OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
KÖNYVKRITIKÁK
KÖNYVKRITIKÁK : A torony

A torony

Szőcs Henriette  2016.04.02. 22:16

Írta: Majoros Nóra, illusztrálta: Sánta Kira.Abrakadabra, 2013., 32 oldal
 

Majoros Nóra - A toronySci-fi mese környezetvédelmi tanulságokkal

 

Bármilyen korú az ember, azt kutatja, mi végre jött a világra, mi dolga a Földön. Minél fiatalabb, annál őszintébben, nyitottabb szemmel, füllel és lélekkel fürkészi az őt körülvevő világot, veszi észre rezdüléseit. Még szerencsésebb a helyzet, ha ehhez olyan kiváló lakhelye van, mint Majoros Nóra sci-fi-szerű meséjében a főhősnek, a kisfiúnak a torony.

Ezen a bolygón is volt legmagasabb hegycsúcs, de hiába nyújtózkodott kevélyen az ég felé, a torony legfelső ablakából még így is alacsonynak tűnt.”

Majorosn
Majoros Nóra tájépítő mérnök, aki extrém építészettel is foglalkozott; valószínűleg e két tapasztalat határozza meg vonzódását a sci-fi műfajához és természet közeli témaválasztásait.  2002-ben az Új Akropolisz alapítvány Történet- és mesepályázatán nyert az Erdőőre kéreg apó című mesével, majd 2007-ben az In Memoriam Lázár Ervin meseíró pályázaton ért el első helyezést az Aranyos gépmadárral.
Bármilyen korú az ember, azt kutatja, mi végre jött a világra, mi dolga a Földön. Minél fiatalabb, annál őszintébben, nyitottabb szemmel, füllel és lélekkel fürkészi az őt körülvevő világot, veszi észre rezdüléseit. Még szerencsésebb a helyzet, ha ehhez olyan kiváló lakhelye van, mint Majoros Nóra sci-fi-szerű meséjében a főhősnek, a kisfiúnak a torony. „Ezen a bolygón is volt legmagasabb hegycsúcs, de hiába nyújtózkodott kevélyen az ég felé, a torony legfelső ablakából még így is alacsonynak tűnt.” - See more at: http://www.irodalmijelen.hu/2014-apr-23-0810/sci-fi-mese-kornyezetvedelmi-tanulsagokkal#sthash.ikMBtKoX.dpuf
Bármilyen korú az ember, azt kutatja, mi végre jött a világra, mi dolga a Földön. Minél fiatalabb, annál őszintébben, nyitottabb szemmel, füllel és lélekkel fürkészi az őt körülvevő világot, veszi észre rezdüléseit. Még szerencsésebb a helyzet, ha ehhez olyan kiváló lakhelye van, mint Majoros Nóra sci-fi-szerű meséjében a főhősnek, a kisfiúnak a torony. „Ezen a bolygón is volt legmagasabb hegycsúcs, de hiába nyújtózkodott kevélyen az ég felé, a torony legfelső ablakából még így is alacsonynak tűnt.” - See more at: http://www.irodalmijelen.hu/2014-apr-23-0810/sci-fi-mese-kornyezetvedelmi-tanulsagokkal#sthash.ikMBtKoX.dpuf
Bármilyen korú az ember, azt kutatja, mi végre jött a világra, mi dolga a Földön. Minél fiatalabb, annál őszintébben, nyitottabb szemmel, füllel és lélekkel fürkészi az őt körülvevő világot, veszi észre rezdüléseit. Még szerencsésebb a helyzet, ha ehhez olyan kiváló lakhelye van, mint Majoros Nóra sci-fi-szerű meséjében a főhősnek, a kisfiúnak a torony. „Ezen a bolygón is volt legmagasabb hegycsúcs, de hiába nyújtózkodott kevélyen az ég felé, a torony legfelső ablakából még így is alacsonynak tűnt.” - See more at: http://www.irodalmijelen.hu/2014-apr-23-0810/sci-fi-mese-kornyezetvedelmi-tanulsagokkal#sthash.ikMBtKoX.dpuf

 

A történetben szereplő kisfiú a toronyban él. Az épület az ősi tudás őrzője, azonban a fiúcskán kívül más nem léphet be oda. Így a felnőttek kénytelenek őt kérdezgetni gondjaik megoldásáról. Mivel a válasszal nem elégedettek, maguk veszik kezükbe sorsukat, s természetesen itt kezdődik a valódi bonyodalom.

Az események az elképzelt jövőben történnek, és gyakran a tudomány társadalomra gyakorolt hatását mutatják be. A rengeteg rajz képregényszerűvé teszi a mesét, ami a sci-fi egyik kedvelt fogása. Szerepel benne űrrepülés, idegen lények, földön kívüli élet egy másik bolygón.

A szerző szívesen használ ősi jelképeket meséiben, mindig megtölti őket valami szokatlan, új jelentéssel. Ebben a történetben sincs ez másként. A torony jelképezi a tudást, amelynek révén a főszereplő kiemelkedik környezetéből. De ugyanakkor a magány szimbóluma is.

A zseniális lelkek egyedül élnek, és nem, vagy csak nehezen értik meg őket. Majoros a harmincoldalas füzetecske első lapján szembesíti az olvasót ezzel a szomorú ténnyel: „a felnőttek egyáltalán nem hittek neki”. Kikérik a kisfiú tanácsait, de csak tessék-lássék, aztán „átfogó kutatási programot indítanak”.

A barátság törékenységét, időszakosságát az író egy hóemberrel jeleníti meg, amelynek hidegsége ellenére „szíve van”, de természetesen elolvad, amikor kisüt a nap, s a kisfiú ismét egyedül marad. Majoros jól ismeri a gyermeki lelket, gyakorló anyaként megtapasztalta, a kicsik szívesen találnak ki láthatatlan, nem létező barátokat, hogy aztán velük osszák meg bújukat-bánatukat, ilyesféle szellembarát a hóember is.

Az illékony barát ajándéka a cukor, melyet a gondos főszereplő ahelyett, hogy elfogyasztana, elültet, a hajtást óvja, védi, gondozza. Ez mintegy a reményt jelképezi, emlékeztetve az olvasót A kis herceg rózsájára és a természet egykori egyensúlyára:

„Ahol egykor erdők álltak meg rétek zöldelltek, ott most mindent szürke kavics borít, és a kavics alól acélszínű lemezekben bújik elő a föld magját rejtő kéreg. De a torony körül csivitelt és zsongott a cukorkaerdő, mert oda menekültek a környék kis állatai: madarak, cickányok, pókok, siklók és csigák, és még egy borz is. A kisfiú már nem volt egyedül.”

A felnőttek a kisfiú vállára helyezik a bolygó legnagyobb gondját, vele kerestetik szerte a toronyban a megoldást. Szerencséjükre a főszereplő megleli a választ a falon függő festményekben.

A nyomtatott könyvben külön üzenete van a rajzoknak. Sánta Kira eddig leginkább fantasy-sorozatok illusztrátoraként vált ismertté, nevéhez fűződik például Lauren Beukes Zoo City című műve főszereplőjének, Zinzi Decembernek a képi megteremtése. 

A torony az első általa rajzolt mesekönyv. Sánta gyakran egész oldalas illusztrációi tökéletesen kiegészítik a szöveget, segítik a megértést, képeskönyv jellegűvé teszik a mesét, bár a történet véletlenül sem a leporellókat forgatókhoz szól, hanem inkább a nyolc-tízéves korosztályt célozza meg.

A képek hangulata komor, emlékeztet a fantasy világára, de legalább is szomorkás, mint a történet alaphangja. A színek általában hidegek. Ha elvétve találunk egy-egy vöröset, mint például a hóember sálját, sapkáját, az mindig vidámságot hordoz, esetleg valami fontosat emel ki. A felnőttek méretben mindig fenyegetően a gyermek fölé magasodnak, arckifejezésük mogorva, kioktató.

Majoros szerint sohasem tudhatjuk, milyen katasztrófából születik boldogság. A kissé komor hangulatú mese a remény érzékeltetésével zárul. A kisfiú szerint az új emberek ugyan sokban hasonlítanak a korábbiakhoz, abban azonban különböznek, hogy „amikor elmesélte, mi történt vele, hittek neki.”

A mese nyelvezete egyszerű, viszonylag rövid mondatok jellemzik, nincsenek túlzó leírások, sallangos hasonlatok, a gyermekkönyvekre néhol jellemző modoros, kedélyes magyarázatok. Ez a szövegfűzés még jobban aláhúzza a történet komolyságát, komorságát, gondolkodásra késztet, nem csupán könnyed szórakozást nyújt.

Összességében A torony egy fiús mese a repülés, az űrhajók és a technika világából:

„Megálltak az égen a csillagok, elhallgatott a robaj és a szél, és a füstben a kisfiú látta, ahogy minden, ami a bolygón megmaradt, a sziklák, a kövek, az acélszínű lemez töredékei, mind leszakadnak a világűrbe, és ameddig a szem ellát, kitárul két óriási szárny.”  

Majoros modern teremtéstörténete lehetne akár segédeszköz is az alsós környezetismeret oktatásánál, mivel játékosan felvázolja bolygónk pusztulását, és arra figyelmeztet: vigyázzunk rá! Kiválóan beilleszkedik abba a vonulatba, amelyet az Abrakadabra Kiadó felvállalt a környezettudatos ismeretterjesztés terén.  A Toronnyal egy időben megjelent Erdőlakók című kötetük valóságos természetvédelmi munkafüzet, melyben szintén szerepel Majoros Nóra állatmeséje.

Szőcs Henriette
Forrás: Irodalmi Jelen

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót