A legfontosabb, hogy megszólítsa a gyerekeket, akik gyakran azért nem tudnak a kötelező olvasmányokkal mit kezdeni, mert azok nyelvezete régies. Fontos, hogy nekik szóló, jól megszerkesztett, érthető szövegeket adjunk a kezükbe, a kisebbeknél pedig különösen fontos a minőségi illusztráció" – fogalmazott.
Róluk szóljon
Az internethasználat átalakíthatja a gyerekek tanulási szokásait is: a lineáris olvasás helyett az asszociatív kerül előtérbe, hosszabb szövegek helyett pedig a rövidek. Ennek ellenére a kamaszok szívesen elmerülnek a regényekben a szakember szerint, amit nehezebb értelmezniük, az a líra. Egy biztos: a szépirodalmi szövegek akkor keltik fel leginkább az érdeklődésüket, ha róluk szólnak, és a cselekményük olyan környezetben játszódik, aminek köze van az olvasók életéhez. „Vannak történetek, melyek épp a számítógépes játékvilágról szólnak, ezekre sokszor azoknak is felcsillan a szeme, akik egyébként nem olvasnak. Ha ezeken átrágják magukat, könnyebben nyúlnak talán Jókaihoz is."
Távoli, ködös?
„A Magyar Olvasástársaság egyszer kamaszokat kérdezett meg arról, mit tartanak az irodalomról. Kiderült: azt, hogy az irodalom valami régi, távoli, ködbe vesző dolog. Pedig az irodalom él, a gyermekirodalom is. Nagyon jó író-olvasó találkozók, interaktív irodalmi játékok szerveződnek – fontos lenne, hogy a gyerekeket ezekre elvigyük akár szülőként, akár pedagógusként. A pedagógusok számára is hasznosak lehetnek a kortárs irodalmi estek, hogy a közelmúltban megszületett szépirodalmi szövegeket kulturális értéknek lássák."
Van választásuk
A közhiedelemmel ellentétben a Nemzeti alaptanterv elég teret hagy a pedagógusoknak az olvasmányok kiválasztásában – állítja a szakember. „Nem köti olyan mereven a pedagógusokat a tanítandó művek listája, hiszen javaslatokat kapnak kézhez. Inkább azt látom problémának – bizonyos szempontból érthetőnek is –, hogy a pedagógusok nyúlnak nehezebben új kiadványokhoz, egyszerűen azért, mert nem ismerik őket, és mert azok nem jutnak el hozzájuk. Segédanyagot is sokkal könnyebben találnak a bevett szépirodalmi művekhez. Elsősorban abban látom a jövőt, hogy szélesítsük a pedagógusok látókörét és eljuttassuk hozzájuk a kevésbé ismert, de ugyanolyan értékű műveket."
A Kaméleon
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, a Károli Gáspár Református Egyetem Gyermek- és ifjúsági irodalom szakirányú képzése, valamint a Kaméleon Olvasóklub épp ezt a célt szolgálják.
Öt éve indítottuk el az olvasóklubot, amely egy négyfordulós levelezős játék. Egy tanéven keresztül játsszák a benne részt vevő gyerekek, akik négy feladatlapot kapnak összesen. Mindig szerepel benne egy kiváló minőségű kortárs szövegrészlet, amelyhez tíz kérdést kapnak. Megadjuk nekik továbbá egy nép- vagy műmese címét, amellyel be kell menniük a könyvtárba, hogy megkeressék a mesét. Ott szintén kapnak további öt kérdést. Játékos, kreatív feladatok ezek, a gyerekek nagyon szeretik. A végén könyvvel jutalmazzuk őket."
Mivel az olvasásértéssel még kamaszkorban is komoly gondok lehetnek, a Kaméleon Olvasóklub egyik rejtett célja a szövegértés és a szókincs fejlesztése játékos formában.
"Óriási eredmény, hogy eleinte hetvenhét gyermek vett részt a játékban, ma már több mint ezernyolcszáz. Gyakran kapunk olyan visszajelzést a pedagógusoktól, hogy a gyerekek, akár egy egész osztály is kérte, hogy vegyék meg nekik azt a könyvet, amelyikről szó volt a játékban. A tanárok pedig azért hálásak, mert megismernek új műveket, amelyeket a tanórákra is bevihetnek."
Könyvajánlók
Mivel az irodalomtörténetet az ókortól napjainkig tanítják az iskolákban, egy-két mű kivételével gyakran épp a legújabb kori és kortárs irodalomra nem jut idő. „A konyvkozosseg.hu weblapon közzétesszük a legjobb kortárs gyermek- és ifjúsági könyveket. A kollégáimmal együtt legtöbben egyszerre vagyunk irodalmárok, pedagógusok és szülők. A tanítók és tanárok, az édesanyák és édesapák egyébként a prae.hu, a konyvmutatvanyosok.hu, valamint a barkaonline.hu weboldalakon olvasható könyvajánlók alapján is tájékozódhatnak."
Gyermekirodalmi képzés indult
Hazánkban először indult gyermek- és ifjúsági irodalmi képzés a Károlin a 2114/2015-ös tanévtől. A kurzus pedagógiai, pszichológiai és irodalomelméleti elemekből épül fel, a hallgatók tanulnak szerkesztésismeretet, részt vesznek fordítói műhelyben, és olvasóvá nevelési projekteket is kipróbálhatnak. Egyetemistákat és már gyakorló szakembereket egyaránt vonzott a lehetőség - mondja a szakirányú képzés oktatója.
Pásztor Csörgei Andrea szerint azért van szükség ilyen jellegű képzésre, mert a tanító- és óvóképzőkben legfeljebb három félév áll rendelkezésre ahhoz, hogy a leendő pedagógusok megismerkedjenek a klasszikus és kortárs szépirodalmi művekkel, míg a bölcsészkarok tanárképzésében általában nem szerepel ilyen tantárgy.
„Amikor egyetemre jártam, én is csak egy-egy szemináriumon szedtem fel valamit a gyermek- és ifjúsági irodalomról. Az akkori csoporttársaimmal alkottuk meg később ezt a szakot. A célunk, hogy olyan szakemberek kerüljenek a gyermekkönyvkiadók és a kritikai portálok szerkesztőségébe, valamint az iskolákba, akik minél több szempontból rálátnak erre a területre."
Ha a gyerek kéri
A keresztyén irodalom – legyen az szépirodalom vagy foglalkoztató könyv – ugyanolyan mérce alá kell, hogy essen, mint a nem keresztyén irodalom – mondja a szakember.
|