AZ OLVASÓVÁ NEVELÉS MEGALAPOZÁSA
AZ OLVASÓVÁ NEVELÉS MEGALAPOZÁSA

 

CÍMLAPAJÁNLÓ
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 
 
KLASSZIKUSOK

Gyűjtemények

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
-Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
-Gyermekújság
 
-Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
-Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

/2016-07-01

 

 
OLVASÓI NAPTÁR
2017. Szeptember
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
<<   >>
 
OLVASSUNK EGYÜTT!

Következő 20 cikkElőző 20 cikk

Szeretettel köszöntöm!

  2018.07.09. 16:22
A nyári szünidő nem csak a pihenés és szórakozás ideje, hanem a szellemi feltöltődés, az olvasásé is.
   Három korcsoportnak, kisiskolás-kiskamasz és kamasz gyerekeknek válogattam több tucat olyan kortárs és klasszikus irodalmat, melyekből ők maguk választhatnak szülői segítséggel.
  A kisiskolásoknál fontos szempont, hogy gyerekek olvasási készsége milyen szinten áll, ezért évfolyamokra bontottam a könyveket.
Kellemes böngészést, jó olvasást kívánok!
Weblap-inforációk:
 

Kortárs klasszikusok ovisoknak és kisiskolásoknak

  2018.05.27. 21:28
Vázsonyi Endre - Fortélyos mester királyságahttp://www.origo.hu/i/0712/20071214kukoriesk.jpgBálint Ágnes: Frakk és a fociCsukás István: A nagy Hohohó horgász nyáronA palacsintás király
 
Generációk nőttek fel Csukás István, Bálint Ágnes, Tersánszky Józsi Jenő, Tartabay Ede, Várzsonyi Endre meséin, melyek most épp oly szórakoztatóak, mint mikor íródtak, cseppet sem veszítve humorukból és aktualitásukból. Vegyük hát le a könyvespolcunkról ezeket a csodás könyveket, s meséljük el úgy, mint ahogy nekünk olvasták fel szüleink gyermekkorunkban.
 

Néma olvasás, hangos olvasás, még több olvasás

logopédia blog  2018.06.09. 18:32
Az olvasástanulás sokkal korábban kezdődik, mint hogy a gyermek belépne az első osztályba. A szűkebb szociális környezettel kezdődik, a családdal. A majdani olvasástanulás attól függ, hogy otthon a gyereknek mesélnek-e, beszélgetnek-e vele, olvasnak-e neki.

Persze, amikor kiderül, hogy a gyermek nem szeret olvasni, akkor nehéz a szülő szemébe nézni, és azt mondani: tetszett volna többet olvasni, többet mesélni!

Mikor mesélnek az embernek, akkor tanulja meg élvezni a történetet, akkor tudja beleélni magát, és így tud rátanulni a történet, a szereplők elképzelésére. Ez alapozza meg a későbbi szövegértést. A történet elképzelését az olvasástechnika először akadályozni fogja, majd ha belejöttünk az olvasásba, akkor segíteni. Ezért van az, hogy a kezdő olvasók már szeretgetnek olvasni, de azért még igénylik a felolvasást is. Próbálgatják a szárnyaikat az olvasástechnika terén, de szükségük van még arra is, hogy plusz munka nélkül vonódjanak be egy-egy mese világába.
 

Képeskönyvek 1. évfolyamot végzett olvasóknak

  2018.07.09. 15:23
Az első osztályban gyermekünk megtanult olvasni, azaz megismerkedett a betűkkel, de még sok gyakorlást igényel az értő olvasás elsajátítása.
2. évfolyamon már megkezdődik az igazi tanulás, amikor az írott szöveget már értelmezni kell. Ha a szövegértés nehezen megy, akkor ez a tanulás minőségét is befolyásolja.
Ezért fontos a napi hangos olvasás, s a megfelelő képeskönyvek kiválasztása, melyhez a nyári meseajánló nyújt segítséget.
 

2. és 3. évfolyamot végzett olvasóknak

  2018.06.09. 18:56
A  2. és 3. évfolyamot végzett gyerekek olvasástechnikai tudásának elmélyítésével és az olvasott szöveg értelmezésével alapozhatjuk meg azt az olvasási rutint, amely szükséges az olvasóvá váláshoz.

A rovatban több tucat könyvajánlót olvashatunk, köztük klasszikus és kortárs, állat-, kaland- és meseregényt, rövidebbet és hosszabbat, melyek mind gyerekek életkori sajátosságához, érdeklődési köréhez igazodik.

Nyáron érdemes felkeresni a gyerekkönyvtárakat is, ahol még több remek könyv vár a kis olvasókra!
 

