OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
MESEREGÉNY - TÜNDÉRMESÉK
MESEREGÉNY - TÜNDÉRMESÉK : Áfonyka

Áfonyka

  2020.06.21. 15:38

5-9 éveseknek
Írta: Varró Zsuzsa
Illusztrálta: Domján-Udvardi Melinda 
Kiadó: Holnap Kiadó, 2015
Oldalszám:  132
 
A haja bogyókék, a szeme levélzöld, az orra fitoska; fitoska orra körül pedig temérdek világszép szeplő virít” – ő az aprócska, gömbölyded erdei tündér, Áfonyka.
 
Egy „zúzmarázos, télutói reggelen” vidám fütyörészéssel indul a történet; s máris benépesül az erdő. Ám egyszer csak szél kerekedik, felemeli Áfonykát a magasba, és röpíti messze-messze az erdő fölött…
 
Varró Zsuzsa Édes Anyanyelvünk pályadíjas, első mesekönyve Varró Dániel versbetéteivel.
Az Áfonyka mesekönyv címszereplője „tündér, pontosabban tündérke, méghozzá az erdei fajtából.
 

 
Egy bizonyos erdő egy bizonyos szegletében lakik, ahol rendszerint az első tavaszi kakukkszótól addig, amíg az utolsó szem őszi bogyók is mind el nem fogynak a bokrokról, jön és megy, tesz és vesz, énekel és táncol, nézelődik és lábat lógat, beszélget az állatokkal és a növényekkel, a patakokkal, a felhőkkel meg a lábnyomokkal, mindenkihez van egy jó szava...
 
 
Az ő kalandjait, a vándorlása során megismert különleges figurákat veszi sorra a szerző, aki eredeti nyelvi ötletekkel teli, játékos modorban adja elő a történteket, Varró Dániel versbetéteivel. Domján-Udvardy Melinda illusztrációi nagyszerűen illeszkednek a mesék hangulatához.

        

Játékos nevek, könnyed szójátékok, a szereplőket jellemző stílusfordulatok, nyelvi ötletek sokaságával vezeti végig ifjú olvasóit Áfonyka nem mindennapi kalandjain: találkozását a Rettenetes (Krucifix) Rinaldóval, a négyfejű sárkánnyal, egy igazi királykisasszonnyal és a rettegett erdőnyelővel, mígnem az első tavaszi reggelen sok viszontagság után visszatér a Gyöngyvirágos Tölgyesbe.

Számos izgalmas kalandot él át, melyek közepette időnként varázsláshoz is kell folyamodnia. Varró Dániel versbetétei és Domján-Udvardy Melinda bájos, színes rajzai kísérik a nyelvi leleményekben bővelkedő, igényes, ötletes, humoros, olvasmányos történetet, amely jó szívvel ajánlható a 8-10 éves lányoknak.

Varró Dániel

Közönségtalálkozókon gyakran elmesélem, hogy az első verseimet gyerekkoromban kistestvéri féltékenységből írtam, ugyanis a nővérem írt óvodás korától kezdve verseket, és vele akartam rivalizálni. Most újra féltékeny vagyok a tesómra.

Aki nemrég írt egy irigylésreméltóan csodálatos, világteremtő, és nyelvileg is gyönyörűséges mesekönyvet Áfonyka címmel. A könyv címszereplője egy erdei tündér, aki egy zúzmarázos, télutói reggel felriad téli álmából a Gyöngyvirágos Tölgyesben, ahol lakik, és meghallja, hogy murrognak a berkek. Ez arra utal, hogy nagy szél lesz, és tényleg, fel is kapja őt egy rossz szójátékok gyártására hajlamos, süvölvény szél, bizonyos Böhöm Venti, és elfújja az erdőnek egy másik szegletére (vagy egy másik erdőnek az egyik szegletére).

„Erdőnek erdő volt ez is, ismerős és ismeretlen egyszerre” mint megtudjuk, és ez az ismeretlen ismerősség magáról a meséről is elmondható.
Egyrészt van valami szelíd otthonosság ebben a mesevilágban, vagy ahogy Kankalin, a virágjós mondja „megfelelő táptalaj és familiáris környezet,” amiben akármeddig szívesen leledzne az ember. Másrészt tele van varázslatos furcsaságokkal a beszélő fáktól az éneklő pontyokon keresztül a váratlanul varázseszközzé avanzsáló, csavargó hajlamú kamásligombig. De ezek mind a legmagátólértetődőbb természetességgel jelennek meg, miközben a főszereplő tündérke például nem győz álmélkodni azon, hogy léteznek fehérszőrű medvék, akik fent északon járják a jégmezőket.

Az ismerősség érzését erősíti, hogy az Áfonyka a legjobbféle magyar mesehagyományokat folytatja, kihallható belőle Lázár Ervin és Mosonyi Aliz mesenyelvének dallama, de ugyanakkor egy másik Alizt, a Csodaországba keveredőt is fel lehet fedezni az előképek között (nem véletlenül, hiszen Lewis Carroll Aliz könyveinek legújabb fordítását éppen Varró Zsuzsa jegyzi). Leginkább abban, hogy a különös, bogaras figurák, akikkel a főszereplő találkozik, előszeretettel szavalnak verseket, és sokszor meghökkentően gorombák a kedves és jóindulatú tündérkével. Belekötnek, számon kérik, hogy miért nincs szárnya, megeszik az összes lekvárját, sőt őt magát is kishíján megeszik, de szerencsére kiderül, hogy péntek van.

De olyan emberiek ezek a figurák (még ha a legtöbbjük nem is ember), olyan egyénített szóhasználattal, emlékezetes beszédmóddal vannak felruházva, mesekönyvtől szokatlanul élesen és elevenen vannak jellemezve ezek a karakterek, hogy egy-egy fejezet végére minden gyarlóságukkal együtt megszeretjük őket, a válogatott cifraságokat mondó négyfejű sárkányt, Rettenes (Krucifix) Rinaldót ugyanúgy, mint az egoista és nárcisztikus Filoméla királykisasszonyt, vagy az iszákos medveköltőt, Hecsedli Jambus Boldizsárt. Itt jegyzem meg, hogy nagyszerű az Áfonyka hangoskönyv változata is, Für Anikó rendkívül változatosan, karakteresen szólaltatja meg ezt a sok elterő egyéniségű erdőlakót.

A cselekmény pikareszkszerű, aminek nagy előnye, hogy az önmagukban is kerek fejezetek remekül működnek különálló esti meseként is. De szépen összetartja a történetet egy átívelő főszál, ami éppen annyi rejtélyt és izgalmat tartogat, hogy ne legyen tét nélküli a mese, rosszat álmodni senki nem fog tőle. Van ugyan benne egy fejezet, ami a hétéves kisfiam szerint „nagyon durva”, de abban is csak annyi történik, hogy a gonosz erdőnyelő, Hapax Legomenon gyomra megkordul. Az utolsó fejezetben aztán felgyorsulnak az események, és a végén igazi csúcspont a tündérkének az a Közönséges bűnözők revelációját megszégyenítő megvilágosodási pillanata, mikor összeáll a fejében a kép Hapax Legomenonról.

És akkor még nem beszéltem az Áfonyka nyelvezetéről, ami külön megérne egy tanulmányt meg egy dicshimnuszt. A 18. századi költői nyelvtől a hajózási szakzsargonon át a szlengig a legkülönfélébb nyelvi rétegekből csipeget, és ezeknek a szövedékéből varázslatos, költői erejű szöveg jön létre. Igazi szókincsesbánya, amiben a hársallétól a manőverslukkig százával találhatók olyan kis verbális ínyencségek, amikért már önmagában érdemes olvasni a könyvet.

Mindezek után nem csoda, hogy az Áfonyka már zsenge kézirat korában díjat nyert az Édes Anyanyelvünk pályázaton, tavaly pedig elnyerte a Merítés-díjat, a moly.hu zsűrije 2016 legjobb gyerekkönyvének választotta. Úgyhogy nem vagyok egyedül azzal a véleményemmel, hogy egészen kivételesen csodálatos mesekönyv.

Forrás: libri.hu

VISSZA A KISISKOLÁS OLDALRA>>

 

 

  

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót