AZ OLVASÓVÁ NEVELÉS MEGALAPOZÁSA
AZ OLVASÓVÁ NEVELÉS MEGALAPOZÁSA
http://olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg
MIT OLVASSUNK?

 

 
KLASSZIKUS GYŰJTEMÉNYEK
 
MESE- ÉS OLVASÓSAROK

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
-Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
-MEK gyermekirodalom

A Magyar Elektronikus Könyvtár Gyermekirodalma

Digitális mesegyűjtemény 

 
-Gyermekújság
 
-Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
-Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

/2016-07-01

 

 
OLVASÓI NAPTÁR
2017. Július
HKSCPSV
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
<<   >>
 
OLVASÓTEREM

VIDEÓK

  2017.04.12. 17:33
  „Olvasónak nem születik az ember,
az olvasóvá válás nevelési folyamat eredménye..."  (Tóth Tibor)

Melyik a legjobb videó formátum? 3Az olvasást népszerúsítő szakemberek véleményét gyűjtöttem össze a rovatban.

A videók egyrészt konferenciák anyagai, de hallhatunk-láthatunk könyvtárostól, pszichológustól és fejlesztő pedagógustól is megfontolandó, jó tanácsokat, melyek a képre kattintva érhetők el.

 

A gyerekkönyvvásárlás legfontosabb szabályai

konyves.blog.hu  2015.07.03. 12:18

Megkérdeztük Győri Hannát és Szekeres Nikit, a Pagony kiadótól, hogy mit gondolnak a korhatáros gyerekkönyvekről. Elárulták azt is, mit kell tennie a szülőnek ahhoz, hogy jó könyvet válasszon a gyerekének.

  • Meddig gyerekkönyv a gyerekkönyv?

Nyilván vannak bizonyos kritériumok, amelyek körülírják, de nem kizárólagosan: gyerekek problémái, nyelvi játékosság felerősödése, narratív egyszerűség, kisgyerek-témák, állatok, gyereknézőpont, iskola, mint közeg stb. De mondjuk kamaszkorban már nagyjából semmi: Dosztojevszkijtől Darren Shanig minden belefér.

  • És mitől gyerek a gyerekirodalom?
 

A korai fejlesztésről

Sződy Judit  2017.04.13. 02:28
A mai gyerekek egy része úgy nő, mint a vadvirág, szabadjára. Másokat viszont már magzatkoruktól tudatos fejlesztésben részesítenek. Biztos, hogy az jár jól, akinek a kezdet kezdetétől árgus szemekkel figyelik a fejlődését, és amikor csak lehet, rá is segítenek?
Benjámin hét hónaposan fordul meg, másfél évesen jár, közel kétéves, mire beszél, az oviban nem szeret rajzolni, ám már iskolakezdés előtt magától megtanul olvasni.
 
Andris alig múlt négy hónapos, amikor először megfordul, egyéves korában jár, másfél évesen mondatokban beszél, az oviban ő sem szeret rajzolni, mert nem tud megülni a fenekén, az iskolában lassan megy az írás, olvasás elsajátítása. Érettségi után mindketten arra az egyetemre nyernek felvételt, ahova vágytak. Most örömüket lelik a tanulásban.
 

A mese szerepe a gyermek életében

  2016.11.20. 15:29
A mesét hallgató gyerek másik világba csöppen, átadja magát a történetnek, és élvezi a szülővel való együttlétnek ezt a békés, szívet melengető formáját.

Földünk számos szegletében már az aprócska újszülöttnek is mesélnek, legendákat mondanak a törzs eredetéről, istenekről, fákról, hegyekről, állatokról, jó és gonosz szellemekről. Mi végre? Hiszen a baba nem érthet belőle egy szót sem...

Nem is csak a szó a lényeges, hanem a mesemondás mindenestül: a nyelv zenéje, az érzelmi átélés közvetítése és az a különleges figyelem, amit a mesélő hallgatójának szentel. Ez az a varázslat, amit a gyerek évek múlva is újra át szeretne élni, még akkor is, amikor már egyedül olvashatná a jobbnál jobb könyveket.

Út a nyelvhez

A csecsemő sokkal előbb kezdi megtanulni anyanyelvét, mint ahogy kimondja az első szavakat. Már újszülöttkorában különösen érzékeny az emberi hangra, figyelmesen hallgatja fölébe hajló édesanyját, tanulmányozza arcát, utánozza arckifejezését. Hamarosan megtanulja, hogyan szokás beszélgetni - bár még nem is gügyög.

Megérti, hogy párbeszédről van szó, ki kell várni a másik mondandóját, majd válaszolni neki: finom mozdulatokkal, mosollyal, hangocskákkal, hiszen most még ennyire telik. A baba már ilyenkor megkülönbözteti a nyelv elemeit, gyakorolni kezdi hangkészletét, hamarosan szótagokat is gőgicsél. Ugyanakkor rájön, milyen sokféle érzelmi árnyalata lehet a beszédnek, és lassacskán ő maga is törekedni kezd arra, hogy a síráson kívül másféle hangokkal is kommunikáljon.
 

A nem olvasás okai - Van rá megoldás?

Jankovics Anna  2015.02.22. 18:17

Szakemberek szerint az az oka annak, hogy egy gyerek nem olvas, mert nem érinti őket meg maga a történet, idejét múlt például Zrínyi, ahogy a Légy jó mindhalálig is. Sokat gondolkoztam azon, hogy mi lehet a gond, mert az én gyerekeim sem minden kötelező olvasmánynak értek a végére. Némi ésszerű gondolkodással sokkal egyszerűbb magyarázatot találtam: mert a könyvek nagy része szomorú, drámai, végkifejletű, inkább szociológia. Ez pedig a gyerekek nagy részének nem tesz jót, hiszen stresszesek, depressziósak, szoronganak. A gyerekek ösztönösen kerülik a rossz hangulatú embereket, témákat, helyzeteket. 

A visszatartó erő

Elsősorban az legnagyobb probléma, hogy ott van a nevében: kötelező. Ez a jelző csak súlyosbítja azt a szót, hogy olvasmány, melyben benne van az ,,olvas” szó, ami ,,munka”, iskolával összefüggő fogalom. A szakemberek figyelmébe ajánlok egy alternatívát: legyen külön heti egy óra, melynek neve akár lehetne a ,,legérdekesebb könyvek”, vagy ,,könyvmoly”, bármi, ami nem kötelezettség, kényszer.

Természetesen ezen órák alkalmával fel lehetne oldani a tanóra jelleget is, például előadni egy részt egy könyvből. Ilyen órák alkalmával a kevésbé jól olvasó, olvasottakat nem értő gyerekeket is fel lehetne zárkóztatni. Halk kérdés: az iskolában miért nem folyik ,,marketing”, hiszen el kell adni a gyereknek a tudást, nem csak elvárni tőle. 
  

A zene gyermekekre gyakorolt pozitív hatása

Catherine L. Pittman  2016.03.15. 00:26
Plátó azt mondta: 
„a zene hatásosabb módszer a tanítás bármely formájánál, és a gyerekeket mindennél előbb a zenével kellene megismertetni.”
Most már egyre több tanulmányból az derül ki, hogy azzal, hogy már a kezdetektől zenének „tesszük ki” a gyermekeinket, ténylegesen elősegíthetjük az értelmi fejlődésüket.
 
Az orvoslás hivatásában is egyre többen vallják, hogy a zene segíthet a gyógyulásban és a műtétek utáni felépülésben.
 

Az olvasó agy – „Magyarország az élvonalba kerülhetne" - Interjú Csépe Valériával

Sallai Éva  2016.03.15. 02:19
„Miért is szorgalmazom az ének, a zene és a művészetek méltó helyének és szerepének megtalálását a hat–tizenkét éves kisiskolások oktatásában? Azért, mert meggyőződésem, hogy ezek transzferhatása az értelmi és érzelmi fejlődésre egyértelmű, s ezt agykutatási adatokkal is alá tudom támasztani.”

Új Köznevelés - 72. évfolyam 1. számAz Új Köznevelés januári számában adott interjújában többek közt a zene fontosságára hívja fel a figyelmet Dr. Csépe Valéria. Ebből cikkből olvasható egy rövid részlet.

Professzor asszony további kutatási területe a zene fejlesztő hatása, saját szavaival szólva a zene „agyfényesítő szerepe”.
 
Mondana erről néhány gondolatot?
 

Az öregedő Harry Potterék a múlttal és saját gyerekeikkel hadakoznak

Kiss Orsi  2016.11.08. 22:05
Kilenc éve jelent meg a Harry Potter-széria hetedik könyve, amely elvarrta az utolsó szálakat, az epilógusban pedig felvillantotta az állítólagos békés jövő képeit, melyben Harry révbe ért családapa, aki a gyerekeit kíséri ki a Roxfortba tartó vonathoz. Vele van a felesége, Ginny, és barátaik, Ron és Hermione, a vonatfüstön át pedig felvillan Draco Malfoy és a fia, Scorpius alakja is.

Ez a néhány oldal pont elég volt arra, hogy a rajongók egy része fanfictionök százaiban képzelje tovább a Potter-gyerekek életét, a másik része pedig még évekig elvitatkozzon azon, hogy akkor most jól tette-e Rowling, hogy Hermionét Ronnal boronálta össze (később az írónő is elismerte, lehet, hogy ez hiba volt).

A magyarul is megjelenő Harry Potter és az elátkozott gyermek pontosan azzal a jelenettel indít, mellyel a Harry Potter és a halál ereklyéi véget ért, és egy teljesen új vágányra állítja az eddigi HP-narratívát. Az elátkozott gyermek sok szempontból egyedülálló, ezek közül a két legfontosabb:
 

Csak a zene kell

  2017.01.07. 00:01
„Mi is a zene? (...) maga a csoda. A gondolat és a tünemények között elterülő birodalom. Mint egy megfoghatatlan közvetítő közeg, szellem és anyag közt lebeg testetlenül, mindkettőhöz kötődve, mégis különbözve azoktól.
Szellem, de szellemként kötődik az idő mérhetőségéhez. Anyag, ám anyagként nélkülözi a teret.” (Heinrich Heine)

Gondolta volna, hogy a zene segíthet gyermeke olvasási, tanulási képességeinek fejlesztésében?
 
Zene a hallás fejlesztésére
A zene, pontosabban a zenélés következtében a gyerekeknek több olyan képessége is fejlődik, mely fontos a tanulás szempontjából is.
 

Fejlessze a gyereke agyát zenével!

divany.hu  2016.03.15. 00:21
„A zene nem magánosok kedvtelése, hanem lelki erőforrás, amelyet minden művelt nemzet igyekszik közkinccsé tenni.Kapja meg belőle részét minden magyar gyermek."(Kodály Zoltán)
 
shutterstock 135763592
Bár a szakemberek óvodáskor alatt csak zenehallgatást javasolnak, későbbi életkorban még hasznosabb a zenetanulás: a kutatások szerint csupán hat hónapig tartó zongoratanulás 30 százalékkal növelte az óvodáskorú gyerekek térbeli memóriáját és tájékozódási képességét.
 
 
A zenei nevelés minden formájában nagyon fontos, hogy a gyerekek a saját szintjükön találkozzanak a zenével, hiszen kisebb-nagyobb gyerekek érzékszervi és zenei befogadóképessége nagyon különböző.
 

Három rendhagyó esti mese

Kucsera Éva  2016.11.20. 16:17
Hogyan lehet több a mese, mint felolvasás?
Négy tipp, hogy még színesebb, még izgalmasabb legyen a mesélés. Könyv helyett valami más!

3 rendhagyó esti meseDiafilm

Már gyerekkorunkban elvarázsoltak a sötét szoba falára vetített képek. Nyári délutánokon leengedtük a redőnyt, ám télen volt a legjobb, mert korán sötétedett, és csak rá kellett beszélni aput vagy anyut, hogy vegye elő a vetítőt.

A diafilmeket nem lehet megunni – nem csak a gyereknek hatalmas élmény, nekem is édes nosztalgia – és bárki bármit is mond, nem ugyanaz a számítógépen kockáról kockára végigmenni a diafilmen, mint a falon vagy kifeszített lepedőn megjelenő színes képkockákat bámulni. Sőt még abban is van valami szép, amikor elakad a film, vagy éppen azt találgatjuk, hány könyv is kell a vetítő alá, hogy semmi se lógjon bele a képbe.

Igaz, a diavetítő nem olcsó mulatság, de nem is elérhetetlen. Ha nincs a családban egy régi darab, akkor az új 15 ezer forint körül kapható, a diafilmek darabja pedig 1000 Ft. Nemcsak a régi, gyerekkorunkból ismert diafilmeket lehet megvásárolni (Vízipók-csodapók, Vuk, A kiskakas gyémánt félkrajcárja), hanem új kedvencek (Bogyó és Babóca, Maszat, Finy Petrától, Az ovi-ügy) is kaphatóak ilyen formában.

 

Hogyan szerettessük meg az olvasást?

Fenyvesi Orsolya  2015.06.22. 11:46
Legáltalánosabb, modern definíciója szerint az olvasás az a képesség, mellyel az írt és nyomtatott szimbólumokat értelmezni tudjuk.
 
Az olvasót ezek a szimbólumok (betűk) kézen fogva vezetik az információ visszanyerése útján saját emlékezetében, majd ezt az információt felhasználva gondolati úton hozza létre a szerző üzenetének számára kézenfekvő interpretációját. (1)

 

Ugyanakkor az olvasás a tudat egészét leköti. Egyszerre szociális és antiszociális cselekvés, hiszen ideiglenesen megszünteti a kapcsolatot a külvilággal, másrészt új kapcsolatot hoz létre az olvasmány világával: az olvasó a mű szereplőjévé, belső szemlélőjévé válhat.

 

Hogyan születik a könyv? 1. rész

pagony.hu  2016.11.08. 20:00
berg2A szerző: Berg Judit

Izgalmas cikksorozatot indított a Pagony Kiadó: bemutatta, hogyan születik meg egy a könyv!

Az interjúkból kiderül, hogy a kézirattól kezdve, kik és hogyan foglalkoznak a szöveggel, illusztrációval, mit csinál a szerkesztő és mit tördel a tördelő.

A cikksorozat bemutatja, mi történik egy nyomdában, és hogyan kerül az elkészült mű a könyvesboltok polcaira.

ElőszörKövesd Berg Judittal készült interjút olvashatjuk.

  • Hogyan született meg Trikó és Nyamm karaktere?
 

Hogyan születik a könyv? 2. rész

pagony.hu  2016.11.08. 20:03
dinoAz illusztrátor: Kőszeghy Csilla

A könyvkészítés egyik leglátványosabb része, amikor a szöveg illusztrációkkal egészül ki. Cikksorozatunkban most Kőszeghy Csilla illusztrátor mesél arról, hogy hogyan születtek meg az ő fejében a Két kis dinó Krétán című könyv rajzai, hogyan dolgozik együtt Berg Judittal, és hogy melyik az ő kedvenc képe.

  • Milyen fázisban találkozol először te, mint illusztrátor egy könyv szövegével?

Megkapom a teljes kéziratot, és azt olvasom el többször, alaposan, és közben jegyzeteket készítek, esetleg skicceket.

  • Menet közben is olvasod Judit írását vagy már csak a teljes, elkészült szöveget kapod meg?
 

Hogyan születik a könyv? 3. rész

pagony.hu  2016.11.08. 20:06
piros ceruzaVálaszolnak a szerkesztők:
Kovács Eszter és Győri Hanna
 
A szerkesztő minden szerző mumusa...
Vagy mégsem? Hogy van ez a Pagonyban?
Egyáltalán, mit csinál a szerkesztő?
Hogyan születik a fülszöveg? És ki találja ki a könyvek címeit?

Reméljük, cikksorozatunk harmadik részében, az író és a könyvillusztrátor titkai után újabb érdekességet tudsz meg arról, hogyan is születik egy könyv - jelen esetben a Két kis dinó Krétán. Szerkesztőink, Kovács Eszter és Győri Hanna válaszolnak.

  • Mi történik legelőször egy kézirattal?
 

Így válasszunk gyermekünknek mesekönyvet

bien.hu  2015.03.02. 00:13
Klasszikus mesekönyvek, népmesék

A klasszikus mesék nagy része tanít, éles határt von a jó és a rossz között, megmutatja azt, hogy a célért küzdeni kell, hogy vannak olyan teremtmények, akik árthatnak, és óvatosnak kell lenni.

A népmesék ezek mellett felbecsülhetetlen plusszal rendelkeznek. Egyrészt megismeri a gyerek saját kultúrájának igen árnyalt gondolatiságát, másrészt csodálatos szókincshez juttatja a gyereket.

Az új generációs mesekönyvek

Az új generációs mesekönyvek célja már nem elsősorban az erkölcsi tanítás, hanem a szórakoztatás. Ezeknél a mesekönyveknél nagyon fontos szempont a nyelvezet, a humor, és hogy valóban szórakoztató legyen, szempont az is, hogy van-e bennük játék, játékosság.

Ezek a mesék már témakörök köré épülnek, azaz van köztük ,,családregény”, ami például a testvérek, a család tagjai köré épült szituációkról ír történeteket, vagy például van ,,utazóregény” is.

Hibák a mesekönyv választásakor    
 

Ki nevel olvasóvá?

Oszoli Márta  2017.04.11. 17:36

Az olvasóvá neveléssel, olvasásfejlesztéssel nagyon sokan foglalkoznak manapság. A média növekvő térhódítása következtében egyre többen.

 

Bruno Ferreo Gyermekeink és a televízió című könyvében ezt írja:

 

„Mára a család és az iskola (különféle okok miatt) nevelő feladatuk nagy részéről lemondtak; s az általuk hagyott üres térbe erőszakosan benyomultak azok, amik a nevelés kizárólagos intézményévé kívánnak válni: a tömegkommunikációs eszközök. Napról napra erősebbek a családdal, iskolával, egyházzal folytatott versenyben, tömegemberré formálva használóit. Az, akire a család, az iskola, az egyház, nevelő felelősséggel hatni próbál, már gyakran tökéletes tv-gyermek, akinek többé lehetetlenség bármit is tanítani.”

 

Egyetérthetünk-e a szerző véleményével? Valóban lemondtak a családok a nevelés elsődlegességéről? Tehetetlen lett az iskola?

 

Kudarcok a mesékben és a valóságban

Bajzáth Mária mesepedagógus  2017.03.12. 12:59
Nagy nehezen, hosszas kínlódás után készült el, cserébe elképesztően tanulságos és hasznos volt. Azonnal szabadalmaztatni akartam az ötletet, de a biztonság kedvéért rákerestem a kifejezésre. Ááá, megint szembesültem azzal, hogy nem ez fogja nekem meghozni a világhírt, feltalálták előttem a spanyolviaszt: Izgalmas kudarckonferenciákról olvastam, okokról, amelyek a kudarchoz vezetnek, a kudarc feldolgozási lehetőségeiről. Találkoztam egy szokatlan önéletrajzzal, amelynek írója a szó legszorosabb értelmében kudarcot (is!) vall: mit nem végzett el, hová nem vették fel, mit nem nyert meg.
Azonban a sikerhez képest jóval kevesebb cikket találtam a kudarcról, és alig leltem valamit arról, hogy mit őriznek a népmesék, mit tudnak a mesehősök a témáról. Úgyhogy összegyűjtöttem, mit érdemes megtanulni a mesehősöktől, akik (szinte) sosem adják fel.
 

Mese csecsemőkortól

Tóth Marcell   2016.03.15. 00:10
olvasni_egy_ujszulottnek007kfAkár már az anyuka hasában lévő magzatnak is érdemes felolvasni verseket. A már pár hetes kortól használható, adott korosztály számára készült könyvek segítségével akár másfél-két év előnyre is szert tehet gyermekünk kortársaihoz képest az iskola első évére.
„A korai fejlesztés híve vagyok, de csak azok a módszerek használnak, amelyek a baba korának megfelelőek. Az olvasás ismerete és szeretete a csecsemőkorban kezdődik”  Kovács Zsanett, a Móra Kiadói Csoport kommunikációs munkatársa február végén tartott előadást a szegedi Somogyi-könyvtárban.
Hangsúlyozta, ez nem azt jelenti azt, hogy a három-négy évesen meg kell tanítani a gyermeket olvasni, inkább a meseolvasás fontosságára kívánja felhívni a figyelmet, napi 15-20 perc foglalkozás másfél-két év előnyt jelent az iskolában a kortársakhoz képest.
 

Mi most az ellenkező irányba haladunk, és ez biztos romlásba taszít

  2017.03.08. 10:27
25 év alatt jöttünk ki a diktatúrából, hogy aztán újra visszatérjünk a Rákosi-ideológiához. Dilettáns és embertelen intézkedéseket hoz a kormány, tönkreteszik a gyerekeket és a jó pedagógusokat, miközben a magyar közoktatás egyáltalán nem ad meg fontos készségeket.
Nem a cső- vagy vízvezeték-szerelőké a jövő, ahogyan Orbán mondja, és nem együtt kell nézni a gyerekkel a mesét, hanem el kell mondani neki.
Vajon miért csak tízéves korunkig vagyunk jobbak a norvégoknál? Interjú Vekerdy Tamással.
 

Öröm, élvezet – megismerés

librarius.hu  2015.02.12. 01:05

„Az olvasásban – a művészi mű, regény, vers olvasása közben – a világ tagolt egésszé áll össze: az ember csak így tud igazán tájékozódni a világban, így tudja magát otthon érezni benne, és ez oldja a szorongást.” – Vekerdy Tamás pszichológus írása.

Hogy valaki olvasó lesz-e vagy nem, az persze a környezetén is múlik. Olvasnak-e a szülei?

Látja-e őket elmélyülten könyvet olvasni – nem csak magazint? Ha igen, akkor már a másfél éves kisgyerek is hasra fekve „olvas”, lapozgatja a leporellóját, mert utánozza a szüleit. És persze: van-e otthon könyv?

Új könyvek kontra régiek - van különbség?

life.hu   2015.02.22. 18:35
Számos generáció nőtt fel Grimm, Andersen és más nagy mesemondók meséin. A nagy klasszikusok a mai napig népszerűek, körülöttük azonban egyre gyűlnek az újabb és újabb mesekönyvek.

A hatalmas választékban pedig nem könnyű eligazodni, legfőképpen azért, mert a szülők nagy része a régi mesekönyveket ismeri, amelyek azonban nem biztos, hogy a mai gyerekek figyelmét felkeltik. De vajon valóban másak a mai könyvek, mint az évekkel ezelőtt népszerű kiadványok? És mi alapján döntse el a szülő, hogy melyik a leginkább érdemes arra, hogy a gyermekének kezébe adja?

A kérdésekre nem könnyű választ adni, de talán némi iránymutatást jelenthet, ha ismerjük a jó mesék ismérveit, és tisztában vagyunk azokkal a szerzőkkel, akik neve valóban színvonalas kiadványokat fémjelez.

Lovász Andrea gyerekirodalom-kutató is elismeri, hogy van különbség a régi és az új generációs mesekönyvek között. Ám nem feltétlenül a színvonal, sokkal inkább az, hogy
"utóbbiak már nem tanítani, hanem elsősorban szórakoztatni akarják a közönségüket. Ennek megfelelően sok a könyvekben a kaland, pergő ritmusúak az események, nagyon jó a humoruk, és rengeteg játék található bennük."
 

Van rá megoldás - Miért zseniális az Egri csillagok és a Pál utcai fiúk?

Jankovics Anna  2015.02.22. 18:19

Mert hősök vannak benne. A gyereknek mindig szüksége van legalább egy hősre, egy pozitív végű történetre, és a győzelem elérésének útvonalára. Miért engedjük, hogy Marvel ,,hősei” diadalmaskodnak, töltsék be ezt az űrt? Hiszen az csak fantázia, számos tévúttal. Az Egri csillagok pedig identitás!

Ahogy a Pál utcai fiúk a barátság. Mindkét könyv egyszerű ám komoly, élethez hozzá tartozó érzelmeket, etikai normákat mutat be, miközben azt mutatja, hogy a küzdelemnek mindig van értelme: konkrét vagy morális győzelem. Nem kell a gyermekeket túl sok etikai normával, történelemmel terhelni.

Nehéz olvasmányok

A kötelező olvasmány célja, hogy megtanítsa a gyereket a fontos dolgokat meglátni. Cél a szókészlet gazdagítása, a beszédkészség javítása. És cél a szórakoztatás is, hiszen meg kell szerettetni az olvasást. Éppen ezért képedtem el, amikor kötelező olvasmány lett a Sorstalanság. Természetesen hozzá tartozik a műveltséghez, sok mindenre felhívja a figyelmet, sok mindent tanít.

Ám! Az a gyerek, aki nem annyira szeret olvasni, le fogja tenni az ilyen könyvet, mert túl ,,sok” lesz neki. Sőt, lehet, hogy ott és akkor veszti el érdeklődését a komoly irodalom iránt. Az a gyerek, akivel megszerettetjük az olvasást, biztosan el fogja olvasni a Sorstalanságot magától, aki viszont utál olvasni, az akkor sem olvassa el, ha egyest kap érte.

Van rá megoldás - Választhatóság és egy ötlet

Jankovics Anna  2015.02.22. 18:28

Ha külön óra foglalkozna az olvasással, megoldható lenne az, hogy több kötelező könyvet vegyenek egyszerre. A könyveket két csoportra kellene osztani: kötelező könyv és választható. A kötelező mindenki számára kötelező, ám a választhatónál az osztályt két részre lehetne osztani, ami azt eredményezi, hogy a két csoport egymásnak csinál kedvet a másik csoport könyvének elolvasásához.

Ez azért szerencsés, mert így, ha olvasta a gyerek az olvasmányt, ha nem, sokkal jobban megragadnak benne részletek, fontos dolgok, maga a történet. Nagy valószínűséggel előbb utóbb kézébe veszi majd ezt a könyvet is – feltéve, ha nem írtjuk ki belőle idő előtt az olvasás örömét.

Könyvtárak

Ha az államnak fontos a jövő, legalább tizenkét éves korhatárig ingyenessé kellene tenni községenként egy könyvtárat számukra. Havi rendszerességgel kellene a gyermekekkel ellátogatni a könyvtárba, ott programokat, vetélkedőket, tudáspróbákat, gyermek színházat, felolvasó délutánokat szervezni.

Ez sokkal hasznosabb lenne, mint az informatika óra, ahol többnyire felszínes tudáshoz juttatják a gyereket, hiszen ami tegnap naprakész volt, az holnapra elavult, hasztalan. A gyerekből akkor lesz könyvtárba járó felnőtt, ha gyerekkorában beleillesztették az életébe, hozzá szoktatták a gondolathoz, hogy jól el lehet ott tölteni az időt, és nem csak azok járnak oda, akik ,,lúzer”-ek. A gyerekből akkor lesz felnőtt, ha megtanulja, hogy hogyan kell felnőni. Erre pedig a könyvek a legalkalmasabbak.

Vigyázz az okosgépekkel!

Tolnai Antal   2017.03.12. 14:10
A számítógép és a gyerekek
Azt olvasom, hogy Steve Jobs megátalkodott technikaellenes szülő volt, a Szilícium-völgy mérnökei és technikusai meg Waldorf-iskolába járatják gyerekeiket. Sergey Brin, Larry Page, Jeff Bezos vagy Jimmy Wales azzal magyarázza szakmai sikereit, hogy no-tech iskolába járt. A Montessori és a Waldorf a legnépszerűbb az Államokban. És Zuckerbergék is AltSchoolban gondolkoznak.

Mindez Dr. Nicholas Kardaras Glow Kids című friss könyvében olvasható. Bár rengeteg könyvet, publikációt begyűjtöttem már ebben a témában, a könyvismertető után rögtön azt mondtam: ez a könyv kell nekem. Azonnal meg is vettem… Hogyan? Hm… e-book formátumban az Amazonon… Persze nem elsősorban azért, mert Jeff Bezos, az Amazon alapítója és tulajdonosa is alternatív iskolába járatja gyermekét, hanem mert egy felnőtt ember tudja praktikusan és rendeltetésszerűen használni az IKT-eszközöket anélkül, hogy egyszer csak észrevétlenül az eszköz kezdje használni őt, ahogy az a gyerekek igen jelentős része esetében történik a könyv tanulsága szerint. Hát ezért próbálunk például a Waldorf-óvodában és -iskolában mindent bevetni, hogy az iskola és a szülői ház együtt képes legyen teljesen kiszorítani az okoskütyüket a személyiségük kibontakozásának még csak a kezdetén járó 4‒12 éves gyerekek életéből. Nem volt egyszerű elfogadtatnunk, hogy a Waldorf-kerettantervben az informatika oktatása csak 9. osztálytól kezdődjék, hiszen a számítástechnika tanítása ma olyan evidens, mint az orosztanítás volt a hetvenes években, a mi időnkben. Ki merte volna akkor azt mondani, hogy az nem jó…

