OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2024. Július
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
ALKOTÓI INTERJÚK
ALKOTÓI INTERJÚK : Wéber Anikó: Marci és a legvidámabb osztály

Wéber Anikó: Marci és a legvidámabb osztály

  2018.09.23. 17:31

wapadon.jpgLáttam mindent, ami a mesékben történik

Interjúnkban a szerző -Wéber Anikó -  elmeséli, hogyan tanult meg olvasni, milyen könyveket szeret, és hogy véleménye szerint mi segíti legjobban a most olvasni tanuló gyerekeket. Tarts vele!

Wéber Anikó - Marci és a legvidámabb osztályMilyen emlékeid vannak gyerekkorodból a könyvekkel kapcsolatban?
 
Nem is tudom megmondani, melyik a legkorábbi könyves emlékem. Mindig nagyon szerettem a meséket, és amikor még nem tudtam olvasni, akkor is azt játszottam, hogy olvasok.
 
A kedvenc köteteimet olyan sokszor olvastattam fel a szüleimmel, hogy egy idő után már fejből tudtam a sorokat. Anyukám gyakran felidézi, ahogy óvodás koromban ültem, ölemben a mesekönyvvel, és csak mondtam-mondtam A széttáncolt cipellők történetét. Az épp nálunk dolgozó szerelő pedig megdicsérte őket, milyen ügyes kislányuk van, hogy ilyen kicsi gyerekként olvas. Nem sejtette, hogy csak úgy teszek, mintha…

 

wakicsi.jpgSok mesekönyvem volt, néhányat a szüleimtől örököltem, másokat én kaptam, de mindet szerettem. Volt bennük valami titokzatos. Hogyan lehet, hogy egyszerű papírból és rajta mindenféle furcsa jelből létrejöhet ennyi különleges világ, ilyen sok különböző szereplő, történet? Ezt nem értettem akkor. Csak azt tudtam, hogy ha leveszek egy könyvet a polcról, akkor összebújunk a szüleimmel, és ők felolvasnak nekem. Ilyenkor biztonságban ültem az ölükben, és elképzeltem a hercegnőket, a palotákat, az ezüst erdőt, a beszélő állatokat. Láttam mindent, ami a mesékben történik. Varázslat, fantáziavilág, családi program, ölelés – mindezeket jelentették nekem a könyvek.

Voltak és vannak kedvenc gyerekkori könyveim: nagyon szerettük az öcsémmel Marék Veronikától a Kippkopp karácsonyát, Gazdag Erzsi Meseboltját rongyosra nézegettük-olvastuk. Sokszor felolvasta nekem anyukám az Öreg néne őzikéjét, Weöres Sándor verseit és Lakner Artúrtól az Édes mostohát. A könyvtárba is jártam apukámmal annak ellenére, hogy még olvasni se tudtam. Kiválasztottam mesekönyveket, melyeket kivettünk, hogy otthon majd nézegethessem őket, és meghallgathassam a történetüket.

waolvas.jpgHogyan tanultál meg te olvasni?

Mint a legtöbb gyerek, én is az első osztályban tanultam meg olvasni a tanító nénim segítségével, akit nagyon szerettem. Máig emlékszem arra az estére, amikor otthon térdeltem a dohányzóasztal előtt, és először sikerült hangosan felolvasnom egy teljes mondatot. De azt, hogy milyen hatalmas élmény is egyedül olvasni, akkor tapasztaltam meg először, amikor az első kötelező olvasmányt kézbe vettem.

Mi volt az első könyv, amit elolvastál?

Az első regény, melyet egyedül olvastam, a kötelező olvasmányom volt: Tatay Sándortól a Kinizsi Pál. Nem éppen lányos olvasmány, nem is mai történet, mégis különleges élmény volt, mert akkor tapasztaltam először: amikor regényt olvasok, nem a betűket látom, hanem a szereplőket, helyszíneket, történéseket. A két Lotti és a Lassie hazatér még jobban tetszett, de az első könyv, melyet én vettem meg magamnak harmadikos koromban, A padlásszoba kis hercegnője volt. Szerintem ezek a korai olvasmányok akár egész életünkre is hatással lehetnek, egy-egy szereplőben magunkra ismerhetünk, egy-egy karakter akár a példaképünkké is válhat. Így voltam én A padlásszoba kis hercegnőjével. A főszereplő Sara, ha valamire vágyik, amit nem kaphat meg, ha bántják, ha problémával találkozik, akkor a képzeletét hívja segítségül. Tőle tanultam meg: a rossz élményeket ki lehet mesélni, írni magunkból, a nehéz helyzeteket fantáziával túl lehet élni. Sara mindig történeteket talált ki, és én olyan szerettem volna lenni, mint ő. Ezért is mondtam és írtam meséket az öcsémnek. Az írást pedig azóta sem hagytam abba.

Szerinted a mostani gyerekek könnyebben, nehezebben tanulnak meg olvasni? Miért könnyebb, vagy nehezebb nekik, miben más a helyzetük most?

Szerintem nagyon sok tényező befolyásolja, hogy egy gyerek könnyebben vagy nehezebben tanul-e meg olvasni. A tanító néni személye, módszere is meghatározó. A szülők a saját gyermekeik ritmusát, nehézségeit ismerik, de arra csak a tanítók tudnak választ adni, hogy ma általánosságban a gyerekek könnyebben, vagy nehezebben boldogulnak-e az olvasástanulással. Én nem mernék általános következtetéseket levonni.

Mit javasolsz, egy kezdő szülő hogyan álljon hozzá az éppen most olvasni tanuló gyerekéhez, hogyan segíthetjük őket otthon?

Szerintem már akkor elkezdhetjük olvasóvá nevelni a gyermekünket, amikor még át sem lépte az iskola küszöbét. Segíthet, ha a könyvekhez jó élményeket tud kötni a kicsi: közös, családi felolvasásokat, esti meséket, játékokat, szülői ölelést, beszélgetést. Jó, ha azt is látja otthon, hogy a szülők szeretnek olvasni, sokat olvasnak, és ez egy örömteli elfoglaltság számukra. Az azonban biztos nem jó, ha kényszerítjük őt az olvasás gyakorlására, és így az rögzül benne: az olvasás kötelező feladat, amit el kell végezni ahhoz, hogy utána lehessen játszani az udvaron.

 Mitől jó szerinted egy kezdőknek való könyv?

Attól, hogy meg tudja mutatni a gyereknek, miért öröm olvasni. Azaz be tudja őt vonni a történetbe, meg tudja szerettetni vele a szereplőket. Ha jó a könyv, akkor a gyerek tovább és tovább akar olvasni, egyre többet és többet, mert kíváncsi a folytatásra, mert szívesen „tartózkodik” abban a világban, amit a mese teremtett. Mert megtetszettek neki a karakterek, és izgul értük. Ehhez kell egy olyan történet, amely a gyereket érdekelheti, lekötheti. Kellenek olyan szereplők, akiket el tud képzelni, van bennük valami érdekes, akár azonosulni tud velük. Kell egy olyan nyelv, amit ért és tud követni, és ami nem zökkenti ki őt folyamatosan a történetből. Ez az alap. Ettől azonban még önmagában nem lesz igazán jó egy könyv. Kell hozzá valami plusz, de nehéz megmondani, hogy mi is az. Itt visszatérnék arra a korábbi gondolatomra, hogy szerintem ezek a korai, első olvasmányok akár egész életünkre is hatással lehetnek. Szerintem ez nagy felelősség, és ezért ezt akkor is észben tartom, amikor egy új történetemen, könyvemen kezdek dolgozni. A jó könyvek, függetlenül attól, hogy hány éveseknek szólnak, mindig felvetnek az olvasóban kérdéseket, mindig több üzenetet, tanulságot hordoznak magukban. Mindig van bennük valami plusz, és mindig tétje van annak a témának, kérdésfelvetésnek, amivel foglalkoznak, amire válaszokat keresnek.

Érdemes a gyerek érdeklődési köréhez igazítani az olvasmányt. Ha egy téma távol áll tőle, nem érdekli, akkor az kevésbé fogja őt lekötni. Nem jó olyan könyvet adni a kezdő olvasó kezébe, amelyben nem érti a szavakat, nem tudja követni a történetet, mert túl bonyolult a mű szerkezete, túl régi, nehéz a nyelvezete. A sok, számára még érthetetlen elem kizökkentheti, így nem tud elmerülni a könyv világában, hiszen nem is tudja azt elképzelni, megteremteni magában.

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?