OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
FILMELMÉLET
FILMELMÉLET : A filmelemzés szempontjai és módszerei

A filmelemzés szempontjai és módszerei

  2014.06.24. 17:39

 

 Hogyan, milyen szempontok szerint elemezzünk egy filmet?

Hasznos támpontokat kaphatunk a következő összefoglalóban:


A filmelemzés szempontjai és módszerei 

A filmelemzés indulhat:

  • gondolati tartalom
  • esztétikai minőség
  • történeti háttér felvázolásával

1. Gondolati  tartalom

  • mit mond a film, pl.: zenés, könnyed szórakoztató, operett – nincs mélyebb mondanivaló
  • bűnügyi film – bűnelkövetés - bűnüldözés folyamata – nincs pl.:
  • Sherlock: logikai játék (technikai intelligencia szükséges lehet)

2. Esztétikai minőség: - hogyan mondja a film

  • minden filmtípusra kötelező
  • esztétikai műveltségre van szükség
  • a műalkotás lényege (tér – idő szervezés, színészi játék)

3.  Történeti szempont – milyen kor pecsétje van rajta

  • a nézőnek információk birtokában kell lennie
  • az alkotó pályájának fölfelé vagy leszálló ágában készült a film
  • Jancsó: pl. Szegénylegények (1965): a magyar film nagykorúvá válásának időszaka, Jancsó munkásságának felfelé szálló ágában, saját nyelv megteremtése
  • Hitchcock: a thrillert teremtette meg – a 30-as évek óta változtak az effektusok

Lehet filmet elemezni még:

1. A cselekmény felbontása

  • alkotóelemei szerint
  • szemiotikai, strukturális módszer 
  • jelek, szimbólumok, dramaturgiai felépítés szerint

2. Rendezői eszközök felsorolása

  • rendező egyénisége, a film a rendező művészete!
  • rendezői stílus ismérvei, megoldása, hibái

3. Összehasonlító filmelemzés

  • forgatókönyv összemérése a kész filmmel: ha a forgatókönyv és a film nincs szinkronban egymással; az elemzés segít az értékek földerítésében
  • irodalmi adaptáció esetén a könyv és a film összehasonlítása

Mozgóképek pszichológiai és szociálpszichológiai olvasata

1. Pszichológia = lélektan, lelki jelenségek vizsgálata 

2. A filmek hatásmechanizmusa:

  • mennyire tudjuk befogadni a lelki jelenségeket, átélés, reakció (megrendülés, sokkolás, elborzasztás, elidegenítés, öröm elérése), felszabadítás
  • lelki mechanizmusok továbbadása
  • ha nem érint meg, nincs esztétikai vagy pszichológiai funkciója (ócska kommersz) -> a szem rágógumija
  • lelki folyamatok visszaadása
  • cselekvési minták adása
  • lelki folyamatok indukálása

 

Sztárkultusz, sztárrendszer

  • Példaképek (gesztusok, viselet, cselekedetek stb.)
  • Sztárrendszer kialakulása: már a filmtörténet elején: szép emberek, példás viselkedés
  • A magyarországi sztárok jellege eltér a hollywooditól (más az európai eszmerendszer, mint az amerikai)
  • 200 millió dolláros honorárium is van, a sztár megszabhatja a partnert, a forgatókönyvet
  • Médiasztár: negatív példa

Szociálpszichológia: a pszichológia azon ága, amely a személyek egymásra gyakorolt 
hatásának elemzését helyezi a figyelem középpontjába.

kollektív élmény kategóriája: igazi élmény -> a film kollektív művészet

  • hatásmechanizmus:
  • a néző része a nézőtéri közönségnek (borzadály-, kacagóhullám stb.)
  • a moziközönség mindig változik – más a hatás – közös értékek kialakulása
  • tömeg magatartása: események követése, lelkesedés, csalódás

 

Mozgóképek esztétikai olvasata

1. Művészet-e a film?

  • 6-7000 film jelenik meg évente a világon – 95%-a nem művészet
  • %-a művészet is lehet: 200-300 film – nem mind jelentős

      Művészet,

       ·  ha megteremti az esztétikai értékeket

       ·  ha képes nézőt katartikus élménnyel megajándékozni

2. Balázs Béla: a filmesztétika klasszikusa (előbb költő) – politikai hitvallása szélsőséges (Tanácsköztársaság idején ultrabalos). Művei Ausztriában, Németországban, és később a Szovjetunióban születtek – nem fordították le magyarra mindet.

Alapművei: 1924-ben: Látható ember, 1930-ban: A film szelleme.   

 

A film formanyelvének legfőbb sajátosságai

  • a távolság állandóan változik a néző és a jelenet között
  • a jelenet totális képrészek részekre bontása
  • a részletképek változó beállítása (szemszög, perspektíva)
  • vágás vagy montázs – a felbontott részletképek megszabott sorba illesztése

1. Képszerkesztés

  • a legkisebb elemi egység a kép (egy mozgásegységet foglal magába)
  • képek egymás mellett: képsor (mint a nyelvben a szó és a mondat)
  • montázs: képsorok egymás mellett

A formanyelv változásai függnek a kor lehetőségeitől. a technika határaitól, divatoktól, iskolák, izmusok stb. alapelveitől 

2. A filmművészet kifejezőeszközei

  • elemi eszközök: tér- és időszervezés
  • plasztikus vagy képen belüli (plánok, beállítások, fény-árnyék)
  • ritmikus eszközök (vágás, gépmozgások)
  • szintetikus eszközök (irodalom, művészet, iparművészet)
  • kiegészítő és alkalmazott eszközök (hang, szín, zene)

Elemi eszköz: tér- és időszervezés – a legelemibb követelmény a teret és az ídőt kialakítani. A tárgyakat térben, a jelenségeket időben tükrözi a film. Filmtér-filmidő egymást feltételező fogalmak. Térbeli dimenziók: 4 dimenzió – 3 valóságos – 1 fiktív. (a szélesség és a magasság valóságos, a mélység fiktív, az időbeli dimenzió a filmen tetszés szerint alakítható) 

Plasztikus eszközök:

  • Plán: a tárgynak a kamerától való távolsága (képnagyság)
  • közelkép – premier plán
  • középkép – second plán
  • távolkép – totálplán
  • +  szuperpremier, kistávoli, nagyközeli

Plán és beállítás:

  • Beállítás: a nézőszög elválaszthatatlan

        ·   vízszintes, rézsútos, függőleges, felső, középső, alsó

  • Szabó István: „Erkölcsi kérdés, hogy hova állítom a kamerát”

        ·   alulról: nőnek az emberek

        ·   felülről: törpeség, kiszolgáltatottság

        ·   rézsútos: az egyensúly megbomlása

Fény-árnyék:

  • kiemeli a tárgyak körvonalait, mélységérzetet teremt
  • a film a fényírás művészete, hangulatot teremt, érzelmet fejez ki, értelmező
  • az alulról megvilágított arc ellenszenves
  • fénykoszorú - glória

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!