OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2025. Május
HKSCPSV
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
<<   >>
 
KORTÁRS - KONFERENCIÁKÁK
KORTÁRS - KONFERENCIÁKÁK : 2012/ Tükörben a gyerekirodalom

2012/ Tükörben a gyerekirodalom

  2015.06.18. 15:48

Tükröm-tükröm...
Gyerekirodalmi konferencia és workshop
2012. november 22-23.
 
Az egyre élénkebb és egyre szakmaibb gyerekirodalmi találkozók egyike volt a Tükröm-tükröm… A műfajok lélektana címmel nemrég megtartott konferencia. Az eseményt a Károli Gáspár Református Egyetem Gyermek- és Ifjúsági Irodalom Kutatócsoportja (GYIIK), a Mesemúzeum és Meseműhely, valamint a Fiatal Írók Szövetsége (FISZ) rendezte, a Református Pedagógiai Intézet (RPI) és a Kaméleon Olvasóklub szakmai támogatásával.
 
A tudósító (Némeh Diána) sajnos nem tudott minden előadáson ott lenni, a csütörtöki programból Horváth Csaba előadását hallgatta meg. A Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészettudományi Karának oktatója a Mese és regény – a felnövés eltérő narratívái címmel tartott érdekes párhuzamokat felmutató előadást a mese és regény műfajának poétikai összehasonlításával. Több irodalomelméleti tudományos munkát citálva jutott többek között arra az elméleti összegzésre, hogy a mese a világba való "belenőhetés" reményét juttatja kifejezésre, a regény ellenben a felnövés problematikájáról szól.

 

A 20. századi regények, illetve az előadó által konkrétan elemzett két Háy János-szöveg szerint azonban a regény immár nem a felnövés problematikáját elemzi, hanem a felnövés lehetetlenségét mutatja. (Az elemzett két Háy-mű A bogyósgyümölcskertész fia című novellafüzér illetve A gyerek című regény volt.) Míg az előbbi mutat azért némi reményt a felnövésre mint olyanra, az utóbbi már a legkevésbé sem. Horváth Csaba a két szöveg összehasonlítását igyekezett a tudományos kritériumoknak megfelelően irodalomelméletileg megalapozni. Előadása a mese műfajstruktúrájának elméletéhez adott hozzá nem kevés továbbgondolnivalót.

Pénteken a konferencia résztvevői és minden érdeklődő a Mesemúzeumban találkozhatott ismét; a deklaráltan "vitatkozós-munkás-műhelyes" napra ugyan már jóval kevesebben mentek el – annál családiasabb volt a hangulat. Én leginkább a Kényes kérdések, avagy az olvasás népszerűsítése a digitális korban címmel jelölt beszélgetésre voltam kíváncsi. A vendégek Simon Krisztina könyvtárpedagógus, Pompor Zoltán kritikus, Tsík Sándor és Pásztor Csörgei Andrea szerkesztők voltak, a beszélgetést Mészáros Márton moderálta.
Mészáros egy módszertanilag általa is vitatott szociológiai felmérés (készítője: Péterfi Rita) eredményét adta át a beszélgetés résztvevőinek, amely táblázatokat közölt a 18 évnél idősebb korosztály olvasási szokásairól. A táblázatot sajnos a közönség nem láthatta, néhány fontos számadat azonban hangsúlyos szerepet kapott. A 18 évesnél idősebbek körében a legnépszerűbb szabadidős tevékenységek között a 7–8. helyen szerepelt az olvasás, megelőzve például a "zenés szórakoztatóhelyre járás"-t. (Ekkor vetődött fel, hogy nem reprezentatív felmérésről van szó, és valóban, mint a moderátor megjegyezte, neki ezért is vannak módszertani problémái a felméréssel kapcsolatban).

Mint Simon Krisztina, a Pesterzsébeti Pedagógiai Intézet könyvtáros szaktanácsadója megjegyezte: nyilvánvaló, hogy az olvasási rátát növelni kellene, ehhez pedig szükséges lenne, hogy a felsőbb évfolyamokban se menjen el kedvük a gyerekeknek az olvasástól. Jelenleg általános a tapasztalat, hogy az alsó tagozatosok még lelkesen járnak könyvtárba és ott még sokkal gyakoribbak a csoportos, illetve osztály szintű könyvtárlátogatások is, felső tagozaton viszont mintha elvágták volna: jóval kevesebb az egyéni látogató, és sajnos ritkábbak a tanárok által szervezett könyvtárlátogatások is. Ez az a korosztály, amelyet mind nehezebb megfogni jó könyvekkel. A könyvtáros megállapítása sajnos régi tapasztalatokon alapul, és a problémakört a szakma is régóta tárgyalja, elemzi.

Muszáj itt idéznem egy másik beszélgetésből, amely tavaly decemberben hangzott el, a FISZ első Mesebeszéd-szimpóziumán. Ott Varga Betti és Fenyő D. György irodalmárok úgy vélték: felsőbb évfolyamokon azért kevesebb az olvasni szerető gyerek, mert a szülők elengedik a gyermekük kezét, kevesebb lesz az igény az esti olvasásra, könyves együttlétekre. További gond, hogy az órákon irodalom helyett az irodalom tudománya jelenik meg a maga ködös fogalmaival és bonyolult, régimódi forrásszövegekkel.

Simon Krisztina szerint nincsenek jó könyvek 10–14 évesek számára, de Pompor Zoltán cáfolta, szerinte vannak, csak nem tudunk róluk, illetve nem tudnak róla a szülők, diákok, tanárok, könyvtárosok. Nagyon jó kezdeményezés a Gyermekirodalmi adatbázis, továbbá jó tankönyvek az Irodalmi ikerkönyvek (5–8. évfolyamon ajánlott olvasmányok külön fiúk és lányok számára).

A könyvtáros hozzátette: mindezek nagyon jók, mégis kevesen használják őket. A könyvtárukban volt több kezdeményezés az olvasás népszerűsítésére, ezek között az egyik igen nagy sikernek örvendett: amikor gyerekek ajánlottak könyveket gyerekeknek.

Tsík Sándor (Csimota Kiadó) szintén azt hangsúlyozta, hogy nem az a probléma, hogy nincs jó könyv ennek a korosztálynak, szerinte éppen az a gond, hogy túl sok. Sanya számára (aki a Csimota Kiadó által koordinált, több kiadót magában foglaló Rainbow Könyvközösséget is képviselte) az jelenti a valódi problémát, hogy ki kell válogatni a jó címeket a piacon levő nagy mennyiségű ijfúsági könyvből, továbbá, hogy megfelelő módon kell tájékoztatni a szülőket a minőségi gyerek- és ifjúsági irodalomról.

Pompor Zoltán megjegyezte: az lenne jó, ha mindenkihez személyre szabott ajánlattal kopogtathatnának: szülőhöz, könyvtároshoz, pedagógushoz kellene eljuttatni olyan könyvajánlókat, amelyek az érintetteket célzottan tájékoztatják a gyerekirodalom legfrissebb terméseiről. 

Simon Krisztina hozzátette: ahhoz, hogy minél korábbi életszakaszban megszerettessék a gyerekekkel a könyveket, a könyvtárában több kezdeményezés is volt: óvodásokat invitáltak játékos könyvtár-megismerő programokra. De, tette hozzá a könyvtáros, aki óvodás vagy iskolás gyermekét elviszi ilyen kulturális programra, már eleve előnyös helyzetből indul. Leginkább azokat kellene valamilyen módon megszólítani, akik nincsenek közel kulturális közeghez, hátrányos helyzetűek, mert a családban nincsenek könyvek vagy olvasó emberek, akikről a gyerekek mintát vehetnének.

