OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2024. December
HKSCPSV
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
Kortárs irodalom elmélete, gyakorlata és legjobb könyvei
Kortárs irodalom elmélete, gyakorlata és legjobb könyvei : SZAKIRODALMA: Olvasási stratégiák tanítása, tanulása

SZAKIRODALMA: Olvasási stratégiák tanítása, tanulása

  2018.06.08. 13:27

Olvasási stratégiák tanítása, tanulása és az olvasásra vonatkozó meggyőződés
 
Írta: Stkeklács János
Kiadó: Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, 2013
Oldalszám: 200
 
A kötetben először az olvasás, olvasástanulás fogalmának, jellemzőinek átalakulását tekinti át, majd az olvasás diszciplináris, tartalmi dimenziójának értelmezési lehetőségéről ír, ezt követően az olvasási stratégiák és a metakogníció fogalmát, a szövegértő olvasási képesség fejlődésére gyakorolt hatását elemzi.

 

 

Kötetünk fő célja, hogy az elmúlt néhány év olvasási stratégiákra vonatkozó kutatásainak összefoglaló bemutatásával kiemeljünk néhány fontos tényezőt, amelyek a magyar olvasástanítási rendszer tartalékát képezhetik. Igyekszünk elemezni az olvasáskutatás tendenciáit, különösképpen pedig azokat az elemeket, amelyek hatékonyságát a szakirodalom igazolta, mégsem honosodtak meg hazánkban a jelentőségükhöz, a bennük rejlő lehetőségekhez képest. Mivel bizonyított mindezek pozitív hatása a szövegértési képesség fejlődése szempontjából, biztonsággal állíthatjuk, hogy a hazai kutatások, fejlesztések ezeken a területeken lényeges változást, előrelépést eredményeznek. Ennek feltétele, hogy meg tudjuk erősíteni mindezeket az elemeket az olvasástanítási rendszerünkben, a pedagógusképzés és -továbbképzés segítségével a tantervekben, az iskolai, osztálytermi gyakorlatban, továbbá az olvasástanítási rendszerünk, olvasásügyünk szereplőinek gondolkodásában.
 
Könyvünkben először az olvasás, olvasástanulás fogalmának, jellemzőinek átalakulását tekintjük át, amely az elmúlt két évtizedben minden eddiginél nagyobb mértékben változott, fejlődött, jelentősége olyan mértékben nőtt meg, amelyre eddig nem láttunk példát. Ezután az olvasás diszciplináris, tartalmi dimenziójának értelmezési lehetőségéről írunk, később pedig a metakogníció és olvasás területét igyekszünk bemutatni, továbbgondolni.

A következő teoretikus részben az olvasási stratégiák és a metakogníció fogalmát, a szövegértő olvasás képességének fejlődésére gyakorolt hatását mutatjuk be a külföldi és magyar szakirodalom segítségével. Az empirikus kutatásokat ismertető fejezetben részletezzük annak a felmérésünknek az eredményeit, amelyet 400 negyedik osztályos tanuló bevonásával végeztünk el abból a célból, hogy információt szerezzünk a korosztály olvasásra vonatkozó meggyőződéséről, illetve ezek összefüggéseiről a szövegértési képességgel, továbbá számos egyéb háttértényezővel.

Ezt követően ismertetjük azokat a kísérleti fejlesztő programokat, amelyeket az elmúlt években végeztünk, megismertetve olvasóinkat az osztálytermi gyakorlatban alkalmazott olvasásstratégiai módszerünk fő jellemzőivel. Elsőként kerül bemutatásra a Kecskeméten és környékén végzett olvasásstratégiai fejlesztő program.

Ezután írunk az időkorlátos olvasásteszttel végzett követő vizsgálat tapasztalatairól, majd a Hargita megyei fejlesztő kísérletünkről, ahol egy kontrollcsoport, egy olvasásstratégiai módszerrel tanuló csoport és egy kooperatív tanulási technikát olvasásstratégiai módszerrel ötvöző csoport közreműködésével vizsgáltuk elő- és utótesztek segítségével a szövegértő olvasás képességének a fejlődését.

A következő empirikus kutatást bemutató részben a leszakadó rétegek vizsgálatának szentelünk néhány gondolatot. Áttekintjük, elemezzük azoknak a felnőtteknek a helyzetét az írott nyelvhez kötődő képességeik, erre vonatkozó metakognitív tudásuk szempontjából, akik társadalmi szempontból peremhelyzetbe kerültek. Ismertetjük egy büntetés-végrehajtási intézményben végzett kutatási projekt eredményeit, amely két fő pillére az írott nyelvhez és számolás- hoz kötődő attitűd, képességek vizsgálata, illetve egy olvasási stratégiák tanítását is magában foglaló kísérleti funkcionális alfabetizációs fejlesztő program, amit számukra dolgoztunk ki. Ennek a kutatásnak az eredményeit szintén részletezve ismertetjük, hiszen az előző kutatáshoz hasonlóan itt is alapkutatásról van szó, így talán a későbbi kutatások szempontjából is fontosak lehetnek az itt feltárt tények.

Helyet kapott még kötetünkben az ADORE kutatási projekt bemutatása, amelyet 14 ország kutatóival közösen végeztünk azzal a céllal, hogy feltárjuk az olvasási problémákkal küzdő európai tizenévesek helyzetét, problémáinak főbb jellemzőit és kezelésük nehézségeinek, sikereinek okait. Az osztálytermi gyakorlat szintjén központi szerep jut itt is a metakogníciónak és az olvasási stratégiáknak, ezek tanításának; a bemutatásnál ezeket az elemeket helyezzük vizsgálódásunk középpontjába. Ebben a részben több lehetőség nyílik arra is, hogy nemzetközi színtérre lépve világítsuk meg Saját helyzetünket, a magyar olvasástanítási rendszer jellemzőit, fejlődési lehetőségeit. A felnőtt alfabetizációs programot, illetve az ADORE-projektet bemutató 5. és 6. fejezet eltér a munkánk addigi koncepciójától, ezek beillesztésével az volt a célunk, hogy a vizsgált fogalmaink megjelenésére, alkalmazására tágabb összefüggéseire mutassunk példát.

Könyvünk végén, szintetizálva a legfontosabb tanulságokat elemezzük az elmúlt években végzett kutatásaink eredményeit, kísérletet téve arra, hogy a jövőben rejlő lehetőségeket körvonalazni tudjuk. A függelékben közzé tesszük a metakognícióra épülő olvasásstratégiai program gyakorló pedagógusoknak készült leírását is, amely az osztálytermi bevezetést, alkalmazást hivatott segíteni. Több olyan segédanyag is helyet kapott még itt, amely reményeink szerint hozzájárulhat az olvasás fogalmának korszerűsítéséhez az iskolai gyakorlatban. Bízunk abban, hogy a gyakorló pedagógusok találnak olyan gondolatokat, módszertani elemeket, amelyeket az iskolai gyakorlatban is fel tudnak majd használni.
 
Bevezetés
1. Az olvasás, olvasástanítás fogalmának és jelentőségének változása
2. Az olvasás tartalmi, diszciplináris dimenziója, az olvasás által közvetített és az olvasásra vonatkozó tudás
Az olvasás által közvetített tudás
Az olvasásra, olvasási folyamatra vonatkozó tudás
3. Metakogníció és olvasási stratégiák
Metakogníció, az olvasási folyamatunkra, képességeinkre vonatkozó tudás
Olvasási stratégiák
Olvasási stratégiák tanítása
Az olvasási stratégiák tanításának módszerei
4. Az olvasási stratégiák tanulásának, használatának empirikus vizsgálata negyedik osztályos tanulók körében
Negyedik osztályos diákok olvasásról kialakult meggyőződésének összefüggés-vizsgálata
A metakognícióra épülő olvasásstratégiai kísérleti fejlesztő programok
Az első metakognícióra épülő olvasásstratégiai kísérleti fejlesztő program
A fejlesztő program követő vizsgálata időkorlátos olvasásteszttel
A második, metakognícióra és olvasási stratégiákra épülő kísérleti fejlesztő program
5. Felnőttek alap- és funkcionális írásbeliséghez kapcsolódó képességeinek felmérése, fejlesztése olvasásstratégiai fejlesztő programmal. Az olvasási képesség fejlesztésének problémái a leszakadó rétegek szemszögéből
Elméleti háttér
Elítéltek alap- és funkcionális írásbeliséghez kapcsolódó képességeinek felmérése, fejlesztése olvasásstratégiai fejlesztő programmal a sikeres reszocializáció, munkaerő-piaci érvényesülés érdekében
Írásbeliséghez kötődő szokások, attitűdök, írásbeli és matematikai alap és funkcionális képességek vizsgálata a Bács-Kiskun Megyei Regionális Büntetés-végrehajtási Intézetben
Az összefüggés-vizsgálat eredménye
6. Olvasási problémákkal küzdő tizenévesek helyzete és a probléma kezelése Európában az ADORE-projekt tapasztalatai alapján
Az ADORE-projekt
7. Összefoglalás
Függelék
1. A szövegértő olvasás fejlesztése az alsó tagozaton a metakognícióra épülő olvasásstratégiai módszerrel. A kísérleti fejlesztő program ismertetése. Tájékoztató a programban részt vevő pedagógusok részére
2. A metakognícióra épülő olvasásstratégiai módszer szerkezete. Tájékoztató pedagógusok részére
3. Tanítás-tanulás az ADORE olvasástanítási kör modelljével
4. Egy új, metakognícióra épülő olvasásstratégiai program alapján készülő munkafüzet-sorozat struktúrája, szemlélete
5. Gyermeki jogok az olvasáshoz. A tizenévesek jogai az olvasáshoz, olvasástanuláshoz
Felhasznált irodalom
 


 
 
 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?