. könyvemen. Talán ez életem legnagyobb vállalkozása. Tudom, hogy ez költséges könyv. Sok benne a szükséges ábra. De mivel ez a gyerekek számára az európai regék - benne a magyar, illetve finnugor - összehasonlítását, megismerését célozza, nagyon szeretném még megérni újrakiadását. Mostanában már csak verseket írok, írógépen. Egyetlen könyvemet írtam számítógépen, de visszatérem a régi jó írógépemhez. Azon írom a leveleimet is, mert az én generációm még szeret levelezni.

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót