OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2025. Január
HKSCPSV
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Kortárs irodalom elmélete, gyakorlata és legjobb könyvei
Kortárs irodalom elmélete, gyakorlata és legjobb könyvei : SZAKIRODALMA: Kié az olvasás? Tanulmányok az olvasóvá nevelésről

SZAKIRODALMA: Kié az olvasás? Tanulmányok az olvasóvá nevelésről

  2018.01.29. 16:45

3000232714Szerkesztette: Gombos Péter
Kiadó: Magyar Olvasástársaság, 2014
Oldalszám: 127

E tanulmánykötet szerzői sokféle szakterületet képviselnek, van közöttük könyvtáros, tanár, pszichológus, mesemondó, irodalmár... Egy valamiben azonban biztosan egyformák: közös szenvedélyük az olvasás. Ráadásul abban is hisznek, hogy ez átörökíthető, és szinte bárki megfertőzhető, könyvmollyá tehető. Ám ez a vonzalom nem cseppfertőzéssel és nem is a levegőben terjed. Akkor hogyan?

Reméljük, hogy azok a könyvtárosok, általános iskolai pedagógusok - legyenek tanítók, magyar-, vagy bármilyen más szakos tanárok -, akik e könyvet elolvassák, erre a kérdésre is megtalálhatják a választ. Ötletet, inspirációt, megerősítést kaphatnak ahhoz, hogy eredményesebben dolgozhassanak az olvasóvá nevelés terén. Mert nem elég, ha ez a tudás csupán a miénk, meg kell osztanunk a következő generációval is, hogy az olvasás valóban közös szenvedélyünkké válhasson.

 

Kié az olvasás? - így szól a kötet címe. Természetesen mindenkié vágjuk rá azonnal a választ, ennek ellenére az olvasóvá válás sokkal árnyaltabb, bonyolultabb, több összetevőből álló folyamat.

Ezt a folyamatot vizsgálják a kötet szerzői (Arató László, Békei Gabriella, Daróczi Gabriella, Fenyő D. György, Fűzfa Balázs, Gombos Péter, Kovács Marianna, Nagy Attila, Péterfi Rita, Pompor Zoltán, Stiblár Erika, V. Lukács Ilona), akik között találunk gyakorló magyartanárt, könyvtárost, olvasásszociológust, pszichológust, mesemondót.

Tanulmányaikban arra keresik a választ, miként lehetne jobbítani azon a tényen, hogy a mai fiatalok egyre kevesebbet olvasnak. Az olvasóvá nevelés talán még sohasem volt olyan fontos, mint manapság, amikor szinte "életképtelenné" válik az a fiatal, aki nem tudja értelmezni az olvasott szöveget, és funkcionális analfabétaként éli az életét. Számos olyan lehetőségtől megfosztva ezáltal önmagát, amely az olvasó emberek "kiváltsága".

A tanulmányok számos előremutató, remek ötlettel szolgálnak, mind a szakemberek, mind a szülők számára, érdemes széles körben ajánlani a kötet, hiszen a felnövekvő nemzedék olvasás kultúrájáról van szó, és mindannyiunk érdeke az, hogy a jövő generációja tudással felvértezett, művelt nemzedékké váljon.


Nincsevics Klára

A Magyar Olvasástársaság, a HUNRA Kié az olvasás? Tanulmányok az olvasóvá nevelésről címmel kis könyvet – de annál tartalmasabb! – jelentetett meg nemrég. Tizenegy tanulmányt fűztek kötetté, mindegyikőjükből az olvasás jelentősége és az érte való felelős tenni akarás világlik ki. Több kérdést is felvet a könyv az olvasóvá nevelés, az olvasás folyamata, a különböző szinteken való megvalósulása kapcsán. Egyaránt szól mindazokhoz, akik felelősek lehetnek a gyermekek olvasóvá neveléséért, tehát a szülőkhöz, pedagógusokhoz, könyvtárosokhoz.Több szerző is felhívja a figyelmet arra, hogy az olvasóvá nevelés nem akkor kezdődik, amikor megtanulunk olvasni. Előbb kell megszeretnünk az olvasást, mint azt megtanulnánk. Az olvasóvá nevelés voltaképp a magzati időszakban kezdődik, az első lépés a szülőé, tulajdonképpen még a gyermek világrajövetele előtt. Számos tudományos vizsgálat támasztja ezt alá.

Miközben ezeket a gondolatokat olvastam, megfogalmazódott bennem is a vágy, hogy tegyünk valamit, és egy ötlet is: szervezzünk szülői értekezleteket a könyvtárban, kezdve a még meg sem született gyermekek szüleivel, folytatva az egész pici gyermekek szüleivel egészen az általános iskola felső tagozatán tanuló gyerekek szüleiig. Mit is mondhatnánk el nekik? Mindazt, ami ebben a könyvben leírva vagyon – jó mankó ehhez ez a könyv -, így például beszélhetnénk nekik arról: miért is fontosak a babaolvasók? Okozhat-e problémát, ha a járókában már 20 könyv is van? Tudatosodjon bennünk, és ne feledjük: a kevés vagy az egy – mindig érdekesebb. Tudjuk-e, mitől olyan jelentőségteljesek a “Ringató” foglalkozások, miért is támogassuk, mi könyvtárosok is ezek működését? Miért is fontos a ritmusos szöveg, akkor is, ha fogalmi szinten nincs megfogható jelentése? Vajon tudjuk-e, hogy az iskolai teljesítményre milyen nagy hatással van a közös olvasás, a felolvasás, és mitől olyan lényeges, hogy az apák olvassanak fel? Valóban jobb tanuló lesz-e a gyerek, okosabb, tehetségesebb, ha felolvasunk, mesélünk neki? Soha ne feledjük el azonban, hogy a közös olvasás mindenkor öröm legyen, és ne szenvedés. Miért van az, hogy az alsó tagozat után nagyfokú lemorzsolódás következik be az olvasás terén?

Lássuk, milyen megközelítésekkel, milyen kérdésekkel találkozhatunk még a könyv lapjain!

Figyelemfelkeltő és elgondolkodtató az a felméréssel igazolt állítás, hogy sajnos, az óvodát elhagyva nagyon sok gyermek olvasási élménye megszakad.

Megtudhatjuk, mi a jelentősége a népmesének, a mesemondásnak, és azt is, hogy a belső képalkotás kialakulásának, a történet követésének és megélésének képessége szenved hiányt, miközben a rajzfilmet nézi a pici gyermek.

Az sem véletlen, hogy gyermekünk már sokadszorra kéri tőlünk ugyanazt a mesét! Ez azért történik, mert a gyermek életében aktuális a történet (felismeri magát benne), az ismétlődésre, az ismétlésre szüksége van.

Több tanulmány foglalkozik a kötelező olvasmányok kérdésével, ad ötletet, hogyan válasszuk ki – esetleg közösen – ezeket. Mit tegyünk, tehetünk annak érdekében, hogy a diákok többet olvassanak? Meg kell barátkoznunk azzal a gondolattal is, hogy az X, Y, Z generáció tagjai másként olvasnak, mint szüleik. Az a közös feladatunk, a szülőnek, a pedagógusnak, a könyvtárosnak, hogy a netgeneráció tagjait olvasóvá neveljük. Hogy miért olyan fontos ez? A PISA-jelentésekből kiderül: egy- egy ország nemzeti jövedelme közvetlen összefüggést mutat a szövegértés színvonalával.

Az olvasóvá nevelés folyamatában sokféle szöveget, lehetőséget, különböző érdeklődésű diákoknak való könyvet kell megmutatnunk, felkínálnunk. Azt sem szabad figyelmen kívül hagynunk, hogy nem volt még eddig arra példa, hogy a kultúraátadás folyamata megforduljon, vagyis, hogy a fiatalabb generációk tanítsák meg az új kulturális jelrendszerek használatára az idősebbeket, a tanáraikat, a szüleiket is. Manapság pedig éppen ezt a folyamatot éljük át.

Az általános iskola alapvető feladata az olvasóvá, a jó szövegértővé nevelés. Az oktatásnak ebben a szakaszában az a cél, hogy minél többet olvassanak a gyerekek, megkockáztatható, hogy még az is majdnem mindegy, hogy mit. Az irányításnak azonban itt is fontos szerepe van, a mennyiség után a minőség is szerephez kell, hogy jusson.

Olvashatunk kritikát a mai középiskolai és szakiskolai irodalomtanításról is. Szomorú tény, hogy 2013-tól a magyar nyelv és irodalom mint önálló tantárgy megszűnt a szakiskolai képzésben.

Szó van a PISA-felmérésekről, azok tanulságáról is. Ezekre a vizsgálatokra oda kell figyelnünk, az eredményeink rosszak, és kiolvasható belőlük, hogy milyen összefüggés van az olvasás, szövegértés és a gazdasági mutatók között. Cselekednünk kell, nincs mire várnunk, hiszen nemcsak az iskolában, hanem majd az életben is azt szeretnénk, hogy a gyermekeink sikerrel állják meg a helyüket. Aki többet olvas, az a világot is jobban érti. A mese, a szépirodalom élni tanít, az életre tanít. Fejlődik a gondolkodásunk, alakul a személyiségünk.

Szükség lenne a kompetenciavizsgálatok elemzésére is. Észre kell vennünk, hogy az országunkon belüli digitális szakadék kulturális szakadékká is válik. Ezért olyan fontos, hogy az olvasóvá nevelés és a szövegértés tekintetében ébredjünk fel, és megtegyük a magunkét.

A könyvben több tanulmány is segítséget ad az iskolai közösségi (kötelező) és ajánlott olvasmányok kiválasztásához, címek és módszerek tekintetében is. Olvastatásukhoz pedig megszívlelendő praktikákat, ötleteket nyújt, és azt is megtudhatjuk, kiket, mely szerzők műveit olvassák manapság a gyerekek, és azt is: hol találunk információt a gyermekkönyvekről.

Nekünk, akik olvasással, az olvasóvá neveléssel (is) foglalkozunk, mind-mind megannyi izgalmas kérdés ez. Hasznos információkat tudhatunk meg, inspirációt kapunk az olvasás felé terelés módszereihez.

Végezetül pedig hadd soroljam fel a szerzőket, akiktől a fentieket (és azon túl is) megtudhattuk: Arató László, Békei Gabriella, Daróczi Gabriella, Fenyő D. György, Fűzfa Balázs, Gombos Péter, Kovács Marianna, Nagy Attila, Péterfi Rita, Pompor Zoltán, Stiblár Erika és Vraukóné Lukács Ilona. Miután az olvasóvá nevelés komplex folyamat, így a szakemberek köre is széles. Van köztük gyermekirodalom-szakértő, gyermekirodalom-kutató, irodalomtörténész, könyvtáros, mesemondó, olvasásszociológus, pszichológus és tanár.

Köszönöm nekik, hogy ilyen hasznos, megszívlelendő – és legfőképpen általunk is alkalmazható – tudásanyagot olvashattam, mint szülő és mint könyvtáros, és remélem, a pedagógusok is tudják és akarják alkalmazni a könyvben olvasottakat.

Kellemes olvasást, és legfőképpen jó hasznosítást kívánok mindenkinek, és ne feledjük a könyvben említett Mark Twain idézetet: Az az ember, aki nem olvas könyvet, semmiben sem különbözik attól az embertől, aki nem tud olvasni.

Forrás: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros (2014/5)

Tartalom

Bevezetés 7

Pompor Zoltán: Közös szenvedélyünk az olvasás 9

Daróczi Gabriella: Az óvodai versélmény 18

V. Lukács Ilona: „... de a könyvben nem ugrál a kiskacsa..." 31

Kovács Marianna - Stiblár Erika: A népmese megélésének szerepe az olvasóvá nevelésben 40

Békei Gabriella: Ötletek, feladatok a motiváláshoz és a feldolgozáshoz a kötelező olvasmányok kapcsán 52

Péterfi Rita: Ötletek az olvasás megszerettetéséért 62

Gombos Péter: Irodalomtanítás és/vagy olvasóvá nevelés? 71

Fenyő D. György: Közös olvasmányok listája 79

Arató László: Olvasóvá nevelés és irodalomtanítás 93

Fűzfa Balázs: Helyzetkép a mai magyarországi irodalomtanításról 106

Nagy Attila: Olvasásfejlesztés 116

 


 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?