OLVASÓVÁ NEVELÉS
OLVASÓVÁ NEVELÉS
//olvasovanevels.gportal.hu/portal/olvasovanevels/image/gallery/1456267852_20.jpg

Az év gyerekkönyve díj

 

KÖNYVAJÁNLÓ

 
 
 
VÁR A KÖNYVTÁR

 

 
- Olvasóterem

 

 
KLASSZIKUS GŰJTEMÉNYEK

 

 
MESE-UNIVERZUMOK

2-10 éveseknek

Kamaszoknak

 
 
IRODALOM ÉS FILM

►Gyermek- és ifjúsági irodalom

►A varázslatos iskolabusz

►Bábfilmklasszikusok

►Klasszikus rajzfilmek

►Diafilm-mesék

 

 
Olvasóvá válás



Folyamata 

Az alapozás szakaszai 

A kiadvány célja

 
Az olvasóvá nevelés megalapozása

Kézikönyv tartalma

 
- CD-módszertár
 
Bemutatkozó

Pedagógiai tevékenység

- Bemutatkozó

 
 
DIGITÁLIS KÖNYVTÁR
 
- Ajánlók

Digitális irodalom

Gyűjtemények

 
- Gyermekújság
 
- Online újság

Könyv és Nevelés

 
BABA-MAMA KLUB
 
- Foglalkoztató

ÖSSZES FOGLALKOZÁS >>

  1. Animációs népi mondókák   
  2. Animációs népi dalok
  3. Animációs versek 
  4. Megzenésített versek
 
GYERMEKEKNEK
 
Gyermekkönyvek kiadói
 
Gyermekirodalom
 
Mesés oldalak
 
TEMATIKUS OLDALAK
 
-Szülők oldalai
 
Pedagógusoknak
 
A MÉDIA VILÁGA
 
-Digitális nemzedék

KONFERENCIÁK (2012-2016)

DIGITÁLIS PEDAGÓGUS KONFERENCIÁK (2012-2015)

 
-Médiatanulmányok
 
-A TV-nézésről
 
--Hatásai

MÉDIAHATÁS TANULMÁNYOK  

 

-A kisgyerek és a tévé
--Óvodás korban
--Kisiskolás korban
--Iskolás korig
--Serdülő korig
-Az „elektromos babysvitter”
--A tévés erőszak hatáselmélete
--A Tv hatásairól
--Az állandóan szóló hatása
--Családi étkezés és Tv
-Egészségkárosító hatásai

 

 
-Médiatudatosság

TANULMÁNYOK

-A gyerekek és a média viszonya

-Miért is ne tévézzen a gyerek?

-Médiaértés és médiafogyasztás

-A médiatudatosság főbb ismérvei

-A tudatos tévénézés

 
HETI-NAPI LÁTOGATÓK

 
OLVASÓI NAPTÁR
2021. Március
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
KÖNYVKRITIKÁK
KÖNYVKRITIKÁK : Szólít a szörny

Szólít a szörny

Varga Betti  2016.07.30. 01:17

Írta: Patrick Ness, fordította: Szabó T. Anna, illusztrálta: Jim Kay . Vivandra Könyvek, 2012., 224 oldal
 
A mesék vadásznak rád
 
2012 novemberében jelent a Vivandra Kiadónálmeg a Szólít a szörny, amelyet Siobhan Dowd cselekményvázlata, elkezdett kézirata alapján fejezetett be Patrick Ness. Conor O’Malley édesanyja rákban szenved, a harc a betegség ellen egyre kilátástalanabb. Conor napról napra közelebb kerül rémálmához, összeszorult gyomorral nézi anyját, akinek „kopasz fejbőre puhának és sebezhetőnek látszott a reggeli fényben, mint egy újszülötté”.
A környezete úgy próbálja védeni a fiút, hogy nem vesz róla tudomást: mintha ott sem lenne az iskolában. Conor haragszik, dühös, sértődött, konok és magányos – ki akar törni a burokból, le akarja vezetni a feszültséget, ezért provokál, barátságot, iskolatársakat, nappalikat tör össze.

 

Ebben a zaklatott időszakban szólítja egy hatalmas, a világgal egyidős szörny, aki történeteket akar mesélni a fiúnak. A mesékről általában azt tartják, a kétpólusú világ küzdelmeiről szólnak, amelyben a jó győzelme garantálva van, az egyértelmű szabályoknak hála pedig a végén nyilvánvaló az épületes tanulság. A szörny meséi azonban nem ilyenek.

„A történeteknél nem létezik vadabb dolog, zúgta a szörny. A mesék űznek, megmarnak, vadásznak rád.”

A szörny történeteiben semmi nem úgy történik, ahogyan Conor várja: a kis királyfi lehet jó akkor is, ha gyilkol, a gonosz mostoha lehet ideális uralkodó akkor is, ha szívtelen, az önző patikárius lehet igazságos akkor is, ha nem ad életmentő gyógyszert egy gyereknek.  A fiú összezavarodik, próbálja megérteni, miért kell „átverős meséket” hallgatnia. Lassan azonban ráébred, hogyan veri át saját magát, és nem tagadhatja tovább az érzéseit.

A Szólít a szörnyben egy kamasz gyerek önvédelemből megalkotott párhuzamos, nehezen dekódolható metaforikus világa elevenedik meg. A szörny megmutatja, a mesék hogyan hordozzák az igazságot. Conor legnehezebb dolga, hogy képes legyen kimondani, bevallani a saját történetének igazságát. Patrick Ness könyve nem üzen, nem szolgál tanulsággal. Egyetlen állítása van: a fájdalom ugyan szükségessé teszi a hazugságot, de az élethez megkerülhetetlen az igazsággal való szembenézés. Ha ezt valaki nem akarja megtenni, a maga számára kreált mese ereje elszabadul és pusztítást hagy maga után.

Patrick Ness egy interjúban beszélt arról, miért tartja fontosnak, hogy az erőszakos elemek, érzések, a vadállatiasság megjelenjen a kamaszoknak (is) szóló történetekben:

„A felnőttek többsége fél tőlük, vagy oda se figyel rájuk, pedig bármilyen nyers és talán ellenséges is ezeknek a félig felnőtt gyerekeknek a stílusa, ez csak a felszín. Én azt látom, hogy nem agresszióra vágynak, hanem megerősítésre és biztatásra, arra, hogy valaki azt mondja nekik: »Oké, tudom, hogy most az élet pocséknak és kilátástalannak tűnik, de hidd el, minden rendben lesz, és jó lesz felnőttnek lenni.« Ám ehhez kell az is, hogy először elismerjék a szenvedéseik és a problémáik valódiságát, hogy mások is belássák: szörnyekkel kénytelenek együtt élni.”

Fájdalmas, megindító Conor O’Malley története. Patrick Ness hihetetlen erővel képes ábrázolni azt a félelmet, zaklatottságot, amit a szerető szülő elvesztése válthat ki egy kamaszból, és amit valójában kortól függetlenül bárki hasonlóan élhet meg. Amikor a fiatalabb generáció nem él már együtt a déd- és nagyszülőkkel, nehezen tanulható meg a gyász. A halált tizenévesen mindig is valami távoli, fenyegető árnyként képzeltem, az általa kiváltott érzéseket sokáig megfogalmazni sem tudtam, azt gondoltam, az egyetlen helyén való érzés a szomorúság és az üresség lehet – és ami nem ilyen volt, azt szégyelltem.

„Te csak azt akartad, hogy véget érjen a fájdalom. A saját fájdalmad. Hogy véget érjen a magányod. Ez a legemberibb, legtermészetesebb érzés” – vigasztalja az összezavarodott Conort a szörny.

A Szólít a szörny nem próbálja utánozni Siobhan Dowd stílusát. Ness felhasználta az eredeti terveket, de a saját módszere, ízlése szerint. A lendületes, minimalizmusra törő, az intenzív érzések visszaadására koncentráló szöveget Jim Kay illusztrálta, akit a fekete-fehér filmek, különösen az 1922-es Nosferatu ihletett meg. A képeken csak a szörny és Conor alakja tűnik fel, ezek is pusztán jelzésszerűen, arcok, meghatározó részletek nélkül. Az érzéseket, hangulatokat a mozdulatok fejezik ki. Kay illusztráción a sötétség többértelmű, így könnyen alkalmazkodnak az olvasó belső jeleneteihez.

A 2011-ben megjelent könyv számos díjat hozott már el, köztük a brit Carnegie- (a szövegért) és Greenaway-érmet (az illusztrációért), amelyek győzteseit egyszerre hirdetik ki, és a díjak közel ötvenéves történetében nem volt még példa arra, hogy mindkettőt ugyanannak a könyvnek ítéljék.

Varga Betti
Forrás: kotvefuzve.reblog

 

 

 

 
OLVASÓVÁ NEVELÉS

 

 
MONDÓKA- ÉS VERSGYŰJTEMÉNY
  1. Népi mondókák 
  2. Kortárs mondókák 
  3. Gyerekversek
 
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ
 
GYERMEKTÉMÁK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I. ÉLETKORI SZAKASZ
CSECSEMŐ-, KISGYERMEK- ÉS KISÓVODÁSKOR (0-4)

Mondókák

 
    Babakönyv

2/ KISGYERMEKEKKOR (1-3)

Mondókázó-Verselgető 

Babakönyv lapozók 

 Interaktív fejlesztő lapozók

3/ 'MI EZ' KORSZAK (3-4)

Játékos ismeretszerzés
 
 
II. ÉLETKORI SZAKASZ
ÓVODÁSKOR (4-7)

 

 
ÓVODÁBÓL ISKOLÁBA

 
III. ÉLETKORI SZAKASZ
KISISKOLÁS KORSZAK
 
 

I. BEVEZETŐ SZAKASZ
(1-2. évf.)

ISMERETTERJESZTŐ (6-8)


II. ALAPOZÓ SZAKASZ
(3-4. évf.)

REGÉNY

  SOROZATOK

ISMERETTERJESZTŐ (8-10)

 
IV. ÉLETKORI SZAKASZ

KISKAMASZKOR (9-12)

  1. Klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom
  2. Meseregény
  3. Mondák - legendák - civilizációk
  4. Vissza a múltba - regényes történelem
 
V. ÉLETKORI SZAKASZ
KAMASZKOR

CSAK KAMASZOKNAK (klasszikus-kortárs)

 
- Könyvajánló témánként
 
OLVASÁSI SZOKÁSOK

„Nekik való szövegekkel kellene szíven-lelken trafálni a gyerekeket

 
AZ ÉV GYERMEKKÖNYVE

ibbylogo

<<2019 - 1989>>

 
OLVASNI JÓ-OLVASS TÖBBET!-2014
 
OLVASNI JÓ!-2012

Ajánlott könyvek:

 
TERMÉSZETFILM

Természetfilmek

 
ÁTLAGNÉZETTSÉG
Indulás: 2008-11-01
 
BEJELENTKEZÉS
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót