Szólít a szörny
Varga Betti 2016.07.30. 01:17
Írta: Patrick Ness, fordította: Szabó T. Anna, illusztrálta: Jim Kay . Vivandra Könyvek, 2012., 224 oldal
A mesék vadásznak rád
2012 novemberében jelent a Vivandra Kiadónálmeg a Szólít a szörny, amelyet Siobhan Dowd cselekményvázlata, elkezdett kézirata alapján fejezetett be Patrick Ness. Conor O’Malley édesanyja rákban szenved, a harc a betegség ellen egyre kilátástalanabb. Conor napról napra közelebb kerül rémálmához, összeszorult gyomorral nézi anyját, akinek „kopasz fejbőre puhának és sebezhetőnek látszott a reggeli fényben, mint egy újszülötté”.
A környezete úgy próbálja védeni a fiút, hogy nem vesz róla tudomást: mintha ott sem lenne az iskolában. Conor haragszik, dühös, sértődött, konok és magányos – ki akar törni a burokból, le akarja vezetni a feszültséget, ezért provokál, barátságot, iskolatársakat, nappalikat tör össze.
|
Ebben a zaklatott időszakban szólítja egy hatalmas, a világgal egyidős szörny, aki történeteket akar mesélni a fiúnak. A mesékről általában azt tartják, a kétpólusú világ küzdelmeiről szólnak, amelyben a jó győzelme garantálva van, az egyértelmű szabályoknak hála pedig a végén nyilvánvaló az épületes tanulság. A szörny meséi azonban nem ilyenek.
„A történeteknél nem létezik vadabb dolog, zúgta a szörny. A mesék űznek, megmarnak, vadásznak rád.”
A szörny történeteiben semmi nem úgy történik, ahogyan Conor várja: a kis királyfi lehet jó akkor is, ha gyilkol, a gonosz mostoha lehet ideális uralkodó akkor is, ha szívtelen, az önző patikárius lehet igazságos akkor is, ha nem ad életmentő gyógyszert egy gyereknek. A fiú összezavarodik, próbálja megérteni, miért kell „átverős meséket” hallgatnia. Lassan azonban ráébred, hogyan veri át saját magát, és nem tagadhatja tovább az érzéseit.
A Szólít a szörnyben egy kamasz gyerek önvédelemből megalkotott párhuzamos, nehezen dekódolható metaforikus világa elevenedik meg. A szörny megmutatja, a mesék hogyan hordozzák az igazságot. Conor legnehezebb dolga, hogy képes legyen kimondani, bevallani a saját történetének igazságát. Patrick Ness könyve nem üzen, nem szolgál tanulsággal. Egyetlen állítása van: a fájdalom ugyan szükségessé teszi a hazugságot, de az élethez megkerülhetetlen az igazsággal való szembenézés. Ha ezt valaki nem akarja megtenni, a maga számára kreált mese ereje elszabadul és pusztítást hagy maga után.
Patrick Ness egy interjúban beszélt arról, miért tartja fontosnak, hogy az erőszakos elemek, érzések, a vadállatiasság megjelenjen a kamaszoknak (is) szóló történetekben:
„A felnőttek többsége fél tőlük, vagy oda se figyel rájuk, pedig bármilyen nyers és talán ellenséges is ezeknek a félig felnőtt gyerekeknek a stílusa, ez csak a felszín. Én azt látom, hogy nem agresszióra vágynak, hanem megerősítésre és biztatásra, arra, hogy valaki azt mondja nekik: »Oké, tudom, hogy most az élet pocséknak és kilátástalannak tűnik, de hidd el, minden rendben lesz, és jó lesz felnőttnek lenni.« Ám ehhez kell az is, hogy először elismerjék a szenvedéseik és a problémáik valódiságát, hogy mások is belássák: szörnyekkel kénytelenek együtt élni.”
Fájdalmas, megindító Conor O’Malley története. Patrick Ness hihetetlen erővel képes ábrázolni azt a félelmet, zaklatottságot, amit a szerető szülő elvesztése válthat ki egy kamaszból, és amit valójában kortól függetlenül bárki hasonlóan élhet meg. Amikor a fiatalabb generáció nem él már együtt a déd- és nagyszülőkkel, nehezen tanulható meg a gyász. A halált tizenévesen mindig is valami távoli, fenyegető árnyként képzeltem, az általa kiváltott érzéseket sokáig megfogalmazni sem tudtam, azt gondoltam, az egyetlen helyén való érzés a szomorúság és az üresség lehet – és ami nem ilyen volt, azt szégyelltem.
„Te csak azt akartad, hogy véget érjen a fájdalom. A saját fájdalmad. Hogy véget érjen a magányod. Ez a legemberibb, legtermészetesebb érzés” – vigasztalja az összezavarodott Conort a szörny.
A Szólít a szörny nem próbálja utánozni Siobhan Dowd stílusát. Ness felhasználta az eredeti terveket, de a saját módszere, ízlése szerint. A lendületes, minimalizmusra törő, az intenzív érzések visszaadására koncentráló szöveget Jim Kay illusztrálta, akit a fekete-fehér filmek, különösen az 1922-es Nosferatu ihletett meg. A képeken csak a szörny és Conor alakja tűnik fel, ezek is pusztán jelzésszerűen, arcok, meghatározó részletek nélkül. Az érzéseket, hangulatokat a mozdulatok fejezik ki. Kay illusztráción a sötétség többértelmű, így könnyen alkalmazkodnak az olvasó belső jeleneteihez.
A 2011-ben megjelent könyv számos díjat hozott már el, köztük a brit Carnegie- (a szövegért) és Greenaway-érmet (az illusztrációért), amelyek győzteseit egyszerre hirdetik ki, és a díjak közel ötvenéves történetében nem volt még példa arra, hogy mindkettőt ugyanannak a könyvnek ítéljék.
Varga Betti
Forrás: kotvefuzve.reblog
|
|