OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2024. Szeptember
HKSCPSV
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
KÜLFÖLDI ILLUSZTRÁTOROK KÉPI VILÁGA
KÜLFÖLDI ILLUSZTRÁTOROK KÉPI VILÁGA : Selznick, BRIAN - A leleményes Hugo Cabret

Selznick, BRIAN - A leleményes Hugo Cabret

Kötve-fűzve blog  2017.02.19. 22:59

Írta és rajzolta: Brian Selznick, fordította Dunajcsik Mátyás. Libri Kiadó, 2012, 544 oldal

Brian Selznick könyve 284 eredeti rajzával, valamint a képregények és filmek keverékét idéző formájával újraértelmezi a regény műfaját, és egy teljesen új, eddig ismeretlen olvasási élménnyel lepi meg a csodálatos történetek kedvelőit...

És mitől is meséskönyv ez a mesekönyv?

Amellett, hogy szöveget is tartalmaz, a könyvnek legalább a felét maga az író által készített grafikák díszítik. Ezeken az oldalakon nem is található szöveg, hiszen maguk a képek mesélnek. Ezek szimpla grafitrajuk, de egyszerűségük mellett nagyon is igényesek. Az olvasót – legyen az fiatal vagy gyermek lelkű felnőtt – elrepíti ebbe a csodás világba, ahol úgy kísérhetjük végig a történetet, mintha mi magunk is ott volmánk.
 
  h

 


A varázslat gépezetei

Brian Selznick több díjat is kapott már számos kötet illusztrálásáért, de csak 2007-ben jelentkezett teljesen saját könyvvel. A leleményes Hugo Cabret éppen csak megjelent, máris imádták. A Caldecott-érem történetében ez lett az első regény, ami megkapta az illusztrációkért járó legrangosabb amerikai elismerést, és már a megjelenés évében megvásárolta Martin Scorsese a filmes jogokat. Az adaptációt, a rendező első ifjúsági filmjét 2011 végén mutatták be, és idén ez a film kapta a legtöbb Oscar-jelölést: 11 kategóriában indul, köztük a legjobb filmnek és a legjobb rendezőnek járó szoborra is esélyes.

A leleményes Hugo Cabret-t Brian Selznick mániái ihlették: a francia némafilmek, az óraszerkezetek, a csavarokból, lemezekből életre kelő gépek és a legendás filmrendező, Georges Méliès alakja. Selznick első vázlata 30 oldal volt képek nélkül. Selznick a régi francia filmek hatására kezdett el azon gondolkodni, hogyan mesélnek el egy-egy történetet a filmek, és rájött, hogy ehhez az elbeszéléstechnikához hasonlót egy könyvben is meg lehet valósítani. A vázlatából kihúzta például az akciójeleneteket, és azokat rajzokkal helyettesítette. Így dagadt a 30 oldalas elbeszélés egy több mint 500 oldalas könyvvé.
 

Selznick a történetet viszonylag kevés szöveggel, 284 eredeti grafitrajzzal, illetve néhány filmből kivágott kockával meséli el. A leleményes Hugo Cabret az 1931-es év Párizsába viszi az olvasót, ahol a mozi még egy új, varázslatos tapasztalat, a pályaudvaron gőzmozdonyok füstje gomolyog, felhúzható lemezjátékokat árulnak a boltokban, és mindenki valamilyen bűvész akar lenni: mindenki csodát akar tenni. Hugo Cabret egy órásmester fia, aki elárvul és a magányban az apja emlékébe kapaszkodik. Kizár mindenkit az életéből, egy pályaudvaron él, és az édesapjával közös egykori álmuk megvalósításán dolgozik: be akar fejezni egy különös körülmények között hozzá került automatát, egy gépembert. Persze, ez nem megy egyedül, a bonyodalmak során titkok lepleződnek le, barátságok szövődnek.

 

A jól ismert klisékkel dolgozó forgatókönyv ellenére A leleményes Hugo Cabret mégis izgalmas: a hangulata rendkívül feszült, fojtott. Igazából nem történik benne semmi különleges, de Selznick részben a kevert technikának, részben az érzelmekre fókuszáló szövegnek és képeknek köszönhetően egy nagyon szuggesztív könyvet rakott össze.

A filmszerű, hol közeli, hol távoli képek váltakozása, a szemek kihangsúlyozása, a fekete-fehér rajzok villódzása, a „ki lát kit” helyzetek, a szűk, zárt terek és a mindent körülölelő titokzatosság miatt az olvasónak olyan érzése van, mintha egy képernyő előtt vagy a kamera túloldalán állna, és távolról figyelné, mi történik Hugóval.

A kameraállásokra emlékeztető képek elidegenítik a történetet: az olvasó a klasszikus értelemben nem tud elmerülni a könyvben, egy köztes állapotot él át, ami a mozinéző és a regényolvasó tapasztalatát gyúrja össze. Ez a köztes, kevert, ellentétekből építkező hangulat a könyv egészén érezhető: már a harsány színű borítókép élesen elüt a feketére festett hátsó borítótól és a gerinctől.

A rajzolt és az írott képek egyszerre félelmetesek és meghatóak – például az automata ugyan Hugo féltve őrzött öröksége szeretett édesapjától, a képeken megjelenő kifejezéstelen, üres géparc mégis inkább hátborzongatóan hat. A történet hiába játszódik egy világkiállításra készülő fővárosban, a helyszínek szűkek, zártak, még a tágas pályaudvar is klausztrofóbiás érzetet kelt az örökös zsúfoltsága, a Hugó által használt sötét és kényelmetlen járatok miatt. A folyton változó kameraállás, a fókuszpontok elmozdulása ellenére is egyfajta korlátozottság, fojtottság uralkodik a könyvön, amit a néha felbukkanó filmkockák és a befejezés oldanak fel, tágítanak ki.

 

A leleményes Hugo Cabret a gépek szeretetéről, a filmek varázslatáról szól, és arról, hogy az ezek bűvkörébe kerülő gyerekek és felnőttek milyen erőfeszítéseket hajlandóak tenni azért, hogy egy kis csodát tegyenek, hogy megvalósítsák az álmaikat. Selznick könyvében a gép nem a hétköznapi aggyal fel nem fogható, ezért félelmet, gyanakvást keltő mesterséges, embertelen kreatúra. A leleményes Hugo Cabret-ban a gépek és az ember számos közös vonással rendelkeznek.

„Ha elveszted a célod… az olyan, mintha te is elromlanál” – mondja Hugo új barátjának, Isabelle-nek.

Hugo számára a világ egyetlen hatalmas gép, és a gépeknek nincsen felesleges alkatrészük, mindenből pontosan annyi van bennük, amennyi szükséges – Hugo világnézete, a könyv üzenete szerint mindenkinek célja van a világban, senki nem születik hiába vagy válik feleslegessé.

Brian Selznick könyve nem picture book, nem képregény, nem storyboard, nem regény. Ezt a négy nagyon különböző típust, műfajt vegyíti, így különleges, sajátos olvasmányélményt nyújt. Az akció, a legerőteljesebb pillanatok a grafitrajzokon, a filmes utalások pedig kiragadott képkockákon elevenednek meg – ellentétben azonban egy picture bookkal, a szöveg szerepe nem mondható másodlagosnak. Selznicknél alapvetően más élményeket, tapasztalatokat bont ki a két médium. A grafitrajzokról hiányzó színek, gondolatok a szövegben jelennek meg, a szövegből hiányzó mozgalmasságot pedig a képek pótolják. Ahol a szöveg kifejezőereje véget ér, ott folytatják a képek a történetet, és fordítva.

Az illusztrációk a hagyományos értelmezői, továbbgondoló szerep helyett azonos rangot kapnak a szöveggel. Bár a könyv duplaoldalain élesen elkülönülnek egymástól a betűk, az illusztrációk és a filmkockák, mégis szervesen összekapcsolódnak, így állnak össze egy heterogén, mégis precízen felépített elbeszéléssé. Olyan új tapasztalat ez, ami hosszabb-rövidebb időre egészen biztosan mindenkit elvarázsol.

Forrás: kotvefuzve.reblog.hu

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?