OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2024. November
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
<<   >>
 
KÖNYVKRITIKÁK
KÖNYVKRITIKÁK : Gúfó és a gombák

Gúfó és a gombák

Miksó Péter  2016.09.26. 23:27

Írta: Lanczkor Gábor, Illusztrálta: Takács Mari. Csimota, 2016.,  60 oldal

Kérdésre válasz(t) 

 
Lanczkor Gábor hőse képtelen választ adni arra az egyszerű kérdésre, hogy miért került egy látszólag egyszerű helyzetbe, nevezetesen, hogy „Miért nem az odúban ül?” Gúfó egy bagolyfióka, akinek felügyelet nélkül nem ajánlatos elhagyni az otthont. Akármi megeshet vele, éppen ezért a kökénybokrok közti ücsörgése kockázatos.
 
Ez az aggodalmat keltő benyomás hangolja Lanczkor meséjének olvasását, mindazonáltal azzal a nyugtalanító kérdéssel is számot kell vetni, hogy „Mi fog történni Gúfóval a későbbiekben?” Egyáltalán, miben rejlik a szituáció kockázatossága?

 

A szerző cselekményalkotói eljárása — miszerint a nemtudásra épít — örvendetes, hiszen azzal az ígérettel kecsegtet, hogy választ kapunk az imént említett kérés(ek)re. A válasznak különböző szintjeit tudjuk megkülönböztetni próbatételek szerint, amelyekben minden szereplő — a natúra alanyai — antropomorf vonások hordozója.

Példázza ezt, hogy a szerző tulajdonnévvel ruház fel egy-egy szereplőt (Gúfó, a bagolyfióka, Béla, az egér). Nem rendhagyó, hogy ilyen eljárással találkozunk a meseirodalomban, viszont, Lanczkor megoldása többet jelent az antropomorfizáció aktusában megragadható prózapoetikus műveletnél. A tulajdonnevekre vetítve ez annyit jelent, hogy Béla a történet azon szereplője, akinek kapcsán Gúfó eljut ahhoz a fordulathoz, melynek végén egy közösség tagjává válik. Megszűnik a kívülség tapasztalata, ami a történetvezetés addigi pontjáig alakította státuszát. Hovatovább, Béla az első (és egyetlen) olyan szereplő, akivel kapcsolatban Gúfó — fenyegető modalitású kijelentéssel — érvényesíti az akaratát, ennélfogva egyértelműen látszik, hogy a szerző tulajdonnév alkalmazásával stigmatizálja, hierarchikus rendbe emeli a szöveg figuráit.

„— Egészen idáig követtem egy csapat bolondgombát, mígnem hirtelen eltűntek, pontosan itt, ahol most állunk – közölte tudálékosan a bagolyfióka. — Nem árulhatom el — felelte Béla, majd bizonytalan lépést tett oldalirányba, mire Gúfó harciasan fölágaskodott, széttárta a szárnyát és eltátotta csőrét. Az egér riadtan lapult meg, behúzta fülét-farkát.” (28.).

Béla karakterének jelentőségéről nem csak a konfliktus – valamint annak kimenetele — ad számot, hanem a 28. oldalon szereplő illusztráció is (Takács Mari), amin Gúfó kishíján egészben, míg az egér csak részleteiben kerül ábrázolásra. Az ettől eltérő grafikákban Gúfó rendszerint kisebb, mint azok, akikkel kapcsolatba kerül (pl. a gombák). Feltehetően ez is sugallja, hogy Gúfó helyzete megváltozott vagy változás előtt áll. A történet későbbi része ezt támasztja alá, hiszen — Béla közbenjárásával — eljut „a gombák titkos földalatti teliholdbulijába”, ahol megtapasztalja, milyen érzés közösséghez tartozni, közösen dolgozni valamin, valaminek a részévé válni.

Lanczkor nem csak a nevekkel teszi antropomorffá szereplőit, hanem azzal is, hogy a dialógusok résztvevőit milyen karakterisztikával láttatja. Minden szituáció/próbatétel alkalmával különböző jellemrajzokkal szembesül az olvasó, tehát azokat nem csak a konfliktusok milyensége szerint különböztethetjük meg egymástól, hanem aszerint is, hogy a résztvevők milyen viselkedésmódokat, attitűdöket mutatnak.

Egyesek nárcisztikus

„— Hát nem látod, hogy nem holmi légyölő galóca vagyok, hanem egy gyönyörűséges erdőszéli csiperke?!”(17.),

vagy előítéletes vonásokat hordoznak.

„Egyszeriben ott termett előtte egy egér. Akár egy gomba, úgy bukkant elő a földből egy szemvillanás alatt. Nagyon megijedtek mind a ketten. A fiókának az jutott eszébe, hogy a szülei ebben a pillanatban éppen egérre vadásznak a fennsíkon. Az egér pedig arról igyekezett meggyőzni magát, hogy a pelyhes kölyök nyilvánvalóan ártalmatlan.” (26.).

Akad helyzet, melynek résztvevője gyanakvó

„Gúfó és az egér a terem túlsó végébe siettek. Itt helyezkedtek el a zenészek; egy béka, virágtrombitával, aztán egy denevér, akinek fölhúrozott, nagy szarvasbogárcsáp volt a lába és a szárnya ügyében, végül egy keresztespók valami cimbalomféleség mögött. – Hát ez meg kicsoda? – förmedt rá a denevér a bagolyfióka láttán Bélára.”(39.).

A kaland során felfénylő próbatételekben hozzáférhető karakterisztikák váltakozása és az elbeszélés tonalitása adja azt az ökonómiát, amiben Lanczkor meséje megragadhatóvá, átjárhatóvá válik.

Ez az ökonómia ellenáll annak, hogy bármilyen konklúziót rá lehessen erőltetni, kezdve azzal, hogy a a rossz elnyeri méltó büntetését, a jó pedig üdvözül, de más „sommás” igazságokkal sem ajándékoz meg bennünket a szöveg. Kalanddal viszont igen, amely modellezi az elfogadás és az önállósodás folyamatát, továbbá rámutat arra, hogy a közösségben levés megtörténésének elemi feltétele a dialogicitás, az el- és befogadás, valamint a megismerést motiváló hajlandóság. Ez nem csupán Lanczkor meséjének lehetséges összegzése, hanem lehetséges válasz arra a kérdésre, ami az olvasás kezdő koordinátájaként adódott számunkra.

Miksó Péter
Forrás: uveghegy.com

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?