SZAKIRODALMA: Egy fiúgyermek irodalmi érdeklődésének alakulása 2-10 éves koráig
2018.07.06. 12:07
Írta:Tóth Béla
Kiadó: AQUARIUS SZÖVETKEZET, 2016
Oldalszám: 374
Dr. Tóth Béla (1913-2009) munkája, egy pszichológiai célú napló, sajátos műfajt képvisel a pszichológiai szakirodalomban. Egy kissé olyan, mint a szépirodalomban a tényregény...
Megjeleníti az [irodalmi] érdeklődést kísérő képzeleti és csírázó gondolkodási funkciókat, az ébredő kritikát, továbbá akarati, esetleg indulati megnyilvánulásokat.
A naplóból kitűnik, hogy a pszichológus édesapa és társaként segítő édesanya egyszersmind szeretettel egyengeti a gyermek olvasóvá válását.
Mindezt oly módon teszik, hogy ehhez csupán alkalmakat teremtenek, de a választás lehetőségét meghagyják gyermeküknek.
Dr. Rókusfalvy Pál a pszichológiai tudományok doktora Dr. Tóth Béla e művében saját fia irodalmi érdeklődésének fejlődését vizsgálja 2-10 éves koráig, a képeskönyvvel való első találkozástól a meseolvasó kor végéig. Ez a nyolc évet átfogó (1954-1962) hosszmetszeti vizsgálat és sokrétűen gazdag tényanyagának értékelő feldolgozása több szempontból is jelentős vállalkozásnak számít...
A napló az első olyan kutatás Magyarországon, amely az iskoláskor előtti időszakot tanulmányozza. Fejlődéslélektani alapon követi szinte napról napra az irodalmi érdeklődés kialakulását az előkészítő pszichikus fejlődés összefüggésében.
Dr. Duró Lajos (1928-2015) a pszichológiai tudományok kandidátusa
|
Ez a könyv saját gyermekének, Csabának a fejlődését kíséri végig kétéves korától kezdve 10. évébe lépéséig, amikor a mesék birodalmából végleg átlépett a valóság világába. A szerző vizsgálati módszere – a természetes családi környezetben maximális pontossággal és részletességgel elvégzett megfigyelés és tényrögzítés – sokszempontú adatértelmezést tesz lehetővé. Bár a kutatási témája egy pontosan körülhatárol ható konkrét pszichológiai részfunkció – az irodalmi érdeklődés – Tóth Béla professzor mindig az egész személyiséget, környezetével együtt figyeli meg.
Az érdeklődés tüneteiként egyaránt rögzíti a vizsgált személy mozgásait, szóbeli, érzelmi megnyilvánulásait, különböző szokásainak kialakulását. Két és fél éves korára megtanulja a könyvek óvatos, gondos kezelését s már igényli az elalvás előtti rendszeres felolvasást. A napló rögzíti az érdeklődést kísérő képzeleti és csírázó gondolkodási funkciókat, az ébredő kritikát, továbbá akarati, esetleg indulati megnyilvánulásokat. A naplóból kitűnik, hogy a pszichológus édesapa és társaként segítő édesanya egyszersmind szeretettel egyengeti a gyermek olvasóvá válását. Mindezt oly módon teszik, hogy ehhez csupán alkalmakat teremtenek, de a választás lehetőségét meghagyják gyermeküknek, aki a képeskönyvek széles skáláján halad végig, míg eljut az ifjúsági regényekig s rendszeres olvasóvá válik.
A megfigyelések eredményei a gyermeki érdeklődés általános fejlődési menetét tükrözik – a szubjektív szakasztól a tárgyilagos szakaszig –‚ ugyanakkor markáns egyedi sajátosságokat is mutatnak. A napló ezeknek gazdag tárházát tartalmazza.
|
|