OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

Az évtized legizgalmasabb gyerekkönyvei - 4. rész
 
 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Április
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
<<   >>
 
KÖNYVKRITIKÁK
KÖNYVKRITIKÁK : Minou szigete

Minou szigete

Rádai Andrea  2016.07.27. 09:30

Írta:  Mette Jakobsen. fordította:  Upor László.  Libri Kiadó,  2012.,  252 oldal

  Szigetvilág

Olyan ezt a könyvet olvasni, mint fagyos téli estéken a lassan melegedő kályha mellett különleges, egzotikusan fűszeres teát kortyolni: meghitt és otthonos érzés, de az idegen íz a szánkban felkavaró és nyugtalanító egy csöppet.

Mert a regény története bizarr módon szép. Ha úgy vesszük, akkor egy kietlen, zord szigetről szól, ahol számkivetett, magányos emberek laknak, akiknek az életében az jelenti a változatosságot, ha találnak egy partra vetett hullát. De ha úgy vesszük, akkor a külvilág szörnyűségeitől szerencsés módon elzárt, békés sziget lakói boldog egymásrautaltságban éldegélnek, s amikor az óceán partra vet egy narancstól illatozó, gyönyörű halott fiút, az egyikük, Minou megért valamit fontosat. 
Az igazság valószínűleg valahol a kettő között van - alighanem az életben is.

 

Minou, egy tizenkét éves kislány filozófus apjával él a szigeten. Ott lakik még Ládás, aki bűvészdobozokat készít, és akit a szerelme, Cosmina azért hagyott el, hogy Himalája lábától figyelhesse meg a csillagokat. Ládás kutyája, Nevenincs, aki előszeretettel hordja Minou kötött sáljait, és a Tiszteletes, aki fél a sötétben, viszont szeret origamizni és perecet sütni. Minou anyja régen egy páva, egy piros bőrönd és rengeteg festékesdoboz társaságában érkezett a szigetre. Szeretett virágokat tűzni vörös hajába, szerette a színes ruhákat, a csinos cipőket és a süteményeket, és elszomorodott, ha tojás volt reggelire. Egy évvel a történet indulása előtt veszett nyoma, és a kislányán kívül mindenki biztos benne, hogy már nem él. Egy napon Minou egy halott fiút talál. Papával beviszik a testet a házukba és befektetik Mama ágyába. (Muszáj megnyugtatni a cikk olvasóját: kinyitják az ablakot, hogy fagypont alatt maradjon a szoba hőmérséklete.) 
 
Meglehetősen morbid alaphelyzet. Vannak azonban szövegek, melyek annyira sajátos, magával ragadó és rendkívül öntörvényű világot teremtenek, hogy eszünkbe sem jut miért pont a...? s miért nem a...? kezdetű kérdéseket feltenni velük kapcsolatban. A regényben is magától értetődő, hogy egy hulla teremti meg a szereplők önreflexiójának lehetőségeit. Apát és lányát is vonzza valami a fiúhoz - három napon át, amíg meg nem érkezik a postahajó, felváltva üldögélnek mellette és beszélnek hozzá. Az olvasó elsősorban arról értesül, hogy mi zajlik le Minouban: emlékek tolulnak fel benne, amiből megtudhatjuk, hogyan volt anyja boldog és boldogtalan az apjával, a szigeten. Elég különös párt alkottak: míg Papa kizárólag a tiszta észben, a logikában és az Egészben hisz, Mama a művészeten keresztül és a részletekben kereste az igazságot. A kettő látszólag összeférhetetlen, de épp Minou az, akiben békésen együtt él a két megközelítésmód. 
 
A magyar szöveg (Upor László fordítása) gördülékeny, ugyanakkor az az olvasó benyomása, hogy hangsúlyosak maradtak a skandináv hangulatra vagy lelkületre jellemző vonások (és a nem skandináv nyelvű próza sajátosságai, hiszen a könyvet a dániai születésű Mette Jakobsen írta, de angolul). A mondatok tiszták és egyszerűek, mint a feketekenyér: „Mama hallgatott. Nem nevetett, nem beszélt, nem dühöngött; ahogy a Papát nézte, olyan volt a szeme, mint a békés tenger”. Viszont bennük van az az elvágyódó líraiság, amit a magyar olvasó a zord éghajlatú országok lakóinak tulajdoníthat, vagy mi is érezhetünk a tél közepén: „...álltam az ajtóban, a hidegben, néztem, ahogy a leheletem gomolyog, mint a köd a tenger fölött...”, „Megpróbáltam úgy mondani, ahogyan Ládás: hogy a szó édesnek érződjék, mint a legutolsó szem almák nyáron.”  
 
A Minou szigete - akár tizenéveseket is megérintő - filozófiai regény, de nem arról van szó, hogy játékosan keltené fel az olvasó érdeklődését a filozófia iránt, vagy hogy fogyasztható formába csomagolná a tömegek számára nehezen emészthető tudományt. A konkrétumok hiánya, a cselekmény szimbolikussága és általánosíthatósága az, ami filozófiai. Egy szigeten vagyunk, de nem tudjuk, hogy hol keressük a térképen, nem tudjuk, hogy a sok közül melyik szörnyűséges háború traumatizálta a felnőtteket, nem tudjuk, hogy melyik korban játszódik a történet. De mindegy is. Hiszen van élet, halál, szülő és gyermek, beavatás, szeretet és magány. A regény azt bizonyítja be - akárcsak a filozófia és a művészet is –, hogy milyen apró rezdülésekből és mennyire bonyolultan épül fel az ember. Hogy a megvilágítástól függ: valaki igazságszerető vagy földhözragadt-e, kedvesen bohém vagy pojáca. Hogy szeret vagy gyűlöl, leláncol vagy megvált valakit. 
 
Az igazság valószínűleg valahol a kettő között van - alighanem az életben is.
 
Rádai Andrea
Forrás: revizoronline.com

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót