A problémamentes olvasás feltételei
2020.04.12. 02:24
Az óvodai nevelés utolsó évében – a nagycsoport iskola-előkészítő szakaszában – már tudatosabban kell készülnünk az olvasás előkészítésére. Könyvesboltokban már több olyan óvodásoknak készült, rövid, szöveg nélküli „képregény” kapható, melyek hatékonyan segítik a kisgyermek képről alkotott történetmondását és szókincsfejlesztését, előkészítve az iskolai olvasás¬tanulást. A képolvasás hatékony eszköze lehet a böngésző is.
A problémamentes olvasástanuláshoz nyolc készség szükséges:
-
Érdeklődés a könyvek iránt.
-
Szeressen mesét hallgatni.
-
Képes legyen különböző ritmusok között különbséget tenni.
-
Tudjon rövid ideig koncentrálni. (Nem a TV-re, hanem egy olyan dologra, amit el szeretnénk vele végeztetni!)
-
Legyen képes néhány szimbólum (<, V, > ) közt különbséget tenni.
-
Legyen képes megkülönböztetni a hangokat, pl. m és n (zöngés-zöngétlen mássalhangzók).
-
Képes legyen használni vizuális emlékezetét (vizuális memóriafejlesztés).
-
Képes legyen sorrendbe rakni az eseményeket (sorrendiség).
Ne feledjük! Az a gyermek tud majd szöveget igazán olvasni, aki képről is tud olvasni!
Módszerek:
|
1/Képolvasás - egy adott képről
Találós kérdések:
- Van a lapon egy állat, amelynek négy lába van: csíkos, szereti a tejet és az egeret is megfogja!
- Gondolj egy állatra, és utána kérdezek róla. Két lába van?
- Mondd utánam, Te leszel a visszhang!
Cica; barna cica; barna csíkos cica; a kislány mögött álló barna csíkos cica; a konyhában a kislány mögött álló barna csíkos cica…
Meséld el, mit látsz a képen!
2/ Képolvasás - történetmeséléssel
A képek alapján mond el a Sün Balázs meséjét saját szavaiddal!
|
|