OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Kortárs irodalom elmélete, gyakorlata és legjobb könyvei
Kortárs irodalom elmélete, gyakorlata és legjobb könyvei : SZAKIRODALMA: Útlevél Meseországba

SZAKIRODALMA: Útlevél Meseországba

  2020.11.15. 16:16

Útlevél MeseországbaGondolatok a kortárs magyar gyermekirodalomról és az olvasóvá nevelésről
 
Írta: Makkai Kinga
Kiadó: Ábel Kiadó, 2019
Oldalszám: 148
 
„Makkai Kinga könyve beszél a gyermekirodalomról, de közben működésbe is lendít valamit: egy élő, mozgó, szuszogó képződményt figyelhetünk könyve olvasójaként, amint felébred, nyújtózkodik, bújócskázik velünk, követ és vezet bennünket olyan helyekre, ahol korábban még nem jártunk.

Nem elég elméleti szempontból véleményeket megfogalmazni arról, hogyan lesz ma olvasóvá egy gyerek.

Makkai Kinga személyes tapasztalatait, pedagógusi és szülői megfigyeléseit osztja meg velünk és gondolja tovább. A jelen és a közelmúlt gyermekirodalmával való élményszerű találkozásaiból kirajzolódik egy szerethető és ugyanakkor térképszerűen precíz mintázat: markáns gyermekírói portrék és gyermekirodalmi irányzatok válnak láthatóvá a magyar és külföldi irodalmakból egyaránt.

A szerző arra buzdít, hogy az általa kínált vázat saját olvasói élményeinket hozzáépítve tegyük személyes egésszé. Szülők és pedagógusok egyaránt megbízható támpontokat találhatnak a könyvben ahhoz, hogy a környezetükben levő gyerekek világát az irodalmon keresztül nyissák tágasabbra.” – e szavakkal ajánlja Balázs Imre József a könyvet a kedves olvasóknak.

 

Pásztor Csörgei Andrea

Mesés utazás – pedagógusoknak és szakembereknek

Makkai Kinga a marosvásárhelyi (gyerek)irodalmi élet egyik meghatározó alakja. Értő kritikusa, kutatója, főiskolai és középiskolai leendő pedagógus-tanítványain keresztül pedig továbbörökítője a magyar nyelven megjelent kortárs gyerekirodalmi szövegeknek és a hozzájuk kapcsolódó diszciplínáknak. Emellett a Marosvásárhelyi Nemzetközi Könyvvásár gyerekprogramokért felelős munkatársaként rengeteget tesz a magyarországi és erdélyi gyerekkultúra népszerűségéért. E hosszú évekre visszanyúló és szerteágazó tevékenységnek egyik eredménye az Ábel Kiadó gondozásában, épp a legutóbbi (2019-es) Könyvvásárra megjelent Útlevél Meseországba című tanulmánykötete.

A kötet három nagy részre tagolódik

Az elsőben az erdélyi gyerekirodalom a rendszerváltástól napjainkig tartó időszakáról kaphatunk egy átfogó képet, a második az olvasóvá nevelés kérdését és lehetőségeit járja körül, a harmadikban pedig a szerző néhány kortárs gyerekkönyvről írt recenzióját olvashatjuk.

Az első, rövid áttekintés számomra hiánypótlónak bizonyult. Makkai Kinga lényegre törő, összefüggéseket megvilágító irodalomtörténeti összefoglalása ez, mely a tudományos értékei mellett olvasmányosságával és gördülékenységével élvezetes olvasnivalónak bizonyul. Ezen kívül számos olyan kötetre is felhívja az olvasó figyelmét, ami a hazai gyerekirodalmi kánonba (minden valószínűség szerint lokalizációs és kereskedelmi okok miatt) nem került be, ám arra esztétikai értékeit tekintve mindenképpen méltán tarthat számot.

„A kötet valamennyi fejezetére igaz, hogy az irodalomkutatók mellett igen nagy haszonnal forgathatják pedagógusok és pedagógusjelöltek, akik szívesen tágítanák ismereteiket a kortárs gyerekirodalom terén.”

A fejezet kifejezetten arra csábít, hogy segítségével mélyebbre áshassuk magunkat az erdélyi, ismerős-ismeretlen gyerekirodalom berkeibe, majd megismertessük azt tanítványainkkal is, így az erdélyi gyerekirodalom sajátos vonásainak sokszínűsége, esztétikai érzékük fejlődéséhez, látókörük szélesedéséhez járuljon hozzá. Megerősítésként olvassuk el, a hogyan nyilatkozott a szerző az erdélyi gyerekirodalom összmagyar gyerekirodalomban elfoglalt helyéről:

„A többgenerációs nagy presztízsű, erdélyi alkotógárda párbeszédében megnyilvánuló sokrétű korstílus jegyei egységesítik, szerves egészbe rendezik a gyerekirodalmi szövegeket, ugyanakkor kimutatható bennük egyfajta sajátosság is, az <<erdélyiség>>, amely az erdélyi táj, erdélyi helyszínek megjelenésében, az erdélyi folklórműfajok, illetve a tájnyelvi szavak a sajátos nyelvi regiszterek alkalmazásában érhető tetten. Ez utóbbi sajátosság nem jelent más régióktól való elkülönülést, sőt, az összmagyar gyermekirodalom jelentős értékekkel való gazdagításához járul hozzá.”

Különös figyelemmel kezdtem el olvasni az olvasásra nevelésről szóló részt

A munkám miatt több oldalról is érintve vagyok a kérdésben. Itt is elmondható – akárcsak a kezdő résznél –, hogy logikusan felépített, könnyen követhető olvasmányról van szó. Érdekes jelenség, hogy ha az olvasóvá nevelésről beszélünk, sokunknak leginkább a mai kor problémái jutnak eszünkbe: a túlzott képernyő-használat okozta imaginációs képesség elsorvadása, a más technikájú (digitális) olvasás, az iskolai tananyag nem megfelelő kötelező olvasmány-választása stb. Pedig az olvasóvá nevelés mindig is fontos feladat volt, mi sem bizonyítja jobban, ahogy Makkai Kinga tanulmányából kiderül, már Benedek Elek pedagógiai programjában is hangsúlyos helyet kapott.

Izgalmas rádöbbennünk, hogy az olvasóvá nevelés lényege a hosszú évtizedek alatt mit sem változott, ahogy a szerző is leszögezi:

„Benedek Elek pályafutása kezdetétől tudatosan fordult a gyermekek felé, hitte és vallotta, hogy nekünk, pedagógusoknak elsődleges feladatunk, hogy a gyermekolvasót minőségi élményekhez juttassuk, hogy egyszerre sajátítsák el a kritikai képességet, a lelki egészség érzetét, és az ehhez vezető lehetőségeket.”

A kulcskifejezés tehát akkor is, most is a „minőségi élmény”. Mindezt Makkai Kinga is kiemeli, és ez a gondolat fut végig a teljes tanulmányon (sőt, ha úgy tetszik, az egész köteten), ezt szolgálja az erdélyi gyerekirodalom megismertetése, számos remek gyakorlati ötlet az olvasóvá nevelés megvalósításához és a minőségi könyvek ajánlója, recenziója.  Ehhez segít hozzá bennünket az alapos áttekintése az egyes életkori szakaszok olvasóvá nevelési stratégiáinak: melyek azok a pedagógiai, pszichológiai, anyanyelvi és esztétikai szempontok, amelyeket figyelembe kell vennünk, ha valós eredményeket szeretnénk elérni e téren?

Az „elméleti” tudás mellé, mint már említettem, alapos módszertan-gyűjteményt is kínál a tanulmány az író-olvasó találkozóktól kezdve a lapbook készítésen át egészen az irodalmi kirándulásig. Sőt, a tanítóknak egy I.– IV. osztályig szóló olvasmánylista is a rendelkezésére áll segítségképp. Bár ezen a ponton annyit meg kell jegyeznem, hogy magam e lista néhány könyvének életkori besorolását más életkori kategóriába pozicionálnám, de lehet, hogy ez azért van, mert az itthoni nevelési elvek és pedagógiai gyakorlatok eltérnek az erdélyiektől.

Olvasási vetélkedő

Külön kiemelném azt a részletes beszámolót, amit egy remekbe szabott és példaértékű kezdeményezésről, az Olvass és játssz velünk! olvasási vetélkedőről olvashatunk. A vetélkedőben III–XII. osztályig bárki részt vehet (három korcsoportra bontva) és a teljes lebonyolítást Makkai Kinga koordinálja, a versenyfeladatok e-mailben jutnak el a játékosokhoz, a nyertes csapatok gálája pedig a Marosvásárhelyi Nemzetközi Könyvvásáron zajlik (hol közös versennyel, hol meglepetés író-olvasó találkozóval). Többek között az a nagyszerű ebben a kezdeményezésben, hogy a megadott táblázat alapján a résztvevő gyerekek száma évről évre nő, és a legtöbb játékos az V–VIII. osztályos korcsoportból kerül ki, ahol egyéb mérések alapján a diákok nagy része épp, hogy fel szokott hagyni az olvasással, mint rendszeres tevékenységgel.

Papírszínház

A fejezet zárásaként rövid összefoglalót és módszertani útmutatót olvashatunk a Papírszínházról, ami számomra, aki napi szinten használom ezt az eszközt munkámban, és győződhetek meg annak hatékonyságáról, nagy öröm volt, remélve, hogy azok a pedagógusok, akik eddig nem ismerték, a tanulmány ösztönző szavainak hatására, mostantól alkalmazni fogják foglalkozásaikon.

