Mesétől az olvasásig
Vekerdy Tamás 2018.05.01. 22:42
Az a gyerek, aki minden nap hall mesét az iskolába lépés idején, másfél évvel előzheti meg anyanyelvi szinten azt a kortársát, aki nem rendszeres mesehallgató.
Mesét hallani a gyerek számára minden nap, nélkülözhetetlen a belső kép készítés szempontjából. Rászögezi tekintetét a mesemondóra, látni, hogy már alig lát, elindult a "belső mozi", a belső képek sorozata. Rengeteg feldolgozni valója van, ezért nagy a belső kép éhsége.
Az tud jól olvasni, aki spontán tud belső képeket létrehozni. Nem lesz jó olvasó az, aki nem hallgatott elég mesét.
|
A gyerek nem tud különbséget tenni a külső és belső kép között. Ül a televízió előtt, és nem tud elszakadni tőle. A tévénézés miatt agresszívabbak lesznek a gyerekek, mert nincs feldolgozás, nincs belső képkészítés. A belső képben az én-azonosságok dolgozódnak fel, míg a külső kép nem én-azonos, átmossa az agyat. Tévézés mindig csak szülővel együtt ajánlott.
A hallott mese semmivel sem helyettesíthető. Bizonyos életkorban az olvasás segítőként, terápiaként is jelen lehet a gyermek életében. Például a kamaszkori kíváncsiság idején.
Olvasással bepillantást nyerhet, a számára ismeretlen világba, ezzel is feldolgozási lehetőséget kínálva fel neki. Belső képkészítés útján segít a problémák feloldásában. Ez felnőtt korban is így van. Élvezettel olvasni mindenki számára nagyon fontos volna.
A mai gyerek nem tud mesét hallgatni, nem tud elmélyülten játszani. Ilyenkor az óvónő, szülő vegye ölébe és mesélje vissza neki az aznap történteket- legyen a mese számára ismerős -, erre figyelni fog, érdekelni fogja. Igen, mindig meséljen, kortól függetlenül. Érdemes számukra kitalálni történeteket, ezeket nagyon szeretik, főleg, ha esetleg róluk is szól egy kicsit.
Ez az út vezet a mesétől az olvasásig, az értő, élvező olvasásig.
|
|