OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2024. November
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
<<   >>
 
KORTÁRS - KONFERENCIÁKÁK
KORTÁRS - KONFERENCIÁKÁK : 2018/2 Mit és hogyan olvassunk alsóban? - HUBBY visszhang (1)

2018/2 Mit és hogyan olvassunk alsóban? - HUBBY visszhang (1)

  2019.01.30. 19:05

altHogyan válik olvasóvá egy alsós gyerek?

Felvehetik-e a versenyt a könyvek a rajzfilmekkel?

Mi az, hogy mesei-fejlődés?

Milyen vizuális kapcsolódási pontok vannak a gyerekirodalom és a művészeti órák között?

A TanTrend a HUBBY kortárs gyerekirodalmi konferenciáján járt.

 

A Petőfi Irodalmi Múzeumban megrendezett konferencián a második nap első előadását Knézics Anikó tartotta, „Ó, mondd, Te mit választanál?!” címmel.

A Fazekas Mihály Általános Iskola és Gimnázium tanítónője szerint el kellene felejteni a „kötelező” szót. Annyira stigmatizált lett a szó, hogy legyen akár szó a legjobb, legérdekesebb olvasmányról, az nem fogja érdekelni a gyerekeket. Elmondta, hogy alapvetően az válik olvasóvá, aki találkozik szövegekkel, és a családi minta itt is meghatározó tényező, mint oly sok esetben máshol is. Sajnos a legtöbb gyerek rosszul és keveset olvas, és leginkább rajzfilmeken szocializálódik, ahol nagyon gyorsan követik egymást az érdekes események, az ingerek. Látszik azonban az is, hogy a gyerekek ki vannak éhezve az igazi mesére, van igényük rá.

Mitől nevel olvasóvá egy könyv?

Több összetevője van, de a legkisebbeknél szerepet játszanak a rövid mondatok, lényeges, hogy kevés legyen az ismeretlen szó, a grafika, a betűméret, sőt, az azonosulási lehetőség is fontos sz Jó gyakorlatként megosztotta azt is, hogy sohasem írat olvasónaplót a gyerekekkel, amit úgy is valamelyik szülő írna meg, sokkal inkább az órákon dolgozzák fel a kötelező olvasmányokat, inspiráló olvasási környezetben, akár összetolt padokkal, vagy a „most dobj el mindent és olvass” módszerével.

Kerekes Valéria, az ELTE oktatója A mese mint terápiás lehetőség az iskolában címmel osztotta meg gondolatait a konferencia résztvevőivel. Felhívta a figyelmet arra, hogy a tanítóknak az egyik legfontosabb feladata lenne, hogy felmérjék, hol tart a gyerek mesei fejlődése, mivel ahhoz mérten tudják helyesen kialakítani pedagógiai gyakorlatukat. Egy kisgyerek, aki még az úgynevezett első fejlődési szakaszban van – tehát nem alakult ki nála az a kettős tudat, ami a mesét egy másik síkra helyezi – tényleg azt fogja gondolni és valóságként megélni, hogy a másik szobában egy sárkány van, ha ezt mondta az óvónéni.

Fontos feladat, hogy az iskolában egyre inkább el kellene hagyni a csodás elemeket a mesékből, hogy azok közeledjenek az élethez, mert nem lesz a zsebünkben varázsfurulya, ami mindent megold és segít ha baj van, hiszen az iskolában még a mosdóba sem mehetünk ki akkor, amikor akarunk – ugyanis az iskolában ki kell, hogy alakuljon a szabálykövetés gyakorlata, legalábbis a fejlődéslélektan szerint. Miért van mégis, hogy a kortárs gyerekirodalomban nagy mértékben megmaradtak a csodás elemek? – tette fel az elgondolkodtató kérdést előadása végén, melyet nyitva hagyott, eszmecserére hívva a konferencia résztvevőit.

Várnai Zsuzsanna: „Pókból pókfonál, vonalból firka” – A kortárs gyermekirodalom és a vizuális nevelés kapcsolódási lehetőségei az általános iskolában című előadásában azokat a projekteket mutatta be, melyeket az elmúlt évek során sikerrel vezetett be a pedagógiai gyakorlatba. Volt szó többek között mozaikdarabkás zsírkrétarajzokról, nátronpapír használatról, pauszpapír technikával és firkaanimációval közelebb hozott irodalmi művekről. Arany János Vörös Rébék című művét például így dolgozták fel a hetedik osztályos tanulók, firkaanimációt használva:

A firkaanimáció a legtöbb gyereket megmozgatja, hiszen olyan formákat láthat bele a rajzba, amit mások nem, nincsen egyetlen helyes megoldás, hanem több jó van, és rendkívüli módon fejleszti és felszínre hozza a gyerekek lelke mélyén ott szunnyadó kreativitást. A teljesség igénye nélkül volt még szó a sűrítési folyamatról, amit az illusztrátorok is használnak. A sűrítést egy madárrajzolási feladatban gyakorolták, mely során kiderült, hogy mitől madár a madár. A gyerekek illusztrációiból kisfilm is készült:

Végül képzeletbeli istenségekről is beszámolt az előadó, amiket ecsetbábok formájában készítettek el – ennek a munkának a kiindulópontja Elekes Dóra Dettikéről és más istenekről című gyerekkönyve volt. Fontos az is – mondta el – hogy beszélgetés alakuljon ki a gyerekek között a műveikről. Ennek egyik, jól működő módszere lehet, hogy miután mindenki készen van, amögé az alkotás mögé kell állnia mindenkinek, ami a legjobban tetszik neki (természetesen a sajátja mögé senki sem állhat) és máris elkezdődik a beszélgetés, hogy kinek, melyik, miért tetszett jobban, ki, miért oda állt, ahova.

Forrás: tantrend.hu

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?