9-12 éves kiskamaszoknak

  2018.06.09. 18:55
természet könyv olvas személy lány gyep rét játék nyár portré tavaszi kipiheni magát ülés gyermek emberi kalap hosszú haj piknik ruha szünet ki emberi pozíciók"... Ebben a korban a döntéshozatalt már többnyire megelőzi a lehetséges helyzetek széles skálájának átgondolása, gyakran használnak feltevéseket, hipotéziseket.
 
Az egész gondolkodás elvontabb, filozofikusabb lesz, lehetségessé válik több szempont vagy több szabályrendszer egyidejű észben tartása.
Mindez pozitívan hat az empátiára, azaz a beleérző képességre is, ami pedig alapjául szolgálhat a barátságok említett elmélyülésének...." (Kiss Ákos - pszichológus)
 

Nyári könyvajánló 12-16 éves nagykamaszoknak

  2018.06.27. 10:12
"Mi az, ami a Harry Potter után is rabul ejti a kamaszokat? Hogyan működik egy kamaszfantasy?
És a legfontosabb: hogyan ne veszítsd el az olvasás számára a gyereked a kritikus korban?

Az ifjúsági fantasy irodalom nagyon népszerű műfaj lett az utóbbi években. Mégis rengeteg a kidolgozatlan és csalódást okozó szöveg. Arról nem is beszélve, hogy mennyi fáradságot és csalódást okoz neked és a kamaszodnak is, ha nem találni olyan könyvet, ami kicsit is hasonló élményt tudna adni, mint az eddigi favorit.

Aki már elmerült egy letehetetlen regényfolyamban, annak sokszor nehéz dolga van, ha egy új, de ugyanolyan izgalmas és érdekes könyvélményt keres. Különösen nehéz volt eddig a Harry Potter-könyvekhez vagy a Rick Riordan-sorozathoz hasonlatos regényt ajánlani a kamaszoknak..." - kezdi ajánlóját a Pagony Kiadó.
Ezzel a cikkel nyitjuk a kamaszoknak ajánlott nyári olvasmányok sorát>
 

Az olvasóvá nevelés megalapzása az első életkori szakaszban

  2018.01.07. 09:33

 

A legkisebbek problémamegoldó meséi - Kortárs mesék pedagógiája

  2018.01.08. 19:29
 

3-4 évesek MI EZ korszaka

  2018.01.08. 18:35
A 3-4 éves gyermek képeskönyveiben már egyszerűbb szöveg is van, egyszerű mondókamesék, rövid, rögtönzött történetek, egyszerű állatmesék. Őket a beszédöröm, a ritmus, a szó érzéki hatása ejti rabul. Ebben az időszakban az állatok érdeklik a kicsiket, ezért ajánlom népmese-irodalmunk egyszerű, sok ismétlésen alapuló állatokról szóló láncmeséit, valamint a klasszikus állatmeséket. 
Továbbra is érdeklik a saját életük eseményeivel kapcsolatos mesék-történetek, ezért a kortárs gyermekirodalom bőséges kínálatából is válogathatunk egy-egy problémás eset (hiszti, testvérféltékenység, alvás, óvoda-játék, természet megismerése) mesei környezetbe helyezett történetek elmondásával.
 

Az olvasóvá nevelés megalapzása a második életkori szakaszban

  2018.01.11. 19:37
 

4-5 évesek MIÉRT korszaka

  2018.01.05. 16:35
A 4-5 éves gyerekek nagyon szívesen hallgatják, nézegetik és élvezik akár a folytatásos történeteket, például Janikovszky Éva, Lázár Ervin  vagy Csukás István meséit.

A negyedik életév körül a kisgyermek már a folyamatos történeteket tartalmazó képeskönyveket nézeget, és ezzel egyidőben jelentkezik az igénye, hogy meséljenek neki. Eddig csak a kontaktus volt a fontos számára, ettől kezdve azonban már a történet is érdekli.

Nézegetésre azok a lexikon-szerű könyvek, amelyek a gyermek számára érdekes új információkat tartalmaznak. Itt a legfontosabb a sok illusztráció, és az egyszerű, kevés szóval történő meghatározás. Fontos, hogy minden szót megértsen a gyermek, különben elmegy a kedve az új ismeretek szerzésétől. Ebben a korban már adhatunk a kezébe vékonyabb lapú könyveket is, szeretik például a kihajtogatós, kihúzós, mozgatható oldalakat.
 

5-7 évesek OKSÁGI korszaka

  2018.01.05. 16:37
5-7 éves kortól már lehet közelíteni a valóság és a csodák határához. A népmesei motívumok nagyban hasonlítanak a gyerekek világához: a legnagyobb a legokosabb a három közül, a legkisebb látszólag a legelhagyatottabb, de általában a legszerencsésebb.

A népmesék jó hangulatát a szövegmondás ritmusa, az ismétléses alliterációk, verses betétek, és a kérdés-felelet sorok adják:

Jótét helyébe, jót várj”, „evett-ivott, amennyi csak belé fért”, ,„telt-múlt az idő” , „mit volt mit tenni”, „szóból szó kerekedik”, „szavamat ne felejtsem”.

Tündérek-angyalokEz a kor az igazi mesehallgatás kora, a szimultán kettős tudat ekkor alakul ki. A tündérmeséket kedvelik a legjobban, már megértik és élvezik őket, feszültségteremtő és oldó hatásuk van. A mese jellegzetes, különös nyelve segíti a beleélést. (Klasszikus tündérmesék mesekuckója)

Ha elég kreatívak vagyunk, játszhatunk folytatásos játékot is:

 

Óvoda iskola átmenet

  2018.01.05. 21:38
 
Külön kell szólnunk az un. átmeneti időszakról, amely nagycsoport 2. felétől az első évfolyam előkésző időszakának végéig tart. Óvodában ekkor készülnek el az  iskolaérettségi vizsgálatok.
 
Az óvodai élet utolsó hónapjaiban már tudatos felkészítés folyik az iskolára, pl. egyik fontos tényező, hogy legalább 20 percig nyugodtan tudjon ülni a gyermek, s tudjon ez idő alatt meghatározott tevékenységet folytatni.
Érdemes megvizsgálnunk gyermekünk beszédértését, el tud-e mondani egy történetet-mesét képek segítségével. A képolvasás ugyanis nagyban fejleszti a koncentrációt és a verbális készséget, melyekre iskolában szüksége lesz.
 
Kezdeti nehézségek az iskolában
 

Kisiskolás irodalmi érdeklődése

  2018.04.14. 00:24
"Egy gyermek egyedül a könyvével valahol bent a lélek titkos szobáiban saját képeket alkot, amelyek minden mást felülmúlnak. Ezekre a képekre az embereknek szüksége van. Azon a napon, amikor a gyerekek fantáziája többé már nem tudja megalkotni őket, azon a napon az emberiség szegény lesz.

Minden nagy dolog, ami a világban történt, először egy ember fantáziájában történt, és hogy a holnap világa hogyan fog kinézni, nagyrészt annak a képzelőerőnek a mértékétől függ, amit azok birtokolnak, akik éppen most tanulnak meg olvasni. Ezért van szüksége a gyerekeknek könyvekre.” (Lindgren)

 
A kisiskolás olvasási érdeklődése 
  • 7-8 éves korban a mesét is szívesen olvassa még, főleg a távoli, a messzi ismeretlenben játszódó, a vonzó kalandokkal teli történeteket,
  • 9 éves kor körül inkább az igaz kalandos történetek iránt érdeklődnek.

A kisiskolások tanulási érdeklődése még differenciálatlan. Többségük még minden tantárgyat szívesen tanul: egyaránt élvezi az olvasást, a számtant, a környezetismeretet, a történelmet, a földrajzot, szívesen vesz részt a gyakorlati foglalkozásokon, rajong a technika órákért, szeret énekelni, rajzolni, még jobban tornászni.

A tantárgyak iránti érdeklődés csak fokozatosan differenciálódik. Ez függ a gyerek siker-és kudarcélményeitől, képességeitől. 

A meseolvasás témájának fejlődése 

 

Kisiskoláskor bevezető szakasza

  2018.04.14. 00:30
Kisiskolás és nagyóvodás között egy nagyon nagy különbség van: iskolás kortól kezdve ugyanis figyelembe kell vennünk egy egészen új aspektust, az önálló olvasást. Ez természetesen nem kell, hogy azt jelentse, felolvasós időknek vége, főleg az első pár iskolaévben. A hosszabb és bonyolultabb meseregényeket valószínűleg ugyanúgy a szülő fogja továbbra is felolvasni gyermekének.

Az olvasás technikai részének elsajátítása után érdemes olyan nagybetűs könyvet választani, melynek témája érdekli gyermekünket.

A kínálat bőséges (a kiadói sorozatokból 8-féle, ábécés gyakorlókönyvek, képeskönyvek kezdő olvasóknak), de a már jól ismert, gazdagon illusztrált népmeséket is szívesen olvasnak  első olvasmányként. Meseolvasás közben a kisiskolásnak ugyanúgy kettős tudata van, mint a játszó gyermeknek. Valóságismerete következtében biztosan tudja, hogy ez nem valós világ, mégis feszülten és várakozással várja a történet végét.

Fontos tudnunk, hogy a mese, a fantasztikus történetek, a varázslatos kalandok a kisiskolás fantáziája számára a legmegfelelőbb világ, mert érzéseinek, vágyainak, álmainak szolgálatában áll.

