OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
KÖNYVKRITIKÁK
KÖNYVKRITIKÁK : Max

Max

Turcsányi Réka  2015.06.10. 19:56

Írta: Sarah Cohen-Scali. Kolibri Kiadó, 2015., 474 oldal
 
Sarah Cohen-Scali: Max
A fiú, aki nácinak született
 
Szülők, aggódó hozzátartozók és pedagógusok örök kérdése és parázs vitáik kiindulópontja a kérdés: Mit adjunk a gyerekek kezébe, és mit ne? Olvashatnak, vagy nézhetnek agresszív meséket?
 
konyvfesztBeszélhetünk-e nekik halálról, háborúról, gyilkosságról? Ameddig csak lehet, el kell zárnunk őket mindettől, vagy jobb, ha minél korábban szembesülnek a világ sötét oldalával? Ezek nem egyszerű kérdések, így nyilván a választól sem várhatjuk, hogy egyszerű legyen.
 
Egy olyan pontnál kell hát megvetnünk a lábunkat, ami biztos, ez pedig a következő: az élet nincs tekintettel a korhatáros besorolásra. Az ember adott esetben még beszélni sem tud, amikor kapcsolatba kerül az úgynevezett „sötét oldallal”. A düh, fájdalom, gyűlölet, halál körülvesz minket, függetlenül attól, hány évesek vagyunk, és ezen a tényen nem változtat az, hogy a felnőttek hajlandóak-e beszélni róla, vagy sem.

 


Természetes, hogy ösztönösen szeretnénk megvédeni a kisebbeket attól, amit rossznak tartunk a világban, ám téves azt feltételezni, hogy hermetikusan lezárhatjuk az otthonunkat. Mi több, amiről nem beszélünk, amitől megpróbálunk elfordulni, az a felszín alatt sokkal nagyobb károkat képes okozni. Ez egyformán igaz az olyan közeli és személyes traumákra, mint a nagyi halála, és a távoli, ám a mai napig élő tragédiákra, amelyek talán régen történtek, talán már a nagyszülők sem emlékeznek rá, mégis erős lenyomatot hagytak a társadalomban. Ismét tévedés abba a hitbe ringatni magunkat, hogy az utóbbit a gyerekek és fiatalok nem érzékelik, nem élik meg, csak, mert nincs közvetlen kapcsolatuk vele.
 

Amiről nem lehet hallgatni, arról beszélni kell, ezért roppant fontosak az olyan könyvek, mint Sarah Cohen-Scali Maxa. A történet főszereplője, Max, az úgynevezett Lebensborg-program során létrehozott, genetikailag tökéletes német, akinek már magzati korában az minden vágya, hogy büszkévé tegye a Führert. A biológia mellett a környezet is minden erejével nevelni próbálja őt – hiába adja például anyja a Max nevet neki, a program vezetői „rendes német” névvel (Konrad) ruházzák fel, ezzel is erősítve árja identitását. Miközben a fiú gyerekkorát követjük, a harmincas évektől a háború végéig, az események közé sok fiktív elem keveredik, ám így is hátborzongatóan sok benne az igazság – a haláltáborokról mindenki tud, de talán kevésbé ismertek például a gyerekrablások és átnevelő iskolák, vagy maga a Lebensborg-program, amely nem a könyvben leírt módon, de létezett. Cohen-Scali őszintén és nyersen ír a nácizmusról – ezt már a megdöbbentő és merész borítóból lehet sejteni –, és bár hangvételéből érezhető, mennyire megveti az ideológiát, a Max mégsem válik didaktikussá, vagy egyoldalúvá, pedig ez olyan hiba volna, amelybe hasonló témák feldolgozásánál könnyű beleesni, és sokan meg is teszik.

 

„A nácizmus rossz.” Ez egy igen egyszerű tanulság, ám a jó történet nem kész kijelentések elé állítja az olvasóját, hanem felforgatja a már meglévő ismereteit. A Max először kérdőjelet tesz a pont helyére, majd a regény elején határozott nemmel válaszol rá. Max szemén keresztül ugyanis a világ úgy van rendben, ahogy a Führer mondja. Részletesen bevezet minket ebbe az ideológiába, felhívja a figyelmet az előnyeire, felvázolja a célokat, bemutatja az ellenségeket. Olykor bujkáló iróniát lehet felfedezni a sorok között, ám ez nem a főszereplőtől származik. Max őszintén hisz a rendszerben. Méghozzá jó sokáig.

 

Újabb erénye a könyvnek, hogy nem a szokásos kiábrándulás-történetet meséli el. Max kisgyerek, így sok mindent ért, sok mindent azonban nem, és természetes, hogy nehezen és kelletlenül bújik ki a belé nevelt keretek közül – erre gyakran felnőttek sem képesek. Sokszor a gyomrában érzi, hogy valami nincs rendben, ám lenyeli a kétségeit, mert egyrészt nem érti őket, másrészt nem akar csalódást okozni az egyetlen rendszernek, amit ismer.

 

A történetben több olyan pont van, ahol Maxnak volna lehetősége elfordulni a náci ideológiától, mégsem teszi. Lengyel gyerekeket segít elrabolni, jelen van, amikor vagonokba terelik őket, és bár nem egészen biztos a dolgában, mégis leleplezi azokat, akik szökni próbálnak. Emberek halnak meg, vagy tűnnek el örökre körülötte, ő azonban kitart. Joggal háborodik fel az olvasó, ugyan mi kell még ennek a fiúnak, hogy felfogja, mi folyik itt valójában? Ilyen szempontból nem kímél minket a regény, minden illúzió nélkül mutatja be, milyen erős lehet a hatalom befolyása és milyen nehéz visszajönni, ha egyszer már sikerült fanatizálni valakit. Másrészről viszont optimista a gondolat, hogy igenis vissza lehet jönni, még akkor is, ha az embert már magzati korától fogva befolyásolják. A genetika és a nevelés ellenére Maxban fel-felébred egyfajta ösztönös erkölcs, amely rávilágít a világa hibáira. A fiú valahogy lenyeli a kellemetlen érzést, egészen addig, amíg meg nem érkezik az életébe Lukas.

 

A fiúk az átnevelő iskolában találkoznak, és Max valamiért az első pillanattól fogva erős kapcsolatot érez kettejük között. Lukas azonban nem csak lengyel, de zsidó is, ám külsőleg olyan, mint egy igazi német árja, tehát maga a két lábon járó ellentmondás Max számára. A helyzet csak bonyolódik, ahogy jobban megismerik egymást – messze nem konfliktusmentes módon –, és Max minden korábbi kétsége sokszoros erővel támad vissza, lerombolva a fiú meggyőződésének maradékát is. Eközben a kinti világban dúl a háború, így fokozatosan az is darabjaira hull. Kérdés, hogy mindezek után talpra lehet-e állni. Maxnak sikerül leráznia magáról a neveltetése (és talán genetikus) láncait, visszaszerzi a nevet, amelyet az anyja adott neki, ezzel együtt végre saját identitást alakít ki, mégsem egyértelmű, hogy a történetnek jó-e a vége. Mit tehet, kiben bízhat egy gyerek, akinek a világa romokban hever?

 

Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy mennyire fontosak az ilyen és az ehhez hasonló könyvek, amelyek szóba hozzák, amiről nem szívesen beszélünk. A dolog iróniája, hogy az ifjúsági irodalomban egyre több a hasonló mű, pedig pont a fiatalokat akarnánk megvédeni bizonyos témáktól. Ha viszont sikerül elfogadni, hogy ezekkel a kérdésekkel, a világ „sötét” oldalával igenis foglalkozni kell, méghozzá minél hamarabb, akkor az olyan minőségi módon megírt könyvek, mint a Max kiváló eszközei lehetnek a feldolgozásnak.

 

Sarah Cohen-Scali fiatal felnőtteknek ajánlja a történetet, de semmiképpen se tizennyolcas korhatárra gondoljunk. Mivel az elbeszélő kisgyerek, a Max nyelvezete és stílusa minden nehézség nélkül befogadható akár egy általános iskolás számára is, ám nyilván akkor ideális elolvasni ezt a könyvet, amikor az ember már nagyjából tisztában van a történelmi háttérrel. Gimnazistáknak és a tanáraiknak már kifejezetten ajánlanám a Maxot, mert milyen jó lenne, ha a poros kötelezők mellett (ne adj’ Isten helyett) olyan magas minőségű kortársakon keresztül ismerhetnék meg saját történelmüket, amelyek nem óvnak a nehéz kérdésektől és ezzel reflexióra késztetnek. Elvégre, többek között, ez lenne az irodalom feladata.

Turcsányi Réka

Forrás:  prozanostra.com

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót