OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2025. Február
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
<<   >>
 
KÖNYVKRITIKÁK
KÖNYVKRITIKÁK : A világ összes kincse - jazz-mesejáték CD-melléklettel

A világ összes kincse - jazz-mesejáték CD-melléklettel

MIKLÓS MELÁNIA   2013.10.06. 20:55

Írta: Bátky András, illusztrálta: Rofusz Kinga, zenéjét szerezte: Sárik Péter. Kiadó: Csimota, 2012., 66 oldal

Kincs, ami van

Példaértékű összművészeti vállalkozás A világ összes kincse című jazz-mesejáték. A Csimota Kiadó a műfaj legjobbjait kötötte csokorba, akarom mondani: rejtette kincses ládájába. A teljesség élményéért megéri elindulni nyomukban az úton.

A Csimota kiadványa „kettő az egyben” csomagot kínál: egy csodálatosan illusztrált mesekönyvet és egy műfajteremtő jazz-zenei hangjáték-lemezt.
 
A kezdeményezés nem egyszerűen a gyerekeket a zene világába bevezető sorozatot folytatja, amely A csodafa című mesekönyvvel és a klasszikusokkal vette kezdetét, hanem a nyilvánvaló (és az utószóban kissé túlhangsúlyozott) pedagógiai célzaton túli „hozzáadott értéke” is igen jelentős. Azonos cím alatt gazdagabbak lettünk egy kortárs magyar mesével, egy jazz-improvizáció alapú mesejátékkal, egy önálló tárlatként is bemutatható rajz-együttessel valamint egy kortárs zenei koncertbe ágyazott interaktív bábelőadással – de erről kicsit később.

 

A magas művészi színvonalon létrehozott alkotások önmagukban kiválóan helyt állnak, ám a több műfajúság együttes befogadhatóságának kérdése okozhat némi töprengést. Nem arról van szó, hogy a sorrendiség receptjét keresnénk, ám az biztos, hogy a 4-10 éves korosztályt el kell varázsolni valamivel, hogy kíváncsi legyen az egymásra épülő világok egyre komplexebb univerzumára. A világ összes kincsében a műfajok nemcsak a megértés, hanem az érzékek szerinti megtapasztalás szintjén is kiegészítik egymást, így a rétegezettségnek hátulütői is lehetnek: mit ad hozzá, illetve mit vesz el egyik műfaj a másik világából? Meddig segíti, és mikortól gyengíti az „aláfestés” a gyermeki képzelet működését? A kiinduló pontot természetesen a mese jelenti.
 
Bátky András szövege olyan szerzői mese, amely egyszerre épít (és reflektál) a népmesei hagyományra, a körülöttünk lévő világra és a korosztályi problémákra. Műfaját tekintve királylányos varázsmese, amely a szorongások feloldásáról, képességek elsajátításáról, a tudás megszerzéséről szól. Az életkori sajátosságokat szem előtt tartva elsősorban a mindennapjainkat modellezi, s csak áttételesen (a mese formai elemeivel) kapcsolódik az archaikus világrendhez. A kettő közötti egységet, afféle láthatatlan szálakkal, a csodához való viszony hasonlósága teremti meg. Itt is fordított világot látunk, amely tükröt tart a valóságnak: a hétköznapi válik szürreálissá, az irracionális félelmek és vágyak pedig természetes tapasztalattá. A műmesék általában ugyanúgy az egyén és a közösség közötti viszonyokra próbálnak megoldásokat mutatni, mint a népmesék, ám hőseik „civilizáltabb” körülmények között küzdenek meg feladataikkal. Máshogyan értelmezik a konfliktust, az ellenséget, a segítőket és a veszélyt, ezért más a mesék tétje, tanulsága is.
 
A világ összes kincsének főszereplője Nyughatatlan Micó, akinek a papájához való kötődése a mese fő témája. Az apa elvesztésétől való félelem a biztonságérzet megingásától kezdve az egyedülléttől való gyermek(lány)i szorongáson át a harmónia újbóli megtalálásig ível, és a szülőktől való elszakadás traumájának feldolgozására készít fel. Bátky meséje modernkori élethelyzetet rögzít: a család érzelmileg és szervezetileg ugyanolyan törékeny alapokon nyugvó, sérülékeny „intézmény”, mint az Üveghegy tetején álló százablakos ház, amelyből hiányzik az apa. Nem tudni, mikor indult el otthonról, távollétének oka titok és tabu – akár a láda, melyet a lány felnyit, szélnek eresztve a papa (képzelt) kincseit. Felborul tehát a rend, ezért útra kel segítőjével, a Rézcsőrűvel, hogy jóvátegye a csínyt. Útközben különös országokba jut el, míg rájön, hogy mindenkinek mást jelent a kincs, végül üres kézzel, de biztonságban tér haza, aggódó családja (köztük a papa) legnagyobb örömére.
 
Noha a mese a felszínen primér módon viszonyul a társadalmi sztereotípiákhoz, például a nemi szerepekhez, a műfaji klisék „átírásainak” köszönhetően mélyrétegeiben jelentéstöbbletet hordozó, kifejezetten ötletes árnyalatok színezik. Anya egyáltalán nem szerepel a szövegben, annyit tudunk róla, hogy van. Micó öt fiútestvérének feladata a behatoló idegen férfienergia – farkasok híján a Rézcsőrű – távoltartása a háztól, míg a lányé a papa jöttére való felkészült várakozás. A magányos madár azonban, amely csak a csőrét szeretné odadörzsölni az Üveghegyhez, olyan, akár egy öreg nagyapó, aki bölcs segítőként kíséri el Micót az úton, ahol klasszikus értelemben vett veszélyek nem leselkednek rá, csak a kihívás, hogy rájön-e, mi, illetve ki a papa legféltettebb kincse. Repülésük sokkal inkább zuhanás az Üveghegy lábához, bele a nagyvilágba, majd a világ másik felébe, egészen a tenger mélyéig, onnan haza.
 
Rofusz Kinga illusztrációi önálló világot teremtenek a történet köré, egyben értelmezik annak viszonyait. A gyönyörűséges akrilrajzok szintén a valóság és a képzelet határán lebegnek, miközben játékosan idézik meg a hagyományt, René Magritte képeit. A hal formájú, uszony-szárnyas madár karom-tollakkal és cilinderrel, a száj alakú felhők és halak, a fekete öltönyös emberek, a lebegő ballonkabátosok, az esernyővel sietők, a repülő szekrény, ablak, óra, zongora, a szemgolyók – mintha mind a francia festő figuráinak rokonai lennének, akik átjárnak évtizedeken és könyvlapokon. Egy-egy eltévedt márna beúszik a történet elejére, az ablakban egyszer csak megjelenik a papa, és egyébként is láthatatlan ceruzafonalak kötik össze a szálakat. Törnek a dimenziók, egy ábrán belül is váltanak a fókuszok: kívül vagyunk, de bent; közel, mégis távol; babaházban és a világ végén. Kollázsszerűen ragasztott papírok olykor szövegeket is rajzolnak a felületre (a mindentudók földjén az összművészetiség jegyében a Teatro, Alphabeths, secret, libros, música és Illustraciones szavakat rejtik a jegyzetfelhők), a ceruzafirkák a rétegezettségre, befejezetlenségre, az alkotási folyamatra, a perspektívaváltásra és a gyermekrajzokra emlékeztetnek.
 
A világ összes kincse hangjáték változatában a zene, a dalok és a hangok teremtenek atmoszférát a mesének, egy egészen másfajta befogadói figyelmet feltételezve. A Sárik Péter, Szirtes Edina Mókus és Födő Sándor Fodo által szerzett improvizációs zenék azonban nemcsak kiváló hangkulisszát festenek (az eső zongorafutamokat kopog, a fényár hegedűszólamként zuhog), hanem a zenehallgatás rejtelmeibe is bevezetnek. A világba való belezuhanáskor szétesik a harmónia, az élet zaja egy hangoló zenekar, a repülés totális free jazz, amely pillanatok alatt rendezett káosszá szerveződik, majd népies dallamok szaxofon-szólamain át lebegünk egyre közelebb a földhöz.
 
Ugyanakkor a hangjáték nem találta meg a tökéletes formáját: a narrátori szerep lekettőzése dramaturgiai és minőségi zavarokat is okoz a produkció összességét illetően. Míg Bíró Eszter egy személyben tökéletes Micó és mesélő, aki érzékletesen vált szerepek, hangok és hangulatok között, addig Bátky papírízű felolvasása megköti a képzeletet, s a magyarázat kényszerbe sodorja magát a szerzőt. Egyrészt egy értelmetlen felvezetéssel kezdünk, miszerint a szép meséket Eszter (a nő), az érdekeseket ő (a férfi) szokta mesélni, aki ha zsákutcába mesélne bennünket, átveszi tőle a szót (ehhez képest Eszter kezdi el a mesét). Másrészt a dalok magyarázzák a történet hiányzónak vélt láncszemeit – például bekerül a mama-szál, egy ének a mosó, főző, takarító anyáról. A jól sikerült dalok ezzel szemben elidőznek a történet dramaturgiai fordulópontjainál (az útra kelésnél, a megérkezésnél), kinagyítják a hős dilemmáit, megszemélyesítik a gondolatait, előrevetítik vagy összegzik az eseményeket. Egyetlen dal van, ahol nem Micó szólal meg, hanem a mindentudók, ami szintén okoz egy kis zavart. És ha már itt tartunk, keresetlen megoldásnak tartom a víz alatti halak és a bölcsek hangtorzítással való megszemélyesítését.
 
A világ összes kincse összességében véve magas színvonalú és hiánypótló alkotás, amely feltehetőleg a pódiumon találta meg ideális formáját. Rofusz Kinga rajzainak szereplői és tárgyai háromdimenziós plüss-valóságukban kelnek életre egy bábos-narrátor közreműködésével, a mesemondást és az interaktív játékot egyesítő koncert-színházi előadásban. A mese ily módon a közösségi együttlét és közös alkotás folyamatában nyerheti el mágikus funkcióját – legközelebb 2013. április 14-én az Erzsébetligeti Színházban. Az intenzív találkozás után aztán bármikor jöhetnek a képek (április 21-ig a tárlat ugyanitt, a Napfény Galériában megtekinthető), a könyv vagy a lemez, önállóan vagy együtt, újraélni az élményt.
 
Miklós Melánia

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?