Következő 20 cikk | Előző 20 cikk |
I. ÉLETKORI SZAKASZ 0-4 éves korig |
|
|
BABAVILÁG 0-1 éves korig
KISGYERMEKKOR 1-3 éves korig
A kicsi kétéves kora körül az úgynevezett tárgyképeskönyveket nézegeti, örömmel ismer rá a képekre. „A tárgyképeskönyvek ábráinak megismerése ugyanazt a funkciót tölti be, mint ennek a kornak a „mi ez?” kérdéssorozata.” (Mérei–V.Binét: Gyermeklélektan)
A negyedik életév körül már a folyamatos történeteket tartalmazó képeskönyveket nézeget, és ezzel egy időben jelentkezik az igénye, hogy meséljenek neki. Eddig csak a kontaktus volt a fontos számára, ettől kezdve azonban már a történet is érdekli. Ebben a korban alakul ki egy sajátos viselkedésmód, amelyet „szimultán kettős tudatnak” nevezünk.
Kiscsoportos korban (3-4 év) a kisgyermek az állatmeséket kedveli. A leggyakoribb állatmese szereplő amedve, a róka, a nyúl, a farkas, a kakas. A mesék témája akkor kelti fel az érdeklődését, ha ezek közvetlen környezetéről és az állatvilágról szólnak. Olyan meséket válasszunk, melyek cselekménye egyszerű, egy szálon futó, ritmikus ismétlődések találhatók benne. Az embermódján viselkedő állatok cselekedetei érthetőek, a szereplők külső belső tulajdonsággal rendelkeznek, tetteik naivak, a csodák nem ijesztőek. A kicsiknek mindig cselekményes mesét meséljünk.
|
I. ÉLETKORI SZAKASZ: 3-4 éves gyermek "MI EZ" korszaka - meseajánlással |
|
|
A 3-4 éves gyermek képeskönyveiben már szöveg is van, egyszerű mondókamesék, rövid, rögtönzött történetek, egyszerű állatmesék. Őket a beszédöröm, a ritmus, a szó érzéki hatása ejti rabul. Ebben az időszakban az állatok érdeklik a kicsiket, ezért ajánlom népmese-irodalmunk egyszerű, sok ismétlésen alapuló állatokról szóló láncmeséit, valamint a klasszikus állatmeséket.
Továbbra is érdekli a saját életük eseményeivel kapcsolatos mesék-történetek, ezért a kortárs gyermekirodalom bőséges kínálatából is válogathatunk egy-egy problémás eset (hiszti, testvérféltékenység, alvás, óvoda-játék, természet megismerése) mesei környezetbe helyezett történetek elmondásával
|
|
II. ÉLETKORI SZAKASZ: 4–5 évesek - MIÉRT korszaka |
|
|
A negyedik életév körül a kisgyermek már a folyamatos történeteket tartalmazó képeskönyveket nézeget, és ezzel egyidőben jelentkezik az igénye, hogy meséljenek neki. Eddig csak a kontaktus volt a fontos számára, ettől kezdve azonban már a történet is érdekli.
Ebben a korban alakul ki egy sajátos viselkedésmód, amelyet „szimultán kettős tudatnak” nevezünk. Ha a szülő vagy óvónő mesélni kezd, a gyerek felvesz egy bizonyos magatartást, amelyben - a figyelmén kívül - benne van az is, hogy kilép a hétköznapokból, várja a rendkívülit, a különlegeset, a csodálatosat.
|
|
II. ÉLETKORI SZAKASZ: 5–7 évesek - OKSÁGI korszaka |
|
|
Az 5-6-7 évesek ismeretszerzése az elvont fogalmi gondolkodás felé halad. Megerősödik az okkeresés, a miértekre való válaszkeresés, a szándékos figyelem. Az emlékezet terjedelme nő. A képzelet nagyfokú fejlődése jellemző.
Ez a kor az igazi mesehallgatás kora, a szimultán kettős tudat ekkor alakul ki. A tündérmeséket kedvelik a legjobban, már megértik és élvezik őket, feszültségteremtő és oldó hatásuk van. A csalimese - tréfás mese - is a kedvelt mesetípusok közé tartozik.
|
|
III. ÉLETKORI SZAKASZ: 7-10 éves kisiskolás irodalmi érdeklődése |
|
|
"Egy gyermek egyedül a könyvével valahol bent a lélek titkos szobáiban saját képeket alkot, amelyek minden mást felülmúlnak. Ezekre a képekre az embereknek szüksége van. Azon a napon, amikor a gyerekek fantáziája többé már nem tudja megalkotni őket, azon a napon az emberiség szegény lesz.
Minden nagy dolog, ami a világban történt, először egy ember fantáziájában történt, és hogy a holnap világa hogyan fog kinézni, nagyrészt annak a képzelőerőnek a mértékétől függ, amit azok birtokolnak, akik éppen most tanulnak meg olvasni. Ezért van szüksége a gyerekeknek könyvekre.” (Lindgren)
Kisiskolás és nagyóvodás között egy nagyon nagy különbség van: ekkortól kezdve ugyanis figyelembe kell vennünk egy egészen új aspektust, az önálló olvasást. Ez természetesen nem kell, hogy azt jelentse, felolvasós időknek vége, főleg az első pár iskolaévben. A hosszabb és bonyolultabb meseregényeket valószínűleg ugyanúgy a szülő fogja továbbra is felolvasni gyermekének.
A kisiskolás olvasási érdeklődése így alakul:
|
|
Következő 20 cikk | Előző 20 cikk |
|