OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Lehet, hogy egy kép erről: 1 személy, gyermek és szöveg
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Február
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
<<   >>
 
KÖNYVKRITIKÁK
KÖNYVKRITIKÁK : Az öreg kisasszony autósmeséi - Ők ketten

Az öreg kisasszony autósmeséi - Ők ketten

Hlatki Dorottya  2016.07.09. 00:17

Írta: Mosonyi Alíz, illusztrálta: Medve Zsuzsi. Magvető Kiadó, 2015., 64  oldal
 
http://www.napocska.hu/uploads/2016/02/gyerekkonyv8.jpg"Volt egyszer egy öreg autó. Öreg kisasszony öreg autója volt, de szép fényes, tiszta kívül-belül, mert a kisasszony szerette a rendet és a tisztaságot, és az autóját is szerette. Az öreg autó mindig oda ment, ahova a kisasszony parancsolta, de egy napon a Nyugati pályaudvar helyett véletlenül az Északi Sarkon kötöttek ki. Talán szemüveg kéne ennek az öreg kocsinak – gondolta az öregkisasszony."

Így kezdődik a hű társak története és sok-sok apró mesén keresztül követhetjük a kalandjaikat.

Volt egyszer egy autó meg egy öreg kisasszony. Sok helyen megfordultak, és rengeteg élményt gyűjtöttek össze együtt.

– Az esernyőshöz! A boltba! A benzinkúthoz! A Rottenbiller utcába! – a kisasszonynak csak ki kellett mondania, hogy hova szeretne menni, és az autó már vitte is.

A  tolvajról, a királynőről, a postásról vagy éppen a befőttekről szóló történetek elsuhannak mellettünk, mintha az autó ablakából néznénk őket. Vidám találkozások ezek, ám jelentőségük abban áll, hogy rávilágítanak a két főhős összetartozására.

/gindex.php?pg=37272947&nid=6789658

„Volt egyszer egy autó. Öreg kisasszony öreg autója volt, de szép fényes, tiszta kívül-belül, mert a kisasszony szerette a rendet meg a tisztaságot, és az öreg autóját is szerette.”

Így kezdődik Mosonyi Aliz legújabb kötetében minden történet, hiszen már ez a két mondat is annyi lehetséges kalandot rejt magában, aminek az elmesélésére egy mesekönyv sem elegendő.

Mi lesz, ha az autó annyira megöregszik, hogy már nem látja jól az utat? Vagy ha a királynő elirigyli az öreg kisasszony autóját, mert reméli, hogy az majd nem száguldozik úgy, mint az ő gyémántos autója? Mi lesz ha az autós moziban nem autóknak való filmet játszanak?

Mint ahogy a régi mesehősök is tették, ki kell mondani egy varázsszót, és a helyzet rendeződik. De ez a varázsszó nem csak mesehősök számára működik, az olvasók is kipróbálhatják: „Mi ketten. Te meg én.” Máris eszünkbe jut, hogy a legfontosabb az, hogy együtt vagyunk, és emellett minden probléma apróságnak tűnik.

A mesék régiesek és modernek, rendszeretők és hóbortosak egyszerre. Hagyományos mesei elemek megváltozott formájaként jelennek meg az ismétlődő kezdőmondatok:

„Volt egyszer egy...” nem kismalac, kiscsikó vagy béka, hanem autó, és ez nem királykisasszonyé volt, hanem öreg kisasszonyé. Igaz, az öreg kisasszony öreg figura, de öreg kisasszonyról mesét írni, az már elég fiatalos.

Ezek az ismert mesei elemek nem csak nosztalgiát ébresztenek, mert a könyvbeli történetek nagy része az első mondatok adta alapszituációban megbúvó konfliktusokból és azok megoldásaiból építkezik, és így a mesék értelmezésének egyik fő témája a szeretet fontosságának és a problémák leküzdhetőségének gondolata. Ugyanakkor, ami a kezdőformula után van, tehát a kalandok konkrét környezete és szereplői a mindennapi nyelvhasználatban is természetesen előforduló költői formák, megszemélyesítések, metaforák és metonímiák szó szerinti ábrázolására épülnek.

A parkolóautomata valóban pénzt eszik, ami a kedvenc étele, és nem fogad el helyette még süteményt sem. A régi rádió régi híreket mond. A világ legjobb tortája nincs rajta a világtérképen. Ezek a nyelvi játékok a felnőtt olvasóknak is igazán humorosak, azon kívül, hogy ők még olyan finom társadalomkritikai utalásokon is szórakozhatnak, mint a rendőr, akinek van kedvenc sebessége; mint amikor az utcán autókázva elég jobbra vagy balra nézni és biztosan láthatunk néhány tolvajt lopás közben vagy, mint a szokás hatalma, azaz ha valaki nem szokott karambolozni, az elég ok arra, hogy ne is karambolozzon.

autosmesekMosonyi Aliz nyelvi játékai mellett Medve Zsuzsi erőteljes és egyedi hangvételű illusztrációi láthatóak, melyek könnyedén élnek a huncut, gyermekies gesztusok adta egyszerűség hatalmával. Sokszor visszaköszönnek a szövegben is használt eszközök, főleg az ismétlések és a túlzások esetében: azt követi a képi ábrázolás is, ahogy a szöveg eltér a realista elbeszéléstől és átlép a metaforák és a humor birodalmába.

A kontúrok, a formák határai ugyanúgy hangsúlyosak, mint a a kezdőmondatok, a történetek határai. Ez a világ egyértelmű, mert tudjuk, hogy mik az értékei: a szeretet és a vidáman együtt töltött órák. A kalandok kiszínezik a fontos dolgok által körülhatárolt teret.

Volt egyszer egy autó. Öreg kisasszony öreg autója volt, de szép fényes, tiszta-kívül belül, mert a kisasszony szerette a rendet és a tisztaságot, és az öreg autóját is szerette. Beszélgetni is szokott vele, de nem szükséges, hogy az autó feleljen, mert anélkül is megértik egymást, sosem veszekszenek, és mindig hűségesek egymáshoz. Amikor az autót ellopták, lerázta magáról az új színt, amit az autótolvaj festett rá, hogy az öreg kisasszony megismerje. Bevágódott a rendőrnek, amikor az büntetést akart rájuk kiszabni. Megtévesztette a királynőt, hogy ne szakítsák el az öreg kisasszonytól.

Mindezt szavak nélkül, pedig a mesékben a befőttől, a porcelánkutyától vagy a parkolóórától sem idegen, hogy társalogjon. Ahogy az öreg kisasszony szereti és ápolja az autóját, az egy szülőnek az apró gyermekéhez fűződő kapcsolatára is emlékeztethet. Ez legkimondottabb a mesék kezdetében és a varázsigeszerű „Mi ketten. Te meg én” kifejezésekben és elvezet minket az egyén másikhoz fűzött viszonyának a filozófiai témájához.

Ennek fázisai az Én meghatározása, a Másik felismerése, megismerkedés a Világgal. A varázsszó más sorrendre utal, elsődleges a Mi megállapítása, ami csak később bomlik fel arra, hogy „Te meg én”. Ilyen szempontból a gyermek lelki fejlődéséhez, a szülőktől való leválás folyamatához hasonlít.

autosmesek2Volt egyszer egy mese, az öreg kisasszonyról és az öreg autójáról szólt, de valójában modern volt és meglepő, tele lehetetlen szituációkkal és vicces nyelvi fordulatokkal. Volt benne olyan is mint a régi mesékben, és hogyishívják, ami csak ma van. Együtt sok helyet bejártunk, számtalan kalandba keveredtünk.

– A világ végére! – csak mondani kellett és odavitt minket.

– És haza?

– Tudjuk az utat. Itthon végre elkezdhetjük olvasni.

Hlatki Dorottya
Forrás: prae.hu

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót