Következő 20 cikk | Előző 20 cikk |
Vizuális kommunikáció |
|
|
|
fontosságáról és a végtelen számú mese lehetőségéről beszél
|
|
Képolvasás |
|
|
A képolvasás nagyban fejleszti a koncentrációt és a szóbeli kifejezést. A gyerekek aktív szókincse bővül, és ezzel párhuzamosan gyakorolják a hosszabb mondatokban való mesélést.
Kérdésekkel irányíthatjuk, segíthetjük őket a történetszövésben, amely gyakran a gyermek személyes tapasztalai felé mozdul el.
|
1/1 Beszédfejlettségi szint vizsgálata - Mi van a képen? |
|
|
A cselekményfotón ábrázolt esemény elmondása során a gyermek megnevezi a tárgyakat, személyeket és ezek összefüggéseit.
Kérdések:
- Mit látsz a képen? (tárgyak megnevezése)
- Mi történik a képen? (logikai összefüggések keresése)
A kérdésekre kapott válasz alapján mérhetjük az óvodás beszédfejlettségi szintjét.
3–4 éves korban, a képen látható tárgyakat megnevezésénél, a pontos felsorolás dominál.
4–5 évesen már úgy figyelik meg ezeket a tárgyakat és személyeket, hogy elmondják a köztük lévő kapcsolatot, összefüggéseket is;
5-7 évesen következtet a képen látottakból az előzményekre, s gondolataikat összefüggő mondatokban is ki tudják fejezni.
|
|
1/2 Beszélgessünk egy szép színes képről! |
|
|
Keressünk egy színes képet, ami lehetőleg egy témakört ölel fel (pl. kert, játszótér, vásárlás).
Többféleképpen is játszhatunk:
-
mit látsz a képen? (tárgyak, személyek megnevezése)
-
milyen színű a földön játszó, létrán álló kisfiú nadrágja?
Egyszer mi kérdezünk, majd gyermekünk. Ne csak mindig mi kérdezzünk, mert akkor olyan vizsgáztatás jellegű lesz a dolog, és ezt hamar kiszagolja a kis áldozatunk...
Ha ő kérdez, tegyünk úgy, mintha tényleg keresnénk.
Később lehet a "Hol van a répa?" - típusú kérdés helyett összetettebb kérdéseket is feltenni:
-
Hol van a néni, aki gereblyézik?
Természetesen beszélhetünk arról is, hogy melyek a zöldségek, melyek a szerszámok.
Mindig dicsérjük meg gyermekünket, ha ügyes volt!
|
|
1/3 Szóasszociációs vizsgálat |
|
|
|
1/4 Beszédfejlettség és értelmi készségek vizsgálata böngészővel |
|
|
Az értelmi fejlődés követése nagy élményt jelenthet minden szülőnek, ahol a kérdések, feladatok egyre összetettebbek lehetnek. Ezeket a játékokat 6-7 éves korukig is izgalmassá tehetjük számukra, ha elég kreatívak és játékosak vagyunk mi is.
A könyvek bal oldalán egy kis szöveg és néhány kép található. Ezek vezethetik a felnőttet, ötleteket adhatnak a kereséshez, de ezen túl számtalan lehetőség adódhat, amelyet gyermek és szülő együtt is kitalálhat.
|
|
2/1 Szókincsfejlesztés képolvasással |
|
|
|
2/2 Beszédfejlettség vizsgálata - mesemondás kép segítségével |
|
|
Mese felidézése fotók segítségével - önálló mesemondás
Feladat:
1/ A képek alapján mond el a mesét saját szavaiddal!
2/ Nézd meg Sün Balázs arcát. Milyen érzéseket látsz rajta?
|
|
2/3 Beszédfejlettség vizsgálata - mesemondás kép segítségével |
|
|
Vidám mesék képekben
Rajzolta: Nikolai Radlov
Kiadó:
TKK Kereskedelmi Kft., 2019
Oldalszám: 56
Gyerekkorunk kedvenc meséi képekben elmesélve.
Nevessen együtt gyermekével a mókás, tanulságos történetek láttán!
A gyerekkorunkból jól ismert stílus mindannyiunk kedvence volt régen, a hála a valósághű ábrázolásnak, a mai kicsik is azonnal megszeretik a rajzokat.
|
|
2/4 Beszédfejlettség vizsgálata - mesemondás képek segítségével |
|
|
Hová tűnt a torta?
Illusztrálta: Thé Tjong-Khing
Kiadó: Digitanart Stúdió, 2014
Oldalszám: 32
Valaki ellopta a kutyusok tortáját? De vajon ki?
És merre tart vele?
Annak, aki a tolvajok nyomába szegődik, izgalmas útja lesz, hiszen az oldalak nem csak az elcsent torta rejtélyét fedik majd fel, de több, bájos karakter is magára vonja a kis olvasók figyelmét.
„A könyv lehetőséget ad a gyermeknek, hogy a saját fantáziáját is felhasználja a mesék kialakításában, miközben az egymást követő képek valamilyen mértékben irányítják a kialakuló történeteket. Így mindenkinek más és más meséje lesz.
A szülő a gyerek igényétől függően vehet részt a mesealkotásban, a történet irányításában. Az együtt alkotás öröme kifejezetten jó hatással lehet a közöttük levő kapcsolatra. Ha fejleszteni akarja a gyermeke kreativitását, akkor a Hová tűnt a torta című könyv a megfelelő választás.”
Dr. Schultz Erika - gyermekpszichiáter szakorvos
|
|
2/5 Beszédfejlettség - a szókincs mérése |
|
|
|
2/6 Beszédmegértés vizsgálata |
|
|
Történetmondás képsorozatról
Instrukciók: |
|
2/7 Önálló mesealkotás képsorozatról |
|
|
Történetmesélés képsorozatról - önálló mesemondás
Feladat:
A képsor alapján meséld el, mi történik, mit talát Marika?
Egy nagycsoportos óvodás meséje:
|
|
3/1 Értelmi fejlettség vizsgálata - relációszókincs |
|
|
|
3/2 Értelmi fejlettség vizsgálata - Mi történik ezután? |
|
|
Az eseménysorozatokat gyermek közeli élményekből állították össze, amelyek alkalmasak az összefüggések valamint az időrendiség felismerésére, szókincsfejlesztésre.
A kirakott képek bármelyikét kicserélhetjük a kérdőjelet ábrázoló kártyával, így a gyermek fantáziájára bízzuk a történet folytatását.
|
|
4/ Önálló mesemondás meseképekről |
|
|
A mesemondást nagycsoportban is alkalmazhatjuk!
|
|
Következő 20 cikk | Előző 20 cikk |
|