A kötet harmadik szakaszában számtalan alapos, értő recenziót és kritikát olvashatunk

Néhány valóban remek kortárs gyerekirodalmi kötetet ismerhetünk meg, amelyek kétségkívül megkönnyítik a választást a bőséges kínálatból, valamint a művek feldolgozását.

Ugyanakkor itt éreztem némi szerkesztésbeli hiányt: talán könnyebben átlátható lett volna a fejezet, ha valamiféle tematika, vagy legalább betűrend szerint követik egymást a recenziók a kötetben, illetve a kötet egészére vonatoztatva még egy olvasószerkesztői ellenőrzés után valószínűleg kevesebb sajtóhiba, mondatközi elválasztás maradt volna a szövegben, az pedig már valóban csak apróság, hogy szerencsésebb lett volna az ábrákat, táblázatokat külön önálló oldalra nyomtatni,elkerülve azok oldaltörését vagy szövegtől való elcsúszását.

Mindezeket az apróbb szerkesztési hibákat leszámítva Makkai Kinga Útlevél Meseországba című tanulmánykötete egy olyan értékes, minőségi tanulmánykötet, amit minden gyerekirodalommal foglalkozó, az iránt érdeklődő szakembernek, pedagógusnak vagy hallgatónak alapvető szakirodalomként érdemes forgatnia.
Forrás: igyic.hu
 
Tartalomjegyzék
 
I. RÉSZ
Az erdélyi gyermekirodalom története a rendszerváltástól napjainkig

Előzmények
Erdélyi gyermekirodalom a kilencvenes években
A 2000-es évek erdélyi gyermekirodalma
A fordulat évei
A 2012 utáni erdélyi gyermekirodalomról
Összegzés

II. RÉSZ
Az olvasóvá nevelésről

Gondolatok az olvasóvá nevelés és a gyermekirodalom oktatása közötti összefüggésekről
Az olvasóvá nevelés általános aspektusai
Az olvasóvá nevelés megalapozása kisgyermekkorban
Az olvasóvá nevelés megalapozása óvodáskorban
A kisiskoláskori olvasóvá nevelés módszertani kérdései
Egy megvalósult olvasásnépszerűsítő projekt: olvasásnépszerűsítés online vetélkedők segítségével
A papírszínház felhasználása az óvodai nevelésben

III. RÉSZ
Gyermekkönyvek testközelben

Közelebb a titokhoz 

Szabó T. Anna: Tatoktatok

Ki érti meg az állatok nyelvét?

Szűcs Teri: Hogyan lett füle az erdőnek?

Fekete-e a Feketeleves?

László Noémi: Feketeleves

„Nyomok vagyunk… a hóban”

Fekete Vince: Piros autó lábnyomai a hóban

A jó gyerekkönyv olyan, mint egy ölelés

Shona Innes: Az élet olyan, mint a szél

Sünödi szerint a világ: „Trallala, és máris szép az élet”

Demény Péter: Sünödi és a trallalla

A világ összes kincse, avagy a polaritás drámája

Bátky András: A világ összes kincse

Mióta nem tudnak számolni a varjak?

Bajor Andor: Mióta nem tudnak számolni a varjak?

Morci, avagy az elmúlás szépsége

Bátky András: Morci

Nevelő mesék didakticizmus, mesterkéltség nélkül

Finy Petra: Lámpalány meséi
Finy Petra: Bögreúr meséi
Finy Petra: Seprűsrác meséi

Újabb gyerekkönyv: Hátamon a zsákom

Gál Andrea: Hátamon a zsákom

Otthonteremtő mesék

Sikó-Barabási Eszter: Meseotthon

Talált szív

Turbuly Lilla: Talált szív

Vágyaink labirintusában

Kertész Erzsi: Labirintó

A fiú, aki imádta a matekot: Erdős Pál hihetetlen élete

Deborah Heiligman: A fiú, aki imádta a matekot – Erdős Pál hihetetlen élete

Versek holdról, holdlakókról nem csak holdlelkűeknek

Cseh Katalin: Hold-világ

A bársony nyuszi

Margery Williams: A bársony nyuszi avagy a játékok életre kelnek

A gyermeknek apa kell … és humor

Markus Majauloma: Apa, irány a tenger!

Pendula – egy kortárs valódi mese

G. Szász Ilona: Pendula

Vadállatok a kabátzsebben

Prágai Tamás: Vadállatok a kabátzsebben

Kinőni a gyerekcipőből

Liz Pichon: Tom Gates. Az én csúcsszuper világom

Könyvészet

 


 
 
 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?