OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2023. Augusztus
HKSCPSV
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
<<   >>
 
HISZTIMESÉK
HISZTIMESÉK : ROSSZ EVŐ (2) Kérdések az óvodai ebédlőasztal körül

ROSSZ EVŐ (2) Kérdések az óvodai ebédlőasztal körül

Csak még egy falatot?

Túl keveset vagy túl sokat eszik, malackodik evés közben, válogat, vagy egyáltalán nem fogadja el az ételt... Egy óvodai csoportban szinte biztosan akad legalább egy gyerek, aki miatt nem egyszerű az ebédidő.

Az evés sokkal több, mint táplálékbevitel. A szülő-gyerek kapcsolatban már az első pillanatokban kiderül, mennyire fontos, milyen hangsúlyokat kap a baba táplálása, esetleg milyen terheket hordoznak a szülők az evés, etetés kapcsán. Az evés vagy éppen a nem evés lehet örömforrás, de alkalmas a szorongás csökkentésére, a bűntudat elnyomására, a hiányzó érzelmek pótlására is. Lehetőség a figyelemfelhívásra, a lázadásra. És ezért rengeteg bonyolult helyzet és félreértés alakulhat ki körülötte.

Játszmák nélkül

 

Legjobb, ha a gyerek kezdettől fogva önszabályozó lehet: annyit és akkor eszik, amennyit és amikor akar. Az első félévben optimális igény szerinti szoptatást/etetést lassan, fokozatosan váltja fel a családi szocializációs folyamatban az adott család (napi)rendje szerinti közös étkezés, de emellett megmarad a rugalmasság. Azaz reggeli, ebéd és vacsora idején körbeülik az asztalt, de ezeken kívül is lehet enni kérni, illetve a főétkezéseknél sem kötelező mindent megenni. Nincsenek játszmák, nincs kunyerálás, győzködés, alkudozás, és nincs manipuláció. Természetesen fontos kérdés, hogy mit eszik a gyerek.

Alapszabály, hogy már a boltban eldől, hogy egészséges ételek kerülnek-e az asztalra, és az is, hogy lesz-e huzavona és édességkunyerálás. Ha a szülő készleteket halmoz fel olyan édességekből vagy éppen sós csemegékből, amelyekből nem szeretné, hogy egyen a gyerek, szinte biztosan előkészíti a talajt az evés körüli feszültségnek. Különösen akkor, ha a szóban forgó csemegéhez való hozzájutást a szülő hangulata szabályozza: ha jó a kedve, ad, ha el akarja hallgattatni a gyereket, ad, ha nincs kedve/ideje főzni, vagy bonyolultabb ételt az asztalra varázsolni, ad, ha jutalmazni akar, ad. De ha éppen úgy jön ki a lépés, akkor nem ad. Az egészséges gyerek ilyen helyzetben elkezdi keresni a határait, megpróbálja kipuhatolni, milyen (sokszor extrém) viselkedéssel juthatna a vágyott nyalánksághoz, és ezzel akár el is indulhat a folyamat valamilyen táplálkozási zavar felé.

Nem akarom megkóstolni!

Az egyik leggyakoribb konfliktusforrás a válogatás. Érdemes mindjárt az elején leszögezni, hogy az új ételek megkóstolásának elutasítása (ún. étel-neofóbia) bizonyos szintig normális, sőt, evoluciós szempontból életmentő is lehet. Ha egy állat bármit megkóstolna, amit csak talál maga körül, nagy eséllyel elpusztulna, hiszen táplálkozásra alkalmatlan vagy mérgező anyagokat is elfogyasztana. Az új ételféleségekkel szembeni bizalmatlanság ebből az evoluciós örökségből fakad. Azt is fontos tudnunk, hogy gyerekkorban mások az ízpreferenciák, mint felnőttkorban. Közismert, hogy az anyatej édes íze miatt az édes íz alapvetően vonzó, míg a savanyú, de legfőképp a keserű ízt inkább felnőttkorunkban kedveljük meg. Az ember egyszer csak megérik a grapefruit, a tonik vagy a kávé fogyasztására, és megszereti a kovászos uborkát vagy a száraz borokat – de ez általában a felnőtt évekre várható.

Van, aki ösztönösen érzi, hogy milyen ételek ártalmasak a számára: a tejcukorérzékenyek vagy a fruktózérzékenyek a szervezetüket megterhelő anyagok fogyasztása utáni rossz közérzetet összeköthetik a számukra káros ételféleségekkel, és ösztönösen elutasítják őket. Nem ritka, hogy a gyümölcsöt vagy tejet elutasító gyerekről kiderül, hogy fruktóz- vagy tejcukor-intolerancia áll a viselkedése hátterében. Bizonyos ételek elutasításának oka lehet, hogy a fogyasztásukhoz valamilyen kellemetlen élmény kötődik, például, ha a gyerek ételmérgezést kapott valamitől, vagy nagyon megterhelő betegség során fogyasztott egy-egy ételféleséget. Komoly esetben poszttraumás táplálkozási zavar is kialakulhat. Ilyenkor mindenképp pszichoterápiára, súlyos esetben orvosi beavatkozásra van szükség, mert bizonyos tápanyagokat vagy szinte minden ételt elutasít a beteg, mondjuk, mert retteg a félrenyeléstől vagy a megfulladástól. Fontos tudni tehát, hogy a válogatósság hátterében állhat nevelési hiba, de betegség vagy trauma is kiválthatja.

Aki mindig falna

A másik véglet sem ritka: egyes gyerekek bármikor és látszólag bármennyit képesek enni. Az evés bizonyos esetekben örömforrás, szorongáscsökkentő, unaloműző is lehet. Általában felnőttekről gondoljuk, hogy bánatukban esznek, hogy valamilyen hiányzó érzelmet próbálnak pótolni a folyamatos vagy kontrollálatlan falatozással. Ugyanez gyerekekre is igaz lehet: az éhségérzet nélküli evés, a folyamatos csipegetés vagy az étel gyors felfalása utalhat pszichés problémára (de testi betegségre is). Depresszió, szorongás, félelem, de hormonális problémák vagy cukorbetegség is állhatnak a háttérben.

Egyénre hangolva

Láttuk, hogy a gyerek (és tudjuk, hogy a felnőtt) evéssel kapcsolatos magatartását sokféle tényező befolyásolja. Fontos tudni, hogy a szülők magukkal hozott mintái és félelmei meghatározók lehetnek a gyerek számára is. Aki szegénységben nőtt fel, amikor minden falatért hálásnak kellett lenni, aki háborúban nevelkedett, amikor bármely pillanatban veszélybe kerülhetnek az élelmiszerforrások, akit gyerekkorában büntettek az evéssel kapcsolatban, akinek volt anorexiás vagy bulimiás epizód az életében, annak az evéshez való viszonya már terhelt, és könnyen lehet, hogy félelmei vagy előítéletei a gyereke születésénél kerülnek ismét előtérbe. Nehéz ebből a dologból kikászálódni, és még nehezebb a következő generációnak együtt élni egy olyan helyzettel, amikor az okok már feledésbe merültek, csak a feszültség érezhető az asztalnál.

A pszichológusok óva intenek mindenféle radikális eljárástól, ami a gyerek rossz evésének megszüntetését célozza. Akár tudatos, akár tudattalan, akár „csak” lelki, akár biológiai okot sejtünk a háttérben, a fegyelmezés, a büntetés, a tukmálás, a tömés nem alkalmas arra, hogy rendbehozzuk a dolgot. Az óvodai élet során persze bizonyos szabályokat be kell tartanunk, határokat kell szabnunk, és mivel a lehetőségeink korlátozottak, nem foroghat a „rossz evő” gyerek körül a világ. A probléma megoldásába érdemes bevonni a szülőt, a dietetikust, a pszichológust, a gyermekorvost, hogy együtt oldják meg a gyermeket, egyben a családot és az óvodai csoportot is érintő táplálkozási problémát.

Hogyan segítsünk a gyereknek?

  • Ne tukmáljuk az ételt a gyerekre, ne erőltessük, csak kínáljuk!
  • Tartsunk be bizonyos szabályokat, két főétkezés között csak egészséges falatkákat (alma, répa, buláta stb.) kapjon, ha megéhezik!
  • Beszélgessünk vele az evésről, tegyünk fel nyitott kérdéseket!
  • Játsszunk evéssel, főzéssel kapcsolatos játékokat!
  • Nézegessünk gyerekeknek íródott szakácskönyvet!
  • Ha a gyermek egészségét veszélyeztető mértékű a táplálkozási probléma, jelezzük a szülők mellett a védőnőnek is!

Hogyan segítsünk a szülőknek?

  • Ha problémát látunk, vessük fel, beszélgessünk róla!
  • Figyeljük meg, hogyan viszonyulnak a gyerekük nehézségeihez, vessük fel, hogy sokféle ok állhat a háttérben!
  • Ha nyitottak rá, javasoljuk, hogy gyerekorvos, dietetikus, pszichológus bevonásával keressünk együtt megoldást!
  • Biztassuk őket, hogy bízzanak a gyerekben, ne legyen a családban központi probléma az evés, ne szóljon erről az egész nap!
  • Ha felfedezik, hogy ők maguk táplálkozási zavarral küzdenek, javasoljuk szakember felkeresését! Előfordulhat, hogy a családterápia a jó megoldás.

Forrás: folyoiratok.oh.gov.hu/uj-kozneveles

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?