A gyermekirodalom kiválasztásának szempontsora
"A szülő a mesemondással jelzi gyermekének, hogy ismeri a problémáit, és segít a mesék által megoldani azokat. Fontos, hogy minél több mesét ismerjen meg a gyermek, hogy rátalálhasson arra, amely leginkább az ő problémájához illik. Viszont ezt a mesét hadd hallja annyiszor, amennyiszer csak akarja." (Boldizsár Ildikó)
0-3 éves korig
Az első képeskönyvek
Az egész piciknek a nagyobb rajzú, az egy oldal - egy kép-formátumú, pici alakú könyvecskék, az úgynevezett tárgy-képeskönyvek valók. Legelső darabnak célszerű olyat választani, ami mosható, és akár a vízbe is beviheti a baba, vagy vastag, kemény kartonból készült, mert előszeretettel fogja a szájába venni, kóstolgatni vagy éppen tépdesni. A választásnál oda kell figyelnünk arra, hogy a képek jól definiált, egyszerű, élénk színű rajzok legyenek. A kicsik jobban szeretik a stilizáltabb formákat, rajzokat, mint a fotókat.
Érdemes átlapozni a könyvet és megnézni, milyen tárgyakat ábrázolnak a képek: lehetőleg olyan dolgok legyenek benne, amik könnyen felismerhetőek, megnevezhetőek, és a valóságban is meg lehet mutatni gyermekünknek. A labdát, babát, házat, virágot és hasonló rajzokat hamar felismeri, és egy-másfél éves kora után ezek lesznek majd az első szavai. Együtt lehet „tanulni” vele: megkérve, mutassa meg a könyvben, hol a ház, a busz, a boci, és amikor megteszi, nagyon nagy dicséretet érdemel, had legyen magára büszke a kicsi.
Amikor elkezd beszélni
A következő kategória a cselekvő-képeskönyvek, amikor olyan képet lát a lapokon a kicsi, ahol valami történik is: a baba játszik, a maci felhúzza a zokniját, Peti fésülködik. Az a jó és megfelelő könyvecske, melynek oldalain nincs sok történés, és melyet maga is jól tud lapozni. A leporelló-képeskönyvek ugyan játszani jók, de az egy-másfél éves gyermek még nehezen lapozza. Ugyanúgy fontos a könyv tartóssága, hiszen a baba ekkor épp a felfedezős-szétszerelős kreatív korszakát kezdi el élni…
Mesélnünk kell a képről, lehetőleg minden alkalommal ugyanúgy. Hagyni kell, hogy utána ő is mutogasson, és ha akar, lapozzon is. Az együttes élmény csak növeli a baba motivációját a következő alkalomra.
Érdemes egy helyet vagy időpontot kiválasztani, ami mindig a mesélésről szól – például az esti lefekvés előtt. Lehet az édesanya ölében nézegetett könyvecske az elalvás előtti szertartás egyik része. De más napszakban is lehetőséget kell adni a nézegetésére, a kicsi had vegye elő akkor, amikor ő szeretné a kedvenc könyvét.
Az olvasás és a könyv tiszteletének kultúrája épp ezekben az időkben alapozódik meg, legyen számára élmény, és semmiképp ne legyen kötelező.
3-6 éves korig
Képeskönyvek kisóvodásoknak
A legszebb és legkedvesebb mesék korszakának kezdete ez. A 4-5 éves gyerekek nagyon szívesen hallgatják, nézegetik és élvezik akár a folytatásos történeteket, például Janikovszky Éva, Lázár Ervin vagy Csukás István meséit. Nézegetésre az Anni-Panni típusú könyvek ajánlhatók, vagy azok a lexikon-szerű könyvek, amelyek a gyermek számára érdekes új információkat tartalmaznak. Itt a legfontosabb a sok illusztráció, és az egyszerű, kevés szóval történő meghatározás. Fontos, hogy minden szót megértsen a gyermek, különben elmegy a kedve az új ismeretek szerzésétől. Ebben a korban már adhatunk a kezébe vékonyabb lapú könyveket is, szeretik például a kihajtogatós, kihúzós, mozgatható oldalakat.
A Hófehérke és a Piroska-típusú meséket egy időben kitiltották az óvodákból és a szülőknek sem javasolták, mondván, ijesztő a gyermekek számára. Egy másik elmélet szerint: épp ez a misztikum és izgalom, a rossz-jó párharcának mély mondanivalója szükséges a gyermekek egészséges fejlődéséhez. A legjobb, ha a szülő megfigyeli, milyen hatással van a mese a gyermekére: ha félni kezd, vagy napközben is aggodalmasan kérdezget róla, inkább ki kell hagyni.
Tündérmesék és koboldok
5-7 éves kortól már lehet közelíteni a valóság és a csodák határához. A népmesei motívumok nagyban hasonlítanak a gyerekek világához: a legnagyobb a legokosabb a három közül, a legkisebb látszólag a legelhagyatottabb, de általában a legszerencsésebb. A népmese-könyvek általában nagyon kevés képet tartalmaznak, úgyhogy csak nagyobb gyerekeknek ajánlható, vagy olyannak, aki képes hosszabb ideig befogadóként figyelni egy dologra.
A tündérmeséket szívesen hallgatják, sőt, ha elég kreatívak vagyunk, játszhatunk folytatásos játékot is: a mese első felét a szülő olvassa el a könyvből, s a többit gyermekünk teszi hozzá, aztán megint a szülő folytatja, és megint ő…
A megfelelő mesekiválasztást segíti az Icinke-picinke mesegyűjtemény korcsoportonkénti feldolgozása.
7-10 éves korig
A kiskamaszok
A kiskamaszok többsége szerint a pörgés és az izgalom nem a könyvekben, hanem a tévé- és videofilmekben vagy a számítógépen, az interneten található. A könyv, különösen az iskolai olvasmány, szerintük ósdi és olykor nem is érthető.
Érdemes és fontos odafigyelni gyerekünk véleményére, mert elvadítani nagyon könnyű, míg a visszahódítás keserves, már-már reménytelen lehet. Amikor információk millióival bombáznak bennünket naponta, bizony híján vagyunk mi is az olyannyira szükséges türelemnek, az elmélyülésre szánt időnek. Pedig olvasni, s a leírtakban gyönyörködni valóban csak akkor lehet, ha türelmesek vagyunk, s odafigyelünk egymásra.
<<Vissza
|