A kisiskolásnak szüksége van erre a szárnyalásra, a mesevilág bejárására egyrészt azért, mert ez jólesik neki, örömet, boldogságot teremt benne, másrészt pedig azért, mert a mese erkölcsi tartalma beépül a személyiségébe, segít az erkölcsi rendszere kialakításában, a gyerek társadalmi beilleszkedésében.

A tündérmesék mellett kezdetben azokat a meséket kedveli, amelyek olyan kislányokról és kisfiúkról szólnak, mint ő maga. Később az állatmesék a kedvencei, majd olyan meséket olvas, amelyekben királyok és pásztorfiúk helyettesítik őt és környezetét, amelyek tele vannak csodaszerű elemekkel, varázslatokkal.

A kisiskoláskor végére már a távoli, a messzi ismeretlen, a fantasztikus, vonzó és változatos kalandokon átmenő hősök történeteit szereti olvasni, hallani, nézni.

Bakos Eszter:  Így segítsen gyermekének olvasni tanulni!
 

Kisiskoláskor alapozó szakasza

  2018.04.14. 00:32
Mindig, de ebben a korban különösen fontos, hogy a gyerekek humoros könyveket olvassanak. Garantáltan nem fogja megunni az olvasást az a gyerek, aki könnyed, vicces, mai és élő szövegeket olvas. Lehet az klasszikus, mint Astrid Lindgren vagy Erich Kastner, lehet a kortárs cseh Macourek, vagy éppen a magyar Lackfi János vagy Czigány Zoltán. Az egészen abszurd humorra is nagyon fogékonyak!  
 
Amellett, hogy sok gyerek 8-9 éves korban már többszáz oldalas könyveket is el tudnak olvasni, ez a kor a  meseregény  mellett a regék, mondák, mitológiai történetek korszaka.
 
A meseregény a mesék és a valós világ között képeznek átmentet. Hősei a legnehezebb, kilátástalan helyzetből menekülnek meg, akik olyan gyermekek, mint maguk az olvasó, és olyan kalandokat élnek át, amikben már nincsenek csodás elemek, a valóságban is  megtörténhetnének. Ilyenek Lázár Ervin, Szabó Magda, vagy Csukás István művei.
 

Az olvasóvá nevelés megalapzása a harmadik életkori szakaszban

  2018.04.14. 00:50
Harmadik életkori szakasz: Kisiskoláskor
 

Könyvrészletek
 

AJÁNLÓK KIS- ÉS NAGYKAMASZOKNAK

  2018.04.14. 01:02
 

A sokszínű TOP50 - 2017 legjobb gyerekkönyvei

Elekes Dóra  2018.04.14. 01:04

Harmadik alkalommal rendezte meg a Gyermek- és ifjúsági könyvek kiállítással egybekötött szemléjét a Magyar Gyermekirodalmi Intézet a Deák 17 Gyermek és ifjúsági Művészeti Galériában.

A 2017. február 23-i szakmai beszélgetés keretében kihirdették a TOP 50-es listát, amely az érdeklődők figyelmét izgalmas, minőségi kiadványokra hívja fel.

Milyen színű a boldogság? Nos, ezt az egyik azonos című, díjazott könyvből megtudhatjuk, de hogy mennyire sokszínű a hazai gyermekkönyves kínálat, arra ez a szemle mutatott rá. A tíztagú zsűri figyelmesen tájékozódott a kiadóknál, mintegy 300 könyvet vettek kézbe.

Sándor Csilla, az esemény fő koordinátora, a Csodaceruza alapító-főszerkesztője a háttérmunkát vázolta. Minden zsűritagtól kértek egy listát a számára legfontosabb 25 magyar, illetve 25 külföldi könyvről, és ezek alapján alakult ki egy keresztmetszet. Így kerültek fókuszba hazai szerzők, szerkesztők művei és külföldről hozott rangos díjat nyert sikerkönyvek.

Akik gyakran járnak Bolognába, a gyerekkönyvvásárra, és figyelik a nemzetközi díjakat, évek óta tapasztalhatják, hogy ez utóbbiakból is egyre több kerül a magyar boltokba, illetve a TOP 50 közé.
 

Következő 20 cikkElőző 20 cikk

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
GYERMEKTÉMÁK

Mesekönyvek időjárásról, évszakokról, természetről

 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
 
TÖRTÉNETEK TÉMA SZERINT

1. Állattörténetek 

2. Tündér-varázsmesék 

3. Kalandos történetek

4. Novellisztikus irodalom

 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

MONDÓKÁK

 
 
  KÖNYVAJÁNLÓ

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

  KÖNYVAJÁNLÓ

  Babakönyv lapozók  

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

   KÖNYVAJÁNLÓ

Kicsik mesekuckója

Játékos ismeretszerzés
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2016 - 2001>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
MESE ÉS FILM

DIAFILM ÉS ANIMÁCIÓ

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót