OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2025. Február
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
<<   >>
 
KÖNYVKRITIKÁK
KÖNYVKRITIKÁK : A szomorú kacagány

A szomorú kacagány

Benyovszky Tóth Anita  2016.07.24. 07:03

Írta: Bosnyák Viktória, illusztrálta: Rippl Renáta. Csimota Kiadó, 2014., 30 oldal

„Szent virágcserép! Mi a toklász folyik itt?”„Szent virágcserép! Mi a toklász folyik itt?”

Egy régi mappa ragasztott gerinccel és sarkokkal, az elő- és hátlapon kötőkkel, csodálatos virágdíszítéssel és vignettával az elején. Ez egy olyan könyvecske, amit én akarok! A felnőtt. Nem érdekel, megakad-e rajta a gyerek szeme a színpompás, modern, magát kellető mesekönyvek áradatában. Ráérek majd később elgondolkodni, vajon tetszik-e neki. Szinte biztos vagyok benne, hogy ő is szeretni fogja, mert tőlem kapja. A gyönyörű könyvet, az érdekes mesét, a közös olvasást.
 
 
Rippl Renáta gyönyörű illusztrációi megveszik a szülőt (aki aztán a könyvet) – anélkül, hogy hallott volna a szerzőről vagy a kötetbe foglalt meséről. Mert harmonikus a látványvilág: a régi, szürke lapokat imitáló alapszínen apró virágminta láthathó, búzavirágkék, levendulalila és fűzöld színekben. A tördelés izgalmas, a képek variálása a szövegrészletekkel minden oldalon friss és újszerű, mozgalmassá teszi az amúgy sem unalmas illusztrációkat és szöveget.

 

A könyv vizualizációja álomszerű – a fantázia és a realitás elemei együtt jelennek meg a képeken. Virágok mindenütt, leheletfinom, Csapody Vera akvarelljeit idéző, mesébe ágyazott kis növényhatározó. Mellette itt-ott ornamentikus nyomatok, elrejtett kollázs, imitált ragasztás és gemkapocs, szöggel bevert tükrök a falon, tapétaminta. A figurák ötletesek, bár inkább a felnőttek igényeihez vannak szabva (lásd fönn!), sőt alkalomadtán még ijesztőek is lehetnek a gyerekek számára. A főszereplők zöld hajú, virágkalapos, nagyfejű gyerekek és felnőttek, akik egy-egy cserépnyi földön alszanak. A megálmodott mesealakok azonban kétségtelenül jól követik a szövegben is megjelenő kettősséget, az emberi és növényi világ határán egyensúlyoznak.
 

szomorukac1
 

Bosnyák Viktória meséje szövegszinten nagyon jól átgondolt, kompakt kis történet, körbejárja és kimeríti a virág-allegória összes lehetőségét. A főszereplők a kacabajkák és kacagányok, akik egy sövénnyel elválasztva élik életüket és kölcsönösen félnek egymástól, miközben nem is ismerik a sövény túloldalát. A különbség közöttük kézzelfogható, de semmiképpen sem félelmetes: a kacagányok a kerti, a kacabajkák a mezei virágok. Az előbbiek az agresszió fő forrásai (a nemesebb növények), lenézik és rettegnek a „gazoktól”, akikről a mese végére mindenkinek világossá válik, hogy tulajdonképpen gyógynövények. A virág-allegória nem csak tematikusan, hanem mondatszinten is a szövegbe van ültetve(!), olyan ötletes kiszólásokat produkálva, mint a kerti lakosság kutyatejfertőzése, kigyomlálása, vagy a mezei virággyerekek tetvesnek nevezése, majd lepermetezése.


A két főszereplő - Tulipa Lipi, a kisfiú és Pitypanka, a kislány - egymásra találása indítja el a két nemzetség közeledését és sző a történetbe újabb értelmezési szálakat. Mert hát az ellenségeskedés szítói kik mások is lehetnének, mint a felnőttek. A gyermeki naivitás nem tudja értelmezni a szülői tiltást és átmerészkedik a túloldalra. Az előítéletekhez való ragaszkodás felett, a felnőttek minden igyekezete ellenére, végül győzedelmeskedik a nyitottság.

