OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
MESEREGÉNY - TÜNDÉRMESÉK
MESEREGÉNY - TÜNDÉRMESÉK : Tündérbodár

Tündérbodár

  2017.07.03. 17:04

6-9 éveseknek
Írta: Domonyi Rita
Illusztrálta: Glaser Katalin
Kiadó: Csimota Kiadó, 2013

Az idétlen, idegesítő cím és a kevéssé sikerült borító szemrevételezése után minden rosszra el voltam készülve. Szerencsére elhamarkodottan ítélkeztem, Domonyi Rita remek, egyéni hangú kortárs mesélő, és Glaser Katalin remek, egyéni hangú kortárs rajzoló.

Az ismétlést mindjárt megmagyarázom. A meseregény második mondata így hangzik:

„A napsugarak vidáman cikáztak a levegőben, a madarak vidáman cikáztak a levegőben és a szárnyas bogarak vidáman cikáztak a levegőben.”

Merész kezdés. És merész a folytatás. Egy erdőben élő kislányról, Tündérbodárról és barátjáról, Devevérről olvashatunk a könyvben. Tündérbodár és Devevér. Idétlen nevek. Ahogy a később feltűnő Jalos bácsi, Zselátó mester és Shopszka, a zeneszerző is idétlen nevűek. De a harmadik oldal után már egyáltalán nem zavartak a nevek és az olykor eléggé fésületlen mondatok (na, jó, amikor egyetlen bekezdésben háromszor szerepelt a „volt”, az kicsit bántott, ám túlléptem az ilyen apróságokon), tekintve, hogy a szerző (forgatókönyvíró és dramaturg) olyan egyéni hangot üt meg és annyira jó a történetek dramaturgiája, hogy nem érdemes a részletekkel bíbelődni.

A könyv egésze elbűvölően mesei, gyermeki szempontú, de cseppet sem érzelmes, eközben

 


Az illusztrátor animációsfilm-rendező, és lényegében ugyanazt csinálja a képekkel, amit Domonyi Rita a szöveggel. Első ránézésre idétlen figurákat rajzol, amatőrnek tűnő kivitelezésben. Aztán olvasás közben feltűnnek a finomságok, a szöveg közé zárójelbe rakott szereplők a gyermeki látásmódot jelenítik meg, és a nagyobb méretű képeken jól tetten érhető a profizmus, a különös perspektívák, valamint a különböző technikák egyszerre való, magabiztos alkalmazása. A részletgazdag megoldások is mind arról tanúskodnak, hogy egy nagyon jól kitalált és végigvitt koncepció része a könyv képi világa, s teljes mértékben fedi a szöveg szándékát. Meglepő és feltűnő, hogy míg az illusztrációkon minden más „mozog”, addig a figurák mennyire statikusak. De ez sem zavaró, kifejezetten megszerettem az idétlen alakokat.

Nem tudjuk, hány éves Tündérbodár (feltételezhetően már iskolás, hiszen naplót ír), azt sem, kik a szülei, csak annyi derül ki, hogy nyár van, egy erdőben vagyunk, és főhősünk borzalmasan szereti bámulni a virágszálakon mászkáló „vasgerebent (sic!), kékliptót, pirosaport és málnaugocsát”. Ezek a kedvenc bogarai, melyeket ő nevezett el így. Barátja, Devevér tényleg olyan, mint egy denevér, de nappal is éber, és felettébb jó kérdéseket tesz fel Tündérbodárnak. Közeli barátaik közé tartozik még Jalos bácsi, aki „a harangvirágok mellett lakott, az öreg tölgyfa utáni első réten”, és finom málnapárnát készített, melyből legtöbbször a két főhős kapott, pedig az erdő minden lakója sóvárgott a málnaszószos tejszínhab után.

Tündérbodár nyári fesztivált (fesztibált) szervez. Elég eszement ötletei vannak, olyanok, amiket csak gyerekek tudnak kitalálni, például műsíró-, grimaszverseny, napfelkelte-, naplementenézés, dombról való legurulás, kockás pléden fekvés, felhőbámulás, költő- és drámaíró, süteménynemevési verseny (ki bírja tovább nem enni), tormaevés stb.

 
Az erdő apraja-nagyja fellelkesül, igazi közösséggé formálódik, miközben megismerjük az addig undoknak tűnő, valójában művészetrajongó Zselátó cukrászt, a sütő-főző Tinó nénit és a folyton újságot olvasó, mindenre bólogató Tinó bácsit, meg Szabó Tivadart, aki reménytelenül szerelmes a minduntalan elpiruló Maronkába.
 
Az első este remekül sikerül, az „Erdei Filharmókusok Shopszka-zenéket” játszanak a tó partján, és Tündérbodár maradéktalanul boldog a pici, szorító lakkcipőjében.

Bár a sokrétű szöveg több nagy meseirodalmi művet megidéz (Lázár Ervintől P. L. Travers-ig), mégis ritkán találkozunk ennyire eredeti írásmóddal. Bátran bölcselkedik és kérdőjelez meg alapvető dolgokat, szemtelenül figyeli a világot, miközben nem ítélkezik. A szerző végtelenül szabadon kezeli a mese műfaját és a nyelvtant. A történet olykor szinte paródiába hajlik, mégis komolyan kell venni.

Nagyon kíváncsi vagyok, hogyan fogadja majd a célközönség, alig várom, hogy a lányaimmal együtt újra elkezdhessem önfeledten olvasni ezt a fantáziadús szöveget. Ha megfogadjuk Tündérbodár tanácsait, mi sem unatkozunk a nyári szünetben, remek ötlet például a süteménynemevési verseny, és a felhőbámulásnak meg a műsírásnak is nagy sikere lesz!
 
Both Gabi
 
 

 

 

 

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót