OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2024. Október
HKSCPSV
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
<<   >>
 
KORTÁRS - KONFERENCIÁKÁK
KORTÁRS - KONFERENCIÁKÁK : 2011/ Mesebeszéd: szimpózium a gyerekkönyvkritikáról (1)

2011/ Mesebeszéd: szimpózium a gyerekkönyvkritikáról (1)

  2015.06.23. 13:33

A szimpózium főbb kérdéskörei

Miért nincs gyerekkönyvkritika? - kérdezi a meseíró, aki úgy érzi, Magyarországon a mese valamiért lenézett műfaj az irodalmon belül.

Miért nincs gyerekkönyvkritika? - sóhajt fel a szülő, aki úgy gondolja, gyakran találkozik kevésbé erős mesekönyvekkel, a szerinte igazán jókra viszont csak ritkán és véletlenül sikerül ráakadnia.

Miért nincs gyerekkönyvkritika? - teszi fel a némiképp provokatív kérdést a Fiatal Írók Szövetsége is, remélve, hogy a Mesebeszéd: szimpózium a gyerekkönyvkritikáról című beszélgetéssorozatán közelebb kerülhetünk a megfejtéshez, még akkor is, ha a célig számos másik fontos és nehéz kérdésen keresztül vezet is az út.

Egyáltalán mi a gyerekirodalom? Hogyan definiáljuk? 

Mi történt az elmúlt tíz évben – azóta, hogy a gyerekirodalom kifejezés egyáltalán megszületett? 

Mi az oka annak, hogy a fordításirodalomra ezen a területen is kevesebb figyelmet fordítunk az indokoltnál? Feladata-e a kritikának orientálni az olvasókat?

Vagy tévedés volna a kritikának ilyen világjobbító szerepet tulajdonítani?

 Gyereknek való vidék? - Hegedűs Barbara beszémolója

 

Nem gondoltam volna, hogy a kurrens magyar gyerekkönyvkritika igazi darázsfészek. Pedig az: ritkán voltam ugyanis ennyire forró hangulatú irodalmi rendezvényen. Akár a görög előadásokon vagy egy konszolidáltabb focimeccsen, a közönség felszabadultan nyilvánította ki nemtetszését: hangosan hörgött, dobogott a lábával, éles hangon szólt közbe, igazán csak egy kiadós fújolás és fütyülés hiányzott a repertoárból. A Fiatal Írók Szövetsége ingoványos terepre lépő szimpóziumát a Szatyor Bárban tartották.

Sajnos a szerkesztők szekciójáról lemaradtam, pedig ahogy a második előadás egyik résztvevője sebtiben tudósított róla, az volt a legbotrányosabb. Azért a második, a kritikusi szekció sem maradt el mögötte sokkal. Szekeres Nikoletta moderátor, valamint Rácz I. Péter, Nagy Boldizsár, Lovász Andrea, Tamás Zsuzsa és Győri Hanna a túl hangos ellenszenv-nyilvánításoktól nagyjából megmenekedtek, a szokatlanul nagyszámú közönség távol az epicentrumtól morajlott, csóvált fejet, sugdosott felháborodott arccal sokszor olyan zavaróan, hogy a hátsó régiókban a beszélgetés résztvevőinek hangja időnként alig hallatszott. 

A résztvevők (és a közönség) sok mindenben nem értettek egyet, vagy csak, akár egy jófajta Csehov-drámában, lazán elbeszéltek egymás mellett.

Nehezen ment bizonyos kérdések definiálása, mint például kit tekintünk gyereknek egyáltalán:

  • milyen a (jó) gyerekkönyvkritika
  • hogyan előzzük meg, hogy összecsússzon a reklámmal, az ajánlóval
  • helyes olvasásra akarunk-e nevelni vele
  • sérelmezzük-e, ha a rossz kritika olvasása után az olvasó mégis a kigyomlálandónak ítélt művet választja
  • kire koncentráljon a kritikus, a befogadóra, tehát a gyerekre, vagy egyáltalán nem kell sem vele, sem a szülővel foglalkoznia. 

Többen kifogásolták, hogy az addig mostohán kezelt gyerekirodalom az elmúlt 10 évben feljött ugyan, de utána be is fagyott a kánon, azóta mozdulatlan állóvíz az egész, szűk belterj uralta irodalmi és kritikai pocsolyában tapicskolunk egy aprócska piacon. Lovász Anna – önmagát is belehelyezve a dicstelen körbe – arról panaszkodott, hogy előre lehet tudni, ki miről mit és hogyan fog írni, a kritika viszont nem meri igazán mérlegre tenni a műveket, hisz mindenki ismer mindenkit, és ki bántja meg szívesen a közeli jó ismerőst. Tamás Zsuzsa némi ösztökélésre elmesélte egy sértett komment történetét, amelyben lehányavetizték kritikaszerzői stílusát, és azt tanácsolták neki, mielőtt írásra adná a fejét, olvastassa el a szöveget egy 5 éves gyerekkel. Mivel a mellettem ülő ismert gyerekkönyv-szerző hölgy lázas tanácskozásba fogott a barátnőjével, sajnos több mindent nem értettem, például hogy a kommentelő a szerző maga volt-e, vagy csak egy lelkes híve, rokona, netán üzletfele.

Az állóvíz inkább a kritikára jellemző, nem a szerzőkre, hangzott egy másik vélemény, nagy baj, hogy nem létezik stabil, anyagilag és kiadóktól független kritikai orgánum. Az újságok szerkesztői nem érdeklődnek az ifjúsági irodalom iránt (felháborodott sustorgás a közönség soraiból), sőt utána se néznek: más szerint az olvasókat nem érdekli a téma. Ennél a pontnál gyorsan hozzászólt a vitához a Népszabadság egyik szerkesztője, s közölte, hozzá bizony soha nem fordul egyetlen szerző sem, pedig igazán nyitott: erre egy női hang erélyesen közölte, márpedig ő minden héten szorgalmasan küldi az anyagokat. Kuncogás, tanácstalan vállvonogatás, ígéretek a jövőre nézve. Aztán szóba került valamilyen bestsellerlista (a zajtól nem hallottam a részleteket), amelyen csak egyetlen gyerekkönyvszerző szerepel, „mindenki tudja, ki az, ugye?”, kérdezik, mire keserűen mosolygó összekacsintás a válasz. Gőzöm sincs, kiről lehet szó, mások is tanácstalanul néznek, találgatás indul meg - no ennyit a belterj kárhoztatásáról.

Végül a külföldi gyerekirodalom magyar kritikai feldolgozottsága került napirendre: a fordítások jók, állapították meg a jelenlevők, sokszor a külcsín hagy kívánnivalót maga után (a közönség egy tagja elmesélte, hogyan fúrta meg egy sznob szülő az ő Rick Riordan –ajánlását a fantasyre hajazó könyvborító miatt). A Népszabadság-szerkesztő szerint külön kritikai lap kéne, mire megkapta, hogy bizony ilyen már létezik. Elhangzott, hogy a kritikusoknak nincs ideje, sem energiája eredeti nyelven végignyálazni a műveket, s ha jól hallottam, az is, hogy nem muszáj elolvasni az eredetit, bár ez a beszélgetés-szekvencia megint kínos zsibongásba fulladt.  Az egész társalgás alatt szinte csak egy témában született ízlésbeli konszenzus: szegény Varró Danit többször kicikizték, s érdekes módon a közönségkedvenc költő szapulását a publikum is megértő bólogatással fogadta.

Mészáros Márton, Varga Betti, Fenyő D. György, Keresztesi József, Gombos Péter és Józan Ildikó részvételével indult az est harmadik, ún. szakértői szekciója. Ekkor már a narancsos forraltbor fahéjillata terjengett a galérián, eltűntek a feszültségek, felszívódtak az ellentétek. A beszélgetés sűrű bólogatásokra, vállveregetésekre, egyszóval nyugis hangulatú konszenzusra épült, csak a felhangosodó zene, némi babasírás, és a gerjedő mikrofon okoztak néha rövidebb zavart a szakértői erőben.

A gyerekirodalom nem a felnőtt előszobája, nem azért létezik, hogy ideális felnőtt olvasókat neveljen - hangzott el a nyitány axiómája. A gyerekolvasó sokszor másra használja a szöveget, mint a felnőtt: szüksége van a történetekre, szavakra, hangokra, ritmusra, önértékük miatt, nem feltétlenül azért, hogy az élet nagy kérdéseire választ adjanak. Marék Veronika Boribonjánál, Lázár Ervin vagy Janikovszky Éva műveinél nem egy szöveget vizsgálunk, hanem a könyvegészet vizuálisan, borítóstul, rajzostul, mindenestül – sajnos kevés ilyen, a komplex kiállításra tekintettel lévő ifjúsági könyv létezik rajtuk kívül.

A gyerekirodalom nem műfaj, hanem használati mód, egy Babits-kiadás megfelelően illusztrálva átélhetővé tette a gyerekek számára a hangulatot, Weöres Sándor híres gyerekversei pedig nem annak születtek, a használati mód tette őket azzá. A gyerekkönyvek esetében pszichológiai működésmódot vizsgálunk, nem poétikát: Fekete István például nem járna jól, ha poétikai szempontú elemzésnek vetnénk alá, mégis nagy kár lenne, ha a Tüskevár kikerülne a gyerekek látómezejéből. Pusztán didaktikai szempontokat pedig nem szabad érvényesíteni az irodalmi edukáció során, hangzott el a szigorú figyelmeztetés.

Az előző szekció egyik vesszőparipájára reflektálva szóba került, hogy a kritikától nem várható el a gyerekirodalom népszerűsítése, azt csak egy szűk kör olvassa, nem a szülők, vagy a pedagógusok. A kritikus utólagos helyzetben van, nem azt kell elmondania, hogy milyennek kéne lennie egy jó gyerekkönyvnek, hiszen ez egy másik beszédpozíció.  Moderátori kérdésre (ami működik gyerekkönyvként, az vajon elbukik-e felnőttként) egy óvodában lefolytatott teszt eredményét ismertették, mely szerint a kicsik szerették Lázár Ervint, az óvónők viszont nem nagyon: de nem szabad életkor szerint kategorizálni, hisz léteznek olvasói közegek, ahol működik egy szöveg, és olyan is, ahol meg nem.

A beszélgetés második felében főleg oktatási kérdéseket boncolgattak a résztvevők: kiderült, hogy a középiskolások szerint a költészet valamilyen atavisztikus, régesrégi korokban űzött huncutság, ami ma már nem létezik. Az pedig nem vers, ha bobita @bobita.hu a cím, ha szerepel benne a facebook szó, ha nincsenek mély tanulságok akár közhelyek árán is. Valaki nehezményezte, hogy eltűnt a tananyagból a meseregény, mert a tanárok nem szeretik, az élményszerző olvasás helyett pedig a poétikai fogalmak, jelenségek tanulásának erőltetése az elsődleges.

Talán egyetlen ponton keveredtek vitába a vendégek, de az is hamar elsimult: alapvetően senki sem volt zanzásítás-párti, hisz a gyerek így azt tanulja meg, az olvasás gyorsan és könnyen letudható aktus, de akadt, aki megjegyezte, a görög irodalommal való ismerkedés sem az Iliász teljessel, hanem a Görög regék és mondák elsajátításával indul. Nem szabad túl gyorsan beléptetni a felnőttirodalmat a gyerekek életébe, van, amit csak később érdemes megismertetni velük, és az Egri csillagokat sem biztos, hogy minden egyes tanulónak olvasnia kell.

Az alapvetően jó hangulatú, de nem kicsattanóan optimista beszélgetés reményt keltő zárlattal ért véget. Varga Betti hívta fel a figyelmet arra, hogy egyre több önszerveződő oldal található a neten, ahol nem szakmabeliek írnak gyerekkönyvekről. A közönségből felszólalók szerint az utolsó volt a legjobb szekció az összes közül: mindenki mosolygott, s indult haza lekapcsolni gyereket a számítógépről egy nagy, közös olvasás kedvéért: mások pedig az intenzív forraltbor-illattól félig megrészegülve a pulthoz siettek, és bódító téli nedűvel öblítették le a 3 órás szellemi élményt. A Szatyor tulajdonosi köréhez szorosan kötődő ismerősöm pedig felvidulva mondta a pultnál, hogy mindig örvend, amikor a kocsma ilyen botrányszagú eseményeknek ad helyet.

Forrás: litera.hu

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?