A történet fordulatos, izgalmas, leírható vele a társadalmi kirekesztés bármely válfaja, kinek mi rágja a lelkét éppen, ki mit szeretne vele tanítani gyermekének. A virágszirmokba öltöztetett kirekesztés-sztori egyetlen nagy virágkarneválban végződik: a sövény ugyan megmarad, de az átjárók közös kialakításával az optimista, illuzórikus, nagy, közös magszórással(!) mindenki egyformává válik. A könyv utolsó oldalpárján bemutatják a felnőtt Lipi és Panka gyermekét, Flórát, akin már nem látszik: kacagány-e vagy kacabajka. Elég sok mindent ajánl tehát dramatizálásra a szöveg: bármely társadalmi, gondolati, emberi másság, kisebbség elfogadását, egymás értékeinek felfedezését, a gyermeki gondolkodás felé való nyitást, de még a vegyes házasság, vagy akár a háború/béke tematizálását is.


szomorukac2


A történet tanmese jellege mellett párhuzamosan haladó botanikai vonalért külön pont jár. Mindig örömteli, amikor értelmes dolgokat is taníthatunk a gyereknek, és ha ezt ráadásul meseszerűen tehetjük, még jobb. A különböző virágfajták bemutatása, a gyógynövények felhasználási lehetőségei kellően beágyazva, szervesen épülnek be a történetbe, amelyet az említett illusztrációk remekül kiegészítenek. Ebben az esetben tényleg elmondható, hogy játszva tanulunk.

Az alapvetően pozitív szövegélményt, a „jól megírtságot” némileg beárnyékolja a témaválasztás nagyívű általánossága. Nem éppen újkeletű gyakorlat, hogy (mindenáron) tematizálni kell a társadalmi problémákat a gyerekek számára, ez a célja a a Tolerancia-sorozatnak is, amelynek ez a kötet a legújabb darabja. Azonban ezt a feladatot sajnos nem mindig sikerül egy ötéves számára is értelmezhető módon végrehajtani. Egészen addig nincs gond, amíg a mese magját jelentő konfliktus érthető, ismerős a gyerekeknek, viszont ha már magában a mesében sem értik a gyerekszereplők, mi is zajlik körülöttük, akkor mit várunk a hallgatóságtól? Így nemcsak a képi világ, hanem a mese értelmezésekor is az az érzésem támadt, hogy az inkább a felnőtteknek szól, vagy legalábbis mindenképpen közös olvasásra készült.

A gyerekek világában zajló konfliktusok, kirekesztések a könyv által tematizált általánosított, tulajdonképpen a másik, kirekesztett csoport tudta nélkül zajló megbélyegzésnél sokkal konkrétabbak, persze egyáltalán nem biztos, hogy érthetőbbek. Az iskolás gyerekek konfliktuskezeléséhez ugyan kevés gyakorlati útmutatást kínál a könyv, viszont segíthet abban, hogy szülő és gyermeke között megindulhasson egy párbeszéd a témáról, kiderülhessen egy esetleges kirekesztett állapot, vagy kirekesztő attitűd. A könyv segíthet annak megértésében, hogy nem kell valódi ok a kiközösítéshez, így talán előkészítheti ennek a helyzetnek a megbeszélését, a közös feldolgozást és a megoldáskeresést.

szomorukac3


A kérdés már csak az, mit szól a történethez a gyerek? Miután a kéznél levő öt és fél évesnek végigolvastam, elmondhatom, hogy kérdez. Meseolvasás közben folyamatosan magyarázni kell, mert nem érti, miért utálják egymást, harcolnak egymás ellen a szereplők (amit maguk a szereplők sem értenek). Mert ő még szerencsére nem kirekesztő és nem kirekesztett. Csak egy óvodás kisgyerek.

Benyovszky Tóth Anita

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?