|
SZAKIRODALMA: Gyermekirodalom
2018.01.29. 16:42
Szerkesztette: Komáromy Gabriella
Írta:
Borbély Sándor, Nagy Attila, Rigó Béla, Boldizsár Ildikó, Pápayné Kemenczey Judit, F. Hegyi Marianna, G. Pap Katalin, Juhász Orsolya, Lipócziné Csabai Sarolta, Tolnai Mária
Kiadó: Helikon, 2001
Oldalszám: 352
Ez a könyv kézikönyv: Bevezetés a gyermek- és ifjúsági irodalomba. A maga nemében magyar nyelven az első. Ajánljuk mindazoknak, akik a gyerekkönyvek világára kíváncsiak, és abban tájékozódni akarnak. De a tankönyv szerepét is betölti, elsősorban a pedagógus- és könyvtárosképzés számára készült.
E munka tárgya elsősorban a magyar gyermekirodalom. De a világirodalom gyermekirodalma mindvégig háttértörténet a könyvben, jelenségek forrásvidéke, halhatatlan klasszikus alkotók embergalériája.
Néhány fejezetben a világirodalom főszereplővé is válik. (Miért jó gyerekkönyv a Micimackó? Miért szép A kis herceg?).
A kötet nemcsak a klasszikus gyermekirodalmat mutatja be, hanem a modern idők gyermekkönyvet is. Szerkezete kifejezi azt, hogy az irodalom nemcsak az írók, a művek, hanem az olvasó ember/gyermek története is.
|
Tartalom
|
Előszó |
5 |
|
Mi a gyermekirodalom? |
7 |
|
Klasszikus gyermekirodalom |
17 |
|
A gyermekirodalom története
|
19 |
|
A kezdetektől
|
19 |
|
A gyermeki olvasáskultúra régmúltjáról
|
21 |
|
Rousseau-i fordulat
|
24 |
|
Az eredeti magyar gyermekirodalom vázlatos története a 20. század derekáig
|
27 |
|
A gyermekvers
|
32 |
|
A gyermekvers ősi forrásai
|
33 |
|
A jó gyermekvers kritériumai
|
37 |
|
A gyermekvers és a felnőttköltészet határai
|
39 |
|
A magyar gyerekköltészet krónikája
|
45 |
|
A mese világa
|
72 |
|
A népmese
|
72 |
|
Klasszikus meseirodalom
|
84 |
|
Mondák, legendák, történelmi elbeszélések
|
99 |
|
A monda
|
99 |
|
Klasszikus íróink történelmi elbeszélései az ifjúságnak
|
105 |
|
A meseregény
|
109 |
|
A meseregény műfaja
|
109 |
|
A meseregény olvasói
|
110 |
|
Klasszikus művek a műfaj történetéből
|
111 |
|
Miért jó gyerekkönyv a Micimackó, és miért szép A kis herceg
|
120 |
|
A gyermek az irodalomban és a művészetben
|
130 |
|
Az ifjúsági regény klasszikusai
|
137 |
|
Utak a regénytől az ifjúsági regényig
|
137 |
|
Klasszikusok a világirodalomból
|
150 |
|
A magyar ifjúsági regény klasszikusai Gárdonyitól Móriczig
|
158 |
|
Modern gyermekirodalom |
169 |
|
Elöljáróban a modern gyermekirodalomról
|
171 |
|
A magyar gyermekvers fél évszázados jelenkora
|
173 |
|
A térképezés nehézségei
|
173 |
|
Weöres Sándor csodái
|
176 |
|
Gyermekversek parnasszusa
|
184 |
|
Utak és útvesztők
|
194 |
|
Értékrendváltás
|
204 |
|
Mesék, meseregények, gyermektörténetek
|
207 |
|
Mesék, meseregények
|
207 |
|
Gyermektörténetek
|
228 |
|
Írók között
|
238 |
|
Regényvilágok a kortárs ifjúsági prózában
|
232 |
|
Változások: okok és következmények
|
232 |
|
Modern idők, régi műfajok
|
235 |
|
Az elveszett tekintély - a modern gyermekirodalom - ún. autoriter hullámáról
|
240 |
|
A titkok feltárulnak, a tabuk összetörnek
|
242 |
|
Írók között
|
244 |
|
A képeskönyvtől a képregényig
|
250 |
|
A képeskönyv és "olvasója"
|
250 |
|
A képregény
|
253 |
|
Az ismeretterjesztő gyermekkönyv
|
258 |
|
Az ismeretterjesztő gyermekkönyvek típusai
|
259 |
|
Az ismeretterjesztő gyermekkönyvek történetéről
|
262 |
|
Sorozatok
|
264 |
|
A gyermek olvasó |
269 |
|
Mi lesz veled, olvasó?
|
271 |
|
Relatív javulás abszolút romlással
|
271 |
|
Elvárási horizontok
|
278 |
|
Hogyan tanítsunk verset?
|
283 |
|
A gyermek és a vers
|
283 |
|
A verstanítás alapkérdései
|
284 |
|
A vers megközelítése
|
286 |
|
A verselemzés
|
288 |
|
Miért tanítunk mesét?
|
291 |
|
A mesék és a gyermeki lélek
|
291 |
|
A meseközvetítés alapkérdései
|
293 |
|
Olvassunk együtt!
|
298 |
|
Az ifjúsági regény szerepe
|
298 |
|
Kästner-regények - "Kästner-gyerekek"
|
299 |
|
A két Lotti
|
300 |
|
Regényelemzési szempontok, módszertani javaslatok
|
302 |
|
Játsszunk az irodalommal!
|
305 |
|
A közvetítés művészete
|
305 |
|
A drámapedagógia eszköztára - Mit? Hogyan? Miért?
|
307 |
|
Hogyan dramatizáljunk?
|
309 |
|
A gyermeksajtó
|
314 |
|
A gyermeksajtóról általában
|
314 |
|
A gyermeksajtó születése
|
315 |
|
Kis magyar gyermeksajtó-történet
|
316 |
|
A gyermeksajtó és az olvasásra, alkotásra nevelés
|
319 |
|
Az illusztráció
|
321 |
|
Az illusztráció fogalma
|
321 |
|
A gyermek, a gyermekkönyv és az illlusztráció
|
323 |
|
A modern gyermekkönyv-illusztráció útjai
|
324 |
|
Nagy magyar illusztrátorok (Kislexikon)
|
328 |
|
A kommersz diadala
|
330 |
|
Gyermekirodalom "látványos" feldolgozásban: filmvászon és képernyő
|
332 |
|
Epilógus |
339 |
|
Források és ajánlások
|
341 |
|
Zusammenfassung |
345 |
|
Summary |
347 |

|