OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2020. December
HKSCPSV
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
<<   >>
 
TÜNDÉRMESÉK 5-9

Következő 20 cikkElőző 20 cikk

AJÁNLÓ ÓVODÁSOKNAK TÉMÁNKÉNT

   
 

BEVEZETŐ

   
"Vajon mit jelent ez a titokzatos gyönyörű szó: tündérmese? Azt, hogy tündérek meséje? Vagy azt, hogy mese a tündérekről?  Sokkal többet ennél.

A tündérmesék csoportjába azok a mesék tartoznak, amelyeknek legfőbb jellemzője a csoda: a mese tele van csodálatos kalandokkal, csodás tárgyakkal és csodás személyekkel.

A tündérmesében nem meglepő, ha a szemétdombon fetrengő, bicegő vasderes egyszer csak beszélő táltos paripává válatozik és a bajba jutott mesehős segítségére siet. Kettesben nem ijednek meg, ha egy-egy sárkány, boszorkány, vagy óriás akad az útjukba; fontos az, hogy kiismerjék magukat a segítőtársak és ellenfelek között, s legyőzve minden gonosz erőt, a fiú elnyerje a királykisasszony kezét, s vele a fele királyságot."
(Boldizsár Ildikó)
 
A gyermek még nem képes megfogalmazni a benne keletkező feszültségeket, szorongásokat és félelmeket, viszont a meséken keresztül közölni tudja ezeket. Akár úgy, hogy erősen ragaszkodik egy adott meséhez, és többször is kéri ennek elmesélését, akár úgy, hogy ő maga kezd el történeteket kitalálni. Mindkét esetben intenzív fantáziamunkát végez, s a belső képek már önmagukban is gyógyító (szorongáscsökkentő) hatásúak. Mesehallgatás közben a gyermek a szívével lát. A tündérmesék fejlesztik a gyermek képalkotó fantáziáját és megtanítja képekben gondolkodni.
 
A rovatban klassszikus és kortárs tündérmese, mesegyűjtemény és meseregény ajánlóját olvashatjuk. Ez utóbbi az adatbázisban nyílik meg, ahonnét vissza a rovathoz erre az ikonra  kattintva jutunk.
 

A varázsrmese

   

„A tündérmesék lelkiál­lapotokat írnak le képek és akciók segítségével, képekre fordítva le az ember belső folyamatait" (Bruno Bettelheim)

A tündérmesét legpontosabban Vlagyimir Jakovlevics Propp definiálta  A varázs­mese történeti gyökerei című tanulmányában, mégpedig a mese szerkezete felől (Propp varázsmesének hívja azt, amit a nemzet­közi kutatásban tündérmesének neveznek).

„Varázs­mesék az olyan műfajú mesék, amelyek valamilyen kár vagy veszteség (elrablás, elűzés stb.) bevezetésével kezdődnek; vagy valami birtoklá­sának óhajával (pl. a király elküldi fiát a tűzmadárért); folytatódnak a hős otthonról való távozásával, segítőjével való találkozással, akitől mágikus tárgyakat kap, melyek segítségével a keresés tárgyát megta­lálja.

A továbbiakban a hősnek az ellenséggel való találkozása (fő for­mája a sárkányküzdelem) szerepel, majd visszatérés és üldözés. Ez a kompozíció gyakran tovább bonyolódik. A hős már visszatérőben van, amikor testvérei szakadékba taszítják. Ezután mégis megérkezik, ne­héz próbákon esik át, megnősül, és király lesz vagy saját országában vagy apósáéban. Ez a rövid kompozicionális mag, amely igen sok és nagyon sokféle szüzsé alapját képezi".
 

“Igen, hiszünk a tündérekben!”

mamiolvas.wordpress.com   
Téged elvarázsolnak a mai varázsmesék?
 
A hajdani mesehősök életre kelnek, a bennük kételkedőknek pedig leesik az álla. Régi-régi klisé ez, amely már több mint egy évszázada is felvillanyozta a gyerekeket. De ez a fordulat újra és újra képes felrázni a felnőtteket is, akik már belefásultak a népmesei eedetű klasszikus tündérmesékbe (régebbi nevén varázsmesékbe). Feltéve, ha a tisztelt szerzőnek sikerül a fordulatot hitelesen megújítania. Mert mindig vannak kételkedők és kritikusok, akiket bizony meg kell győzni a tündérek létezéséről.
 
Az olyan felvilágosult regényhősök, mint a királyné a Mafláziában, ebben a csodálatos angol meseregényben  (Göncz Árpád magyarítása), egyenesen a kamrába hajítják a haszontalannak vélt varázseszközöket.
 
Darling-apuka a Pán Péterből fejét csóválva – „fáradt vagy szívem” – küldi ágyba repülő kisfiút észlelő nejét. De, hogy magyar példát mondjak, Békés Pál figurája, Éliás Tóbiás, az égszínkék pizsamás kisfiú is kételkedik a mesék erejében (A kétbalkezes varázsló). Aztán jön egy segítő, akár egy kétbalkezes varázsló, akár egy hercegkisasszony, és hősünk a kisfiú vagy a királyfi hinni kezd a varázslatban. Megnyílnak a csodák. Előkerülnek a királylányok, a szörnyek és lesz bátor nekiveselkedés, bajvívás és jutalom.
 

A tündérmesék lélektanából

Ranschburg Jenő   
Mi, felnőtt, komoly emberek, általában megrögzött realisták vagyunk. Pontosan tudjuk, hogy nincsenek csodák; a nap reggel feljön, este lemegy, ábrándozni néha lehet ugyan, de ebből megélni annál nehezebb.

Senki nem győzhet meg minket arról, hogy az üveggolyó - ha földhöz vágjuk - nem szilánkokra pattan, hanem soktornyú palotává változik, és már régen nem hiszünk a jótündérben, aki egyszer csak megjelenik és teljesíti három kívánságunkat. Mégis: néha szorongunk a sötétben, megborzongunk, ha fekete macska szalad át előttünk az úton...

Nagyjából az óvodáskorra - két-hároméves kortól a hat-hétéves korig - tehető életünknek az az időszaka, amikor a varázslatban, a csodában nincsen semmi meglepő, és a lehetetlen is lehetséges. A pszichológiában „mágikus világkép”-nek nevezzük az ilyen korú gyermek vágyakban áramló gondolkodását és azt a rendíthetetlen hitét, hogy ezek a vágyak - egyszerűen azért, mert szeretné, hogy így legyen - azonnal, mintegy varázsütésre meg is valósulnak.

Amikor a hároméves gyermek behunyja (vagy tenyerével eltakarja) szemét és játékos izgalommal kérdezi: „Anyu, hol vagyok?” - mélyen meg van győződve arról, hogy varázsolt: kívánta a szeparáció okozta feszültséget és a találkozás örömét (ami azonnal megtörténik, amint a szemét kinyitja), ezért néhány másodpercre eltüntette magát környezetéből, vagy „csiribú-csiribá” - szüleit varázsolta el maga mellől; nem látja őket, tehát nincsenek. A mesék varázsos világa tulajdonképpen ugyanígy működik.
 

Az 5-7 évesesek OKSÁGI korszaka

   
"Az 5–7 éves korú gyermek lázasan kutatja a jelenségek okait. Ismeretei bővülnek, és ezek rendszerezése az elvont gondolkodás felé halad.
   A verbális és a produktív képzelete tovább fejlődik. Már kiforrott a külső és a belső beszéd, a nyelvi gondolkodás.
  Beszédészlelése, beszédmegértése, beszédprodukciója egyre jobban közelít az iskolai elvárásokhoz.  
    Szókincsében minden szófaj kialakult.
 
Ez az életkor a mesehallgatás és a mesetudat formálódásának legszenzitívebb időszaka." (Tancz Tünde)
 
5-7 éves kortól már lehet közelíteni a valóság és a csodák határához. A népmesei motívumok nagyban hasonlítanak a gyerekek világához: a legnagyobb a legokosabb a három közül, a legkisebb látszólag a legelhagyatottabb, de általában a legszerencsésebb.

A népmesék jó hangulatát a szövegmondás ritmusa, az ismétléses alliterációk, verses betétek, és a kérdés-felelet sorok adják:Tündérek-angyalok

„Jótét helyébe, jót várj”;
„evett-ivott, amennyi csak belé fért”;
,„telt-múlt az idő”;
„mit volt mit tenni”;
„szóból szó kerekedik”;
„szavamat ne felejtsem”.

Ez a kor az igazi mesehallgatás kora, a szimultán kettős tudat ekkor alakul ki. A tündérmeséket kedvelik a legjobban, már megértik és élvezik őket, feszültségteremtő és oldó hatásuk van. A mese jellegzetes, különös nyelve segíti a beleélést.(Klasszikus tündérmesék)

Az 5-6-7 évesek ismeretszerzése az elvont fogalmi gondolkodás felé halad. Megerősödik az okkeresés, a miértekre való válaszkeresés, a szándékos figyelem. Az emlékezet terjedelme nő. A képzelet nagyfokú fejlődése jellemző. Ebben a korban a csalimese - tréfás mese - is a kedvelt mesetípusok közé tartozik.

TARTALOM (1)

   
A boszorkány porszívója
A fűszermadár

TARTALOM (1/2)

   
A kétbalkezes varázsló
A királykisasszony és a manó - A királykisasszony és Lóci
A legkisebb boszorkány
A ló, aki édességet tüsszentett
A majomkirály története
 

TARTALOM (1/3)

   
A tündérkapu titka
A tündértövis meséi sorozat (1) Rozi és a különleges kívánság (2) Pipacs ​és a bajba került sárkánykák (3) Flóra és a naplementekórus (4) Mézi kalandja a méhekkel
A tűzpiros hajú Friderika
A varázsfuvola
A varázsgombóc
A varázskívánság
A virágtündérek titkai
 

TARTALOM (2)

   
Alagutazók Zsebvárosban
Alice csodaországban
Aliz kalandjai Csodaországban és A tükör másik oldalán
Amarilla kisasszony
Aranykulcsocska avagy BURATTINO kalandjai
Az álomtündér sorozat
Az elvarázsolt testvérek és az utolsó boszorkány
Az erdő lakói
Áfonyka
Bambilla, a kismanó – Fondor csapdája
Barackvirág
Bella Donna sorozat
Bingaminga és a babkák
Birbax
Bűvös balettcipő sorozat
 

TARTALOM (3)

   
Christmasaurus - Dínót kérek karácsonyra
Csika manó otthonra lel
Csilicsala csodái
Csillaglány
Csipet és Bogyó
Csipike
 

TARTALOM (4)

   
Garabonci Gréti sorozat
Gyere velem... sorozat (1) Gyere velem a törpék birodalmába (2) Gyere velem a tündérek országába (3) Gyere velem a sellők birodalmába
Holnemvolt
Hóhercegnők sorozat
Hupszli
Jánoska Tükörországban
Jutka és a cseretündér
 

TARTALOM (5)

   
Kajtikó, a derék sárkányfiú
Kalandok Bazsaréten
Karácsonyi ének
Kedvenc klasszikus meséim (A rút kiskacsa, A kis hableány, A Szépség és a Szörnyeteg, Aranyhaj, Hamupipőke)
Klasszikus térbeli mesék (Csizmás kandúr, Hamupipőke,, Hófehérke és a hét törpe, Jancsi és Juliska, Piroska és a farkas)
Lizi és a Mindentudó Porcica
 

TARTALOM (6)

   
 

TARTALOM (7)

   
Nanny McPhee - A varázsdada
Panka és Csiribí - Berg Judit sorozata (1) Micsoda idő! (2) Tündér biciklin (3) Tündérváros (4) Tündérnaptár (5) Tündérzene
Pöttöm Pötty és az Ízek Birodalma
Röpke sorozat
Rubinbogyózselé
Sünimanó
Szárnyak és paták
Szegény Dzsoni és Árnika
 

TARTALOM (8)

   
Téli mese
Tündér a vonaton
Tündér Lala
Tündéranna
Tündérbodár
Tündértitkok - Varázslatos találkozás
Utazás a szempillám mögött
Vámpírtündér sorozat
Vándorlány és az elvarázsolt Kisváros
Viplala sorozat
Zöldség Anna és a beszélő póniló
Zsálya hercegnő és az öregnek hitt herceg
Zsófi sorozat
 

A békakirály

   
Írta: Jakob Grimm – Wilhelm Grimm
Illusztrálta: Kricskovics Zsuzsa
Kiadó: Közgazdasági és Jogi, 1987
Oldalszám: 28
 
A tanulságos mese egy ígéret be nem tartásáról szól.
 
A hercegnő kizárólag önmagára összpontosít; semmi nem érdekli, csak a labdája.
 
Nem érez semmit, amikor eltervezi, hogy meg fogja szegni a békának tett ígéretét, egyáltalán nem gondol rá, hogy annak mit fog ez jelenteni.
 

A békakirályfi - Mese az adott szó megtartásáról

   
Írta: Jacob és Wilhelm Grimm
Átdolgozta:  Catherine Lukas
Fordította: Gordos Judit
Illusztrálta: John Carrozza, Joe Ewers
 
Az érzelmek fontosságára hívja fel a figyelmet a „Békakirály” című mese, amelyben a királylány ígérete ellenére sem teljesíti a béka kérését.
 
Ahelyett, hogy maga mellé fektetné a békát, undorodva tőle falhoz vágja.
 

A boszorkány seprűje

   
5-8 éveseknek
Illusztrálta: Horváth Ildi
Kiadó:
Kolibri Gyerekkönyvkiadó, 2019
Oldalszám: 84

Hogy kerül egy mese-könyvbe a fogszabályzós sárkány és az ördög gonoszsága?

Miért hagyja faképnél a seprű a boszorkányt, és miért nem bánja a kalózkapitány, hogy a cápa leharapta a lábát?

Fogós kérdések, ugye?

 

A bűbájos pékmester

   
Írta: Wirth Ágnes
Illusztrátor: Klimits Jenő
Kiadó: Katalizátor Iroda, 1994
Oldalszám: 27

Becsületben letöltött esztendők után Boróka Bábi pékmester nyugdíjba vonul. Odahagyja birodalmát, elbúcsúzik "gyermekeitől", a forró lekváros buktáktól, a mákos buciktól, a fényes hasú pogácsáktól s az aranyló kenyerektől. Bár nehezen tudja megszokni a változást, mégsem vetemedne arra, hogy jelentkezzen a Titkárnál, s a Különleges Tudás birtokába jusson, ha nem gyülekeznének kedves városa fölött viharfelhők. 

Ám a városban furcsa, baljós események történnek, így hát Bábit a Titkár fölfogadja tanítványának. Szemmel vernek, ráolvasnak, macskaszőrt aprítanak, vérfagyasztóan kacagnak; a tanfolyam végén Bábi okleveles boszorkánymester lesz.

Sikerül-e megszabadítania a Várost a rontástól?

Miért érdemes elolvasni? - Gyermekolvasói vélemények
 

Következő 20 cikkElőző 20 cikk

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót