OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2024. Augusztus
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
<<   >>
 
Kortárs irodalom elmélete, gyakorlata és legjobb könyvei
Kortárs irodalom elmélete, gyakorlata és legjobb könyvei : SZAKIRODALMA: Bevezetés a gyermekirodalomba

SZAKIRODALMA: Bevezetés a gyermekirodalomba

  2018.01.30. 10:19

Bevezetés a gyermekirodalomba.Írta: Kiss Judi
Kiadó: Ábel Kiadó, 2008
Oldalszám: 92
 
A jegyzet a gyermekirodalom elméleti szempontjainak homályosan körvonalazott kérdéseit igyekezett fölvázolni. Arra vállalkozott, hogy kijelölje a gyermekirodalom terepén való további vizsgálódások néhány útjelzőjét. (...)
A "Bevezetés a gyermekirodalomba" a gyermekirodalom elméleti megközelítésének sarokköveire világít rá: a felnőtti-gyermeki kapcsolódásának lehetőségeire és kritikus pontjaira a gyermekirodalom összefüggéseiben; a gyermekirodalom mai helyzetére az irodalom fő vonalainak kontextusában; illetve a gyermekirodalom mint önálló létezőre.
A gyermek felfedezésére vonatkozó rövid történeti áttekintés célja, hogy az érdeklődő (vizsgálódó) könnyebben megkereshesse a kapcsolódási pontokat a gyermekről alkotott elképzelés változásai és a gyermekirodalom fejlődésének kritériumai között.
(Részlet a könyv utószavából)

 


Tartalomjegyzék

ELŐSZÓ
1. A GYERMEKIRODALOM ELMÉLETI KÉRDÉSEI

Gyermeki-felnőtti kapcsolódási pontok, vélekedések
Az ellenszegülő gyermekolvasó
A felnőtt és a gyermekkönyv
A felnőttirodalom és a gyermekirodalom viszonyrendszere, a kettő közötti különbségtétel lehetséges útjai
A gyermekirodalom (körüljárásának) lehetséges útjai
Egy lehetséges útvonal - az új historicizmus

2. A GYERMEKRŐL ALKOTOTT ELKÉPZELÉS VÁLTOZÁSAI, A GYERMEKIRODALOM "FEJLŐDÉSÉNEK" SAJÁTOS KRITÉRIUMAI

A gyermek felfedezése
A gyermekről alkotott elképzelés változásainak univerzális jellemzői
A gyermekirodalom fejlődésének kritériumai
A kritériumrendszer alkalmazása. Példák

3. A GYERMEKKOR KULTÚRÁJA, A NARRATÍVA ELSŐDLEGESSÉGE ÉS EGY LEHETSÉGES GYERMEKIRODALOM-ELMÉLET FOGÓDZÓI

A gyermekkor kultúrája
A narratíva primátusa
Egy lehetséges gyermekirodalom-elmélet fogódzói

4. A GYERMEKOLVASÓ VÁLASZREAKCIÓI
5. FANTÁZIA A GYERMEKIRODALOMBAN

Bevezetés a fantázia világszerű tényezőjének vizsgálatához
Fantázia a gyermekirodalomban - a fantázia birodalma és a valósághoz való visszatérés zárlata
A valót a nem-valóval összekötő utak: visszatérések a fantázia világából
A fantáziából való visszatérések potenciális változatai és jelentései

JÁTÉK A GYERMEKIRODALOMBAN

Bevezetés a játéknak a gyermekirodalomban való vizsgálatához: három játékelmélet
Huizinga játékelmélete
Piaget: a játék kritériumai
Bizonytalanság a játékban és a játék "metaüzenete" - Don Handelman megközelítése
A játék mint a gyermekirodalom szervező elve. Milne Micimackója
Tove Jansson: Varázskalap a Múminvölgyben

 

UTÓSZÓ
KÖNYVÉSZET

Balázs Imre József

 

A könyv bevezetõ fejezete a gyermekirodalom kutatásában a közelmúltban bekövetkezett fordulattól indítja gondolatmenetét: a tudományos diszciplínák rendszerébe egyre inkább beépíthetõnek tûnik a gyermekirodalom vizsgálata, és ez intézményesülését is elõsegítette. Könyvtárak, kiadók, konferenciák, szervezetek, gyûjtemények épülnek ki a kultúrának erre a szeletére alapozva. A kultúrakutatásnak vagy a szövegszempontú megközelítéseknek olyan terepe a gyermekirodalom és gyermekkultúra, amelynek közegében viszonylag kevéssé vizsgálták felül a kultúra más terrénumain kidolgozott hipotéziseket – részben ez, részben az interdiszciplináris kutatási módszerek alkalmazhatósága magyarázza a növekvõ érdeklõdést iránta. A narratológia, a folklórtudományi iskolák, a képfilozófusok, a pszichológusok, a kultúrakutatók szívesen vizsgálják a gyermekirodalmi mûvek saját tudományterületükkel való összefüggéseit.

 

Kiss Judit Wayne C. Booth és Wolfgang Iser nyomán próbálja elkülöníteni azokat az olvasási módokat, ahogyan a gyermek gyermekkönyvet olvas, a felnõtt gyermekkönyvet olvas, illetve a felnõtt „felnõtteknek szóló” könyvet olvas. Részben ezt az elkülönítést segíti az, hogy a szerzõ igyekszik kibontani a gyermekkönyvekben általában ott rejlõ felnõtt világ–gyermekvilág viszonyrendszert (amely korántsem egyértelmû, pozitív–ne-gatív kategóriákban jeleníthetõ meg). A bevezetõ fejezet hosszan tárgyalja a felnõtt irodalom és gyermekirodalom elkülönítésére tett kísérleteket (amelyek csak részben hoztak fel kifejezetten „irodalmi”, diskurzusbeli érveket), és minden gyermekirodalom-elemzés kiindulópontjaként jelöli meg az alábbi alapelvet: „a gyermekirodalom az irodalom egészének része, és elválasztani gyökereitõl azt jelentené, hogy jelentõsen meggyengülne a gyermekirodalmi vizsgálódás színvonala.”

 

A második fejezet a gyermekrõl alkotott történelmi elképzelések változása függvényében vizsgálja a gyermekirodalom alakulását. Megkísérel bizonyos uni-verzálékat bevezetni (például a „gyermek mint miniatûr felnõtt” elképzelést vagy a komplex értelmezést ellehetetlenítõ két ellentétes alaptípus – rosszcsont vs. földre szállt angyal – történeti dominanciáját), és ezek alapján felvázolja különbözõ kultúrák gyermekirodalmainak jellemzõit.

 

Egy lehetséges gyermekirodalom-elmélet fogódzói címmel a kötet a narratívák gyermekirodalmi megvalósulásainak sajátosságaira hívja fel a figyelmet, ugyanakkor jelzi: „a gyermek életében szerepet kapó történetek a felnõttet kísérõ narra-tívák elsõdleges változatait és struktúráit hordozzák magukban.” A következõ fejezet a reader-response elmélet kontextusába helyezve néhány olyan fogódzót is kínál, amelyek megkönnyítik a gyermekolvasó sajátos válaszreakcióinak leírását – ezek a gyermek felé irodalmat közvetítõ felnõtt számára gyakorlati funkcióval bírhatnak.

 

A könyv utolsó két fejezete mûelemzéseket is tartalmaz: a Fantázia a gyermekirodalomban címû fejezet az Oz, a nagy varázsló, Lewis Carroll Alice-könyvei, illetve Pamela L. Travers Mary Poppins-történetei alapján vázolja fel fikció és realitás komplex kapcsolatát a gyermekirodalomban – ismét utalva a „felnõtt világ” és a „gyermekvilág” közti átjárhatóság problémáira. A Játék a gyermekirodalomban pedig annak a kategóriának a kapcsán beszél a Micimackóról, illetve Tove Jansson múmintörténeteirõl, amely talán a leginkább „érthetõvé teheti” a felnõtt számára a gyermekirodalom mûködését: a játék mint analógia ugyanis nem csupán a gyermekirodalom, hanem általában a mûvészet befogadása kapcsán is mûködtethetõ. Johan Huizinga, Jean Piaget és Don Handelman játékelméletei képezik e fejezet alapját.

 

Forrás: Korunk 2002 Október


 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?