OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2024. Szeptember
HKSCPSV
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
SZÍVÜNK RAJTA - PROGRAM
SZÍVÜNK RAJTA - PROGRAM : 6/ 2017 - Díjazottak (3) Pipacska és Kockapaci kalandjai - A hónap könyve

6/ 2017 - Díjazottak (3) Pipacska és Kockapaci kalandjai - A hónap könyve

  2017.09.27. 19:11

3-4 éveseknek
G.V. Szapgir; L.A. Levinova: Pipacska és Kockapaci kalandjai - Vidám matematika I. - Vidám matematika 1.Elárasztják a könyvesboltokat a jobbnál jobb gyerekkönyvek, de felnőttként néha elég nehéz választani közülük.

Ebben segít a megújult  Szívünk rajta, a Libri-Bookline gyerekkönyv-ajánló programja , amelynek szakmai zsűrije mostantól havonta értékel. A program minden hónapban ajánl egy könyvet, ami az adott hónap kiemelt könyve lesz, illetve megjelöli azokat a műveket, amelyek kiérdemlik a Szívünk rajta matricát. A zsűri négy kategóriában ajánlja a gyerekkönyveket, ezek a következők: mesél, segít, fejleszt, rád talál.

Augusztusban Bényei Judit, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem docense és a vizuális kultúra tanárképzés tanszékvezetője értékelt, a hónap kiemelt könyve pedig G.V. Szapgir és L.A. Levinova  Pipacska és Kockapaci kalandjai - Vidám matematika I.  című kötete lett (fejleszt kategória).

 

 
Miért szereti minden kisgyerekes ismerősünk, akihez idáig eljutott.

Elöljáróbam még annyit, hogy a gyerek nem fog összeadni, kivonni, háromjegyűekkel osztani, szorozni, deriválni mire elolvassuk a köteteket. De  nem is kell. Sajnos sokan élnek abban a tévhitben, hogy az lesz jó matekos, aki már egészen kicsi korában el tud számolni százezerig. Gondolom nem fog senkit sokkolóan érni a hír, ha azt mondom, a matematika nem egyenlő egy kupac számmal, sem pedig a szorzótábla betéve tudásával. Sokkal inkább egyfajta gondolkodásmód. De hogyan lehet már az alapokat úgy letenni, hogy arra később szorzótáblát, és társait stabilan lehessen ráépíteni?

Kockapaciék történetével mélyen a gyerekek tudatába ivódnak és biztos lábakon állnak majd a matematikai gondolkodás, és más létfontosságú alapfogalmak is, mint az 

  • egy és a sok,
  • tudni fog halmazokat összeállítani tárgyak egy csoportjából, valamilyen rendező elv szerint
  • ismerni fogja a kerek/nem kerek fogalmát,
  • érteni fogja, hogy mit jelent elől, hátul, középen
  • hogyan kell számolás nélkül megállapítani a tárgyak közti egyenlőséget, egyenlőtlenséget
  • hogyan kell tárgyakat összehasonlítani magasságuk, szélességük, hosszúságuk szerint,
  • jobb-bal közti különbséget,
  • begyakorolja az éjjel-nappal, reggel, este váltakozásait
  • a hét napjait
  • játszik geometriai formákkal (négyzet, kör, téglalap, háromszög)
  • kialakul a számfogalma, látni fogja a mennyiségek közti különbséget 1-10-ig 
  • észrevesz tárgyakat, amiket párosan használunk.

Voltaképpen az ovis "tananyagot" foglalja magában, amiket egy 3-6 éves korú gyereknek ismernie kell, mire iskolába kerül. Bár az előző két mondatban szerepel a "tananyag" és a "kell" szó is, ami szembemegy az ovis egzisztencia lényegével, de megnyutatásként álljon itt: a gyerekek nagyon szeretnek ezekkel a fogalmakkal játszani, várják és örömmel fogadják az ilyen alkalmakat. 

Kinek van: magasabb? szélesebb? kerek?

img_4354uj_1.jpg
 
A szerzők a történet első részét elsősorban a 4 éveseknek, míg a másodikat inkább az 5 éveseknek ajánlják. Saját tapasztalat alapján azt mondhatom, hogy ha egy 3-3,5 éves érdeklődik az ilyen játékok iránt, akkor nyugodtan bele lehet vágni, mert érteni fogja.
 
img_4366uj_1.jpg
 

A kötetek fejezetei úgy épülnek fel, hogy a mesék mellett található a szülőknek szóló apróbetűs részből megismerjük a fejezet célját, aprólékos tanácsokat kapunk az egyes fogalmak megismertetéséhez, az olvasás módjához is. Végül két-, három-, olykor négyféle játékötletet adnak az adott részben megismert fogalmak elmélyítéséhez. Néhány helyen a fejezetek közben nagybetűvel szedett, gyerekeknek szóló kérdések szerepelnek, kapcsolódva az ismertetett fogalmakhoz. (Lásd fenti kép.) Az olvasás után pedig jöhet a játék. Mondok pár példát.

Az első fejezetben megismerjük Pipacskát és az egy és a sok fogalmát. Kiválaszthatunk például a sok játékautó közül olyat, amiből csak egy van (pl. piros), és ezt megmutathatjuk a gyereknek, jól elkülönítve a többitől, vagy a sok sárga építőkocka közül azt az egyet, amelyik kék. Egy későbbi fejezetben ki kell választani egy kupac tárgyból a kerek dolgokat. Banálisnak tűnhet, de ha azt mondom, hogy ezzel a gyerek halmazokat kezd el kialakítani, akkor már kicsit komolyabb színezete lesz a feladatnak, nem?

Egy másik kedvenc elfoglaltságunk a szülinapos fejezetből származik. Itt Pipacskáék vendégeket hívnak, hogy megünnepeljék Kockapaci születésnapját.  De jut-e mindenkinek szék, és tányér? Itt az ugyanannyi kevesebb, több fogalmával játszunk. Korongok segítségével gyakoroljuk a ráhelyezést, amellyel megállapítjuk, hogy mennyi hiányzik, vagy mennyivel van esetleg több. Rendeztünk mi is szülinapot, ahol játéktányérokat és poharakat tettünk egymás mellé, hogy lássuk jut-e az összes vendégnek.

img_4364uj_1.jpg

Az olvasáshoz az alábbi tanácsokkal látnak el bennünket:

  • heti két fejezetnél többet ne olvassunk,
  • fejezetek között játsszuk többször az aktuális fogalmakat gyakoroltató játékokat,
  • célszerű előre elolvasni a fejezeteket, hogy mielőtt a gyerekenek felolvassuk tisztában legyünk a fogalmakkal, elő lehessen készíteni a játékokat.

A könyv mellett szóló számtalan érvek egyike: a játékokhoz szükséges anyagigény minimális költségvetésű. A legtöbb háztartásban már eleve megvan, vagy olcsón beszerezhetőek. Ilyen lehetséges kellékek:

  • kövek, kagylók, kisautók
  • figurák (nálunk dinók)
  • játék étkészlet
  • építőkockák
  • gombok, különböző méretben és színekben (pl. piros, sárga,  kék)
  • geometriai formák kartonból
  • korongok, számolópálcikák
  • számkártyák (második kötethez)
 
 
 
 
Bényei Judit szerint ez a szinte egyedülálló könyv játékosan ismerteti meg az egészen kis, 3-4 éves gyerekeket a matematikai gondolkodás alapfogalmaival.
 
„Az orosz szerzőpáros ’70-es években írott könyve csöppet sem öregedett. A magyar Varga Katalin műveihez hasonlóan (Én, Te, Ő vagy a Mosó Masa) meseként is elbűvöli hallgatóit és észrevétlenül vezeti be őket a matematika világába” - hangsúlyozta.

benyei_judit.jpg

Szerinte a kötet a szülőknek didaktikailag jól felépített segítséget nyújt az ismeretek átadásához, és az olvasáson túl további hasznos és élményszerű, játékos együttlétet biztosít a szülő és gyerek számára, mert a „tanultakat” a mindennapi tevékenységek során és játék közben is élvezettel lehet „gyakorolni”.
 
Hozzátette: a könyv illusztrációi bájosak és jól közvetítik a kis történetek konfliktusait a tudásanyaggal együtt. Szerinte még nagyobb élmény lehetne a gyerekek számára a könyv, ha a történetet magát valódi gyerekkönyv formátumban is kiadnák és ezt a változatot szülői kézikönyvként lehetne lapozgatni. Ez megkönnyítené a feladatok végrehajtását is és az önálló felidézést, mert a könyv ily módon egész biztosan sokszor forgatott kinccsé válna.

Bényei Juditot az értékelés szempontjairól, mesélésről, gyerekkori kedvencekről faggattuk.

Augusztusban egy matematikai kedvcsináló mesekötet lett a hónap könyve – miért pont erre a műre esett a választása? Alapvetően milyen szempontokat vett és vesz figyelembe az értékelésnél?

Kiváló matematikatanáraim voltak, akik megtanítottak arra, hogy a matematika nem csupán egy tantárgy, hanem a hatékony gondolkodásmód alapja, ami mindenki számára nélkülözhetetlen. Nem kell ahhoz matematikusnak lennünk, hogy mindennap szükségünk legyen problémamegoldó készségekre, rendszerezési képességre, logikára stb., tehát alapvető matematikai látásmódra, ahhoz, hogy ésszerű döntéseket hozzunk, melyek saját életünket, illetve másokhoz és a környezetünkhöz való viszonyunkat szervezik. A könyv a matematikai gondolkodást már 3-4 éves korban segít megalapozni, játékosan, mesébe ágyazva, a gyerekek számára átélhető kisvilágot teremtve. A szülők számára is hiánypótlónak vélem a könyvet. Eszközöket, jól felépített módszereket ad a kezükbe, ami konkrét segítséget nyújt a nevelésben. Élvezetes és észrevétlenül is hasznos, közös időt tölthetnek együtt a szülők a könyv révén a gyerekeikkel, ami mindkét fél számára örömöt okozhat. Ezek a pozitív élmények valószínűleg segítenek a játékos „tanulásban” is, főleg, ha nem „tanítani” akarunk, hanem élvezni a közös elfoglaltságot gyermekünkkel. A könyv lehetőséget teremt az önfeledt azonosulásra a hősökkel. Ez és az örömteli együttlét kell, hogy felkeltse a gyerekek kíváncsiságát és tudásvágyát, ezt erőltetni a gyerek akarata ellenére nem szabad persze.

Ha visszagondol a gyerekkorára, melyik az a gyerekkönyv, amelyikre a legmarkánsabban visszaemlékszik? Vagy azért, mert azt olvasták fel a legtöbbször, vagy azért, mert gyerekként ön azt olvasta el legelőször?

Amikor még a szüleim olvastak nekem, a Boribon és Annipanni meg Pöttyös Panni történetei voltak a kedvenceim. Pont olyan egyszerű kis történetek ezek, amelyek egy kisgyerek számára ismerős helyzetekhez kötődnek, épp úgy, mint a Pipacska és Kockapaci esetében. Ami viszont igazán nagy kedvencemmé vált később, önálló olvasóként az a Mary Poppins-sorozat volt. Mindig vártam, hogy megkapjam a következő részt a nagynénikémtől, aki a legfontosabb gyerekkori könyveimet választotta számomra. Nyolc-kilencévesen nagyon szerettem volna olyan önálló, izgalmas, mégis törődő személyiség lenni egyszer, mint Mary! De valószínűleg ahhoz is hozzájárult, hogy később a csíkos könyvek nagy rajongójává váltam, ami kiemelkedő nőalakok történetével ismertetett meg több nemzedéket és nyújtott mintát a női sorsokról, regényes formában.

Ha mostanában bemegy egy könyvesboltba, milyen szempontok alapján választ gyerekkönyvet?

Fontos számomra, hogy a könyv eredeti látásmódot képviseljen, történetével elvarázsoljon, elgondolkodtató kérdéseket vessen föl. Ugyanakkor vizuálisan is legyen egyedi. A könyv megjelenése és illusztrációi ne szolgai módon viszonyuljanak a tartalomhoz és ne egyszerűsítsék le a befogadást, hanem izgalmasan tegyenek hozzá a szöveghez, inspirálják a továbbgondolást. Ezt különböző életkorban eltérően lehet elérni, így nem mindegy, hogy a könyv illeszkedik-e a gyerekek befogadási sajátosságaihoz. Fontos számomra elképzelni, hogy az, akinek a könyvet szánom, tud-e majd azonosulni vele. Vagyis, a jó gyerekkönyv-választáshoz (de bármilyen könyvéhez), fontos, hogy alaposan elgondolkozzam annak az igényeiről, aki a könyvet kapja majd.

A saját gyerekeinek szokott felolvasni? Mit gondol, az esti mesemondásban mi a fontosabb: a történet? Vagy aki meséli? Vagy az, ahogyan mesél?

Mindhármat fontosnak találom. Időnként az egyik, máskor a másik szempont erősebb lehet, de ezek alapvetően mind befolyásolhatják, hogy mi válik a kedvencévé annak, akinek olvasunk. Saját „felolvasói” tapasztalatom alapján mégis azt mondanám, hogy az együtt töltött idő intimitása, a felolvasás családi „szertartássá” válása különösen megerősítheti a kötelékeket szülő és gyermek között.

Ha Szívünk rajta-matricát tehetne valamelyik gyerekkori kedvencére, melyik lenne az?

Biztosan tennék ilyet Janikovszky Éva könyveire, amelyeket szintén nagyon szerettem, szerintem még ma is teljesen megfelelnek az előbb leírt szempontjaimnak. A gyerekemnek olvasott könyvek közül Astrid Lindgren írásait választanám, különösen a Juharfalvi Emilt. Azt gondolom, ez a két szerző nagyon sok mindenben rokon és mindketten jelentősen hozzájárultak a gyerekkor átértelmezéséhez, a gyerekek szempontjából egyenrangúbb világ alakulásához.

Ha a kortársak közül kellene kedvenc szerzőt és művet megneveznie, kik és mik lennének azok?

Berg Judit Rumini-sorozata, Varró Dániel Maszathegy című könyve, sok verses kötet például Tóth Krisztinától, Lackfi Jánostól és Szabó T. Annától. De, szerencsére, egyre több jó gyerekkönyv van, így nehéz egyet-egyet kiemelni. Köszönhetően a szerzők, az illusztrátorok, a gyerekkönyvkiadók és a gyerekkönyvesboltok színvonalas munkájának az elmúlt 15-20 évben, ma igazán jó dolog gyerekkönyveket válogatni és olvasgatni.

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?