OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2024. November
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
<<   >>
 
Kortárs irodalom elmélete, gyakorlata és legjobb könyvei
Kortárs irodalom elmélete, gyakorlata és legjobb könyvei : GYAKORLATA - Mire való a Betűfaló?

GYAKORLATA - Mire való a Betűfaló?

Orosz Ildikó  2016.09.25. 23:12

Minden épkézláb felmérés, szakvélemény és a józan ész is azt diktálná, hogy átélhető, szórakoztató és húsba vágó szövegekkel kínáljuk meg a legfiatalabb olvasókat. Ettől még nagyon messze vagyunk, de a Magyar Olvasástársaság programjai talán elindítanak valamit.

"Szóval, mi ez, és hogy hívják?" - kérdezi a tanárnő. A hetedikesek vegyes érdeklődéssel szemlélik a rejtélyes fekete dobozt, melyet az imént húzott elő osztálytársuk egy lepel alól. A padon letakarva a nyolcvanas évek kultikus tárgyai - egész pontosan azok, amelyek valamilyen szerephez jutnak a két éve megjelent A kőmajmok házában. Tasnádi István ifjúsági regénye - amely annak idején lapunk gyerekirodalmi sikerlistájára is bekerült - két idősíkon játszódik: napjainkban, amikor megismerjük a kiskamasz Kornélt, valamint 1982-ben, az apa gyerekkorában; és mindezt átszövi egy mágikus-metaforikus szál.

 

A szoftszocializmus tárgyi világa, amelyre a könyvben Herbszt László grafikái is ráerősítenek, persze csak a tanárnő számára retró, a mai tizenévesek számára maga a történelem. Ezzel együtt (vagy tán épp ezért) alig várták, hogy kézbe foghassák a regényben apáról fiúra szálló tiki-takit, de előkerült egy piros tárcsás telefon, úttörőnyakkendő, jobb napokat látott magnó, világítós kvarcóra, gombfocicsapat és sok más relikvia is, melyeket Hodák Ágnes magyartanár és kollégái, ismerősei, valamint a gyerekek szülei gyűjtöttek össze. Ági néni segít a fekete doboz titkának megfejtésében: "Vi...?", mire valakinek sikerül kitalálni, hogy A Birodalom visszavág feliratú doboz egy úgynevezett videokazetta.

Nem kötelező

Rendhagyó irodalomórán veszünk részt a 15. kerületi Neptun utcai általános iskolában, ahová a gyerekek többsége a környező tízemeletes házakból érkezik. Az iskola felső tagozata ebben a tanévben bekerült a Betűfaló programba. A Meseutca Alapítvány által kidolgozott program célja a kortárs gyerekirodalom eljuttatása az iskolákba, és ezáltal az olvasás népszerűsítése. Az alapítvány munkatársai - Both Gabi, Edinger Katalin, Széni Katalin és Tamás Zsuzsa - számára öröm az ürömben, hogy miután négy évig nagy erőbedobással készített, igényes gyerekirodalmi portáljuk, a Meseutca.hu idén működési támogatás hiányában behalni látszik, legalább új lendületet kapott a Betűfaló.

A projektet az a felismerés hívta életre, hogy bár a minőségi gyerekkönyvkiadás terén ma már egészen jól állunk, azonban ez csak egy rendkívül szűk réteget ér el. A kitörés egyik útja lehetne, ha sikerülne minél több iskolába eljuttatni a gyerekek számára hozzáférhetőbb nyelvezetű és problematikájú kortárs műveket, és részben vagy egészben ezek közül kerülhetnének ki a kötelező - vagy újabb, barátságosabb szóval közös - olvasmányok. Ennek per pillanat számos akadálya van. Egyrészt a tanároknak nincs kapacitásuk a kortárs gyerekirodalom lekövetésére, nem tudják, hogy az óriási dömpingből mivel érdemes foglalkozni. Másrészt a könyvek nem jutnak el kellő mennyiségben a gyerekekhez: a kortárs irodalom a bestsellereket leszámítva alig néhány példányban lelhető fel a könyvtárakban. Végül nehézséget jelent az is, hogy az új művek feldolgozásához nem áll rendelkezésre tanítás-módszertani segédanyag. Ilyen körülmények közt érthető, ha a pedagógusok többsége marad a régi kötelezőknél, még akkor is, ha sokszor pontosan látja, hogy bizonyos művek valóságos kínszenvedést jelentenek a gyerekek számára, és végleg eltántorítják őket az olvasástól.

 

A Betűfaló alsó tagozatos tesztprogramja két éve indult a Magyar Olvasástársaság égisze alatt, akkor még a MASZRE támogatásával. Öt eltérő helyzetű budapesti iskola vett benne részt: a Gárdonyi Géza Általános Iskola, a Radnóti-gyakorlóiskola, a Kincskereső, a hátrányos helyzetűekkel foglalkozó csepeli Burattino és a Montessori-szemléletű Batthyány. A programba három kortárs magyar gyerekvers- és három prózakötet került be (lásd Mit esznek a Betűfalók? című keretes írásunkat).

A kiválasztásnál szempont volt egyebek mellett, hogy a könyv tartalmában, nyelvében megfeleljen a célkorosztálynak, legyen "mélysége", vagyis lehessen róla beszélgetni, és hogy az illusztráció legyen minőségi - tudtuk meg Széni Katalin drámatanártól, aki - Fenyő D. Györggyel együtt - a Meseutca.hu "Alternatív kötelezők" rovatának szerzője.

A Betűfaló program részeként a kiválasztott könyvekhez módszertani segédanyag készült, melyben háttér-információk, az alkotókkal készített interjúk, szövegcentrikus és a gyerekek aktív részvételét igénylő feladatok kaptak helyet. A könyvkiadóknak köszönhetően minden gyerek kézhez kapta a könyveket, a példányok az iskolák közt cserélődtek. A művek feldolgozásának záróeseményeként nagy sikerű író-olvasó találkozókat szerveztek, hogy élőbbé, élményszerűbbé varázsolják az irodalmat.

A tesztidőszak után idén tavasszal kibővült formában folytatódik a Betűfaló, immár a KLIK finanszírozásában. Ebben a tanévben a kormány 120 millió forintot szán olvasás-népszerűsítő programokra, ebből a keretből részesült támogatásban a Magyar Olvasástársaság három projektje is - tájékoztatott Gombos Péter elnök. A Meseutcával közös Betűfaló 9,2 millió forintból gazdálkodhat. Nemzetközi viszonylatban is különlegesnek számít az Olvasó-társ program, amelyben hátrányos helyzetű gyerekeknek mesélnek önkéntes középiskolások, képzésükre most 1,8 millió jut. Végül 3 milliót fordítanak arra, hogy kiadják és 3000 hazai, valamint 300 határon túli iskolába eljuttatják a Kié az olvasás? című tanulmánykötetet, amely az olvasóvá neveléssel kapcsolatos aktuális információkat és gyakorlati ismereteket tartalmaz.
 
A felső tagozatra kibővült Betűfalóban jelenleg országszerte 82 iskola vesz részt. Az iskolákat a fenntartó jelölte ki budapesti és vidéki tankerületekből. A delegált pedagógusok - külön az alsós és a felsős tanárok - egynapos fővárosi képzésen vettek részt, ahol áttekintést kaptak a hazai gyerekirodalomról, a kortárs művek szerepéről az olvasóvá nevelésben, megismerkedtek a programban szereplő négy alsós, illetve négy felsős művel, majd az általuk választott könyvet műhelymunkában részletesen feldolgozták. Végül találkozhattak az alkotókkal.
 
A program költségvetésének jelentős szelete, mintegy 40 százaléka, hogy minden osztály a szükséges példányszámban megkapta a feldolgozandó könyvet, ami összesen kétezer példányt jelent. A gyerekek a könyveket hazavihetik, otthon is forgathatják, de azok az iskola (pontosabban minden eszköz és tartós könyv birtokosa: a KLIK) tulajdonában maradnak.
 
Ismerős félelmek
"Amikor a képzésről hazaérve először olvastam fel Kiss Ottó verseiből, a gyerekek dőltek a nevetéstől. Nagyon jó érzés, hogy nem kell rájuk tukmálni, mind örvendeznek, ha ebből olvasunk, és csodálják a képeket" - meséli Botfalusi Tiborné, a nyíregyházi Petőfi Sándor Tagintézmény tanítója.
 
Ő eredetileg Finy Petra könyvét szemelte ki, mert egy helyi író-olvasó találkozón volt alkalma megismerni a szerzőt, de végül mégis úgy találta, hogy a Régi kincsek versei jobban illenek másodikosaihoz. Náluk a gyerekek bármikor bevihetnek az iskolába nekik tetsző kiadványokat, a Disney-től az ismeretterjesztő újságokig, hogy abból felolvassanak az osztálynak, és a napi rutin része az is, hogy reggelente a könyvtár által leselejtezett, régi Ablak-zsiráfokból szemezgetnek. Botfalusiné szerint a kortárs gyerekkönyvek színvonalasak, de drágák, amit úgy próbál áthidalni, hogy a szülőket, rokonokat ünnepek alkalmával lehetőleg könyvajándékozásra biztatja.
 
Bódor Emőke, az Újpesti Károlyi István Általános Iskola és Gimnázium tanítója rendszeresen követi és viszi be az órákra kortárs gyerekirodalmat Berg Judittól Lázár Ervinig, és gyakran helyez régi szövegek és élethelyzetek mellé maiakat. A Sárkány a lépcsőházbant, amelyet harmadikosaival dolgoz fel, eddig nem ismerte, de remek könyvnek tartja a kiskamaszok számára:
"Ez igazán nekik szól: bár főhőse óvodás korú, mégis ugyanolyan mindennapos problémákkal, félelmekkel küzd, mint a kisiskolások, a válástól a nagyszülő elvesztésén át a szeparációs szorongásig. Még csak a harmadik fejezetnél tartunk, de a gyerekeket nagyon foglalkoztatja Jancsi története és az általa megélt események" - mondja a tanítónő, hozzátéve, hogy jelenlegi empatikus, mély érzésű osztályához kiváltképp illik Nádori Lídia meséje.
 
A szakemberek szerint nehezebb helyzetben vannak a felső tagozatosok, mert ott erősebben tartják magukat a hagyományos kötelezők. Nem véletlen, hogy ebben a korosztályban "veszítjük el" a legtöbb olvasót. A felmérések alapján a gyerekek számára az irodalom legfőbb jellemzője az, hogy régi és érthetetlen - az csak ritkán merül fel, hogy élményt vagy szórakozást is jelenthet. Hodák Ágnes megerősíti, hogy a gyerekek többsége semmit nem olvas, és ezt nem segíti, hogy az idei kötelező A kőszívű ember fiai.
 
A tanárnő nagy lehetőségnek tartja, hogy az iskola húsz példányban megkapta A kőmajmok házát, amelyet a programban részt vevő hetedikesek mellett a párhuzamos osztályba járó hetedikesek, az érdeklődő hatodikosok, sőt több szülő is elolvasott már. Minden gyerek, aki olvasta, részt vehetett az erről szóló bevezető órán, ezért ottjártunkkor három osztályból érkeztek gyerekek.
 
A Betűfaló jelenlegi, bővebb formájában is csak pontszerűen tudja bevinni a kortárs gyerekirodalmat az iskolákba, de a szervezők remélik, hogy valami elindul. A példányok az iskolán belül körbejárnak, átszállnak a következő osztályokra, a segédanyagok nemcsak a választott könyvhöz, de minden műhöz letölthetők. Legnagyobb igény a könyvekre van, amire bizonyság, hogy a program zárt Facebook-csoportjában a tanárok már a példányok egymás közötti csereberélését fontolgatják. Gombos Péter számításai szerint öt év alatt, félévente két osztállyal kalkulálva, 40 ezer gyerek dolgozhatja fel ezeket a kortárs műveket - és mindenki reméli, hogy lesz pénz a folytatásra.

 


 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?