Most legalább olyan nehéz elfogadtatni, hogy a korai informatikaoktatás, mondjuk, nem jó… Mielőtt sokan felszisszennének, hogy „te jó ég, hát hol élnek ezek”, lássunk egy részletet a könyv bevezetőjéből:
 

Lengék a nagyvásznon - Pálfi Zsolt: Lengemesék

  2017.06.09. 10:50

Berg Judit a kortárs gyermekirodalom egyik legkedveltebb szerzője, nem véletlenül: történetei érdekesek és ötletesek, karakterei pedig igazán szerethetőek. A Nádtengert benépesítő aprócska lények, a Lengék már több kötetnyi kalandot éltek át, ideje volt, hogy Füttyös Vilkó vezetésével meghódítsák a mozivásznat is.

Berg Judit munkáit ugyanakkor korántsem csak a gyerekek szeretik, igényes és ízléses történetei, kedves karakterei komoly elismeréseket vívtak ki szakmai körökben is. A József Attila-díjas írónő nevéhez fűződnek Maszat kalandjai, neki köszönhetjük a két kis dínót és a Hisztimeséket, a Rumini-sorozattal pedig az Év Gyermekkönyve díjat is elnyerte egy ízben. A kivitelezésében is igényes gyermekkönyvekben a szöveggel egyenrangú módon, egymást harmonikusan kiegészítve van jelen a képi illusztráció, a lenge nevű lényeket és az egész Nádtengert vizuálisan életre hívó Timkó Bíbor munkái valósággal animációért kiáltottak.
 

Mesék az operából – Gyerekkönyv sorozat, nemcsak a kicsiknek

LEIRER TÍMEA   2017.07.13. 14:14
 
Opera és gyerekek? Sokan teszik fel maguknak a kérdést: mit kezdene egy lurkó az Operaházban, ahol folyamatosan hangosan énekelnek, mindenki furcsa ruhát hord és a szöveget sem lehet érteni…
Ha ehhez hasonlóan alakul egy gyerek első találkozása az operával, bizony utána nagyon nehéz lesz újra rávenni, hogy legalább karácsonykor eljöjjön velünk megnézni a Diótörőt. De mi a helyzet, ha előbb megismeri a mesét, az opera kalandos, szövevényes történetét és szívébe zárja annak hőseit? Az Operamesék gyönyörűen illusztrált gyerekkönyv sorozata ezt a lehetőséget kínálja a gyerekeknek.

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyermekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
KÉPESKÖNYVEK

PAPÍRSZÍNHÁZ

 
GYERMEKTÉMÁK

MIKOR-MIT-MIÉRT?

 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

       MONDÓKÁK

1/ BABAVILÁG (0-1)

   KÖNYVAJÁNLÓ

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

   KÖNYVAJÁNLÓ
   1/ Manuális-vizuális

    2/ Beszédtanulás

    3/ Bölcsisek irodalma

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

    2-4 ÉVESEKNEK

Kicsik mesekuckója

   Játékos ismeretszerzés

 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA
 
 

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

OLVASNI TANULOK

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

    REGÉNY

      SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

Kamaszok irodalmi érdeklődése  

 
- Könyvajánló
  1. ÁLLATTÖRTÉNETEK
  2. CSALÁD-BARÁTSÁG
  3. DISZTÓPIA 
  4. FANTASY-időutazás- SCI-FI
  5. FELNŐTTÉ VÁLÁS
  6. KALANDREGÉNY
  7. LÁNYREGÉNY
  8. NAPLÓREGÉNY
  9. REJTELMES TÖRTÉNETEK
  10. SULITÖRTÉNETEK
  11. TABU
  12. TÖRTÉNELMI
  13. VARÁZSVILÁG-MÁGIA
 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2016 - 2001>>

 
VÁR A KÖNYVTÁR

  1. Olvasóterem
  2. Könyv és könyvtár
  3. Foglalkozások a könyvtárban
 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
KÖNYV ÉS FILM

2-3. évfolyam 

4-5. évfolyam    

6-8. évfolyam 

 
MESE ÉS FILM

Diafilm-mesék

Klasszikus magyar mesefilmek

VARÁZSLATOS ISKOLABUSZ

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót