OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2024. Február
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
01
02
03
<<   >>
 
Kortárs irodalom elmélete, gyakorlata és legjobb könyvei
Kortárs irodalom elmélete, gyakorlata és legjobb könyvei : GYAKORLATA - Olvasni jó! - Interjú Pásztor Csörgei Andreával

GYAKORLATA - Olvasni jó! - Interjú Pásztor Csörgei Andreával

Jakus Ágnes  2016.09.25. 23:15

Sok gyerek küzd olvasási nehézségekkel, de még a kamaszoknak is gyakran meggyűlik a baja a szövegértéssel. A hosszas magyar órai műelemzéseket nem élvezik, és végképp nem tudják maguktól megismételni. Az irodalom történetét tanulmányozva gyakran nem jutnak el a kortárs művekig, ha pedig kézbe vesznek egy-egy könyvet, az nem az érdeklődésüknek megfelelő, nehezen érthető kötelező olvasmány. 

Mégis, hogyan lehet akkor olvasóvá nevelni őket? 

Kérdésünket Pásztor Csörgei Andrea válaszolta meg. A Kaméleon Olvasóklub olvasásnépszerűsítő program szakmai vezetője, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet munkatársa.

 


A legfontosabb, hogy megszólítsa a gyerekeket, akik gyakran azért nem tudnak a kötelező olvasmányokkal mit kezdeni, mert azok nyelvezete régies. Fontos, hogy nekik szóló, jól megszerkesztett, érthető szövegeket adjunk a kezükbe, a kisebbeknél pedig különösen fontos a minőségi illusztráció" – fogalmazott.

Róluk szóljon

Az internethasználat átalakíthatja a gyerekek tanulási szokásait is: a lineáris olvasás helyett az asszociatív kerül előtérbe, hosszabb szövegek helyett pedig a rövidek. Ennek ellenére a kamaszok szívesen elmerülnek a regényekben a szakember szerint, amit nehezebb értelmezniük, az a líra. Egy biztos: a szépirodalmi szövegek akkor keltik fel leginkább az érdeklődésüket, ha róluk szólnak, és a cselekményük olyan környezetben játszódik, aminek köze van az olvasók életéhez. „Vannak történetek, melyek épp a számítógépes játékvilágról szólnak, ezekre sokszor azoknak is felcsillan a szeme, akik egyébként nem olvasnak. Ha ezeken átrágják magukat, könnyebben nyúlnak talán Jókaihoz is."

Távoli, ködös?

„A Magyar Olvasástársaság egyszer kamaszokat kérdezett meg arról, mit tartanak az irodalomról. Kiderült: azt, hogy az irodalom valami régi, távoli, ködbe vesző dolog. Pedig az irodalom él, a gyermekirodalom is. Nagyon jó író-olvasó találkozók, interaktív irodalmi játékok szerveződnek – fontos lenne, hogy a gyerekeket ezekre elvigyük akár szülőként, akár pedagógusként. A pedagógusok számára is hasznosak lehetnek a kortárs irodalmi estek, hogy a közelmúltban megszületett szépirodalmi szövegeket kulturális értéknek lássák."

Van választásuk

A közhiedelemmel ellentétben a Nemzeti alaptanterv elég teret hagy a pedagógusoknak az olvasmányok kiválasztásában – állítja a szakember. „Nem köti olyan mereven a pedagógusokat a tanítandó művek listája, hiszen javaslatokat kapnak kézhez. Inkább azt látom problémának – bizonyos szempontból érthetőnek is –, hogy a pedagógusok nyúlnak nehezebben új kiadványokhoz, egyszerűen azért, mert nem ismerik őket, és mert azok nem jutnak el hozzájuk. Segédanyagot is sokkal könnyebben találnak a bevett szépirodalmi művekhez. Elsősorban abban látom a jövőt, hogy szélesítsük a pedagógusok látókörét és eljuttassuk hozzájuk a kevésbé ismert, de ugyanolyan értékű műveket."

A Kaméleon

Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, a Károli Gáspár Református Egyetem Gyermek- és ifjúsági irodalom szakirányú képzése, valamint a Kaméleon Olvasóklub épp ezt a célt szolgálják. 

Öt éve indítottuk el az olvasóklubot, amely egy négyfordulós levelezős játék. Egy tanéven keresztül játsszák a benne részt vevő gyerekek, akik négy feladatlapot kapnak összesen. Mindig szerepel benne egy kiváló minőségű kortárs szövegrészlet, amelyhez tíz kérdést kapnak. Megadjuk nekik továbbá egy nép- vagy műmese címét, amellyel be kell menniük a könyvtárba, hogy megkeressék a mesét. Ott szintén kapnak további öt kérdést. Játékos, kreatív feladatok ezek, a gyerekek nagyon szeretik. A végén könyvvel jutalmazzuk őket."

Mivel az olvasásértéssel még kamaszkorban is komoly gondok lehetnek, a Kaméleon Olvasóklub egyik rejtett célja a szövegértés és a szókincs fejlesztése játékos formában.

"Óriási eredmény, hogy eleinte hetvenhét gyermek vett részt a játékban, ma már több mint ezernyolcszáz. Gyakran kapunk olyan visszajelzést a pedagógusoktól, hogy a gyerekek, akár egy egész osztály is kérte, hogy vegyék meg nekik azt a könyvet, amelyikről szó volt a játékban. A tanárok pedig azért hálásak, mert megismernek új műveket, amelyeket a tanórákra is bevihetnek."

Könyvajánlók

Mivel az irodalomtörténetet az ókortól napjainkig tanítják az iskolákban, egy-két mű kivételével gyakran épp a legújabb kori és kortárs irodalomra nem jut idő. „A konyvkozosseg.hu weblapon közzétesszük a legjobb kortárs gyermek- és ifjúsági könyveket. A kollégáimmal együtt legtöbben egyszerre vagyunk irodalmárok, pedagógusok és szülők. A tanítók és tanárok, az édesanyák és édesapák egyébként a prae.hu, a konyvmutatvanyosok.hu, valamint a barkaonline.hu weboldalakon olvasható könyvajánlók alapján is tájékozódhatnak."

Gyermekirodalmi képzés indult

Hazánkban először indult  gyermek- és ifjúsági irodalmi képzés a Károlin a 2114/2015-ös tanévtől. A kurzus pedagógiai, pszichológiai és irodalomelméleti elemekből épül fel, a hallgatók tanulnak szerkesztésismeretet, részt vesznek fordítói műhelyben, és olvasóvá nevelési projekteket is kipróbálhatnak. Egyetemistákat és már gyakorló szakembereket egyaránt vonzott a lehetőség - mondja a szakirányú képzés oktatója.

Pásztor Csörgei Andrea szerint azért van szükség ilyen jellegű képzésre, mert a tanító- és óvóképzőkben legfeljebb három félév áll rendelkezésre ahhoz, hogy a leendő pedagógusok megismerkedjenek a klasszikus és kortárs szépirodalmi művekkel, míg a bölcsészkarok tanárképzésében általában nem szerepel ilyen tantárgy. 

„Amikor egyetemre jártam, én is csak egy-egy szemináriumon szedtem fel valamit a gyermek- és ifjúsági irodalomról. Az akkori csoporttársaimmal alkottuk meg később ezt a szakot. A célunk, hogy olyan szakemberek kerüljenek a gyermekkönyvkiadók és a kritikai portálok szerkesztőségébe, valamint az iskolákba, akik minél több szempontból rálátnak erre a területre."

Ha a gyerek kéri

A keresztyén irodalom – legyen az szépirodalom vagy foglalkoztató könyv – ugyanolyan mérce alá kell, hogy essen, mint a nem keresztyén irodalom – mondja a szakember.

 


 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal