OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2024. November
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
<<   >>
 
A JÓ MESE TITKAI
A JÓ MESE TITKAI : Sokkal bátrabban, kíváncsibban és egyre profibban nyúlnak a gyerekkönyvírók a kényes témákhoz

Sokkal bátrabban, kíváncsibban és egyre profibban nyúlnak a gyerekkönyvírók a kényes témákhoz

balazseszteranna.jpg"A jó szöveg akkor is jó szöveg marad, ha a tematikája, nyelve, szövegformálási módja szokatlan. Jó szöveg lesz, mert hatást gyakorol az olvasóra, és ha hatni tud rá, gondolatokat, érzéseket tud kelteni benne, akkor már elérte célját. Mivel mi emberek is rendkívül sokfélék vagyunk, egy sokszínű irodalom sokféle olvasónak okozhat élményt, és egyben a nyitottságot, elfogadást is segítheti” – véli a Kolibri Kiadó főszerkesztője, Balázs Eszter Anna.
 
A Könyves Magazin legújabb (2016-03-23) számában a jó mese titkait kutattuk, és számos szakértőt – kutatókat, pszichológusokat, meseírókat, főszerkesztőket – megkerestünk azzal, osszák meg velünk, hogy mit jelent az ő életükben a mese.
Balázs Eszter Annával a jó mese ismérveiről és személyes kedvencekről is beszélgettünk.

 

  • Mitől működik egy mese? Vannak esetleg olyan feltételei, amelyeknek mindenképpen teljesülniük kell ahhoz, hogy a mese megérintsen egy gyereket?

Más-más korosztálynak más-más mese való, hiszen más kérdések foglalkoztatják őket (például háromévesen a közvetlen világ megismerése, később a társas érintkezés törvényszerűségei vagy a képzeletbeli világokban kalandozás – hogy csak pár példát említsek), más dolgokkal tudnak azonosulni (más elvekkel és más karakterekkel), és sok szempontból más a teherbírásuk is (például terjedelem, stílus, probléma-feldolgozás tekintetében).

Ugyanakkor van néhány alapkő, amire minden jó mese építkezik. Hogy melyek ezek, ennek bemutatására talán a legtovább és ezért a legtökéletesebbre csiszolódott mesék szolgálhatnak jó mintául: a népmesék. Mivel a gyerekeknek nagyon kifinomult a formaérzéke, és ösztönösen törekszenek a harmóniára és a teljességre, ezért fontos, hogy a történetnek legyen felvezetése, cselekménye és levezetése is. A mese eleje (bármilyen rövid is), bevezeti az olvasót a mese világába (még ha egy modern mese in medias res is kezdődik, az első mondatok mindenképp felrajzolják a világot, a szereplőket). A cselekményszálnak mindig pontosnak és jól követhetőnek kell lennie a kalandosság mellett (akkor is, ha ettől függetlenül van egy jelképes jelentése is). A mese végén pedig, ha nem is kell, hogy minden szálat elvarrjanak, de a legfőbb szereplők sorsára, és a mese közben elkövetett tettek következményeire mindenképp fény kell hogy derüljön.

A mesék segítik megérteni a körülöttünk lévő világot, vezérfonalat nyújtanak ahhoz, hogy hány- és hányféleképpen lehet dönteni, és annak milyen következményei lehetnek. Egy bizonyos korosztály alatt és a népmesékben ezért szükségszerű a „jók” és a „rosszak” egyértelmű megkülönböztetése, és a megfelelő jutalom, büntetés elnyerése. Ez persze nem jelenti azt, hogy minden mesének ki kell mondania a tanulságot, elég érzékeltetni is: a gyerekek nagyon finom szenzorokkal rendelkeznek.

Ezt a folyamatot segíti elő, ha a mesében a célkorosztály számára adott valaki(k), akivel tud/szeretne/lehet azonosulni, mivel épp a szereplő példáján keresztül éli meg a „tanulságokat”, és ha számára a figura nem szimpatikus, a sorsának alakulása is nagy eséllyel hidegen fogja hagyni. Épp ezért a jó mese ismérve az is, hogy érzelemgazdag (konfliktusokkal, feladatokkal, érzésekkel dolgozik), ugyanakkor nem didaktikus – azaz hagy teret az olvasó fantáziájának, és a saját belátásnak, a felismerésnek. Sokszor épp ezért olvassák, olvastatják újra és újra a gyerekek a kedvenc meséjüket, mert érzik, hogy az akkor éppen valami nagyon fontosat mond nekik, „feldolgozzák” általa saját élményeiket, fantáziájukat.  

A népmesékhez hasonlóan kompakt művek az úgynevezett nagy klasszikusok is, melyek olyan, szinte örökérvényű történeteket, elbeszélésmódokat és kérdéseket használnak, hogy ezáltal időtlenné válnak. A Kolibri Klasszikusok sorozat épp ilyen, eddig még vagy mostanra már magyarul hozzá nem férhető könyveket gyűjt egybe.

A jó meséhez tehát kell egy átlátható szerkezet, és a pontos irány, hogy merre tart a mese (értve ezt térben és „üzenetben” egyaránt, illetve vagylagosan). Pontosan tudnia kell, mely korosztályt szólítja meg (még ha több korosztálynak szól egyszerre, akkor is, hiszen azt a jelentésszintek egymás mellettisége és a nyelvi megformáltság teszi lehetővé). A legkisebbeknek szánt történeteknél is elhanyagolhatatlan a pontos, igényes nyelv és stílus; és hogy az olvasó a mesét magához közelállónak érezze, szükséges egy (vagy több) hozzá hasonló korosztályú, de mindenképp azonosulásra érdemes főhős.

  • Milyen szempontok alapján választasz könyvet a saját gyerekednek, családtagodnak vagy ismerősödnek?

A korosztály és az adott személy igényeit figyelembe véve (ebből következi k a terjedelem és a témakör is), az illusztráció és a kiadvány minősége alapján.

  • A kortárs magyar meseírók az utóbbi időben sokkal bátrabban nyúlnak bizonyos, akár a közelmúltig tabuként kezelt témákhoz is. Hogyan látod, jelenleg milyen tendenciák érvényesülnek a kortárs magyar meseírásban?

Valóban sokkal bátrabban, kíváncsibban és egyre profibban nyúlnak a szerzők a kényes témákhoz. A szülők alkoholizmusa, az örökbefogadás, a halál, a családon belüli durvaság, a gyerekek közötti kegyetlenkedések fontos, hogy megmutatkozzanak, hiszen sajnos ezek is az életünk részei, és tudnunk kell kezdeni velük valamit. De véleményem szerint a magyar társadalom még mindig nagyon szemérmes: a családon belüli erőszakról, mely a statisztikák szerint minden ötödik (!) gyereket érint, nem szeretünk tudomást venni… Néhány izgalmas és fontos magyar könyv mellett még mindig sokkal inkább külföldi könyvekhez kell nyúlnunk bizonyos témaköröknél (azonos neműek szerelme, erőszak, drog stb.). 

  • Általánosságban elmondható, hogy a mesékkel tanuljuk meg a történetmesélést, alapstruktúrákat, sőt bizonyos szempontból a világképünk is ekkor alakul ki. Az utóbbi években sokkal színesebb és szélsőségesebb a kínálat – ez milyen hatással van az olvasókra, a szerzőkre?

A jó szöveg akkor is jó szöveg marad, ha a tematikája, nyelve, szövegformálási módja szokatlan. Jó szöveg lesz, mert hatást gyakorol az olvasóra (és ennek technikai, azaz struktúrát érintő minimumai is vannak). És ha hatni tud rá, gondolatokat, érzéseket tud kelteni benne, akkor már elérte célját. Mivel mi emberek is rendkívül sokfélék vagyunk, egy sokszínű irodalom sokféle olvasónak okozhat élményt, és egyben a nyitottságot, elfogadást is segítheti.

  • A klasszikusok reneszánszában szerepet játszhat egyfajta nosztalgia is (hiszen felnő az a generáció, amelynek tagjai gyerekként hallgatták azt a bizonyos mesét), de egy kortárs műnél – a tapasztalatotok szerint – mi kell ahhoz, hogy az a mese vagy meseíró megérintse a gyerekeket? A kiadó mi alapján dönti el, hogy melyik mesének, illetve melyik meseírónak szavaz bizalmat?

A kortárs mese nagy előnye tud lenni, hogy mai környezetben játszódik, vagy ma fontosabbnak tűnő kérdéseket feszeget, mint az elődei. Ettől függetlenül a jó szöveg paramétereinek ugyanúgy meg kell felelnie. A legsikeresebb könyvek között találunk klasszikus pilléreken nyugvó modern meséket (például Varró Dániel: Túl a Maszat-hegyen, Bosnyák Viktória: Tündérboszorkány-trilógia, Berg Judit: Rumini), de a hagyományokat kiforgató, tőlük eltávolodó mintákat is.

A Kolibri Kiadó a kézirat alapján dönt a közös munkáról: elsősorban izgalmas, aktuális, hiánypótló téma, eredeti ötlet és nyelvi megformáltság alapján. 

  • A kiadó gyakorlatában volt már olyan külföldi könyv, amely itthon valamiért egyáltalán nem működött? Mi lehetett ennek az oka?

Vannak olyan könyvek, amelyek valamilyen okból nem találják meg a közönségüket, és hiába fontosak, nem tudnak sikeresek lenni. Ennek számtalan oka lehet: megelőzi az igényt, nem a megfelelő célcsoportnak szánjuk, nem találó a borító vagy a hátszöveg – s máris elvész a kapocs a célzott olvasóközönség és a könyv között. Szerencsére a Kolibri Kiadónál ilyen könyv nem volt: mert vagy a nagyközönség, vagy a szakma tetszését nyerte el, ideális esetben pedig mindkettőt.

  • Szerinted mi történik azzal a gyerekkel, akinek teljesen kimarad az életéből a meseolvasás, a közös mese élménye? A meseolvasásnak mi az elsődleges célja? Hogy lekössük a gyereket? Hogy neveljük? Hogy szoktassuk az irodalomhoz, olvasáshoz?

Számtalan kutatás igazolja, hogy a mindennapos mesehallgatást élvező gyerekek akár évekkel előzik meg fejlettség tekintetében azokat, akik kénytelenek voltak nélkülözni a mesét. Ennek számtalan oka van: a korábban említett (mesealkotási, mesemondási és egyben világértelmezési) struktúrák elsajátítása, az aktív szókincs, szószerkezetek fejlődése, a lehetséges döntések és következmények felismerése, és nem utolsósorban a közösen töltött minőségi idő a szeretett felnőttel. Emellett a konkrét fizikai érintkezés, kontaktus is hozzájárul a gyerek egészséges fejlődőséhez.

A mese elsődleges célja a közös élmény szerzése (és ennek az élménynek a minőségét persze már a szöveg minősége is befolyásolja) – de végletes példával élve: olykor még a telefonkönyv felolvasása is többet ér, mint a közös olvasás hiánya…     

Az irodalomhoz a legegyszerűbben úgy szoktatható a gyerek, mint minden más alapszükséglethez: felkelünk, megmosakszunk, játszunk/tanulunk, eszünk, fogat mosunk, összebújunk, mesélünk, lefekszünk…  Ha a napi rutin részévé tesszük már egészen kicsi korban (melynek megelőlegezése az altatódal, mondókázás), akkor egy életre meghatározó jó szokást alakítunk ki a gyerekünk és a saját életünkben.  

  • Ki lehet nőni a mesékből?

Ki lehet nőni a jó történetekből és a jó szövegekből? Nem hiszem.

  • És egy személyes kérdés a végére: mi a kedvenc meséd, és miért?

Most éppen A Gyűrűk Ura, mert újra friss az élmény, csak már a fiammal együtt olvasva.

<<Vissza a címoldalra

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?