OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
KORTÁRS - KONFERENCIÁKÁK

KORTÁRS GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGI IRODALOM

  2016.11.02. 18:30
 

Bevezető

  2018.01.22. 21:55

gyin 1

Ebben a rovatban a gyermek és ifjúsági irodalommal kapcsolatos pályázatokról és konferenciákról olvashatunk összefoglalókat.

A HUBBY konfereciáit a Magyar Gyerekkönyv Fórum oldalán olvasók.

A legutóbbi konferencia programja a HUBBY oldalán olvasható:

2018/1 "S a szó a szó a szó is - Más oldalára fordul" - HUBBY kortárs gyerek- és ifjúsági irodalmi konferencia

hubbyinfo.blogspot.hu  2019.01.30. 19:03
A 2016-os, nagysikerű „kézifékes fordulást is tud” című, kortárs gyerekirodalmi konferencia folytatásaként most általános és középiskolai tanárok, könyvtárpedagógusok, kritikusok és irodalomtörténészek beszélnek a kortárs gyerekirodalom iskolai tesztüzeméről, arról, hogyan lehet a kortárs gyerek-, ifjúsági és fiatal felnőtt irodalmat bevinni az irodalomórákra, milyen már futó iskolai „projektekre” érdemes odafigyelni, az irodalomtanítás mellett mi minden másra is használhatók a 6-18(-99) évesek számára íródó kortárs irodalmi szövegek.

A konferenciára 2018. január 2-től, a konferencia@hubby.hu e-mailcímen regisztrálhatnak az érdeklődők. (A konferencián való részvétel nem akkreditált pedagógus-továbbképzési programként is elszámolható.)

Időpont - helyszín:

Január 25. Mesemúzeum, I. Döbrentei utca 15.
Január 26. Petőfi Irodalmi Múzeum, V. Károlyi utca 16.
 
A TERVEZETT PROGRAM:
 

2018/2 Mit és hogyan olvassunk alsóban? - HUBBY visszhang (1)

  2019.01.30. 19:05
altHogyan válik olvasóvá egy alsós gyerek?

Felvehetik-e a versenyt a könyvek a rajzfilmekkel?

Mi az, hogy mesei-fejlődés?

Milyen vizuális kapcsolódási pontok vannak a gyerekirodalom és a művészeti órák között?

A TanTrend a HUBBY kortárs gyerekirodalmi konferenciáján járt.
 

2018/3 Mit és hogyan olvassunk alsóban? - HUBBY visszhang (2)

  2019.01.30. 19:07
altMiért olvashatnak többet a felsőtagozatos lányok, mint a fiúk?

Milyen kérdéseket feszegessen a jó kamaszirodalom?

Mik segíthetik az élményszerző olvasás szokássá válását kamaszkorban?

A TanTrend a HUBBY kortárs gyerekirodalmi konferenciáján járt.
 

2018/4 Mire jó a kötelező olvasmány? Mit ajánlanak a szakértők?

hubbyinfo.blogspot.hu  2019.01.30. 19:08
Két kérdést tettünk fel a HUBBY kortárs gyerekirodalmi konferencia előadóinak. 

Az egyik, hogy mire való a kötelező olvasmány, a másik pedig egy ennél jóval konkrétabb kér(d)és: ajánljanak különböző korosztályoknak egy-egy olyan kortárs külföldi vagy magyar könyvet, ami szerintük igazán jó könyv, és amit tényleg kár lenne lehagyni az olvasmánylistákról.

A válaszok azt mindenképpen igazolták, hogy a kötelező olvasmány, mint fogalom nemcsak revideálásra, hanem már önmagában is tisztázásra szorul, a könyvajánlókban pedig jobbnál jobb könyvek közül csemegézhetnek az olvasók!
 

2017/ Aranyvackor Gyerekirodalmi és Illusztrációs Pályázat

pagony.hu  2018.01.23. 00:53
TÉMA: A BARÁTSÁG
Díjazottak:

A 2-5 éveseknek szóló mese kategóriában a zsűri fődíját NATTÁN-ANGELI NÓRA nyerte Rojt és Bojt című meséjével, valamint BERTÓTHY ÁGNES a Rojt és Bojthoz készített illusztrációival.

3-8 éveseknek szóló mese kategóriában a legjobb szöveg díját VÁRKONYI ÁGNES nyerte Nagymamamese című meséjével. Gratulálunk!

A 3-8 éveseknek szóló mese kategóriában a legjobb illusztráció díját BUN ZSÓFIA nyerte a Pöjte és Kampilla című meséhez készített képeivel. Gratulálunk!

9 éven felülieknek szóló mese kategóriában a zsűri fődíját BECSKEI GÁBOR nyerte Panelország hősei című szövegével, valamint GÓGA BERNADETT a Panelország hőseihez készült illusztrációival. Gratulálunk!

Kiadói különdíjak a 2017-es Aranyvackor Gyerekirodalmi és Illusztrációs Pályázaton:

 

2016/1 Konferencia 2015-16 gyerekkönyveiről - „…kézifékes fordulást is tud…”

  2019.01.30. 19:14

A Károli Gáspár Református Egyetem Gyermek- és Ifjúsági Irodalmi Kutatócsoportja (GYIIK) a Magyar Gyerekkönyv Fórum (HUBBY) szakmai támogatásával 2016. november 11-én délelőtt 9 órai kezdettel konferenciát rendez az elmúlt két év magyar gyerekkönyveiről.

A felkért előadók, egyetemi oktatók és kutatók (a Debreceni Egyetemről, az Eötvös Loránd Tudományegyetemről, a Károli Gáspár Református Egyetemről, az MTA BTK Néprajztudományi Intézetéből, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemről, a Szegedi Tudományegyetemről, a Színház- és Filmművészeti Egyetemről), kritikusok, művészeti neveléssel foglalkozó szakemberek, doktorandusz hallgatók a kortárs magyar gyerekkönyvek és a gyerekirodalom különféle tendenciát elemzik egy-egy könyv tükrében. 
 
Az előadók a saját szakterületük (az irodalomelmélet, a narrációkutatás, a líraelmélet, a folklorisztika, a medialitás, a vizualitás, a gyerekszínház, a gender-tanulmányok, a kisgyermekkori nevelés, a gyerekpszichológia és az irodalmi regionalitás) kérdéseivel szembesítik az utóbbi két esztendő gyerekkönyv-termését. A konferencia kísérlet a kortárs magyar gyerekirodalomról való szaktudományos és kritikai diskurzus kiszélesítésére.
Szeretettel várjuk a gyerek- és ifjúsági irodalom iránt érdeklődőket, mind a szakma, mind a sajtó, mind a széles nagyközönség részéről, és mindazokat, akik számára kérdés, hogy: 
Merre tart a gyerekirodalom, hogyan és ki helyett beszél a gyerek- és ifjúsági irodalom a mai magyar és a mindenkori társadalom számára létfontosságú kérdésekről, más irányba kell-e indulni, vagy tanácsos behúzni a kéziféket? 
 

2016/2 Konferencia 2015-16 gyerekkönyveiről „…kézifékes fordulást is tud…” - Program

  2019.01.30. 19:15
November 11., péntek délelőtt - a szekciót vezeti: Hansági Ágnes
 
9.00 - Köszöntő
9.10 - Gulyás Judit - tudományos munkatárs (MTA BTK Néprajztudományi Intézet)
Frankovics György: A bűvös puska – Népmesék romákról
 
9.30 - Gimesi Dóra - egyetemi tanársegéd (SZFE) 
Adamik Zsolt Bibedombi szörnyhatározójának készülő bábszínházi adaptációja
9.50 - Pompor Zoltán - főiskolai docens (KRE), a HUBBY elnöke, az OFI igazgatóhelyettese
Laboda Kornél: mátéPONTindul
10.10 - Vita
Szünet
11.00 - Papp Ágnes Klára - egyetemi docens (KRE)
Tasnádi István – Vészits Andrea – Jeli Viktória: Időfutár 5-6.
 
11.20 - Herédi Károly - doktorandusz (SZTE)
Csík Mónika: Miféle zergetoll? és Raffay Endre: A sárkány bögréje
11.40 - Hermann Zoltán - habilitált egyetemi docens (KRE)
Drámai mesék 1-4.
12.00 - Vita
 
Ebédszünet 
 

2016/3 Konferencia 2015-16 gyerekkönyveiről „…kézifékes fordulást is tud…” - résumék

  2019.01.30. 19:16
Dr. Hermann Zoltán, a KRE BTK habilitált egyetemi docense, kutatási területei: orosz és magyar népköltészet, klasszikus orosz és magyar irodalom, irodalom- és szövegelmélet, kortárs színház, gyermek- és ifjúsági irodalom.
 
  Előadás témája:
Szerk.: Markó Róbert és Papp Tímea. Vaskakas Bábszínház, Győr, 2014-2016.
 
"A meséket valamikor mondták, aztán leírták és olvasták: az írott mesék színpadra vitele, adaptációja éppen ezért a mesemondás monodramatikus előadásának és gesztuskészletének rekonstrukciója. Vagyis dekonstrukciója: a színdarabok nyelvének önmagáról való beszédét, tropológiáját és az elbeszélés cselekvéssé, performansszá alakítását – pedig ezek kölcsönösen kizárnák egymást – egyszerre láthatjuk meg bennük.
Melyik gyerekdarab érzékelteti a leginkább ezt a problémát? 
Kik azok a mai színműírók, akik végig meg tudják tartani a játék tropológiai és performatív működések ezt a billenékeny egyensúlyát? 
Jó az, ha ilyen bonyolult elméleti háttere van a mai gyerekszínháznak?
Igen, jó! A gyerekdarabok nézője ugyanis nem buta és nem érzéketlen, és legfőképpen ő az, aki nem fogja csak szövegként vagy csak színpadi cselekvésként követni a játékot: és éppen azért, mert gyerek."
 

2016/4 Konferencia 2015-16 gyerekkönyveiről „…kézifékes fordulást is tud…” Konferencia beszámolója

  2019.01.30. 19:18
A kérdőjel (legyen) maga a kommunikáció

"...kézifékes fordulást is tud..." címmel rendezett konferenciát az elmúlt két év magyar gyerekkönyveiről a Károli Gáspár Református Egyetem Gyermek- és Ifjúsági Irodalmi Kutatócsoportja (GYIIK) a Magyar Gyerekkönyv Fórum (HUBBY) szakmai támogatásával 2016. november 11-én.

Az alábbiakban a délutáni két ifjúsági irodalmi szekció három előadásáról lesz részletesebben szó.  
 

2015/ Aranyvackor - Kiosztották az Aranyvackor díjakat

Kocsis Katica  2016.11.23. 22:42
Szabó Imola Julianna és Metzing Eszter munkáját ítélték a legjobbnak
 
A Petőfi Irodalmi Múzeum dísztermében 2015. október 22-én adták át az Aranyvackor díjakat azoknak a tehetséges íróknak és illusztrátoroknak, akikről a zsűri úgy gondolta, hogy munkáikból mind képileg, mind tartalmilag igényes gyerekkönyv készíthető. A szakemberekből álló bizottság elsősorban azokat a munkákat díjazta, amelyeknél a szöveg mentes a szirupos gügyögéstől, és amelyek tipográfiája, illusztrációja művészi színvonalú volt.
 
A 2007-ben alapított Aranyvackor pályázat népszerűségét jól jelzi az a tömeg, ami tíz órára zsúfolásig megtölti a dísztermet. Gévai Csilla köszönti a nagyszámú érdeklődőt, majd elmondja, hogy az ő pályáját erősen meghatározta az Aranyvackor, ami szerinte még mindig a boldog és szabad alkotást hangsúlyozza. Hozzáteszi, hogy a díj azért is fontos, mert ez a pályázat lehetőséget teremt a tehetséges, de még nem befutott alkotóknak arra, hogy kipróbálják és megmérettessék magukat fiatalon, mert így később eredményesebben léphetnek erre a pályára.
 

2015/ Mesekocka – gyermekirodalomról, több oldalról

  2015.04.22. 16:50
GK58644 Ezeregy éjszaka mesekocka
Kortárs folyóirat Mesekocka címmel gyermekirodalmi napot szervez a Petőfi Irodalmi Múzeumban (1053 Budapest, Károlyi utca 16.) 2015. április 22-én, 10–19 óráig.
 
program célja, hogy minél több oldalról körüljárja a gyermek- és ifjúsági irodalom helyzetét napjainkban Magyarországon, melynek témái:

Mennyire gyermekek a gyermekek, milyen a róluk kialakult kép ma?

Milyen lépések történtek az utóbbi időben a gyermekirodalom intézményesülése felé?

Hogyan működik a meseterápia?

Milyen szereplői vannak a gyermekirodalom piacának?

A szakma jeles képviselői a kerekasztal-beszélgetéseken és a bemutató előadásokon keresztül ezekre és számos további fontos, aktuális kérdésre próbálnak majd választ találni.

Részletes program:

 

2014/ Mesebeszéd 2. - Gyerekirodalmi szimpózium - Móricz vagy a Trónok harca?

  2015.06.23. 14:25
Kis szakértőKell-e az Egri csillagok, jöhet-e az Alkonyat a suliban?
Mit örökítenek át a tanárok?
Hogy készül a gyerekirodalmi szakértő? Keresik a válaszokat.

A második Mesebeszéd szimpóziumot az ELTE Tanító- és Óvóképző Karának oldalában lévő Pipitér bisztróban tartották 2014 novemberében.

Szekeres Nikoletta, a rendezvény szervezője felidézte, hogy az első Mesebeszédet 2011-ben rendezte a Fiatal Írók Szövetsége, melyet egy azonos című gyerekirodalmi beszélgetéssorozat követett.
 
Mi történt az elmúlt három évben? – erre keresték a választ a meghívottak három etapban. 
 

 

2014/ Mesebeszéd 2., - Víziók és valóságok

  2015.06.23. 14:46

Víziók és valóságokA Mesebeszéd 2. a két és fél éve megrendezett első Mesebeszéd hagyományait kívánta továbbvinni a gyerekirodalmi szakmai életet felpezsdítő kerekasztal-beszélgetésekkel.

Szekeres Nikoletta szerkesztő szervezésének köszönhetően újra találkozhatott egymással irodalmár, pedagógus, kritikus. A három fő téma: kötelező irodalom, intézményesülés és gyerekirodalmi kritika három egymást követő szekcióban került terítékre. Informatív s csak alig-alig panaszos beszélgetéseket hallhattunk, ami persze örvendetes, de bizonyos témafelvetések kapcsán azért az is megállapítható, hogy elégedetten hátradőlni még nincs okunk.
 

2013/ Kortárs Gyermekirodalmi Napok

  2015.03.07. 20:20
Az Aranyvackor 2013 pályázathoz kapcsolódóan a három napos rendezvény első két napján szakmai konferencián vehettek részt az érdeklődők. Az előadások és kerekasztal-beszélgetések fő témái a kortárs magyar gyerekirodalom, illusztráció és könyvkiadás legfontosabb kérdéseit érintették.

 

 Aranyvackor díjazottak 2013

A Petőfi Irodalmi Múzeumban adták át a 2013-as Aranyvackor mesepályázatra beérkezett művek nyerteseinek díjait. Íme, a várva-várt névsor!

1. díj - Radnóti Blanka – Szecsődi Leó: Paradicsomkoktél

2. díj - Hanga Réka – Adamik Zsolt: Bibedombi szörnyhatározó

3. díj - Makhult Gabriella – Borsos J. Gyöngyi: Hogyan talált magára a macska

3. díj - Turbuly Lilla – Horváth Ildikó: A talált szív legendája

 

2012/ KORTÁRS GYERMEKIRODALOM ÉS MÉDIUMAI

  2015.03.07. 20:26

2012. május 11-én Kortárs gyermekirodalom és médiumai címmel konferenciát rendeztek az ELTE Tanító- és Óvóképző Karán, amelyre az ország minden tájáról érkeztek előadók és érdeklődők.

Kortárs gyerekirodalom és médiumai című konferenciát az ELTE TÓK kutatóműhelye kezdeményezte és szervezte azzal a szándékkal, hogy szakmai fórumot teremtsen azon törekvések számára, melyek célja a kortárs gyermekirodalom közvetítése egyrészt a gyerekolvasók, másrészt az ő olvasás- és befogadáskultúrájukat meghatározó csoportok felé.

Péntek délelőtt a dékáni megnyitó után öt plenáris előadás követte egymást, melyek a délutáni, hat szekcióba osztott negyvenkét különféle előadás előtt amolyan általános bevezetőként is funkcionáltak. A terem meglepő módon zsúfolásig megtelt hallgatókkal, érdeklődőkkel, valaki rosszul is lett a tömegben. 
 

2012/ Tükörben a gyerekirodalom

  2015.06.18. 15:48
Tükröm-tükröm...
Gyerekirodalmi konferencia és workshop
2012. november 22-23.
 
Az egyre élénkebb és egyre szakmaibb gyerekirodalmi találkozók egyike volt a Tükröm-tükröm… A műfajok lélektana címmel nemrég megtartott konferencia. Az eseményt a Károli Gáspár Református Egyetem Gyermek- és Ifjúsági Irodalom Kutatócsoportja (GYIIK), a Mesemúzeum és Meseműhely, valamint a Fiatal Írók Szövetsége (FISZ) rendezte, a Református Pedagógiai Intézet (RPI) és a Kaméleon Olvasóklub szakmai támogatásával.
 
A tudósító (Némeh Diána) sajnos nem tudott minden előadáson ott lenni, a csütörtöki programból Horváth Csaba előadását hallgatta meg. A Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészettudományi Karának oktatója a Mese és regény – a felnövés eltérő narratívái címmel tartott érdekes párhuzamokat felmutató előadást a mese és regény műfajának poétikai összehasonlításával. Több irodalomelméleti tudományos munkát citálva jutott többek között arra az elméleti összegzésre, hogy a mese a világba való "belenőhetés" reményét juttatja kifejezésre, a regény ellenben a felnövés problematikájáról szól.
 

2011/ Mesebeszéd: szimpózium a gyerekkönyvkritikáról (1)

  2015.06.23. 13:33
A szimpózium főbb kérdéskörei

Miért nincs gyerekkönyvkritika? - kérdezi a meseíró, aki úgy érzi, Magyarországon a mese valamiért lenézett műfaj az irodalmon belül.

Miért nincs gyerekkönyvkritika? - sóhajt fel a szülő, aki úgy gondolja, gyakran találkozik kevésbé erős mesekönyvekkel, a szerinte igazán jókra viszont csak ritkán és véletlenül sikerül ráakadnia.

Miért nincs gyerekkönyvkritika? - teszi fel a némiképp provokatív kérdést a Fiatal Írók Szövetsége is, remélve, hogy a Mesebeszéd: szimpózium a gyerekkönyvkritikáról című beszélgetéssorozatán közelebb kerülhetünk a megfejtéshez, még akkor is, ha a célig számos másik fontos és nehéz kérdésen keresztül vezet is az út.

Egyáltalán mi a gyerekirodalom? Hogyan definiáljuk? 

Mi történt az elmúlt tíz évben – azóta, hogy a gyerekirodalom kifejezés egyáltalán megszületett? 

Mi az oka annak, hogy a fordításirodalomra ezen a területen is kevesebb figyelmet fordítunk az indokoltnál? Feladata-e a kritikának orientálni az olvasókat?

Vagy tévedés volna a kritikának ilyen világjobbító szerepet tulajdonítani?

 Gyereknek való vidék? - Hegedűs Barbara beszémolója
 

2011/ Mesebeszéd - Szimpózium a gyerekkönyvkritikáról (2)

  2015.06.23. 13:59

Kritikusok ülése

A Fiatal Írók Szövetsége a Szatyor bár galériáján tartotta gyerekkönyvkritikáról – miért nincs? miért nincs, ha van? – szóló szimpóziumát, melynek Elekes Dóra volt a főszervezője.

A gyerekkönyvkirtika kifejezés egy délutánra eső előfordulásáról már előző nap fogadást kötöttünk Szegő Jánossal, a Magvető szerkesztőjével. A gyerekkönyvszakma felvonulása (a galériára) sokakat vonzott a csöppet sem barátságos, hideg péntek délutánon. Bent azonban szinte rögtön felizzott a hangulat (hogy ezzel a kézenfekvő ellentéttel éljek), amint a kiadók képviselőit faggató Szegő János feltette első kérdését.

A téma iránti érdeklődést és szakmai elkötelezettséget nemcsak a nyüzsgő-zsongó nézőtér, hanem a beszélgetésben részt vevők fel- és összecsapó „indulatai” is igazolták. Mindez egy olyan kendőzetlen, őszinte diskurzust hívott elő, amely lehetővé tette gyermekirodalom és gyerekkönyvkritika kontextusának mélyfúrását, problémáinak, nézőpontjainak exponálását, fogalmi körüljárását.
 

2009/ Aranyvackor

  2018.06.17. 14:54
A Pozsonyi Pagony gyermekkönyvkiadó és könyvesbolt idén második alkalommal írta ki az Aranyvackor pályázatot, a zsűri első díját pedig Demény Péter – Keszeg Ágnes Hóbucka Hugó a mókusoknál és Máté Angi – Szulyovszky Sarolta Volt egyszer egy város című pályamunkája kapta megosztva.
 
A 2007-ben alapított Aranyvackor-díj célja olyan tehetséges írók és illusztrátorok felkutatása és díjazása, akik magas színvonalon tudnak szólni a legfiatalabb korosztályhoz, munkáikból pedig igényes gyermekkönyvek készíthetők. Ezúttal Demény Péterrel és Keszeg Ágnessel beszélgettünk.

 

2003/ A mai magyar gyermekirodalom időtlen kérdéseiről (1)

Lovász Andrea  2015.06.23. 20:09

A konferenciára invitáló meghívón szereplő digitalizált Disney-Hamupipőke akár karakterisztikus is lehetne a gyermekirodalom primér szövegeit és a gyermekirodalom elméleti hátterét tekintve: a populáris, sikerreceptek szerint gyártott gyerekkönyvek uralta gyerekkönyvpiac mögött ugyanis a legkevésbé sem található valamiféle elméleti alap, kritikai recepció; hiányukat érzelmes, tetszetős, (néhol) semmitmondó könyvekről szóló érzelmes, tetszetős, (többnyire) semmitmondó szövegek töltik be.

Egy bizonyos gyermeki nézőpontot imitáló, tragizáló, mi több: infantilizáló kritikai attitűd fémjelzi mindmáig a magyar gyermekirodalomról szóló reprezentatív beszédmódot, mely éppen kódoltsága következtében nem képes gyakorolni kényes, ugyanakkor megkerülhetetlen feladatát: a kritikát. Úgy tűnik, a magyar gyermekirodalom kapcsán perszisztálnak bizonyos jelenségek: az összes eddigi gyermekirodalommal kapcsolatos vita, kerekasztal, szimpózium a hiányosságok sajnálkozással teli felsorolásával zárult. Mindig ugyanazon feltételek hiányoztak: elsősorban és legfontosabban nincsen elég jó gyerekkönyv a piacon, nincsenek felelős gyermekkönyvkiadók, nincsen kritikai viszonyulás, „nem veszik komolyan” a gyermekirodalmat, „felnőtt” írók nem írnak a gyerekeknek, stb.
 

2003/ A mai magyar gyermekirodalom időtlen kérdéseiről (2)

Lovász Andrea  2015.06.23. 20:09

Referátumom második részében az azóta igen nagy visszhangot kiváltott gyermekirodalmi fordulatot problematizálom, mely a meseregény műfaji kérdésében gyökeredzik. A magyar nyelvű gyerekkönyvkorpusz tematikai beszűkültsége ellen az új meseregényekre azért volt/van/lesz szükség, mert a meseregény mint regényes mese, regény terjedelmű mese és mint mesés regényvilág (a maga komplexitásával) megtörheti az ún. realisztikus alapú gyerekregények, ifjúsági regények dominanciáját.

A meseként való elfogadás problémája, a meseiség feltámadásának tudomásul vétele és a gyermekirodalom rendszerébe történő integrálása a meseregényt a gyermekirodalom egyik sarkalatos problémájává avatja. Világszerte megfigyelhető jelenség, hogy a „rólam szól, nekem szól” szövegek mellett a szerzők visszatérnek a meséhez, a fantasztikumhoz, és szerencsés esetben nem lektűrszintű, allegorikus, fantasztikus történetek születnek. A hatékonyan működő gyermekirodalom-recepció pl. megteremthetné az értékes, jó könyvek hazai piacra kerülésének feltételeit, segítségével elkerülhető lenne, hogy indokolatlanul a gyerekirodalom körébe soroljanak, ill. ne soroljanak adott műveket, egyáltalán elhelyezné az irodalmi kánonon belül az új könyveket, megakadályozhatná adott művek téves kanonizációját is.
 

1997/ Mi a helyzet a kortárs magyar gyermek- és ifjúsági irodalomban? (1)

  2015.03.07. 20:43

A címben egy kérdés áll. Tulajdonképpen a Hogy vagy? Mi újság? – közhelykérdések típusába tartozik. Az ilyesmire nem illik válaszolni. Többnyire meg se várnák a választ. Megvonhatja az ember a vállát, tehetetlenségét illusztrálva széttárhatja a kezét. – Csakhogy itt és most ez a kérdés más. És nem érnék be vele, ha sóhajtanék egyet, vagy metakommunikációs jelekkel illusztrálnám a helyzetet. Válaszolnom kell. Tényekkel érvelnem.

De több okból kissé tágítom témám határait. Mert ha csupán a helyzetképnél maradnék, egyszerre hasonlítanék a Biblia Jeremiására, a Micimackó Fülesére és Lázár Ervin sírós Frakkjára. És senki se vigasztalna. Sőt, a kerekasztal-beszélgetésnél rájátszanának a bánatomra. Befordulnánk a pesszimizmus zsákutcájába, az meg legfeljebb a tehetetlenség ösvényeihez vezet. – Nem maradok adós a helyzetképpel, próbálok felmutatni érvényesnek látszó jelenségeket, nem hallgatok el tényeket, de próbálok erőt gyűjteni a múltból, és keresem a remény előjeleit.

1997/ Mi a helyzet a kortárs magyar gyermek- és ifjúsági irodalomban? (2)

  2015.03.07. 20:47

2. Vázlatos, szomorkás helyzetkép (Könyvek, kiadók, szerzők és az olvasó)

A helyzet kialakulása mögött világok összeomlása, átalakulása és egy átmeneti korszak húzódik. Amúgy ráadásként éppen a Gutenberg-galaxis is véget ért. S mostanában nemcsak az eredeti magyar gyerekkönyv tűnt el, hanem többé-kevésbé a gyerekolvasó is; Főként a belletrisztikától húzódozik. Tulajdonképpen felnőtt-mintákat követ – az égvilágon mindenben. Ahogy írtam nemrég, a könyvmoly kifejezést magyarázni kell nemsokára.

Tizenkét év alatt a művek száma megduplázódott, a példányszám négyszerese lett, az olvasók száma látványosan fogyott. Holott akkor még csak két válságát éltük át a XX. századi olvasáskultúránknak. A 30-as években a mozi veszedelmét (így emlegették), a 60-as, 70-es évek fordulóján pedig azt, hogy – Rodari szavaival – beleestünk a tv-be. A harmadik válság nyugaton már beköszöntött. A számítógép is családtag. Az olvasás a statisztikák ranglétráin ezzel a nagyon sokadik helyre került. Nálunk 1994-ben még a 6. helyen állt. (L. Education, 1994/2). De nincs még computer az átlag magyar családban.  

1997/ Mi a helyzet a kortárs magyar gyermek- és ifjúsági irodalomban? (3)

  2015.03.07. 20:51

 3. Kritikus ponton

Vannak jelek, amelyekből némi reményünk támad. Életben maradt a Móra Kiadó. Az Osiris Lázár-életmű sorozatot ad ki. Az Egmontnál. Tótfalusi István fordítja a Lindgren-könyveket, s a gyerekkönyvtárak könyvespolcain azon nyomban hűlt helyüket találjuk. Életben maradt a Kincskereső, habár permanens állapottá lett, hogy válságaiból meg kell mentenünk.

Ritkán, de egy-egy irodalmi folyóiratnak volt az elmúlt években gyermekirodalmi különszáma: Kortárs (1984/2.), Alföld (1988/12.), Új Forrás (1994/7.). 1986–87-ben a Kortársban vita zajlott a gyereksajtóról. Ezeknek az éveknek a szülötte a Fogarassy Miklós szerkesztette Ki kicsoda a gyermekirodalomban? 1990-ben napvilágot lát Hamburgban az Almanach der ungarischen Kinderkultur. Az már valóságos csoda, hogy most, a mélypontjaink idején szárba szökkent a gyermekirodalom történetével, elméletével, kritikájával való munkálkodás. (L.: Borbély Sándor: Kik írtak a gyerekeknek? 1996; Tarbay Ede: Gyermekirodalomra vezérlő kalauz, 1996; Ötven nagyon fontos “gyerekkönyv”, 1996.)  

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót