OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
BORIBON VILÁGA
BORIBON VILÁGA : A mesehősök párban járnak

A mesehősök párban járnak

  2019.03.20. 15:48

5 Boribon mese – kicsi kezekbe
Kiadó: Pozsonyi Pagony, 2017

Marék Veronika, a Boribon-mesék szerző-illusztrátora, a Pagony legelső és egyik legfontosabb szerzője, a magyar gyerekirodalom megkerülhetetlen alakja idén ünnepli 80. születésnapját.

Ebből az alkalomból a kiadó egy limitált példányszámú különlegességgel kedveskedik a Boribon-rajongóknak: öt kis Boribon-történet elegáns díszdobozban kerül a könyvesboltok polcaira.

A díszdobozban a következő mesekönyveket találod:
 
Boribon és a 7 lufi,
Boribon házikója,
Boribon születésnapja,
Jó éjszakát, Annipanni,
Annipanni mesélj nekem!
 
A magyar képeskönyv műfajának évtizedek óta egyik legőszintébb és legmeghatározóbb alkotója Marék Veronika. Nem fecseg és nem beszél mellé, a gyerekek legfontosabb lélektani problémáiról szól: félelem, szégyen, kirekesztés, útkeresés… Műveinek harmonikus, gyógyító erejű világát a rajz és a szó egyszerű, letisztult használatával alkotja meg.
Egyszerű vonalak, színek, történetek – egy kisgyerekeknek szóló könyvtől harmóniát várunk. Nem mindegy a színvonal, nem mindegy, hogy a hang őszinte-e.

 

A magyar képeskönyv műfajának évtizedek óta egyik legőszintébb és legmeghatározóbb alkotója Marék Veronika. Nem fecseg és nem beszél mellé, a gyerekek legfontosabb lélektani problémáiról szól: félelem, szégyen, kirekesztés, útkeresés…
Műveinek harmonikus, gyógyító erejű világát a rajz és a szó egyszerű, letisztult használatával alkotja meg. Az írónőt 80. születésnapjára díszdobozba csomagolt öt kis könyv kiadásával lepte meg a Pozsonyi Pagony Kiadó.
 
Öt kicsi könyv, öt pasztell-világ, gyerekkorunk kedvencei. Boribon és Annipanni meséi, akikről sosem tudtam, hogy testvérek vagy barátok, hogy a barna plüssfigura játék-e vagy Annipanni képzeletének teremtménye. Kislánykoromban elvarázsolt Annipanni vagány kertésznadrágja, bohém, nagy karimájú szalmakalapja, kacér papucscipellője, de leginkább illegő-billegő copfja, amely éppen hangulatához mérten rebbent a boldogságtól, vagy simult tarkójára a szomorúságtól. Annipannitól tanultam meg, hogy kalapba is lehet szamócát szedni, Boribontól lestem el, hogyan lehet hazavinni a hóembert. A mesék ünnepi kiadása Marék Veronika lassan fél évszázados könyveiből válogat: 
Jó éjszakát, Annipanni! (1972),
Boribon születésnapja (1973),
Boribon és a hét lufi (1976).
Az ezredfordulón a Pozsonyi Pagony Kiadó felújította a sorozatot, amely azóta új címekkel bővült, közülük kettőt megtalálunk az ünnepi kiadásban:
Annipanni, mesélj nekem! (2011),
Boribon házikója (2012).
 
Mi lehet a két mesehős fél évszázados sikerének titka? Hogyan lehetséges, hogy a digitális kor gyermekei ugyanúgy szeretik a hippiöltözetű kislányt és a barna mackót, mint annak idején szüleik?
Marék Veronika egy interjúban a két mesehős kapcsolatáról beszél:
„Boribon és Annipanni kora, előélete vagy felnőtté válása nem szerepel gondolataimban. Ők a mesevilágban élnek, kortalanok, találkozásuk titok, az is, hogy Annipanni a nővére vagy az anyukája, vagy csak tulajdonosa Boribonnak.”
Marék Veronika világában Annipanni édesanya, aki esti mesét mond Boribonnak, gondoskodik, rendezkedik, háztartást vezet. Annipanni nagytestvér is, akivel jól lehet szamócát szedni és Fekete Pétert játszani. De Annipanni mindenekelőtt nő, akinek titkai vannak, akihez átjár Bence, és akinek bolyhos papucsában kéjesen nyúlik el a kiscica. Anima ő, a gyermeki tudat mélyén megbúvó nőképek elegye. Kettőjük közül Boribon a gyermek, aki szorgalmasan kitakarít, hogy Annipanni figyelmét és szeretetét elnyerje, aki dacosan világgá indul, és aki önző módon felhalmozza kis kuckóházába az összes játékát.

A mesékben komoly próbatételeket kell kiállnia: kiközösítik, egyedül hagyják, megszégyenítik, elhagyják. A gyermek legnagyobb félelmei ezek, és Boribon megbirkózik velük. De Boribon játék is volt, a róla szóló legelső, 1958-ban írt mesében még felvágják plüsshasát a gyerekek. (Boribon, a játékmackó, Móra, 1958) A később keletkezett Boribon-történetekben elevenedik meg, és lesz belőle mesehős.

Marék Veronika világában néha Annipanni a gyermek, akinek képzeletbeli mackó barátja mindenben utánozza őt: képeskönyveket nézegetnek, fürdenek, uzsonnáznak, álomra hatják a fejüket. Ugyanazt csinálják, mintha Boribon Annipani kitalált kabalája lenne, aki mindig vele van. Kitaláció, fantáziajáték, képzeletbeli segítőtárs Annipanni számára. Óvodás korban gyakori ez a fajta képzelődés, amikor kitalált emberek, állatok vagy akár plüssfigurák személyesítik meg a barátokat. A szimbolikus játék funkciója, hogy  a kisgyermek megküzdjön az irányítással és kompetenciával kapcsolatos problémáival. A kitalált társ segíthet ebben, és miután ez a fantázialény a lelki fejlődésében betöltötte szerepét, ahogy jött, úgy el is marad a gyermek hétköznapjaiból. Annipanni és Boribon tehát lélektanilag is összetartozó pár.
 
Laci és az oroszlán, Kippkopp és Tipptopp, Öcsi és Bátyó, Annipanni és Boribon – Marék Veronika mesehősei többnyire párban járnak, társai, kiegészítői egymásnak, de kapcsolódásaik pszichológiai szinten is működnek. 
 
Az ártatlanul kedves öt kicsi képeskönyv valójában hatalmas erejű, mélylélektani szimbólumokkal ható, gyógyító mesevilág. Esszenciája Marék Veronika páratlan tudásának, amely a szó és kép lecsupaszított, egymással kölcsönhatásba lépő komplexitásán, valamint a tudatalatti szimbólumok alkalmazásán alapul, és sikerül ezekből felszabadító erejű hatást gyakorolnia a gyerekekre. Ez leginkább az öt kis kötet közül a gondolati minőségével is kiemelkedő Boribon és a 7 lufiban érhető tetten.

Boribon hét színes lufit kap Annipannitól: pirosat, narancs színűt, sárgát, zöldet, világos- és sötétkéket, meg egy lilát. Elindul, hogy megmutassa őket a barátainak, de a kutyánál, a süninél és a békánál tett látogatás alkalmával sorra kipukkannak a lufik. Boribon ügyetlen, és nem tud vigyázni féltett kincseire. Az utolsó, piros lufit pedig önzetlenül a nyúlnak adja. A hét lufiból nem maradt egy sem, és Annipanni azzal vigasztalja Boribont, hogy a lufik már csak ilyenek, hamar elfogynak, csupán a szivárványban látható színekben maradnak velünk. 

A mese klasszikus példázat, és számos rétege van: morális – az a helyes, ha megosztjuk másokkal, amink van; metaesztétikai – a napfény felbontásából származó tiszta színek a képeskönyv szereplői; lélektani – a történet konfliktusa a veszteséggel, az elmúlással való szembenézés; filozófiai – a mese témája az élet és a halál; teológiai – az ember és Isten közötti szövetség egyik bibliai szimbólumára épül a történet. Amikor Boribon ügyetlenségből elveszíti a lufikat, tudjuk, hogy mi ugyanígy tennénk, és amikor nem marad egyetlen sem belőlük, akkor mi is úgy érezzük, hogy minden elveszett. Amikor a könyv utolsó lapján felragyog a szivárvány, az olvasó számára is vigasztaló, felemelő és megnyugtató lesz, hogy semmi nem vész el a földön, nem múlik el hiába.

 
Marék Veronika számos műfajban alkotott maradandót: írt képeskönyveket (a Laci és az oroszlán vagy A Csúnya Kislány például önállóan, a Kippkopp-mesék sorozat formában jelentek meg), felelgetős könyveket, ismeretterjesztő könyveket, regényeket, fejtörőket, de számos  kifestő, kirakós, társasjáték, diafilm és animációs film is fűződik a nevéhez, melyek közül a legismertebb a Kockásfülű nyúl.

Nem könnyű egy ilyen gazdag, sokszínű életmű minden aspektusát számba venni, a mai gyerekirodalom-kritikának talán nincs is meg az eszközrendszere Marék Veronika egyszerű, leginkább a bölcsődés és óvodás korosztály számára befogadható alkotásainak elemzésére. Képeskönyveinek vizsgálata azért hathatna termékenyítően az elméleti vitákra, mert könyveinek értéke sem vizuális, sem nyelvi megoldásaiból nem magyarázható. Történeteiben a népmesék közös tudatalatti szimbólumrendszere sem érhető tetten, ahhoz túlságosan kortársak a figurái.

Ha valaki a nevelői célzatot kutatná a művekben, bizonnyal megtalálná, ám igen nagyot tévedne, ha ebben keresné a könyvek befogadásának működési módját. Marék Veronika könyvei valahol a gyermeklélektan, az intermedialitás és (bizonyos esetekben) a valláspszichológia metszéspontján nyílhatnak meg az értő elemző számára.

Forrás: revizoronline.com

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót