OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2025. Április
HKSCPSV
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
<<   >>
 
KÖNYVKRITIKÁK
KÖNYVKRITIKÁK : Farkasok a falban

Farkasok a falban

Szekeres Niki  2016.09.04. 16:32

Írta: Neil Gaiman. illusztrálta: Dave McKean. Agave Kiadó, 2012., 32 oldal

https://olvassbele.files.wordpress.com/2011/11/neil_gaiman-farkasok_a_falban.jpgÍrásomat kényszerűen azzal kezdem, hogy Neil Gaimannek nem az egyik legjobb művét tartom a kezemben. Ez azonban mégsem zárja ki, hogy ne lenne nagyon jó könyv. Csak nem éppen a legjobb Neil Gaiman. Ez a könyv azonban ma Magyarországon mégis védelemre szorul, de nem ezért, hanem mert sokan kétségbe esnek, amikor meglátják a borítót, és kapkodják a levegőt, amikor kinyitják a könyvet. Te szent ég, hogyan adható gyerek kezébe egy ilyen horror fércmű, ami ráadásul úgy néz ki, mint egy gyerek által összefirkált és összeragasztgatott sajtpapír?!

 

Mesés elemek kifacsarása

A sztori röviden a következő: adott egy család, amelynek bepillantunk hétköznapjaiba. Lucy, a nagyobbik testvér egy nap arra lesz figyelmes, hogy a falból farkashangokat hall. Eleinte a család tagjai lerázzák magukról a problémát, miközben mindenki tudja, hogy ha a farkasok kijönnek a falból, itt a vég. Persze a farkasok ki is jönnek, aztán kisebb kerti tartózkodás után Lucy felszólítja a családot, hogy foglalják vissza otthonukat. Visszamennek, és minden megy tovább a rendes kerékvágásban, míg egy napon Lucy ismét hangokat hall, ezúttal elefántokét. Babamalaca („a szent plüssállat”) tanácsára viszont ezt már nem árulja el családjának…

Nem nehéz rögvest felfedezni, hogyan játszik rá Gaiman a farkas-malac mesei toposzszemélyek szerepeltetésére, akik bizony nem véletlenül kiforgatva jelennek meg e mesében. Babamalac, Lucy kis plüssállata egyfajta mindenese a lánynak, és a kevésbé szeretetteljes családi közeg egyértelmű pótlója, amennyiben egy plüssállat az lehet. Leginkább egy kis zsákállatra hasonlít, nyeklik-nyaklik, mint egy kendőcske, tényleg szívszorítóan benne van a plüssállatok kiszolgáltatottsága és kiszámíthatósága, hiszen ők mindig ugyanolyanok, hiszen ők mindig kéznél vannak.
 
A farkasok szintén közös ősmesékre játszanak rá, mint A kismalac és a farkasok vagy a Piroska és a farkas. Gonoszak, félni kell tőlük, és kész. Ebben a mesében azonban semmi sem pontosan úgy történik, mint ahogy várjuk. Amikor Lucy véletlenül bent hagyja a babamalacot a házban –  a farkasok közben már elfoglalták az ágyakat, tévét, kanapét –, és visszamegy érte, nem széttépett, rózsaszín cafatokat talál szerteszórva, mint ahogy azt várnánk, hanem az ágyában hortyogó farkast, és Babamalacot csak ledobva, elhanyagolva a szobája közepén.
 
Már a farkasok sem a régiek? Hát teljességgel nem: döglenek a tévé előtt, pattogatott kukoricát zabálnak (evésnek azért nem nevezhető), lekváros kenyeret rágnak, és bömböltetik a zenét. Leginkább olyannak tűnnek, mint akik parodizálják az embereket, a paródia tipikusan túlzó eszközeivel. A Medvevilágtól Szörnyecskékig rengeteg irodalmi és filmes előkép jelenik itt meg. Amikor az állatok bevetik magukat az emberek helyére, és az elbeszélő teljesen direkt módon rajtuk keresztül ábrázolja az emberek elállatiasodásra valóképességét.
 

Az ismétlés, mint a másik tipikus mesei elem, szintén fontos feszültségfokozó és egyben szövegdinamikai eszköz: „ha kijönnek a falból, itt a vég” gondolatának ismétlése, vagy a tűz körül tanakodó családtagok képe, akik többször próbálják kitalálni, mit tegyenek ebben a helyzetben. Ehhez nagyon finoman szövődik hozzá egyrészt a godot-i hangulat, a várakozás és a megoldás nélküli állapot teljes elfogadása, illetve az elvágyódás tipikus képe. Megint csak intertextuális beágyazódásnak lehetünk tanúi. Az ismétlés mint egyszerű szövegszervező elem Gaiman kezei között bekerül az irodalmi érhálózatba egy pillanat alatt.


Mítoszunk is van, ami aztán persze demisztifikálódik, és balladai homály híján sem maradunk. A mítoszunk egyértelműen a vég mítosza (amit Nagy Boldizsár például gyerekijesztgetésként értelmez, de ez nagyon titokzatos dolog, hiszen senki sem tudja, hogy mit is jelent valójában, ha a farkasok egyszer tényleg kijönnek a falból.


Mint kiderül, ekképpen lesznek antiszörnyek a farkasokból. Inkább nevetséges, léha, részeges figuráknak tűnnek első blikkre, akik ugyanúgy rettegnek attól, ha valaki más bújik ki a falból, mint ők maguk. Tehát létük és hatalmuk nem transzcendens, mint azt hihettük eddig, ők ilyen értelemben lényegtelenné válnak, ahogy a mítosz is szép lassan darabokra hullik.


Mink van mégis, ami elválik a jelenvaló realitásától, és nem devalválódik a mese során? Van egy Lucynk. Lucy, aki elsőként észleli a bajt, kitart mindvégig álláspontja mellett, és (női) ráérzéssel meg is oldja a problémát. Hasonul a gonosztevőkhöz, felveszi eszközeiket, hiszen bemászik a falba (ahol megjegyzi, hogy nem is olyan rossz), majd elűzi őket, sőt mi több, családját is felszólítja erre, mint egy Jeanne d’Arc vezeti a népet. Kis szomorúság azonban vegyül a befejezésbe, és nem az elefántok, azaz az újabb vész közeledésének szomorúsága ez, hanem azé, hogy már nem osztja meg még egyszer szüleivel, amit hall. Hiszen nem bízik bennük, mert nem bíztak benne, és megoldást sem találtak semmire. Mint minden mesében, itt is – Lucyn keresztül – megtanultuk a leckét.

A felszín alatt egy család a szétesés szélén

Gaiman nem először foglalkozik a gyerekkori frusztrációkkal (ebben egyik első szerzőtársa ugyanaz a Dave McKean volt, mint aki ezt a könyvet is illusztrálta) és a családdal mint nem kielégítő, szerepét be nem töltő egységgel. A Coraline-ban ugyanúgy előjön a magányosan ide-oda ténfergő gyerek képe. Lucy is vergődik a szobák között, ezt McKean fantasztikusan ábrázolja kissé kubista tereivel, töredezett arcú modelljeivel. Az anya szinte szoborszerű arca még megközelíthetetlenebbé teszi őt, az apa tubájába kapaszkodva még inkább a hatalmas hangszer mögé bújik a szeretet és az esetleges konfrontálódás elől. A kisfiú pedig, Lucy öccse, tipikus, mai alsós.

Külön köszönet Gaimannek azért (és persze Rosszcsont Petinek meg a többieknek), hogy nem csak jó fej gyerekek szerepelnek már a könyvekben. Mert Lucy öccse semmi mást nem csinál, mint olcsó poénokat csattogtat nővére hátán, playstationnel játszik, és röhög: igazi hülyegyerek.

E magányos lények egymás mellett egy idő után tényleg nem emberekhez hasonlítanak, nem csoda, hogy átveszik helyüket a farkasok.

Mi hozza mégis össze pár pillanatra a családot?

A házukból való kitaszítottság, az elrejtőzés a kertben kis egységet kovácsol, amolyan nyári táborozós hangulat uralkodik a tűz körül. De ahogyan megoldást sem tudnak semmire találni, és ezáltal a szülőkbe vetett hit és mindenhatóság azonnal csorbul (ha eddig nem csorbult volna), úgy konszenzusra sem képesek. Mindenki csak saját vágyait, ábrándképeit sorolja, egyedül Lucy az egyetlen, aki röghöz kötötten, a többiekhez képest konzervatívan szeretné visszakapni eredeti otthonát, és ehhez egy nagyon egyszerű sémában gondolkodik. Meg kell harcolni érte, vissza kell foglalni, de természetesen (okosan) az ellenség eszközeivel! Lám, milyen összetett is ez a mese. A normateljesítés és a normaáthágás, a bizonyosság és a bizonytalanság feszültségét kapjuk Gaimantől. Ahogy Daniel E. Berlyne mondja, az újdonság, a többértelműség és az ellentmondásosság kihívására csak a kellőképpen kíváncsi, kutatásra és felfedezésre hangolt olvasó képes válaszolni. Véleményem szerint a gyerekek pont ilyenek. És nemcsak fizikailag, hanem szellemileg is terhelhetőek (nyilvánvalóan egy bizonyos szintig).

Feszültségteremtés alapfokon

A könyv szennylapján az egyik ajánlásban a következőt olvashatjuk:

„adjuk oda a könyvet egy megfáradt negyedikesnek, és figyeljük, hogyan nyílik tágra a szeme”.

Ez sem megszokott hozzáállás nálunk, hiszen mitől lehetne megfáradt egy negyedikes? Igaz, az Apáczai kiadó negyedikes olvasókönyvével sem állítható párhuzamba a Farkasok a falban, hiszen az a fajta didaktikus célzat és „harmónia” sem található meg benne, ami az olvasókönyvet alapvetően jellemzi. Egy megfáradt negyedikes az én olvasatomban megfáradt attól, amit folyamatosan hall, hogy légy ilyen, légy olyan, de ne mondd ezt, és ne mondd azt! Ebben a könyvben csakis azzal találkozik, hogy lehetsz bármilyen, a választás a te kezedben van.


Találkozik azzal a feszültséggel – végre valami hasonlóval –, amit ő nap mint nap átél (azt hiszem, Bicebóca a kályha mellett igen nehezen tud hasonló emlékképeket varázsolni egy mai gyerekben), amikor édesapja lekicsinyli babamalacát, nem veszi komolyan, vagy éppen nem törődik vele, mert nincs rá ideje. Eközben pontosan tudja már, hogy csodák nincsenek, ismeri a gyakorlatias maszlagot, és mégis megretten, ha valaki megijeszti hátulról, mégis Harry Potter palástjába bújik az udvaron minden egyes nap, mert azért a mesékben és a csodákban mégis hisz, egy egészen kicsit. Ahogy Lucy is megkapja a lehetőséget arra, hogy legyőzze a farkasokat, hogy felébressze a szürke életet élő családot.


Bár mondhatjuk, hogy nem teljes a győzelem, de kérem szépen, melyik mese végződik ma már happy enddel? A valóság és a fikció nagyon érdekes együttállása van jelen Gaimannél, hiszen mindkét oldal átmosódik egy idő után a másikba, meg is rendülnek önmagukban persze, pontosan úgy, ahogy a kiskamasz gyerekek mossák át magukban a fikció és a valóság fogalmait. A mese alapszituációja és helyszíne teljesen valóságos, de ezek fikcionalizálódnak, és belső félelmeink kivetülnek (szó szerint is) a falra/a falba.


Végre nem érzi azt az olvasó gyerek, hogy ő az egyetlen, aki retteg este elalvás előtt az ágyában, vagy egyedül érzi magát otthon, a családjában. A félelem legalább annyi évszázada él velünk, mint a tűzgyújtás képessége. Milyen különös, hogy McKean másik tipikus illusztrációs technikája a barlangrajzokra emlékeztető vonalrajzok tömege, a minimalizált figurák, a sötétítés és az elhomályosítás. Félelmeink velünk élnek, és sokkal jobb róluk beszélni, megtanulni velük együtt élni, megtanítani gyerekeinket velük élni, mint elnyomni, eltávolítani őket. Ha van bátorságunk, megtalálhatjuk magunkban a hőst is, ahogy azt Lucy teszi, csak 10 év fölött már szomorúan konstatáljuk általában, hogy teljes győzelem sosincs, mindig csak félgyőzelem marad.

És megérkeztünk abszurdisztánba is…

A humor nálam alapfeltétele a jó könyvnek, Gaiman pedig azt a fajta angol humort űzi, amit különösen kedvelek. Többrétegű felépítményekről van itt szó. Egyrészt már írtam a farkasok emberi viselkedéséről, akik pontosan olyanok, mint a Szörnyecskék című filmben megvadult lények a moziban (a film egyik topjelenete). Megtalálhatóak a Roddy Doyle-tól jól ismert poénok, amikor is például Lucy felveti a családnak, hogy visszamehetnének lakni a házba, amire a jó kis kreatív család minden egyes tagja külön-külön felteszi a kérdést: Micsoda?

Ekkor a következő képkockán Melanézia királynője is benéz, és megkérdezi: Micsoda?

Aztán megtaláljuk a már ironikusabb, szofisztikáltabb humort is, a menekülő farkasok közül az egyik megkérdezi utolsó előtti leheletével: kinek az ötlete volt ez egyáltalán?

Mélyen ismerős emberi vonás, amikor beindul a hibás keresése. Az abszurd légkör támogatást kap az illusztrátortól is. A címlapon a Babamalac a dzsemesüveg mellett csücsül, amiből finoman folyik le a lekvár az oldalán, kicsit a vér allúzióját keltve. Technikailag is zseniális, hiszen egy fotó, ami rámontázsolva az alatta látható vonalrajzokra előhív egy, már a gyerekek számára sem ismeretlen kollázsos, virtuózabb világot, ami az egész könyvet jellemzi képileg. Az illusztráció kilép kísérő jellegéből, olyannyira, hogy a könyv végén a fotó ismét látható, csak már egy félig eltaposott kenyérbe került a dzsem, amin a lábnyom erősen egy elefántéra emlékeztet. Az már a mi döntésünk is egyben, hogy meghalljuk-e, meglátjuk-e az elefántokat, s elbánunk-e velük…

Szekeres Niki
Forrás: Meseutca

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!