A közönség soraiból felvetődött a Márai-program, de a kérdésre, hogy milyen szinten áll most, nem kaptunk egyértelmű választ. Mindenesetre abban megegyeztek a kerekasztal-beszélgetés résztvevői, hogy a Márai-programban pályázható össztámogatás, amely a közművelődési intézményeket segítené, sajnos nem elég; Simon Krisztina szerint célszerűbb lenne, ha az általános iskolai könyvtárakat (is) támogatnák. A középiskolai és közművelődési könyvtár-támogatási projektek virágzanak, de az általános iskolák könyvtárfejlesztése akadozik.

Ekkor, mint deus-ex-machina, tört ki a közönség soraiból a keserű vélemény: ez az egész gyerekirodalmi szakma belterjessé vált, aki nem gyerekirodalmi szakember, csak "hétköznapi" orvos, mérnök, közgazdász, egyszerűen nem tud tájékozódni a gyerekkönyvek világában. Miért várja el a szakma, kérdezte, hogy utánanézzenek a laikusok a különböző online oldalakon a friss kiadványoknak, miért várja el a szakma, hogy a nem szakmabeliek behatóan tanulmányozzák a kritikákat és azok alapján hozzák meg a döntést. Miért nem tudnak a jó könyvek a nagykereskedelmi láncokban megjelenni?

A beszélgetés résztvevői számára némileg sokkoló lehetett ez a karakteres vélemény, de Pásztor Csörgei Andrea a szakma becsületét védendő, gyorsan megemlítette a Rainbow Könyvközösség kezdeményezését, a Kaméleon Olvasóklubot, amely az olvasást hivatott népszerűsíteni. Hozzátette: nagyon nehéz elérni már az iskolákat is, aprómunka ez.

Hermann Zoltán (a közönség soraiból) hozzátette: a rendszerváltás után, a központi könyvterjesztő hálózatok és nagy kiadók megszűnésével az olvasóknak hozzá kellett ahhoz szokniuk, hogy több forrásból tájékozódjanak. A kicsi, három-négyfős kiadók számára lehetetlen olyan promóciós tervet kigazdálkodni, amely garantálja, hogy a könyv híre tömegekhez ér el.

Tsík Sanya hozzátette: a hipermarketek beszállítóinak diszpécsere egy személyben dönt arról, hogy egy könyv bekerül-e a hálózatukba vagy sem, ráadásul garantálni kell a 2000 példány beszállítását adott határidőre. (Megjegyzés: egy átlagos gyerekkönyv összpéldányszáma 2-3000 darab könyvet jelent csak). A metróhirdetés pedig annyiba kerül, amennyibe egy új könyv kerülne. Így ha arról van szó, a kis kiadó inkább új könyvet ad ki, mintsem hirdetésre költsön milliókat. Hermann Zoltán hozzátette: a Márai-program 200 milliójánál sokkal több pénzre lenne szükség a könyvtárak támogatására.  Paulovkin Boglárka illusztrátor is felszólalt: de ha nincs szakmai összefogás, akkor hiába várjuk az állami milliókat.

Kimondva, ki nem mondva nyilván a szakma belső konfliktusaira gondolt, amelyről én azt gondolom, hogy egyrészt minden szakmának megvannak a maga klikkjei és pártoskodói, másrészt a közös cél végeredményben egy és ugyanaz: hogy a minőségi gyermek- és ifjúsági könyvek minél több emberhez juthassanak el.

A kívülálló felszólaló később elárulta: ő maga magyar–népművelő szakos tanár, és mindezen sérelmeit jogosnak érzi. A tudósító számára nem marad más, mint hogy feltegye a kérdést a szakma (írók, illusztrátorok, kiadók, kritikusok satöbbi) felé: valóban belterjes és köldöknéző közösség-e vagy figyel arra is, hogy olvasói még jobban tudjanak tájékozódni könyveikről? (Amelyekről tudván tudjuk, hogy mennyire jók, mégis valahogy olyan kevés fogy belőlük.)

Érdemes lenne megvárni a valós választ a tükörtől.

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?