OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
BORIBON VILÁGA
BORIBON VILÁGA : Marék Veronika mesés világa

Marék Veronika mesés világa

Tóth Ákos  2019.03.19. 18:38

Írta és illusztrálta: Marék Veronika
Kiadó: Pozsonyi Pagony

Marék Veronika a maga szórakoztatására írta és rajzolta Boribonról szóló első meséjét 17 éves korában.

"Édesapám bevitte a Móra Kiadóba, de mivel akkor 1955-öt írtunk, ez a képeskönyv, amelyben minden képhez csak egy mondat társult, meglepte a kiadót, ezért véleményt kértek Gádorné Donáth Blanka gyermekpszichológustól. Ő melegen támogatta - így indult el írói pályám egy váratlan fordulattal, holott én színházi szakember akartam lenni."

"Boribon nem szokványos gyerekhős. A barna kismedve Annipannival él, aki akár a nővére vagy az anyukája is lehet, bár ez nem derül ki. A mesékben Boribon különböző hangulatokba kerül, a mély- és csúcspontok hullámvasútja sodorja magával a történeteket" - magyarázta az írón

Boribon legeslegújabb „kalandjáról” szólva sem szabad szó nélkül elmenni amellett a valóban példátlan teljesítmény mellett, melyet a Boribon-könyvek több mint 50 évnyi sikere, a mindenkori közönség visszajelzéséből következő folytatódása fémjelez.

 

Marék Veronika - Boribon a játékmackóAz első Boribon-kötet, a Boribon, a játékmackó című képeskönyv 1958-ban jelent meg, s mi sem jelzi jobban érték- és időtállóságát, mint hogy a 2000-es évekbeli újrakiadásakor lényegében átigazítás nélkül, változatlan formában kerülhetett az időközben alaposan megváltozott világ alaposan megváltozott olvasói elé.

Marék Veronika könyveinek, sorozatainak jelenléte az elmúlt évtizedekben úgy volt egyenletes és a megnyugtató állandóság érzetét keltő, hogy mindig kerülte a dömpingszerű megmutatkozást vagy a gyermekirodalom területén is felfedezhető divatjelenséggé válást. Talán ennek a komoly eredményeket érlelő türelemnek köszönhető, hogy a Boribon, a játékmackó után 12 évvel születik csak meg az első valódi Boribon-könyv, a Boribon és Annipanni (1970-ben), mely a napjainkban is megjelenő, új és új kötetek igazi nyitányát jelenti. Ebben a kis kötetben már minden és mindenki ott van, ami/aki a következő kötetek lapjain visszatér, és egy-egy történet középpontját, legfőbb, mesére indító kérdését alkothatja.

boribonTeljes „harci díszben”, mesére készen lép elénk Boribon, a barna medvebocs, minden elkövetkező bonyodalom bátor és olykor gyámoltalan főszereplője. „Egy szép nyári délután” találkozunk vele először, karján – egyelőre – üres kosárral, amint „szamócavadászatra indult”.
 
Talán nem túlzás azt állítani, hogy Boribon már itt olyan egyéniségként, kiforrott és összetéveszthetetlen mesehősként köszön be, ahogyan később mindig ráismerünk. Pedig, ha jobban meggondoljuk, egyáltalán nincsen könnyű dolga: a modern gyerekirodalom nevezetes játékmedvéinek és mackóinak fenntartott panteon jobbnál jobb és híresebbnél híresebb figurákkal büszkélkedhet.
 
Ott van mindenekelőtt Vackor, „a piszén pisze”, óvodába járó és iskolakerülő kölyökmackó, aki, még ha verslábakon jár is, mégiscsak keresztezhetné a mi Boribonunk útját. Vagy ott van a Sebők Zsigmond által életre keltett, de a hasonló című gyermekfolyóirat révén évtizedekig más írók által is továbbírt Dörmögő Dömötör, aki szintén a medvenemzetség tagja. Szólhatnánk a több részt megért, Bodó Béla-féle Brumi-könyvek főhőséről, de ide idézhetnénk Tandori Dezső legendás Medveszekrényének kolóniáját is, akikről az immáron többkötetnyi verses beszámolók szállítanak hírt. És akkor még Micimackóról, minden modern medvehős legvalószínűbb őséről nem is emlékeztünk meg, pedig az ő közvetítése nélkül bajosan lehetnének ma a medvék minden gyerekszoba és gyerekkönyv legszelídebb és legbarátságosabb lakói.

borMárpedig Boribon biztosan az. Elmondható róla, hogy úgy veszítette el a medveségből adódó, vad és ragadozó voltára emlékeztető jegyeket, hogy közben mégsem szelídült jellegtelenné (ahogyan az „pályatársaival” néha megesik), mégis megőrzött karakterében valamit a morcos, nehézmozgású és télkedvelő fajta tulajdonságaiból.

Boribon legalább annyira medve, mint amennyire ember, legalább annyira medvebocs, mint amennyire gyerek. Valaki, aki sokat tud, de mindig van még mit megtanulnia. Valaki, akit nemes megérzései akaratlanul is a legjobb utakra és a helyes választásokra vezetnek, de aki a legegyszerűbb, hétköznapi szituációk által zavarba ejthető. Boribon, ez az igazi mesebeli „köztes lény” úgy áll előttünk, azzal a magától értetődőséggel mutatkozik be, amivel a kisgyermekkor osztatlan fantáziavilágának szüleményei szoktak, akik éppúgy otthonosan mozognak a képzelet birodalmaiban, mint az ún. valóság tájékain.

Azokból az időkből ismerjük tehát Boribont – s azokba az időkbe repít vissza a vele való találkozás -, amikor semmiféle furcsaságot nem jelentett még, hogy egy kismackó az Annipanni nevű, különben magányos kislánnyal él együtt, felnőttek és a körülölelő társadalom felügyelete nélkül, amikor tehát az életbeli lehetetlenségeknek ez a halmozott, történetről-történetre öröklődő formája nem megértésbeli nehézségeket támaszt, hanem izgalmas kiindulópontot jelent.

borMarék Veronika meséi – Boribonnal az élen – ezt tudják, ez a nagy tudományuk: a gyermekkor öntudatlan és osztályozás nélküli/előtti idejéből indulva, a felelős felnőttség tapasztalatrendszerét szállítva (a szociális boldogulás, a fejlett érintkezés tanulságait megosztva) vezetnek végig egy-egy eseményen, örökké esedékes életfordulaton. Vagyis e mesék egyszerre kerülik meg és haladnak át mindazon, amit nevelődésnek hívhatunk. Olyan természetességgel érik ugyanis el a legjózanabb és élhető tanácsot, hogy az végül semmiben sem emlékeztet a pedagógia közkeletű dogmáira, sokkal inkább egy elbeszélés egyedül üdvözítő megoldását tartogatja.

Amit a Boribon-történetek nagy erővel hirdetnek, de még inkább példáznak, az egyrészről a világok többféleségének alaptapasztalata, másrészről viszont e világok összefüggésének és egységének élménye. Az egyes szereplők között megoszló, elosztott tudás – egy-egy közös eseményre vonatkozó ismeret – különbsége, egyenlőtlensége szüli azokat a konfliktusokat, alakítja azokat a határhelyzeteket, melyeken csak a kölcsönösség, az empátia, a belátáson alapuló segítségnyújtás által, valamint a türelem és megtérülésben való hit erényeivel lehet és érdemes túljutni. Hányszor és hányszor élheti át Boribon, hogy bár rövidtávon, a döntését követő pillanatokban veszteséget vállal (szétosztva lufikat vagy lemondva a legszebb almákról), de az életet igazgató, rajta kívüli törvények mintegy igazságot szolgáltatnak neki és döntésének, biztatólag jóváhagyják választásait. Magyarán Boribon újra és újra megtapasztalhatja és megtapasztaltatja a nem magától értetődő, de hihető életprogramot, melynek középpontjában a jóság és az arra való törekvés áll.

Hogy ezt nem a didaxis megnehezítő és elidegenítő módján teszik, e mesék külön erénye. A mese, a történetmondás visszatalál itt eredeti feladatához: a másik végighallgatásának és megértésének szükségességéhez. Marék Veronika azért mond mesét, amiért beszélünk: hogy kiléphessünk az én felségterületéről s közös szavak, jelek által felfogható legyen a másik élete, indoka, választása, hogy még egy kevésbé kedvező élethelyzet (pl. egy szomorú, mert esős nap) is reményt keltőnek (szivárványosnak) mutatkozzék pusztán azáltal, hogy a mások nézőpontját is megismerjük.

Ez az eredendő történetközpontúság és természetes, minden – de tényleg minden – sallangtól mentes elbeszélőkedv a Boribon-mesékben a gyermek fabulagyártó képességével áll összefüggésben. Nézzük csak meg az első (előtti), már említett Boribon-mesét (Boribon, a játékmackó), ahol a valódi történet szikár és szinte történés nélküli eseményeit (egy házimackó hirtelen eltűnését) a két gyerekszereplő, Gabi és Gyuri hiányállapotot kiegészítő fantáziamunkája, sejtései és félelmei alakítják-kerekítik szórakoztató történetté. Minden Boribon-mesében felfedezhetjük a külső történésnek és a belső reakcióknak ilyen egymást feltételező és történetgeneráló együttműködését.

Forrás: pagony.hu

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót